Figyelem: magasabb vízállásnál, illetve árvíz idején a helyszín nem közelíthető meg!
Ez egy
örökbefogadható geoláda. Ha szívesen lennél a gazdája, kérlek,
keress meg!
Ha egy árva ládát szívesen gyógyítanál, ha van rá módod, előtte vedd fel a kapcsolatot a
LádaDokikkal.
Ha csak a helyszínen derül ki, hogy a gazdátlan láda gyógyításra szorul, segíts rajta bátran! Változtass azon, amin szükséges! Ha akarsz, találj ki új jelszót, keress a közelben egy jobb rejteket!
A megváltozott adatokat juttasd el minél hamarabb az
Adoptálható ládák felhasználónak!
Köszönjük a közösség nevében! :)
Megjegyzés: Sajnos a legutolsó vízszabályozás óta a hajóból csak általában, a három kikötő tuskó látszik.
Kérek mindenkit ennek tudatában keresse!!!

A ládába TravelBug
nem helyezhető.
Megközelítés
Ásványráró a Szigetköz középső részén a Duna mellett fekszik, Győr és Mosonmagyaróvár között szinte félúton. Önálló község a Szigetköz közepén, a Duna jobb partján, a szigetközi 1401. sz. út két oldalán. Győrtől 20 km, Mosonmagyaróvártól 22 km távolságra.
A faluba beérve a körforgalomnál a Rákóczi Ferenc utcára kell kanyarodni, ami kivisz a töltésig! A töltésen jobbra kell fordulni a régi hajókikötő irányába, majd a töltést követve a
N 47° 49,879' E 17° 32,389' [GCSzbh+1kereszteződés ] pontnál balra kanyarodj le! Onnan már nincs messze a hajóroncs.
Ajánlott parkoló:
N 47° 49,934' E 17° 32,556' 110 m [GCSzbh+parkoló]
A roncs koordinátái:
N 47° 49,894' E 17° 32,643' 108 m [GCSzbh+hajóroncs]
Vízállás info:
Vízállás előrejelzés-Nagybajcs
A betonhajó története
Még talán gyerekkoromban hallottam, hogy a lakóhelyemhez közeli szomszéd faluban Ásványrárónál létezik egy betonhajó a Duna partján. Akkor talán el is hittem, de ahogy idősebb lettem izgatott a dolog és furdalt a kíváncsiság vajon tényleg létezhet?
Nos, igen.
Ásványráró közelében, az Árvai-zárásnál található a vasbetonból épült szállítóhajó roncsa. A közhiedelem szerint a betonhajót azért építették, hogy a háború során a Dunába telepített aknákat ki tudja védeni.
Az igazság viszont az, hogy az olasz mérnökök által tervezett és irányításuk alatt megépített, németek által üzemeltetett hajó a második világháború során szállítási feladatokat látott el, legénysége nem volt.
A hajó igen ritka technikával készült: mivel a háború idején kevés volt a fém, nem vaslemezt használtak, hanem az acélszerkezetet öntötték ki betonnal. Ekkoriban ezekből a harminc méter hosszú és hét méter széles, bárka jellegű betonhajókból hét darabot kötött le a vontatóhajó a Duna egyik mellékágában, valamikor a háború vége felé.
Magas vízállásnál, viharos időszakban egy nagyobb hullám az egyik hajót átdobta a záráson túlra és az léket kapott, majd megfeneklett. A vasbeton hajó szétvágása, kiemelése - még ha sikerrel is járt volna -, tetemes összeget emésztett volna fel, így a legkézenfekvőbb megoldást választották: otthagyták.
Ma
A betonhajó védett műtárggyá van nyilvánítva és mindenki szabadon megcsodálhatja, jelenleg enyhén a bal oldala felé megdőlve fekszik az Árvai-ág medrében.
Mindenkinek ajánlom figyelmébe a forrásként megjelölt videót, amiből még megtudhatunk érdekes dolgokat.
Rejtés
A láda az ásványrárói fenékküszöb közelében van elrejtve. Közvetlenül a lépcső mellett keresd, a tetejénél, jobboldalt. Kő takarja.
Mindenkinek jó keresést kívánok!
Látnivalók a közelben
A közelben található a Duna szabályozás áldozatainak emlékműve, nevekkel, évszámokkal,
N 47° 50,122' E 17° 32,176' 112 m [GCSzbh+ emlékmű ] illetve az ásványrárói fenékküszöb is.
N 47° 49,834' E 17° 32,843' 114 m [GCSzbh+fenékküszöb]
Forrás:
-
videó
-
cikk
Ha megtaláltuk a ládát, visszafelé nyugodtan betérhetünk a Titán Halászcsárdába egy jó halászlére. :-)
Ládatörténet:
2017.08.13. Rejtekadó fa kidőlt. Ládát betegre állítottam a gyógyításig.
2017.11.03. Láda kereshető új rejtekhelyen.
2020. 09. 26. anettx és ha2 egyesületi ládával újra kereshetővé tették a gcszbh-t. Köszönet nekik érte.
2023.11.29. hitamás pótolta új helyen (köszönjük szépen!)