geocaching.hu geocaching.hu FAQ/cachikett
   + geoládák ~  |  + megtalálások ~  |  + felhasználók ~  |  + poi ~   |   fórum    |   belépés

4001. Salabasina-árok (GCSlbs)

Úthossz a kiindulóponttól: 4200 m
Megtalálások száma: 242 + 4 sikertelen + 5 egyéb, grafikon

WAP

Hagyományos (5x10 cm-es kerek) geoláda a Salabasina-árok közepén, sziklafalban kb. 1 méter magasságban szikladarab mögött.

A ládába TravelBug nem helyezhető.

Figyelem!

A hely, és a geoláda nem veszélytelen helyen van, nem hiába a terep nehézség 4,5-es. Kérek mindenkit, hogy óvatosan, és csak saját felelősségére keresse fel a helyet. Nagyszülővel, kisgyerekkel kétszer is meggondolandó!

Megközelítés

Aki autóval jön annak itt érdemes megállnia  N 47° 41,343' E 18° 59,133' 451 m [GCSlbs+parkoló]

Illetve Kiskovácsiban is lehet parkolni, aki innen szeretné kezdeni a túrát az itt tud parkolni:  N 47° 39,839' E 18° 58,074' 188 m [GCSlbs+parkoló2]

Kedves Ládász!

Ezzel a hagyományos geoládás rejtéssel szeretnélek elhívni a Visegrádi-hegység egyik gyöngyszemébe. Ez nem más, mint a Salabasina-árok, amely egy nem ismert és elég vadregényes útvonal, ezért is rejt sok izgalmas kalandot számotokra.

Salabasina-árok

Salabasina-árok a Visegrádi-hegységben, közel a Pilis határához fekszik. Pomáz és Pilisszentkereszt között található, Pomáz-Pankostető üdülőrészétől nem messze.
A szurdokszerű árok helyenként 2-3 méterre szűkül össze, járható szakasza 1.1 kilométer hosszú, ez kb. 1 óra alatt teljesíthető. A magas fal miatt (10-15 méter) az árokban szinte mindig hűvös van. Jellemző a sok bogár, rovar, helyenként még békával, siklóval is találkozhatsz. A sok kidőlt fa, szikla, kő miatt az árokban nehéz az előrejutás, emiatt kérlek óvatosan és kapkodás nélkül közlekedj kellő odafigyeléssel.

"A Salabasina nevének első fele (Sala) a bükki Szalajka-völgyhöz hasonlóan a szalajka, vagy más néven hamuzsírfőzés emlékét őrzi. A XVIII-XIX. században ezeken a helyeken az akkor még nagy kiterjedésű bükkösökben az üveghuták ellátására hamuzsírt főztek. A Salabasina helynév az első katonai felmérés idejében (az 1780-as években) kerülhetett a térképekre. Ebben az időben a nyomtatásban még nem terjedt el a kettős betűk használata. Így az "S" jelenthetett s-et, sz-et és zs-t is. A szöveg környezet határozta meg, hogyan kell ejteni. A későbbi térképeken aztán vagy átírták, vagy nem (a Szalajkát végül átírták, a Salabasinát nem). A bas az ó-török nyelvben fejet jelentett. Bulgáriában, a Balkán-hegységben, vagy Grúziában, a Kaukázusban a Karabas nevű hegy annyit jelent: Feketefej. A Salabasina azt jelenti, hogy hajdan a völgy fejében, vagyis a völgy felső végében hamuzsírt főztek."

Ajánlott útvonal

A megadott parkolóból, Lajos-forrástól indulj el a sárga Sárga sáv turistaúton a Tölgyikrekig, innen a piros Piros sáv turistaúton haladj eddig a pontig  N 47° 41,292' E 18° 57,488' 434 m [GCSlbs+útkereszteződés]. Ezután a piros Piros körtúra körtúra turistaúton kezd meg a Salabasina-árokba való leereszkedést, kövesd ezt a jelet az árok végéig.  N 47° 40,810' E 18° 57,346' 319 m [GCSlbs+elágazás] pontnál indulj el az erdőgazdasági úton felfelé amíg eléred a piros+ Piros kereszt turistautat, mely a Holdvilág-árkon keresztül elvezet a megadott parkolóig.

Visegrádi-hegység

A Visegrádi-hegység földtanilag a Börzsönnyel rokon, miocén kori vulkanikus eredetű andezitből épül fel. A Visegrádi-hegység fejlődése a triászig vezethető vissza; a terület több mint 200 millió éven keresztül változatos, főleg tengeri, részben szárazföldi üledékképződés színtere volt. Mai arculatát azonban a fiatal, 14-15 millió éves - középső miocén vulkanizmus alakította ki, a kisebb vulkáni kúpok és lakkolitok mellett egy hatalmas kaldera is rekonstruálható.

A középső miocénban az addigi mocsári környezetben indult meg az a vulkáni tevékenység, ami a hegységet kialakította. A tűzhányó kronológiája kőzettanilag két részre bontható. Korai termékei egyrészt a felszín alatti kis mélységben megszilárduló telérkőzetek, szubvulkáni testek (lakkolitok) vagy lávadómok, dagadókúpok (extrúziók), másrészt ún. freatomagmás robbanásos kitörések nyomán képződött vulkáni törmelékek voltak. Ez utóbbiak a karszt- és rétegvizekkel érintkezve nagyon heves robbanásokat produkálhattak, mert a területet piroklasztitokkal főleg ignimbritekkel borította el. Az első szakasz termékei andezites-dácitos összetételűek. Azonosítható központjaik Strázsa-hegy, Lencse-hegy, Babos-hegy a dunabogdányi Csódi-hegy stb.

A második szakasz két alfázisának vulkanitjai kőzettanilag piroxén-amfibolandezites, kitöréstermékek szempontjából pedig blokk- és hamuárüledékek, néhol horzsakövek voltak. Az első nagyméretű, jó 10 km átmérőjű andezites rétegvulkán beszakadt peremének maradványa (szomma) a 700 m-es Dobogó-kőig húzódó gerincív, ami kisebb-nagyobb megszakadásokkal az Urak asztalánál át egészen a Nagyvillámig azonosítható. A későbbi vulkáni működések hozták létre a "köveket": a Prédikálószék és a Vadálló-kövek is így jöttek létre. A második alfázist a Keserű-hegyi rétegvulkán reprezentálja, aminek maradványai a Prédikálószék, Keserű-hegy, majd a lepence-völgyi lealacsonyodás után az Öreg-Pap-hegytől a Mátyás-hegyig ereszkedő vulkanitokban ismerhető fel. A hegy tehát 16 és 14 millió évvel ezelőtt keletkezett, fő tömege 14 millió éves és a pleisztocénig eredendően üledékképződéstől mentes terület volt, a jégkorszakban löszfelhalmozódás volt jellemző.

Kiegészítő forrás:
Wikipedia
Szépkilátás.blog

Remélem, hogy sikerült egy jó célpontot, helyet bemutatnom Neked!

Sok szép időt, ládaélményt kívánok!
1 játékos jelölte kedvenc ládájának
1 játékos karbantartást javasolt, lásd a logot.

KRW értékelés (100 db): környezet: 4.87 rejtés: 4.71 web: 4.71 átlag: 4.76

kergosz76 2021.01.20 21:59 - Megtaláltam

Ambró 2021.01.20 17:09 - Megtaláltam

kovacskornel22 2021.01.17 18:42 - Megtaláltam

perianl 2021.01.17 15:37 - Megtaláltam
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! [Geoládák v3.8.3] A jelszó utolsó Karaktere hiányzik.

tgb 2021.01.17 15:04 - Megtaláltam

[g:hu+ 2.4.9]

PIT BJJ 2021.01.02 12:23 - Megtaláltam

bugyogJoók 2021.01.01 14:14 - Megtaláltam
3 gyerekkel találtunk rá ,igazán élménydús kirándulásra sikerült :).Szemünk alapján még felismerhetőek voltunk ,az autót mi sem szerettük volna összesarazni ,így elég lengén ültünk be a kocsiba .Szuper hely,rejtés ,köszi

emiGrant 2020.12.31 10:50 - Egyéb
Kedves BlueMali és fcsaba!
Kérlek benneteket, ha lehet ne említsétek mindig a nagymamákat az figyelmeztető szövegben! Fel lehet hívni mindenki figyelmét alaposan a terep nehézségeire, ilyen diszkrimináló megjegyzések nélkül is. Azt észrevettem, hogy ahol ilyesmit olvasok, a nagypapákat senki nem emlegeti, hogy maradjanak otthon. Mint tudjátok én már 70 fölött vagyok, és alig több, mint 3 éve találtam meg ezt a ládát Fantasztikus élmény volt. Értékelem az aggódást, de kérem, hogy diszkrimináció nélkül tegyétek! :)

Mizo6869 2020.12.08 11:45 - Megtaláltam
Ez egy nagyon extrém túra volt. Én lentről indultam, de az árokba fölülröl mentem be. Először bozót harcot vívtak, majd bementem az árokba. Ezt nem kellett volna. Az árok jobb oldalán (ha lefelé megyünk) van egy térképen fel nem tüntett út, ami egészen a ládáig megy. A láda rendben van, a gyurmát nem értettem. Gondoltam lefelé megyek ki az árokból. Innentől kezdve igen megszenvedtem. Először bokáig süllyedtem a sárba, majd többször elcsúsztam. Csupa víz és sár lettem. Ettől kezdve azt hittem nem lehet rosszabb, de tévedtem. A cipőm talpa megadta magát és teljesen levált. Az alagút után balra felmentem és találtam egy nagyon jó utat amin vissza tértem a kocsihoz. Nem akartam össze sározni a kocsit, így alsógatyában mentem haza. Ezt a túrát tényleg nem ajánlom csak annak aki szereti a kihívást. A sok víz miatt inkább nyáron érdemes keresni. Nekem ettől függetlenül nagyon tetszett. Valószínűleg soha nem jártam volna erre, ha nincs ez a láda. Köszönöm a rejtőnek a munkáját. Piri (kutya), Zoli Érdről.

fcsaba 2020.12.07 07:00 - Egyéb -
Tegnap írtam egy hosszabb logot a találatomról. Közben megálmodtam még valamit, ami fontos: szerintem át kellene állítani a nehézséget ötösre! Számomra az ötös nehézség azt jelenti, hogy nem lehet "csak úgy" megkeresni, a szokásostól elérő előkészületet igényel. Ebben az esetben - csatlakozva az egyik korábbi hozzászólóhoz - ez azt jelenti, hogy senki se menjen egyedül! Ehhez hozzátenném még azt is, hogy ha valaki a láda keresésére indul, akkor mindenképpen szóljon valakinek; a hozzátartozók tudjanak róla!

Akik a ládakeresés mellett döntenek (többes szám!), azok legyenek jó erőnlétben! Babakocsi, hátihordozó abszolút felejtős, de ha valaki nem érzi magát 100-asnak, az se induljon el! Ez nem egy kellemes vasárnap délutáni séta a Pilisben! Mindenki úgy induljon, hogy még világosban biztonságosan kiérjen! Semmiképpen ne legyen ez egy olyan láda, hogy "ha sötétedés előtt belefér", hanem célszerű inkább ezzel kezdeni! A szokásos túratempót szintén felejtsük el, az idő kalkulálásakor egy tízes szorzót alkalmazhatunk. Számítsunk arra is, hogy vizes lesz a zoknink: félcipő nem javasolt, és legyen velünk száraz pótzokni. Egy bizonyos szakaszon egy nem túl tágas csőben kell átmászni, ahol rajtunk kívül a patak is csordogál; aki viszolyog a gondolattól is, az ne induljon útnak! Az már csak hab a tortán, hogy az odavezető úton szúrós dzsindzsás részen kell átverekednünk magunkat, ennek megfelelően kizárólag hosszú ujjú szerelésben menjünk!

A terep önmagában valóban "csak" négyes, de mivel nincs kiépítve, nem vezet oda jelölt turistaút, ennek következtében nincs nagy forgalom, viszont számos veszély leselkedik az ott kirándulóra, és ha bekövetkezik egy esetleges balesetet, nemigazán lehet arra számítani, hogy hamarosan jön valaki, akitől lehet segítséget kérni. Én egyedül voltam ott, ráadásul már sötétedett, senki sem tudott róla, hogy ott vagyok (max. a logok alapján lehetett volna következtetni), és nagyon rossz érzéseim vannak így utólag is emiatt, hát még akkor!

A karbantartás igény jelzése tehát jelen esetben a webes megjelenés egy mezőjére vonatkozik (bár - ahogyan többen is jelezték - a naplófüzet is karbantartásra szorul, de az nem annyira kritikus). Amiatt döntöttem a karbantartási igény jelzése mellett, hogy nem felejtődjön el. Fogalmazhatunk úgy is, hogy az én lelkiismeretem így tiszta. Viszont a rejtőt és a ládadokit is előzetesen felhatalmazom arra, hogy ha nem értenek ezzel egyet, nyugodtan figyelmen kívül hagyhatják.

fcsaba 2020.12.06 15:42 - Megtaláltam
Mikulás napi ládázás Csobánkától. Hú, ez izgalmas volt! Észak felől közelítettem, a megadott módon. A GCLOM-tól már önmagában izgi volt az út, de az még semmi sem volt ahhoz képest, ami ezután következett! Először jött a szúrós bokrokkal benőtt szakasz, ami már önmagában olyan négyesre emelné a terepet. Majd mire végre-valahára sikerült átverekednem magam, láttam, hogy bizony a négyes nem a szúrós növényzetnek szól. A GPS "össze-vissza" mutatta az utat, de a leírásból egyértelmű volt, hogy le kell mászni. Mire a ládához értem, már csurom víz volt a zoknim. A láda mellett van egy másik hasonló dobozka is, amiben gyurma van; azt hittem, valami vicc. A jelszó utolsó betűje be van szakadva, de még kitalálható. És itt, a semmi közepén találkoztam két szembe jövő emberrel!
Minden bizonnyal ők is jöttek valahonnan, én vissza nem megyek azon az úton, különben is, tovább haladva előbb kiérek egy buszmegállóhoz, szóval úgy döntöttem, hogy bizony tovább haladok. Erőteljesen kezdett rám esteledni. A szakadék utolsó néhány tíz métere kifejezetten félelmetes volt! Le kellett mászni egy sziklám, majd átmászni egy csövön, ahol folyt a patak, és végig azon izgultam, hogy csak be nem szakadjon. A másik felén különösen létszik, hogy egy picit mér meg van rogyva.
Hátra maradt még a kimászás a szakadékból + az út megkeresése, a Garmin itt sem segített, a HuMap már igen, átverekedtem magam a legszúrósabb szakaszon, és már csak azon izgultam, hogy kiérjek az erdőből, mielőtt koromsötét nem lesz. Végül az óránként járó busz két per múlva jött.
Különleges, valóban vadregényes ez a hely! A nehézség lehetne akár 4-esnél magasabb is, de leginkább amiatt, mert nincs egyáltalán kiépítve. Ha kialakítanának egy-egy normálisan oda vezető ösvényt + kivágnák az útból a kidőlt fákat, szerintem a Rám-szakadéknak lehetne ez méltó "vetélytársa".
Köszönöm a rejtést!

ht01 2020.11.08 17:53 - Megtaláltam
Megtaláltam, köszönöm!

Mo-Hó 2020.11.06 12:30 - Megtaláltam KRW környezet: 5 rejtés: 5 web: 4.5 átlag: 4.83 súly: 4.11
Jó kis hely!
Köszi, hogy megmutattad!

Göde 2020.10.21 14:29 - Megtaláltam
Újabb kincs a tarsolyban. Köszönöm. [g:hu 1.6.2y]

bfabry 2020.10.04 14:41 - Megtaláltam
Nagyon vadregényes volt az egész szurdok, megérte erre túrázni!

KremesEmber 2020.09.27 10:33 - Megtaláltam
Kereken 3 hónappal az első sikertelen próbálkozást követően megtaláltam, köszönöm a rejtést! Most nem fentről, hanem egészen lentről indultam, ahol az erdészeti út keresztezi az árkot (~tetris fal). A vadregényes helyszínért mindenképpen megérte. [Geoládák v3.6.0]

Pongidori 2020.09.26 11:40 - Megtaláltam KRW környezet: 4.5 rejtés: 4 web: 4 átlag: 4.17 súly: 2.53
A láda tartalma elázott, nedves. Szükséges lenne frissíteni. Egyébként jó választás volt a hely. Kevesen látogatják, vadregényes a környezet és kalandos a megközelítése

MakadámAladár 2020.09.20 11:54 - Nem találtam meg
Megtaláltam a ládát, de sajnos a jelszó nem volt olvasható! A lejutás embert próbáló :)

[Elutasította: Blue Mali, 2020.10.07 10:01]

BarniB 2020.08.31 15:30 - Megtaláltam KRW környezet: 4 rejtés: 4 web: 4 átlag: 4.00 súly: 1.78
Meglett köszi. A füzet eléggé szét van mállva.

Szívósék 2020.06.04 14:11 - Megtaláltam KRW környezet: 5 rejtés: 5 web: 5 átlag: 5.00 súly: 2.66
Megtaláltuk, köszönjük a rejtést, a legnehezebb találat idáig, gyönyörű környezet.
Egyedül nem ajánlott.

Furtyka 2020.05.24 15:21 - Megtaláltam
Köszönjük a rejtést! :)

Snipermaster 2020.05.07 18:12 - Megtaláltam KRW környezet: 5 rejtés: 5 web: 5 átlag: 5.00 súly: 3.82
Megtaláltam. Köszönöm a lehetőséget. [g:hu 1.6.7]

Nos, értem én hogy a nehézség 4.
Nem, azt hiszem nem értem! Mi az 5, ha nem ez? :)
30 méterre a ládától még fogalmam sem volt hogy fogok odajutni, de végül 1 perc alatt sikerült. Az eddigi 656 megtalálásomból a második legnehezebb GCLIK után.
Valahogy ez az egész környék nem pontos a térképen (ami máshol jó szokott lenni), ahol ösvénynek kellene lenni, ott nincs, ahova semmit sem mutat, ott meg jó út.
Egy biztos, ezt a ládát soha senki nem fogja véletlenül megtalálni.

A láda majdhogynem közvetlen közelében találtunk egy kék, 6-7 évesre való mellényt. Mivel elég jó állapotban van, nincs például elázva, így gondolom nem rég lehet ott. A logokat elnézve csak 1 megtaláló jöhetett szóba. Fel is hívtam, hogy hátha ők vesztették el, azonban nem ők voltak... Szóval ha valaki erre járt és keresi a mellényt, ott van az még, nem hoztuk el!

20200507_180847

A lista az oldal alapbállításának megfelelően nem mutatja az összes bejegyzést (251 db), az összes megjelenítéséhez kattints ide.

Az alapbeállítást (25 db) felülbírálhatja a felhasználói beállítás, amelyet bejelentkezve a felhasználói adatok között tudsz megváltoztatni.

A geocaching.hu megnevezés és a kapcsolódó logo bejegyzett védjegy.
Kereskedelmi célú felhasználásuk csak a tulajdonosok hozzájárulásával lehetséges.