geocaching.hu geocaching.hu FAQ/cachikett
   + geoládák ~  |  + megtalálások ~  |  + felhasználók ~  |  + poi ~   |   fórum    |   belépés

4573. Szilveszter, a tornabarakonyi öreg tölgy (GCOT31)

Szilveszter, az öreg tölgy

Emberekkel

Közelebbről

Az ösvény odafelé a réten

Virágos mező a földút mellett

És a csapás a mező szélén

Erre mész

A rét végén balra

Erdészeti út a fenyvesben

A másik kisebb, de göcsörtösebb tölgy

Másik oldalról

Sokfelé ágazik

Vadvirágok

A mező odafelé

Odafelé télen

Ködben egy másik közeli tölgy

Megye/ország: Borsod-Abaúj-Zemplén

Úthossz a kiindulóponttól: 1800 m
Megtalálások száma: 49 + 2 egyéb, grafikon

Röviden

15x15x20 cm méretű, csatos fülű doboz, a tölgytől kb. 15 méterre egy fa gyökerei közé rejtve, gallyakkal, avarral álcázva. A rejtekadó fa kettős törzsű volt, egyik törzse kitörve fekszik mellette, innen megismered.
Update: jelezték, hogy a másik törzse is kitört, így egy olyan fatörzsmaradványt keress, ami mellett ott fekszik a két kidölt törzs!

Szeretnélek megkérni titeket, hogy sematikus log helyett inkább meséljetek néhány mondatban: hogy találtátok meg? mit láttatok ott/odafelé? mi tetszett? volt-e valami érdekes dolog? milyenek a táj az adott évszakban? találkoztatok-e valamilyen állattal? megnéztétek-e a másik tölgyet is? stb. Köszönöm!

Bevezető

A láda a Tornabarakony körüli öreg tölgyek egyik legnagyobb példányához invitál titeket. A helyiek külön nevet is adtak neki: Szilveszter. A fa törzskerülete kb. 6 méter.

A ládába TravelBug nem helyezhető.

Megközelítés

Tornabarakony "központjában" található görögkatolikus templom közelében lehet parkolni az út mellett, és elindulni is innen érdemes.  N 48° 29,509' E 20° 49,116' 187 m [GCOT31+parkoló] A falu Miskolcról tömegközlekedéssel (vonat+busz) is megközelíthető, bár a busz ritkán, csak napi kétszer jár erre.
A templomtól a Dózsa György úton kell elindulni a Kossuth Lajos utca irányába, a sarkon egy piros, bádogtetős ház áll, itt kell jobbra ráfordulni a Kossuth utcára (ez már földút) és haladni tovább egyenesen kifelé a faluból. Az utolsó házat jobb kéz felől elhagyva egy mező mellett haladunk tovább. Az út egy növényekkel sűrűn benőtt kis patak felé tart, DE MIELŐTT ELÉRNÉ A KIS PATAKOT ÉS A RAJTA ÁTVEZETŐ HIDAT jobbra le kell fordulni a mezőre és tovább haladni a patak mellett, a mező szélén lévő kis ösvényen.  N 48° 29,257' E 20° 48,906' 186 m [GCOT31+letérés]

Innentől kezdve ezt a kitaposott ösvényt kell tovább követni. A mező után jobb kéz felől egy fásabb rész következik, majd néhány fa alatt is áthaladunk, amikor a táj újra rétté szélesedik. Ezen réten kell hosszan végighaladni. (Több lehetséges ösvény is van, de végén összetalálkoznak.) A mező vége felé balra kell tartani. A mező vége előtt kb. 100 méterrel, balra egy szélesebb erdészeti út indul be a fenyveserdőbe, erre kell rátérni és haladni 80-100 métert: a tölgy bal oldalt lesz, az úthoz közel.  N 48° 29,432' E 20° 48,126' 214 m [GCOT31+1: szilveszter, az öreg tölgy]

A nagy tölgy mögött 70 méterre egy másik, kisebb, de még látványosabb tölgy is található.  N 48° 29,394' E 20° 48,130' 218 m [GCOT31+2: a másik tölgy]

Szilveszter, az öreg tölgy

Tornabarakony ideiglenes lakói számára különösen kedvesek a közeli erdőkben található öreg tölgyek. Az elmúlt évszázadokban a települést körül ölelő tölgyerdőket makkoltatásra használták. Egy hajdani tornabarakonyi asszony így emlékszik:

"Hízlaltuk a disznót makkon, reggel korán hajtott a kondás, mindig én hajtottam ki a disznót, édesmamáék már akkor kint vótak a mezőn. Csak makkon hízlaltuk, úgy vót, hogy húj ki, húj be... és meghízott két vagy három mázsásra is a diszno, bizon! (...) Nagy hatalmas terebélyes fák vótak, azalatt terítve volt a makk sűrűn, mindenhol az erdőben...
(1986-os
gyűjtés, XX. századi asszonysors Tornabarkonyban, Barakonyi Füzetek I.

A még most is fellelhető, 300 év körüli tölgyek, úgynevezett hagyásfák, nemcsak varázslatos látvánnyal szolgálnak, hanem emellett nagy idők tanúi is. A barakonyiak 30 ilyen tölgyet regisztráltak, közülük a leggyakrabban látogatott a Szilveszter névre keresztelt tölgy.

Tornabarakony

A ládázás után érdemes egy próbát tenni a faluban található Levendulás Háznál is (Dózsa György utca 14.). A vendégházban időszakosan kedves kis kávézó működik. A háziasszony felajánlotta, hogy ha ott tartózkodik szívesen vendégül látja a ládászokat egy ajándékkávéra. Tőle lehet még több információt szerezni a település mindenféle remek programjáról. A helyszínen és ezen a telefonszámon is lehet érdeklődni: Jenei Edit - +36203247678

Tornabarakony a Tornai-dombság szélén, a Barakonyi patak völgyében található úgynevezett zsáktelepülés. A falu görög katolikus, hajdani ruszin telepesek leszármazottai képezik az őslakosságot. A település képe még napjainkban is őrzi a tájegységre jellemző arculatot. A településen két aktív civilszervezet működik, különböző programokkal, fesztiválokkal, táborokkal igyekeznek idecsábítani a látogatókat. A falu csöndje, a természetközelisége teszi Tornabarakonyt elsősorban a gyalogos turisták célpontjává. A kéktúrások áthaladnak a településen vagy éppen egy túraszakasz végén itt töltik az éjszakát.

Azok számára, akik több napot szeretnének eltölteni ezen a természetközeli településen, ajánljuk a környék látnivalóit, illetve a gyalogosan vagy autóval megközelíthető célpontokat:
Tornaszentandrási ikerszentélyes templom
Martonyi kolostorrom
Szádelői-völgy

A leírásban felhasznált forrás. A képek között engedélyükkel szereplnek VP és TothTi fényképei is.

KRW értékelés (18 db): környezet: 4.82 rejtés: 4.69 web: 4.82 átlag: 4.78

dávid03 :-) 2020.11.07 23:59 - Megtaláltam
Köszi a rejtést. :-)

kanga021 2020.11.07 10:36 - Megtaláltam
Kék túra közben kis kitérőt tettünk, hogy ezt a ládát begyűjtsük. Köszi a lehetőséget! [Geoládák v3.7.6]

Robogo 2020.11.07 10:32 - Megtaláltam
Megtaláltam. Log később.
[g:hu+ 2.3.4]

kitkat0123 2020.11.07 10:31 - Megtaláltam
Nagyon szépen köszönöm a rejtést és a munkát, amit a láda kihelyezésébe fektettél.
[Geoládák v3.7.6]

fa-peti 2020.11.07 10:30 - Megtaláltam
Megtaláltam. Köszönöm a lehetőséget. [g:hu 1.6.4]

justancsi 2020.10.25 10:37 - Megtaláltam
Ez egy nagyon ázós nap volt a kéken. Nem csoda, hogy nem volt akkor kedvem bejelenteni!

Átnéztem az elmúlt héten az összes idei képemet, és találtam 18-20 bejelentetlen ládát, szerencsére mindig csinálok fotót mindenről. A bejelentések ajándékok most, magamtól-magamnak.
BK! - 2020.12.24.

utigabi60 2020.10.23 16:11 - Megtaláltam
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! [Geoládák v3.7.6]

adrivik 2020.10.10 15:20 - Megtaláltam KRW környezet: 4.5 rejtés: 5 web: 5 átlag: 4.83 súly: 3.73
Köszönjük a rejtést!

Ich.. 2020.10.10 12:08 - Megtaláltam KRW környezet: 5 rejtés: 5 web: 5 átlag: 5.00 súly: 3.89
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! [Geoládák v3.7.1]

IMG_20201010_123347IMG_20201010_121718
IMG_20201010_120935IMG_20201010_121030
IMG_20201010_120701IMG_20201010_120322
IMG_20201010_114006IMG_20201010_113417
5N 2020.10.04 10:20 - Megtaláltam
OKT közben.Berián logja megerősített,hogy a másik irányból is megközelíthető,én is így terveztem és sikerült is.Nem vagyok nagy fa rajongó,de azért megnéztem mindkét fát,főleg,hogy nagyon közel vannak egymáshoz.

Pincehegyiek 2020.10.03 13:46 - Megtaláltam KRW környezet: 5 rejtés: 5 web: 5 átlag: 5.00 súly: 3.46
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! [Geoládák v3.5.0]

Cicapapa51 2020.09.20 08:25 - Megtaláltam KRW környezet: 4.5 rejtés: 4.5 web: 4.5 átlag: 4.50 súly: 3.66
A kéktúrán haladva az ezredik kilométer után Tornabarakonyban szálltam meg.
Vasárnap reggel harmatos réteken át szavasbőgést hallgatva látogattam meg Szilvesztert.
A tölgy hatalmas és gyönyörű. Meglátogattam a testvérét is 60 méterrel beljebb.
A helyiek, Edit és Éva sokat meséltek róla.
Jelentem ha2-nek, a sapka tulajdonosának, hogy a környezetidegen tárgyat a ládától eltávolítottam.
A bizonyos sapka megtalálható a Zsálya vendégház előszoba fogasán felakasztva.
TFTC
Cicapapa51

Ez még nem az !!!Szilveszter
Szilveszter kistestvére
ha2 2020.09.08 15:10 - Egyéb
A ládánál felejtettem a sapkámat. Kérem a következő megtalálót, hogy mint oda nem illő, táj idegen tárgyat legyen szíves elhozni.
Köszönöm.

ha2 2020.09.08 15:05 - Megtaláltam
Jó hely. Ha a gémeskútnál jobb oldalon a rét szélén sétálva megyünk a ládához akkor nagyon könnyű a megközelítése. Sok vadat is láttunk útközben.

076081
082210
anettx 2020.09.08 15:05 - Megtaláltam
TFTC!
5 napos BAZ-megyei kirándulgatás Miskolctapolcai bázissal.
A ládán kívül egy bocsi-cetlit is találtunk, persze ezt menet közben már tudtuk, szóval nagy meglepetés nem ért minket.
[Geoládák v3.6.0]

Liberty 2020.09.08 11:15 - Megtaláltam KRW környezet: 5 rejtés: 5 web: 5 átlag: 5.00 súly: 4.57
Egy hetes geotúránk első felében az Aggteleki Nemzeti Park és a Cserehát szebbnél szebb helyeit kerestük fel, a második felében pedig a Zempléni-hegység még ismeretlen tájait és hegycsúcsait fedeztük fel.

Csodaszép útvonalon jutottunk el az öreg tölgyhöz, dimbes-dombos réten, erdő és patak mellett, mezei virágok és gombák sokasága tette változatossá utunkat. Hatalmas a több mint 300 éves tölgy, gyönyörű látvány. Egy fatuskó szinte megelevenedett, csak fantázia kérdése, ki milyen állatfejet vél felfedezni benne.
A kedves kis faluban, Tornabarakonyban ma már csak 4 fő állandó lakos van. A templomban éppen befejezték a búcsút és kilenc jó kedvű, mosolygós hölgy jött ki a templomból. Énekelni jöttek át Bódvarákóról és örültek nekünk, a ritkán erre járó turistáknak. Köszönet a rejtésért.

Tornabarakony címere
tabletta 2020.09.08 11:10 - Megtaláltam
Megtaláltam. Köszönöm a lehetőséget. [g:hu 1.6.4a]

Berián 2020.09.06 12:36 - Megtaláltam
Megtaláltam.
[g:hu+ 2.3.3 ]

A kék jelzésről közelítettük meg a kihalt fenyves erdőn keresztül. Különös élményt adott, hogy a turista út melletti több nagy hangyaboly van. Csak úgy nyüzsögnek benne a lakók. A másik érdekesség, hogy telis tele van az út óriási gombákkal. Mivel nem értünk hozzájuk, így inkább nem hoztuk haza.

IMG_20200906_122044IMG_20200906_122003
Zéboy 2020.09.06 12:35 - Megtaláltam
Köszönöm a lehetőséget.

fulpes 2020.09.06 09:45 - Megtaláltam KRW környezet: 5 rejtés: 5 web: 5 átlag: 5.00 súly: 3.12
Szilveszter fantasztikus. Hoztam neki egy ajándékot is. Ide rejtettem a GCFA Dendrológia (utazás az öreg fákhoz) mozgóládát.
[g:hu+ 2.3.3 ]

Mili213 2020.08.07 11:30 - Megtaláltam
Judit szeretünk!
Nédics és Szabó család+Lázár+Tofi

GYEZegzug 2020.07.30 15:15 - Megtaláltam KRW környezet: 5 rejtés: 4.5 web: 5 átlag: 4.83 súly: 4.49
Nyugalom, csend, békesség kell ennél több.
Örülök, hogy moderálhattam ezt a tervet.
Ismételten köszi szépen a munkádat.

nmárti 2020.07.29 15:20 - Megtaláltam KRW környezet: 4 rejtés: 4 web: 4 átlag: 4.00 súly: 4.54
Segítséggel, mert nem találtuk a dobozt. Kezdett esni, ezért nem kerestük sokáig.
.Előtte megnéztük a freskófalut Bódvalenkén. Az nagyobb benyomást tett rám :)Köszi a rejtést!

A lista az oldal alapbállításának megfelelően nem mutatja az összes bejegyzést (51 db), az összes megjelenítéséhez kattints ide.

Az alapbeállítást (25 db) felülbírálhatja a felhasználói beállítás, amelyet bejelentkezve a felhasználói adatok között tudsz megváltoztatni.

A geocaching.hu megnevezés és a kapcsolódó logo bejegyzett védjegy.
Kereskedelmi célú felhasználásuk csak a tulajdonosok hozzájárulásával lehetséges.