Megye/ország: Olaszország
Elhelyezés időpontja: 2017.06.25 09:25
Megjelenés időpontja: 2018.03.10 17:05
Utolsó lényeges változás: 2024.08.06 00:56
Utolsó változás: 2024.08.06 10:49
Rejtés típusa: Hagyományos geoláda
Elrejtők: Fairy
Ládagazda: Fairy Nehézség / Terep: 2.5 / 1.0
Úthossz a kiindulóponttól: 20 m
Megtalálások száma: 135 + 2 jelszó nélküli + 3 sikertelen + 1 egyéb Megtalálások (havi bontásban): A legaktívabb hónap 2024-08 volt 12 'Megtaláltam' loggal, OFF
Megtalálások gyakorisága: 0.4 megtalálás hetente
WAP ON
Trieszt kikötőjében, parkoló sarkában álló apró épület oldalában, kb. egy méter magasan rejtőzik egy mikroláda.
WAP OFF
Császári és királyi szintezési főalappont
A tengerparttal nem túl gazdagon ellátott Osztrák-Magyar Monarchia szintezési hálózatának nullpontja a trieszti kikötő mareográfjának méréseihez igazodott. Az utódállamok még évtizedekig ehhez viszonyítottak minden magassági értéket.
A geodéziai magasságról
Anélkül, hogy túlságosan mélyen belemennénk a részletekbe, érdemes tisztázni, hogy mit értünk geodéziai értelemben egy pont magasságán. Ehhez azonban onnan kell indulnunk, hogy milyen alakú a Föld. Első közelítésben gömbként hallunk róla. De már általános iskolában szembesülünk vele, hogy ez nem egészen így van. Saját tengelye körüli gyors forgása miatt bolygónk a "tetején" belapul, az "oldalán" kipúposodik - így forgásellipszoidot képezve. Ez elég jó közelítés, de a globális közlekedési hálózatok még pontosabb alapfelületet igényeltek, így kidolgozták a geoid fogalmát, amely a "a gravitációs és centrifugális erőtér eredőjének a középtengerszinthez illesztett szintfelülete". Már csak a középtengerszintet kellett precízen megmérni, hogy a helyükre kerülhessenek a dolgok. ;-)
Molo Sartorio
Az Osztrák Császárság (és később az Osztrák-Magyar Monarchia) egyetlen tengeri kijárata az Adriára nyílott, így kézenfekvő volt Trieszt kikötőjének választása a tengerszint folyamatos mérésére. Az erre szolgáló speciális szerkezetet, a mareográfot, 1841-ben telepítették a Molo Sartoriora. (Más forrás 1859-et ad meg az adatsor indulóévének.) A hosszú idősorokból 1875-ig, majd 1900-ig mért értéket tették meg a MüA (Meter über Adria) rendszer nulla szintjének, amely aztán az 1900-tól alkalmazott MGI-dátum magassági referenciaszintjét képezte. Ebben a rendszerben kezdték meg a Monarchia teljes területének újrafeltérképezését.
A Nagy Háború után a széthullott birodalom romjain alakuló államok nem tudták függetleníteni magukat a k.u.k. hálózattól, viszont nem tűnt célszerűnek főalappontként akár több államhatáron túl, esetleg kifejezetten ellenséges területen fekvő pont használata. Így vált a Velencei-hegységben található Nadap a hazai magassági hálózat főalappontjává.
Az egykori Keleti Blokk (Varsói Szerződés, KGST) európai államaihoz hasonlóan 1951-től Magyarország is áttért a kronstadti vízmércéhez viszonyított Balti-tenger feletti szintmagasságra.
Az egykor birodalmi fontosságú területet legnagyobb részét most egy szűkebb közösség a Y. C. Adriaco (az Adria legrégebbi yachtklubja) használja, az ő engedélyük szükséges a belépéshez. Viszont a mareográf továbbra is működik: bár a klub 2004-es felújítása óta az addig különálló fülke az épület főtömegének részévé vált, az adatokat rendületlenül tovább rögzíti és - az új idők szavának megfelelve - az internetre is továbbítja. 2009-től a Globális Tengerszint Megfigyelő Rendszernek (GLOSS) is részét képezi, annak 340. számú mérőállomása.
További látnivalók, érdekességek
Trieszt kikötője önmagában is különleges látvány: gyakori vendégek itt az olyan sokemeletes személyszállító monstrumok, amelyek mellett a Titanic is eltörpülne.
van a közelben (pár száz méteren belül) lakott terület
+
havas, jeges időben, fagypont alatti hőmérsékleten is kereshető a láda
+
nyáron, a legnagyobb kánikulában is ajánlott környék
-
hegyen, csúcson, nagy dombon van a láda (a környékhez képest)
+
megközelíthető járművel néhány száz méteren belül
+
a javasolt kiindulóponttól fél órán belül elérhető
+
mozgáskorlátozottaknak, babakocsival érkezőknek is ajánlott
+
gyerekbarát láda
-
igénybe veszi a cipőt, ruhát a környék (csalános, bogáncsos, sáros)
-
a láda megszerzéséhez sziklát kell mászni (gyerekkel nyakban kizárt)
+
sötétben is érdemes keresni
-
a GPS-t zavaró sűrű erdő, sziklafal, magas épület, stb. van
-
szokatlan méretű/alakú a láda (az ajándékok miatt fontos)
+
el lehet menni kerékpárral a ládáig (vagy látástávolságban hagyható)?
+
GPS nélkül is érdemes megkeresni
+
kereshető egész évben
+
kereshető 24 órában
-
a látnivalóért fizetni kell
Intelligens logszűrés
Laki Imre2025.04.26 23:59 - Jelszó nélküli megtalálás -
Egy családi kirándulás keretében próbálkoztam meg a láda felkutatásával. Mivel esett az eső a gyerekek kicsit vonakodva indultak útnak, azonban a beígért olasz fagylalt jobb belátásra bírta őket. A kikötőben lévő picike építmény hamar meg lett, azonban az épület külső falainak tüzetes átvizsgálása nem hozta meg a kívánt sikert. A rejtekül szolgáló elektromos doboz jellegű bemélyedést többször is kinyitottuk és átvizsgáltuk de semmi! Áztunk, fáztunk, a család panaszkodott és a helyi járókelők már gyanúsan nézegettek minket hogy miért simogatjuk szakadó esőben az épület falait már 40 perce. Végül felhívtam a megadott telefonszámot ahol a ládagazda felvilágosított róla hogy a rejtek az elektromos doboznak látszó szekrényke volt, ahol most nincs semmi! A csalódottság érzése ellenére hatalmas élmény volt a családdal ilyen kihívásban részt venni! Mivel a rejtekhelyet megtaláltuk de sajnos azt kifosztották Tisztelettel kérem a jelszó nélküli megtalálás elfogadását!
Biti682025.04.25 11:39 - Jelszó nélküli megtalálás
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! Valóban kissé szemtelen, elsőre nem akartam ott keresni. De ott kell. A leírás érdekes, a jellegtelen épület önmagában keveset mutat. Kár, hogy nincs valami infótábla. A város remek. [Geoládák v4.5.2]
Trieszt - Kozina vasút egykori nyomvonalán vezető 16 km hosszúságú kerékpárúton értem Triesztbe e-mtb kerékpárral, hogy felkeressem a tanulmányaimból ismert legendás vízmércét. A rejtés szemtelennek mondható...
Az épület azért megérdemelne egy emléktáblát.