Itt el kell döntened, hogyan folytatod utadat. Egy oda-vissza 6 km-es út vár rád a töltésen, én a bringát javaslom.
Amennyiben autózni akarsz, gátközlekedési engedélyt kell venned, amit már csak online lehet (teljes árú napijegy 550Ft) a gatfelhajtasiengedely.hu oldalon vagy applikáció segítségével.
A 2.ponhoz itt tudsz parkolni: N 46° 20,448' E 18° 53,630' 67 m [GCSIOT+parkolo]
A Sió a Duna mesterségesen kialakított, 120,8 km hosszú mellékfolyója. Szerepe a Balaton vízszintjének szabályozása és a Dunával való összeköttetés biztosítása. Siófoknál ágazik ki a Balatonból, majd Somogy, Fejér és Tolna megyén át folyik, míg Sióagárdnál a Sárvíz folyóval nem találkozik. Egyesülve a Gemenci erdő mellett, az 1497,1-es folyamkilométernél érik el a Dunát.
A csatorna szükségességét már a rómaiak felismerték. A III. században általuk épített csatorna célja a vízgyűjtő területén összegyűlt felszíni vizek levezetése volt.
A 19. század első felében a Mezőföld fontos folyószabályozási munkáinak keretében a Siót és Sárvizet új, szabályozott, védművekkel ellátott medrekbe terelték. Az egyesült vizek ekkor még Bátánál érték el a Dunát - egészen 1854-55-ig, amikor átmetszést végeztek, Karaszifok felé.
Az 1925-35 közötti időszakban további szabályozási munkálatok zajlottak a Sió-Sárvíz vízrendszerében, Az utolsó jelentős védmű, az árvízkapu építését az 1956-os jeges árvíz után határozták el és 1968-1974 között valósították meg, a dunai torkolattól 3 km-re. 2014-ben európai uniós támogatással felújították, részben kicserélték az acélszerkezeteket, valamint megújult az üzemirányítási épület is, amely a jövőben árvízvédelmi központként is használható lesz.
A kapu létesítésének fő célja az volt, hogy áradáskor a Duna vizét kizárja a Sióból. Emellett biztosítja az állandó hajózhatóságot, és víztározási lehetőséget teremt.
A létesítmény 124 méter hosszú. Maximum 1500 tonnás uszályok átzsilipelésére alkalmas.
Építésekor nem igazán volt fontos, azóta viszont felértékelődött az árvízkapu természetvédelmi és ökológiai szerepe. Aszálykor duzzasztással lehetőséget nyújt a holtágak vízpótlására. Ellenkező esetben, egy-egy rövidebb dunai árvíz esetén a magas vízszint kizárásával megtartja a vadak életfeltételeit a Duna-Dráva Nemzeti Park területén.
Állapot: kereshető
-
történelmi nevezetesség, várrom, épület
+
szép kilátás, érdemes panorámát fényképezni
+
különleges látványosság, helyszín
-
speciális koordináta-érték vagy magasság
+
vízpart, tó/folyó, forrás van a környéken
-
település belterületén van a láda
-
van a közelben (pár száz méteren belül) lakott terület
+
havas, jeges időben, fagypont alatti hőmérsékleten is kereshető a láda
+
nyáron, a legnagyobb kánikulában is ajánlott környék
-
hegyen, csúcson, nagy dombon van a láda (a környékhez képest)
+
megközelíthető járművel néhány száz méteren belül
-
a javasolt kiindulóponttól fél órán belül elérhető
-
mozgáskorlátozottaknak, babakocsival érkezőknek is ajánlott
-
gyerekbarát láda
-
igénybe veszi a cipőt, ruhát a környék (csalános, bogáncsos, sáros)
-
a láda megszerzéséhez sziklát kell mászni (gyerekkel nyakban kizárt)
-
sötétben is érdemes keresni
-
a GPS-t zavaró sűrű erdő, sziklafal, magas épület, stb. van
-
szokatlan méretű/alakú a láda (az ajándékok miatt fontos)
+
el lehet menni kerékpárral a ládáig (vagy látástávolságban hagyható)?
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! Sajnos nem vittem füzetet cserélni, pedig olvastam hogy elázott szegény. A torkolat mindenért kárpótolt, szuper hely. [Geoládák v4.5.10]
97 kilométeres túra elektromos kerékpárral a Miske - Kalocsa - Gerjen - Fadd - Fajsz - Miske útvonalon.
Az első ponton elhegytam a napszemüvegemet, mire 10 perc múlva visszamentem már nem volt ott.
A 2. pont kicsit küzdelmes volt, kerékpárral, az ösvényt helyenként kidölt fák zárják el. Érdekes hely volt mindkét helyszín.
(A logbook péppé ázott, használhatatlan, a jelszó olvasható az első lap tetején)
Fordítva kerestük, 2-1 sorrendben. Mindkét helyszín érdekes volt. A logbook el van ázva, a spirál rozsdásodik. Nem is nyitottam ki, nehogy elszakadjon, Később, ha majd megszárad lehet, hogy lapozható lesz.
Két részletben kerestem meg, az első felét Szekszárdról, a másikat Bajáról.
A láda majdnem az árvíz áldozata lett, a magas vízállás valószínűleg kimosta a helyéről, vagy kieshetett, de rejtélyes módon ott maradt a fa lábánál.
Kicsit nedves belül, de ép.
Visszaraktam a helyére. [Geoládák v4.4.0]
Megtaláltam, köszönöm a rejtést!
Gemenci kerékpáros kör 5. állomása. Az árvízkapu és zsilip komoly, szép építmény. Tetszett a torkolatnál lévő kis üdülőtelep is.
A lista az oldal alapbállításának megfelelően nem mutatja az összes bejegyzést (215 db), az összes megjelenítéséhez kattints ide.
Az alapbeállítást (25 db) felülbírálhatja a felhasználói beállítás, amelyet bejelentkezve a felhasználói adatok között tudsz megváltoztatni.