A ládába TravelBug
nem helyezhető.
Az ötlet
Kedvenc szolnoki blogomat olvasgatva, találtam egy érdekes
cikket, mely bemutat egy lelkes túrázó csapatot, akik minden évben megteszik Damjanich vörössipkásainak, a szolnoki csatába vezető útját. Akkor született az ötlet, hogy ez egy jó geocaching téma is lehetne. A ládaterv egy időre, különböző okok miatt jégre került, de most a COVID-19 első hulláma után megvalósult.
A történelmi háttér
Az 1848-49-es szabadságharc alatt, Szolnoknál több csata is folyt a tiszai átkelőhely birtoklásáért. Mégis, "Szolnoki csata" néven az 1849. március 5-én lefolyt ütközet maradt meg a köztudatban. A császáriak először láthatták nagy volumenű támadás kapcsán azt, hogy milyen precízen és összehangoltan tudnak támadni a honvédcsapatok, valamint ezt a csatát tekintik a tavaszi hadjárat kezdetének.
A csata előtti éjszaka Damjanich a katonáival cibakházi körletükből erőltetett menetben Szolnok alá vonult. Reggel 7 óra körül értek az akkori Indóházhoz (ma a Reptár főépülete). Itt kezdődött a csata. Ennek lefolyásáról
itt olvashattok bővebben. Én az ütközet egy apró, legendás elemét szeretném most kiemelni. Az Indóháznál a magyar csapatok erős tűzbe kerültek a császáriak ütegétől. Erre a zászlóaljparancsnok "félre húzódj"-ot vezényelt. A zászlóalj dobosa azonban a reggeli pálinkaosztásnál kétszer állt sorba, s olyannyira feltámadt benne a bátorság, hogy visszakiáltott parancsnokának: "én nem retirálom, én verem sturmot"; mire a zászlóalj szuronyszegezve szemből megrohanta az ágyúkat, amelyek sietve felmozdonyoztak, s elhagyták állásukat. Kedves történet, mindenki eldöntheti, hogy elhiszi-e!
Hasznos információk
A szabadságharc ideje óta a táj vízrajza és úthálózata jelentősen megváltozott. A mai cibakházi híd, mely az egykori fahíd helyén áll, méretében kisebb és csak egy holtág fölött ível át. A Tisza szabályozása miatt, ma a folyó jóval távolabb folyik, így a hídon átkelve is az "innenső" parton maradunk. Legközelebb a vezsenyi kompnál tudunk a túlsó partra átjutni. Az útvonal kijelölése során, próbáltuk a forgalmas utakat is elkerülni, így a hajdan 30 kilométeres út, ugyanazon településeket érintve, mint egykor, 48 km-esre sikeredett. Talán nem véletlenül! A távolság miatt, mi a (terepálló) kerékpárral történő teljesítést javasoljuk. Az útvonal felmérése is ilyen szempontból történt. Természetesen, edzett kessertársak gyalogosan is megtehetik az utat. (Ez lenne az igazi, hogy átérezhesd eleink teljesítményét!) Az út megtételének terhéhez még számoljuk hozzá az akkori katonai felszerelés súlyát (borjú, nehéz posztó ruházat, szuronyos puska, puskapor, golyó, stb), hogy képet nyerjünk annak nehézésgéről! Gyalogosan az út több szakaszra bontható. Kerékpár hiányában, mi is így tettünk. A megszakításra ajánlott pontok Vezseny és Tószeg. Átlagos menetsebesség esetén, hétvégén is van csatlakozó buszjárat az említett településeken. Persze a láda pontjai, a modern kor szellemében, - a végláda kivételével- nem saját erővel hajtott járművel (lovaskocsi, gépjármű stb.) is begyűjthetők, de így éppen a túra lényege vész el, átélni a korabeli erőfeszítést! Még egy fontos figyelmeztetés.
Az útvonal megtétele tartósan esős és árvizes időben valamint, ha a vezsenyi rév nem üzemel, nem ajánlott!, Ennek oka, hogy részben az ártéren halad, valamint a talaj meglehetősen agyagos, így gyorsan sárkolonccal a keréken/lábunkon nehezíthetjük utunkat. Mi májusban jártuk be az útvonalat. Ekkor a környező erdőkből mindenfelől áradó madárdal, a vadvirágok és a kék égen bodorodó felhők, a nyulak és őzek látványa nagyon kellemessé tette az utat. Ez évben (2020) az országos szúnyoginvázió is nehezítheti utunkat. Különösen igaz ez a víz melletti területekre, így a szúnyogriasztó szer, ne maradjon otthon! Az ajánlott útvonal letölthető
innen.
A láda
Utunkat Cibakházáról, a híd közeléből indítjuk. Ha Cibakházára autóbusszal érkezünk, az Autóbusz-forduló megállóhelyen kell leszállni. Mielőtt elindulunk, érdemes megkeresni a
GCCIBA multit is, hogy a korszakra hangolódhassunk.
A híd előtt áll egy
lovas huszár szobra, ami mellett a kiépített pihenőhelyen még erőt gyűjthetünk az előttünk álló úthoz. Már csak azért is érdemes itt megállni mert az
1. jelszórészletet az asztal lapjának aljára csavarozva találjátok.
GCDny-1:
N 46° 57,938' E 20° 11,831' 84 m [GCDny-1]
Amennyiben az asztal foglalt vagy a jelszóhordozó eltűnne, az út túloldalán álló, mozgássérült parkolóhelyet jelző tábla hátulján található.
N 46° 57,923' E 20° 11,836' 84 m [GCDny+pótjelszó1] egy pótjelszó.
Átkelve a hídon, a nádas után forduljunk jobbra! Itt eljuthatunk az egykori sáncok maradványaihoz a
N 46° 59,242' E 20° 10,014' 84 m [GCDny+sáncmaradványok] koordináta közelében, melyeknek a hídért 1849 februárjában folytatott csatában volt jelentőségük. (Már alig látszanak, de a térképek feltüntetik.) Menjünk fel az árvízvédelmi töltésre és innen a Tisza mellett, a gáton haladhatunk a vezsenyi révig.
Sajnos az elmúlt évek alatt bebizonyosodott, hogy elsősorban megbízható üzemeltető hiányában, a komp alig-alig üzemel. Ezért a vezsenyi oldalon, a
N 47° 1,370' E 20° 13,745' 87 m [GCDny+pótjelszó3] koordinátán álló villanyoszlop nyílásának belső felén, kb. derékmagasságban elhelyeztünk egy pótjelszót. Így nem kell nagy kerülőt tenni, hanem erről a pontról is indítható a túra. Értelemszerűen a táv így rövidebb és egy szép rész a Tisza-gáton kimarad.
A vezsenyi oldalon utunkat már a
(Z) jelzés is segíti.
Beérve a község központjába, a Községháza előtt egy Kossuth-emlékművet találunk, melyet a falu lakossága "A tized és az úrbéri terhek eltörlése, valamint a közteherviselés törvénybe iktatása" emlékére állíttatott.
GCDny-2:
N 47° 2,075' E 20° 13,195' 88 m [GCDny-2]
A A
2. jelszórészletet az emlékmű mögött álló információs tábla alsó keresztgerendájára ragasztva találjátok. Pótjelszó a mellette álló közlekedési tábla hátulján.
A
(Z) jelzést követve, a Tisza gátján megyünk tovább Tiszavárkonyig. A község közelébe érve először Kenyeres Lajos egykori plébános, '56-os mártír kopjafája mellett megyünk el, majd baloldalon, egy kis erdős területen találjuk a
GCTkk ládát, mely a Korona és Kardválasztás mondájának állít emléket.
Beérve a faluba, rögtön baloldalt, a Népművészeti Alkotóházzal szemben van egy temető. Itt nyugszik Bak Sándor egykori 48-as honvéd főhadnagy
N 47° 3,568' E 20° 11,213' 85 m [GCDny+sír]. A
3. jelszórészlet a ravatalozó mellett található két, faragással díszített pad ülődeszkáinak hátulján került elhelyezésre.
GCDny-3:
N 47° 3,566' E 20° 11,242' 84 m [GCDny-3]
Utunkat a temetőből kilépve, a
(Z) jelzésen folytatjuk Tószegig. Itt különösen érdemes követni a letölthető útvonalat, mert a turistajelzés a két település között meglehetősen hiányosan van festve, illetve több helyen is (főleg kerékpárral) járhatatlan dzsungelbe vezet.
A megadott útvonalon zavartalanul végig lehet gurulni/menni. Legfeljebb, ha egy-egy vaddisznó zavarhatja meg a túrát. (Mi csak a nyomaikat láttuk.) Az út itt nem a legrövidebb utat követi, de a 4625 sz. út igencsak forgalmas és jobbnak láttuk elkerülni. Cserébe a természet kárpótol a kerülőért!
Tószegre beérve, menjünk a "City-be" és az iskola mellett megtaláljuk Kossuth Lajos szobrát.
GCDny-4:
N 47° 6,078' E 20° 8,816' 87 m [GCDny-4]
A közelében, az iskola udvarának bejárata mellett egy KRESZ tábla oszlopán, megtalálható a
4. jelszórészlet. A kis köz elején lévő KRESZ tábla hátuljáról leolvasható a pótjelszó.
N 47° 6,068' E 20° 8,832' 86 m [GCDny+pótjelszó4]Tószeg belterületén megint csak érdemes a mellékelt útvonalra hagyatkozva elkerülni a "nagy kanyart", mert itt a közös használatú kerékpár/gyalogos út nagyon elkeskenyedik, sok konfliktust okozva a közlekedők között. Tószeg külső részétől már kiépített kerékpárúton mehetünk, majdnem a ládáig. A kacsateleptől a Sasi-kanyarig vezető része annyira új, hogy amikor elkezdtük a felmérést 2019 tavaszán, még nem is létezett. A kerékpárút Szolnokon, az Indóház mellett vezet el. A Tiszaparti-sétányon, a Vízirendészet és a Tiszavirág-híd közötti szakaszon szokták minden évben a hagyományőrző katonák újrajátszani a szolnoki csatát. A Tisza Szálló mellett kanyarodjunk el, hogy a Lengyel Légió utcában megtekinthessük a lengyel csapatok emléktábláját,
N 47° 10,413' E 20° 11,984' 91 m [GCDny+lengyel] akiknek jelentős szerepük volt a magyar csapatok sikerében! Tovább követve az útvonalat, elmegyünk a körforgalomban található "Szolnoki csata emlékműve" mellett. A tér szint- és növényzeti viszonyai miatt érdemes egy kis kerülőt tenni, hogy a Tisza-híd lehajtója mellől szemügyre vegyük a szobrot. Menjünk át a Zagyva-hídon és a szolnoki vár egy bástyáját utánzó, épülőfélben lévő létesítmény mögött megtaláljuk a Damjanich-emlékművet! A Zagyva gyalog- és kerékpáros hídján térhetünk vissza, hogy elérjük multink következő pontját, mely az aradi tizenhármaknak állít emléket.
GCDny-5:
N 47° 10,805' E 20° 12,034' 86 m [GCDny-5]
Az
5. jelszórészlet a koordinátán található elektromos szekrény oldalán található. Pótjelszó az Aulich kopjafája mögötti pad háttámláján.
Utunkat a Zagyva-sétányon folytatjuk a vasúti híd felé, továbbra is a kerékpárúton, melyről a LIDL áruház mellett nyíló Kaán Károly útnál kell letérni. Ezen kijutunk a Zagyva töltéséig. Aki akar, tehet egy kitérőt a
GCZAGY 2. pontjához, a Malomszögi-hídhoz. Az ennek a hídnak helyén álló egykori fahídon át menekültek a császáriak Damjanich csapatai elől. Már akik tudtak. Jelentős részüket ugyanis a Zagyvába szorították, ahol megfulladtak. A gáton a 32-es út felé haladva szemügyre vehetjük az egykori csatateret. Persze azóta jelentősen megváltozott a táj. Erdőket telepítettek és kiépült az árvízvédelmi töltés is.
GCDny-6:
N 47° 12,581' E 20° 10,163' 84 m [GCDny-6]
A gátról az Eresztőhalmi-csatorna zsilipjénél kell letérni, hogy a GPS-t követve egy kidőlt fa alatt rátalálj a
záróládára.
A jelszó a pontok sorrendjében egybeírva áll össze.
Kérlek benneteket, hogy a logjaitokban tüntessétek fel, hogy milyen módon sikerült teljesíteni a túrát! (gyalog, élő- vagy drótszamáron, gépkocsival stb.)
A városba való visszatérésre a
(S+) jelzésú utat ajánljuk, mely az erdőn át visz vissza
(Z) útra és a Széchenyi Városrészbe.
Szeretnék köszönetet mondani Zsolti barátomnak, aki a Tiszavárkony-Szolnok közötti rész felmérésében sokat segített és fényképezett.
Jelentősebb láda karbantartások:
2023.10.15 Az 5. ponton új jelszóhordozó kihelyezve.
2021.05.21 A jelszó részletek felújítva, tartósabb kivitelűre cserélve. Pótjelszó elhelyezése az ötös ponton.