WAP ON
Trieszt kikötőjében, parkoló sarkában álló apró épület oldalában, kb. egy méter magasan rejtőzik egy mikroláda.
WAP OFF
Császári és királyi szintezési főalappont
A tengerparttal nem túl gazdagon ellátott Osztrák-Magyar Monarchia szintezési hálózatának nullpontja a trieszti kikötő mareográfjának méréseihez igazodott. Az utódállamok még évtizedekig ehhez viszonyítottak minden magassági értéket.
A geodéziai magasságról
Anélkül, hogy túlságosan mélyen belemennénk a részletekbe, érdemes tisztázni, hogy mit értünk geodéziai értelemben egy pont magasságán. Ehhez azonban onnan kell indulnunk, hogy milyen alakú a Föld. Első közelítésben gömbként hallunk róla. De már általános iskolában szembesülünk vele, hogy ez nem egészen így van. Saját tengelye körüli gyors forgása miatt bolygónk a "tetején" belapul, az "oldalán" kipúposodik - így forgásellipszoidot képezve. Ez elég jó közelítés, de a globális közlekedési hálózatok még pontosabb alapfelületet igényeltek, így kidolgozták a geoid fogalmát, amely a "a gravitációs és centrifugális erőtér eredőjének a középtengerszinthez illesztett szintfelülete". Már csak a középtengerszintet kellett precízen megmérni, hogy a helyükre kerülhessenek a dolgok. ;-)
Molo Sartorio
Az Osztrák Császárság (és később az Osztrák-Magyar Monarchia) egyetlen tengeri kijárata az Adriára nyílott, így kézenfekvő volt Trieszt kikötőjének választása a tengerszint folyamatos mérésére. Az erre szolgáló speciális szerkezetet, a mareográfot, 1841-ben telepítették a Molo Sartoriora. (Más forrás 1859-et ad meg az adatsor indulóévének.) A hosszú idősorokból 1875-ig, majd 1900-ig mért értéket tették meg a MüA (Meter über Adria) rendszer nulla szintjének, amely aztán az 1900-tól alkalmazott MGI-dátum magassági referenciaszintjét képezte. Ebben a rendszerben kezdték meg a Monarchia teljes területének újrafeltérképezését.
A Nagy Háború után a széthullott birodalom romjain alakuló államok nem tudták függetleníteni magukat a k.u.k. hálózattól, viszont nem tűnt célszerűnek főalappontként akár több államhatáron túl, esetleg kifejezetten ellenséges területen fekvő pont használata. Így vált a Velencei-hegységben található Nadap a hazai magassági hálózat főalappontjává.
Az egykori Keleti Blokk (Varsói Szerződés, KGST) európai államaihoz hasonlóan 1951-től Magyarország is áttért a kronstadti vízmércéhez viszonyított Balti-tenger feletti szintmagasságra.
Az egykor birodalmi fontosságú területet legnagyobb részét most egy szűkebb közösség a Y. C. Adriaco (az Adria legrégebbi yachtklubja) használja, az ő engedélyük szükséges a belépéshez. Viszont a mareográf továbbra is működik: bár a klub 2004-es felújítása óta az addig különálló fülke az épület főtömegének részévé vált, az adatokat rendületlenül tovább rögzíti és - az új idők szavának megfelelve - az internetre is továbbítja. 2009-től a Globális Tengerszint Megfigyelő Rendszernek (GLOSS) is részét képezi, annak 340. számú mérőállomása.
További látnivalók, érdekességek
Trieszt kikötője önmagában is különleges látvány: gyakori vendégek itt az olyan sokemeletes személyszállító monstrumok, amelyek mellett a Titanic is eltörpülne.
Trieszt - Kozina vasút egykori nyomvonalán vezető 16 km hosszúságú kerékpárúton értem Triesztbe e-mtb kerékpárral, hogy felkeressem a tanulmányaimból ismert legendás vízmércét. A rejtés szemtelennek mondható...
Az épület azért megérdemelne egy emléktáblát.
Köszönjük a rejtést.
Nadapról Triesztbe. A Nadapi Főalappontól a Trieszti Molo Sartorióhoz. Bő 400 km.
Az előd földmérő kollégák dolgozhattak (szintezhettek) rendesen.
Mint ládadoki a geoládát az utolsó bejegyzések vizsgálata alapján betegre állítottam.
Ha van rá lehetőséged, kérlek javítsd!
További tudnivalók a beteg ládákról: https://geocaching.hu/documents.geo?id=ladadoki
Email-t küldtem a rejtőnek.
A lenti parkolóban parkoltunk, majd feljöttünk a ládát megkeresni. A helye megvan de a láda mint tudnuk nincs. Légyszi fogadjátok el, ritkán járunk errefele :)
Amint tudok csatolok fotókat, a telefonról most nem sikerült
Most már a képek is fent vannak. Az épület és a kikötő.
Olaszországi utunk során hazafelé a gps lehozott a partra, gondoltam nem lehet kihagyni. :-) Az éjszakát az autópálya parkolójában töltöttük, így gondoltuk megmártózunk korán reggel a vízben. A város külső részén szuperul kiépítették a partot erre a célra, le is lehetett tusolni fürdés után. Ezután jöttünk be a városba. Két parkolóval arrébb álltunk meg, így jegyfizetés után sétáltunk is egy kicsit. Bár láttam, hogy egy éve jelezte az első kesser, hogy nincs meg a láda, de az ember életében nem sűrűn adatik meg, hogy erre jár. Így fotókat készítettünk.
Ahogy írom ezeket a sorokat düh alakul ki bennem. Hogy lehet, hogy a láda 1 éve nincs meg és se LádaDoki megjegyzése, se betegre állítás és az adoptálható ládák közé sem került be. ???? Tudjuk, hogy a rejtőnek meglehetősen szokatlan a hozzáállása a játékhoz, de ez így valóban járható út? A ládái valóban kereshetők? Jóvá fotók alapján sem hagyja a megtalálást. Fittyet hány a szabályokra. Ez a jó rejtő ismérve? Költői kérdés.
Sajnos a jelzett helyen nincs meg a láda. Ennek ellenére nagyon kellemes kis sétát tettünk Triesztben. Köszönjük, hogy elvezettél ide. Kérem, hogy a képek alapján fogadd el a a megtalálást. Köszönöm.