Megye/ország: Olaszország
Elhelyezés időpontja: 2018.04.21 07:00
Megjelenés időpontja: 2018.04.27 09:10
Utolsó lényeges változás: 2020.02.27 09:49
Utolsó változás: 2024.11.04 14:32
Rejtés típusa: Hagyományos geoláda
Elrejtők: VP
Ládagazda: VP Nehézség / Terep: 2.5 / 3.0
Úthossz a kiindulóponttól: 8500 m
Megtalálások száma: 52 + 2 egyéb, grafikon
Megtalálások gyakorisága: 0.1 megtalálás hetente
A 15x10x6 cm-es műanyag doboz egy vízáteresznél, a pálya völgy felőli oldalán, a pályatest alatt kb. 20 cm-rel, a kövek közötti üregben, egy fadarabbal álcázva és védve.
A helye ezen, a rejtés ezen a képen látható.
Fontos: a ládát jól zárd be (mind a négy sarkát pattintsd rá) és a fadarabbal eltakarva ugyanúgy rejtsd vissza!
A láda és logbook penészes, ki kéne cserélni.
Ha tervezel menni, kérlek, keress meg előtte emailben!
A helyszín
A Glinščica/Rosandra-völgyben vezető egykori Trieszt - Kozina vasút nyomvonalán vezető 16 km hosszúságú, közel 500 m szintkülönbségű bicikliút. Bejárása gyalogosan is lehetséges, de igazán biciklivel élvezetes!
Jó tanácsok
Az egykori vasúti nyomvonal alsó részén aszfaltozott bicikliút vezet, de a nagyobb része kicsit kavicsos-köves, de trekbiciklivel is jól járható pálya. A szintkülönbség kb. 500 méter, de mivel ez széles nyomtávú vasút volt, végig egyenletes a lejtés, sehol se meredek.
Az alagutak miatt (is) mindenképp legyen nálad lámpa!
A pálya sok helyen erdős, máshol a szél hűsít, de fekvése miatt nyáron napközben nagyon meleg lehet. Érdemes korán reggel indulni, vagy a visszautat (felfelé) már a koraesti időszakra hagyni!
Folyadékot vigyél magaddal!
Megközelítés
Ajánlott parkoló a szlovéniai Kozinában N 45° 36,495' E 13° 56,115' 495 m [GCtrst+parkolo], amely közvetlenül a szlovén A1-es autópálya kihajtója mellett van. A benzinkút és a vasútállomás közötti párszáz méteren sok hely van. A megadott ponton pékség, kávézó, bevásárlási lehetőség is van.
A parkolótól kb. 1 km-t országúton kell gurulni (áthaladva az autópálya alatt) a bicikliút elejéig N 45° 36,075' E 13° 55,555' 475 m [GCtrst+indulas], ahol információs tábla is található. Innentől jön az élvezet: 16 km gurulás le Triesztig! Az elején erdőben haladunk, majd hamarosan keresztezzük a szlovén-olasz határt (amire csak egy tábla emlékeztet minket). Egy nagy S-kanyar után érünk ki a Glinščica/Rosandra-völgy sziklás, meredek hegyoldalába, ahol hosszan bevágásokban, nagy sziklafalak alatt, alagutakon át vezet az utunk. A völgy túloldalán nagyon csipkézett, sziklával borított hegyet láthatunk, alattunk mélyen a völgy, távolban pedig már feltűnik a tenger!
A gyönyörködés és a gurulás közben figyeljünk, mert ezen a szakaszon van a láda is! Egy hosszabb alagút után kicsiny vízátereszen (kis hídon) vezet át a pálya. A láda, egy 15x10x6 cm-es műanyag doboz, a vízáteresz felépítményének kozinai végétől kb. másfél méterre, a pálya völgy felőli oldalán, a korláton átlépve, a pályatest alatt kb. 20 cm-rel, a fedő kősor alatt, a kövek közötti üregben, egy fadarabbal álcázva és védve található.
A helye ezen, a rejtés ezen a képen látható. Fontos: a ládát jól zárd be (mind a négy sarkát pattintsd rá) és a fadarabbal eltakarva ugyanúgy rejtsd vissza!
De itt még csak a pálya felénél jársz, feltétlen gurulj tovább! További alagutak, szelídebb szakaszok, hosszabb hidak (viaduktok) után érjük el a város szélét. Itt, egy gyorsforgalmi út keresztezésénél átvált a pálya aszfaltozott bicikliútra, amely azonban - ahol csak lehet - továbbra is az egykori vasút nyomvonalát követi, és így visz be egészen a város szívébe. A vége a N 45° 38,395' E 13° 46,895' 50 m [GCtrst+erkezes] ponton van, ahol szintén információs tábla van, sok érdekesség olvasható.
Itt a bicikliút zárt világából egy élő nagyváros közepébe csöppensz. Ha tovább akarsz menni a tengerig - és ha már idáig lejöttél, nyilván el akarsz menni a tengerig is! -, akkor a városon át vezet az utad. Érdemes megcélozni a város tengerparti főterét, a Piazza Unità d'Italiát N 45° 39,055' E 13° 46,010' 0 m [GCtrst+Trieszt]. Hagyatkozz a GPS-edre, válassz kisebb utcákat, gurulj lefelé! (Bicikliutat a hátralévő másfél-két km-en nem nagyon találsz.)
Ha kiélvezted a várost, pihentél, fagyiztál, akkor indulhatsz vissza. A bicikliút végéig nehezebb a tájékozódás, ha ott ráállsz a pályára, akkor már egyértelmű Kozináig. Természetesen kereshetsz más, alternatív útvonalat is vissza Szlovéniába: kisebb-nagyobb országutakon kerülheted északról a völgyet. De szerintem megéri ugyanott visszamenni: mást lát az ember felfelé, más napszakban. Az emelkedőtől nem kell megijedni! Végig lassan, egyenletesen veszed fel a szintet, sehol se meredek, szinte észre se veszed, és felérsz. :-)
Látnivalók a környéken
A völgy, amin jártál a Karszt tengerhez lenyúló végébe vájódott. Észak felé gyönyörű tájakkal folytatódik. Kozinától biciklivel kényelmesen elérhető távolságban (kb. 10 km) van Lipica, a híres ménessel és a Vilenicai-barlanggal N 45° 40,470' E 13° 54,720' 420 m [GCtrst+Vilenica], valamint a híres, hatalmas Skocjáni-barlang (Šcocjanske jame) N 45° 39,790' E 13° 59,360' 420 m [GCtrst+Skocjan], ami szerintem sokkal látványosabb, mint a Postojnai-cseppkőbarlang: Postojna egy Aggtelekhez hasonló cseppkőbarlang, Skocjánban viszont egy folyó (a Reka) tűnik el a hegy gyomrában, 100 méternél magasabb földalatti folyosót vágva, majd végül eltűnve, hogy aztán több mint 30 km távolságban, Duino közelében Timavo néven bukkanjon elő, és folyjon a tengerbe N 45° 47,295' E 13° 35,465' 5 m [GCtrst+Timavo]. (Már legalább ötször jártam benne, mindenkinek ajánlom!)
Állapot: kereshető
2 játékos jelölte kedvenc ládájának
-
történelmi nevezetesség, várrom, épület
+
szép kilátás, érdemes panorámát fényképezni
-
különleges látványosság, helyszín
-
speciális koordináta-érték vagy magasság
-
vízpart, tó/folyó, forrás van a környéken
-
település belterületén van a láda
-
van a közelben (pár száz méteren belül) lakott terület
+
havas, jeges időben, fagypont alatti hőmérsékleten is kereshető a láda
+
nyáron, a legnagyobb kánikulában is ajánlott környék
+
hegyen, csúcson, nagy dombon van a láda (a környékhez képest)
-
megközelíthető járművel néhány száz méteren belül
+
a javasolt kiindulóponttól fél órán belül elérhető
-
mozgáskorlátozottaknak, babakocsival érkezőknek is ajánlott
+
gyerekbarát láda
-
igénybe veszi a cipőt, ruhát a környék (csalános, bogáncsos, sáros)
-
a láda megszerzéséhez sziklát kell mászni (gyerekkel nyakban kizárt)
+
sötétben is érdemes keresni
-
a GPS-t zavaró sűrű erdő, sziklafal, magas épület, stb. van
-
szokatlan méretű/alakú a láda (az ajándékok miatt fontos)
+
el lehet menni kerékpárral a ládáig (vagy látástávolságban hagyható)?
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! A kilátás pazar, a ládát megette a penész. A jelszó egyelőre még olvasható.
A ládát San Lorenzo / Jezero falucskából közelítettük, az Al Pozzo étterem melletti parkolóból. A 015-ös számú piros-fehér jelzésen ereszkedtünk le a parkolótól; egy rövid jelzés nélküli ösvényen lementünk a betonos útra (ahol a 015 is fut); onnan pár lépés után balra letértünk egy jelzetlen ösvényre a kilátás kedvéért, majd visszacsatlakoztunk a 015-re, ami levisz a régi vasútig. Itt kényelmesen elsétáltunk a ládáig. Visszafelé a kék kör jelzést választottuk, ez néha egész közel megy a szakadékhoz, így bár a kilátás pazar, tériszonyosoknak nem ajánlott. Az útvonal végéhez közel egy nagyszerű kilátópont is található - ez a parkolóból is megközelíthető, nem kell hozzá a veszélyes ösvényen menni.
Lovranból, Rijeka mellől autóztam a kijelölt parkolóba. Próbáltam úgy beállítani a navigációt, hogy ne vigyen rá a szlovén autópályára - nem sikerült, 16 euróm bánta a néhány kilométeres autópálya szakaszt.
A kerékpárút kezdetén meglepetés ért, az általam a vasút nyomvonalának gondolt út elején egy kerékpárral behajtani tilos tábla fogadott, a kerékpárút jobbra el lett terelve és nagy kerülővel, nagy vargabetűt leírva, több kisebb települést érintve, jelentős szintet - különösen visszafelé - begyűjtve a N45 36.906 E13 54.156 pontban éri el a vasút nyomvonalát. Érdekes, hogy erről sem a ládaoldal, sem a logok nem tesznek említést. Visszafelé a N45 36.963 E13 54.865 pontban le is tértem a kerékpárútról és a közúton mentem vissza az autóhoz.
Jó lenne a ládaoldalra egy letölthető track, különösen így, hogy az út elején nagyon sok a bizonytalanság.
Kicsit simábbnak gondoltam a murvás, zúzottköves szakaszt, de lehet, hogy az utóbbi idők jelentős csapadéka rendezte át kicsit az útviszonyokat.
Én is javasolnám, hogy szerepeljen a ládaoldalon az aszfaltos szakasz kezdete, én is nagyon vártam már: N45 37.788 E13 49.541
Az út valóban nagyon vadregényes, nagyon élveztem az alagutakat.
A láda rendben meglett, a logbook vizes, itt-ott már penészes, de még tudtam bele írni.
Triesztbe érve megkerestem a Gcsart ládát aztán visszafelé is letekertem a kerékpárutat, e-mtb-vel felfelé sem jelentett problémát a teljesítés.
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! Canyon bringázás, 36 km oda. Strunjan campből indulva a Parenzanan és vissza 75 km lett ezres szinttel. Meglehetősen kevés vízszintes van a környéken. A parenzana szlovén és olasz szakasza végig aszfalt, a horváth résszel ellentétben és remek minőségű. Trieszt határában véget ér és onnan semmi, se bringasáv se semmi, csak a szokásos, túlzsúfolt olasz forgalom. Azaz a parenzanaról átmenni erre e bringaútra horror.
Ez természetesen semmit nem von le a láda által bemutatandó környezet értékéből, az parádés. 2 teljes napunk volt tekerni, -2,-3 fokos hajnalok melletti sátrazásban és a fő attrakció ez a láda volt. Megérte! Érdemes felfelé is megtekerni, mert akkor tudsz nézelődni és van mit!
Lefelé már kapaszkodni kell a gépbe, trekking gumival, ide monti ajánlott az önfeledt csapatáshoz.
A logbook nagyon átázott, de a jelszó olvasható.
Sajnos info hiányában nem készültem javításra, cserére.
Megtaláltam. Köszönöm a lehetőséget.
[g:hu+ 2.9.12]
Szeptemberben lesz 7 éve, hogy direkt az akkor megjelent GCPARE hozott bennünket az Isztriára. Ha már erre jártunk nem hagyhattuk ki ezt a ládát sem, most gyalogosan.
Ma olvastam csg69 logját, és utána leveleztünk is. Eszerint ezt a ládát se kell egyelőre karbantartanom, így az új szabályok szerint bejelentem a megtalálást. Kétszer már úgyis jártam itt (és fogok még jönni).