Megye/ország: Hajdú-Bihar
Elhelyezés időpontja: 2019.12.14 11:50
Megjelenés időpontja: 2019.12.14 12:22
Utolsó lényeges változás: 2022.12.21 05:01
Utolsó változás: 2023.04.16 19:11
Rejtés típusa: Hagyományos geoláda
Elrejtők: fabian11
Ládagazda: fabian11 Nehézség / Terep: 2.0 / 1.0
Úthossz a kiindulóponttól: 20 m
Megtalálások száma: 336 + 2 sikertelen + 1 egyéb, grafikon
Megtalálások gyakorisága: 1.2 megtalálás hetente
A PET előforma akasztva a vonaton keresendő a büfé felőli oldalon. Az első és második kerék között egy tartályforma helyezkedik el, amelyen egy szitás plusz jelet látsz. Az afeletti mozdonyt tartó oszlop/cső tövében találod egy mélyedésben. Nyúlj bele bátran. A két hatalmas piros csavar között benézve az oszlophoz meglátod a ládát.Kérlek óvatosan tedd vissza a ládát.
Mozdonyra ne mássz fel csak járd körbe.
A ládába TravelBug nem helyezhető.
Megközelítés
Autóval érkezhetünk a 4-es főúton, és a 42-es főúton. A városba érve keressük a vasútállomást, melyet táblák jeleznek, parkolás a vasútállomás előtti parkolókban lehetséges. Vasútvonalon megközelíthető a 100-as Budapest-Záhony fővonalon, Berettyóújfalu felől a 101-es, Szeghalom felől a 128-as vasútvonalon.
Szobormozdony
Magyarország vasút történelmében gyakran előfordul, hogy a kiöregedett, akár technikailag elavult mozdonyokat kivonják a forgalomból. Egy részük megy a bontóba, más részüket egy-egy vasútállomás, múzeum területén kiállítják. Az országban sok helyen láthatunk az állomás előtt, mellett végleg leparkolt gőz vagy akár elektromos mozdonyokat.
Püspökladányban Kotra Károly fűtőház főnök kezdeményezésére 1981-ben állítottak ki először szobormozdonyt. A 242 sorozatszámú, Búvár becenévre hallgató gőzmozdony, az akkor leggyorsabb mozdony volt, 161 km/h végsebességre képes. Ezt a mozdonyt felújították s nosztalgia vonatok továbbítására használják.
A helyére 1998-ban került a 376 sorozatszámú, 578 számú gőzmozdony, amely max. 50 km/h sebességre volt képes.
Kiállítását követően a MÁV forgalmi dolgozói, több szakterület segítségével felújították, s ma is látványos és gondozott állapotban lehet megtekinteni.
A 376 sorozatszámú gőzmozdonyt 1910-1923 között gyártotta a Magyar Királyi Állami Vasgyárak / MÁVAG Budapest. Összesen 399 darab 376-os mozdonyt állítottak üzembe. Folyamatosan fejlesztve a típus átélte a két világháborút, s még a II. világháborút követően is jelentős számban továbbítottak szerelvényeket Magyarországon, Romániában, Jugoszláviában és Csehszlovákiában. Hazánkban 125 db maradt, melyből 54 volt működőképes, 28 db javításra várt és 43 db bontásra várva, javítatlanul volt félreállítva.
Püspökladányi vasútállomás
Az állomás vasúti csomópont. A Tiszavidéki Vasút 1857-ben adta át Szolnok-Püspökladány-Debrecen elsőrendű vonalát, melyből itt Püspökladányból ágaztatta ki az egy évvel később átadott Püspökladány-Berettyóújfalu-Biharkeresztes-Nagyvárad felé vezető vasútvonalat.
Ezzel ez volt a Tiszántúl első vasúti csomópontja.
Csak jóval később, 1898-ban indult be a vonatközlekedés a Püspökladány-Szeghalom vonalon, amikor átadták a hiányzó Püspökladány-Füzesgyarmat közötti szakaszt.
A műemlék jellegű épület jellegzetes Tiszavidéki Vasúti felvételi épület. 1989-ben készült el eredeti állapotba történő helyreállítása.
A magyarországi császári királyi főkormányzószék 1856. november 23-án kötelezte a Tiszavidéki Vasúttársaságot pályaudvarok létesítésére Szolnoktól Debrecenig, illetve 1858. végéig Püspökladánytól Nagyváradig. 1857. április közepén a vasúttársaság megkötötte az épületek felépítésére a szerződéseket, köztük a püspökladányi állomásét is.
Az állomás az első időkben négyvágányos volt. A csomóponti állomás fontosságát tükrözi, hogy a vasúttársaság a főépület elé eső három vágány fölé az épület hosszával megegyező hosszban díszes fedett fa csarnokot ácsoltak, amit színesre festettek. Ez annak idején is ritkaságnak számított, ma már sajnos egyik magyarországi állomáson sem található ilyen csarnok, a régi képek között azonban több felvételt is találunk, melyen ez a csarnok jól látható.
(forrás: Püspökladány várótermében kifüggesztett ismertető.)
A csarnokot visszatérő tűzesetek miatt 1918-ban végleg lebontották. Az állomásépületet 1935-ben, 1989-ben és 2018-ban is felújították.
Püspökladány jeles lakója Bíró Ferenc Mihály, akit a mozdony füstje megcsapott és élete munkássága során létrehozott egy komoly vasút történeti kiállítást amely magánkiállítás.Megtekinthető weboldalán, vagy személyesen előzetes egyeztetés után.
Köszönet az engedélyért s az együttműködésért Sulyák Tibor Állomásfőnök Úrnak.
Püspökladány
Hajdú-Bihar megye Nyugati határán a Hortobágy, Dél-Hajdúság, Nagy-Sárrét találkozásában fekvő település. Lakosságának száma 16-17 ezer között van.
A XIX. századtól jelentős tényező a közlekedés fejlesztése . Püspökladányon halad át a Budapest-Záhony, illetve a Budapest-Nagyvárad közötti vasútvonal (1857-58.) illetve a 4-es számú országos főközlekedési út is áthalad a városon.
1929-ben járási székhely lett és 1986. január 1-jén várossá avatták.
Püspökladány a Sárréti térség igazgatási, oktatási, egészségügyi, kereskedelmi központja.
Karbantartás: Az új ládát 2020. 12.09. 16.00 órakor elhelyeztem.
Forgalmas helyen klassz rejtés pontos leírással. Volt időnk, így szépen körbecsodáltuk az öreg mozdonyt. Ahogy a neten elolvastuk, ha az utolsó darabja a sorozatnak, akkor is elmúlt száz éves.
Az élmény a maga műfajában ötös:-)
Imádom a régi süsüvonatokat, akár valódiak, akár nem. Még a gyerek rajzfilmek pici vonatait is szoktam nézni. Így ez is biztos volt, hogy tetszeni fog. A láda is ügyes, köszi a rejtést!
Ma Debrecenben volt munkából fakadó ügyem és nem az M3-at, hanem a 4-est választottam. Kellett egy kis megálló, így a láda jó alkalmat adott erre a kis technikai szünetre. A kis dobozka, a remek leírásnak hála, azonnal meglett. Ennek nagyon örültem, mert nem sok kedvem lett volna végigtúrni az olajos mozdonyt. Profi. Köszönöm!
Sikerült egy kellően csendes időpontot találni a ládázáshoz, így hamar meg is lett a PETling, de ebben rengeteget segített a leírás is. Gyors átlapozás után találtam a logbookban egy szabad lapot, de be fog telni, még talán egy lognak maradt benne hely.
[g:hu+ 2.10.16]
Hajdúszoboszlói pihenés "kipihenése" 8/6. [Geoládák v4.2.6]
Hajdúszoboszlói kikapcsoló-héten, ki szerettem volna már szakadni a folyamatos "igyunk egy pálinkát!" körből, így autós túrázást terveztem be a kezelések előtti csendespihenő időszakára. Reggeli után kocsiba pattantunk és Püspökladánt vettük célba. Itt könnyen meglett a leírás alapján a PET-ling, csak sajnos íróeszközt nem hoztam magammal, így csak fotólog lehetősége maradt. Annó Veszprémben egy ugyanilyen 375-ös mozdony rekonstrukciójában személyesen is részt vettem - az ott ál a veszprémi vasútállomás mellett. Köszönöm hogy megmutattad a helyet!
A rejtő segítségét kértük, mert a jelszó nem volt az adott helyen. Ezúton is köszönjük a segítséget. Köszönjük a rejtést Szabó család [Geoládák v4.2.6]
Mára már csak ez maradt, mert siettünk a Berekfürdői fürdőbe... :)
Gyorsan szemrevételeztük, fényképeztük a vonatot, majd logolás után mentünk is tovább... Ez is egy aranyos mozdony.
Köszi a rejtést!
Megtaláltuk, köszönjük a rejtést! Miután leszálltam a vonatról, ránéztem a térképre és láttam ezt a közeli geoládát. Úgyhogy gyorsan megkerestük. A pontos leírásnak köszönhetően könnyen meglett. [Geoládák v4.0.2]
A mai nap egy műtét utáni, térdkímélő, sokat autózós, kevéssé mászkálós ládapusztító kört tettünk a környéken Sirgalahad-del. Pont erre alkalmas, borongós-napos időben tudtuk felkeresni a helyeket. 545km, és 17 ládatalálat volt az eredmény.
Nagyon érdekes volt a leírás a mozdonyokról! Maga a gőzös is nagyon klasszul néz ki! Szépen rendbe van téve!
A rejtés módja is tetszett! A részletes útmutató miatt azonnal megtaláltuk. Nem kellett keresgélni. Éppen, miközben fotóztuk a régi mozdonyt, beérkezett a vágányokra egy modern változat. Elég nagy volt a kontraszt!
Debrecen és környéke mostani ládázásunk helyszíne. Az időjárásfelelős valamit nagyon lerontott, mert Húsvét közeledtével szakadó hóesésben néha azt se tudtuk, hol vagyunk.
Reggel az arborétumban kezdtünk, majd áztattuk magunkat a helyi fürdőben, utána jöttünk ide a ládáért, de amint benéztünk a leírtak szerint a két csavar között, még mielőtt felfedezhettük volna a ládát, térd magasságban elkezdtek kirajzani a darazsak, úgyhogy jobbnak láttuk odébb lépkedni a mozdonytól és inkább nem is kísértettük a sorsot, hogy esetleg jobban felbőszítsük a darazsakat, így marad a jelszó nélküli opció elfogadtatása. Köszönjük!
Szép állapotú mozdonyszobor, tetszett! Viszont a leírás alapján sajnos nem lett meg. Sokan voltak a környéken, a büféből is sokan odaálltak bemészkodni, de időm se volt tovább kutatni a kérek feletti kérek nyílást. A mozdonyon a rejtés környékén egy darázsfészek van, vigyázzon mindenki!
Kérném szépen a találat jóváhagyását.
[Geoládák v3.12.10]
"- Nem félnek attól, hogyan fog mutatni ez a (...)vonatukon? - érdeklődött (...)."
-Haran Coblen ~ Nincs üzlet-
A Vajda utcán álltam meg egy büfé előtt, mert arra számítottam, hogy nem lesz parkolóhely. Így is történt. Az állomás melletti büfé mellett elhaladva megpillantottam a mozdonyt. Nagyon szépen fel van újítva. Az oldalon nagyon jól le van írva a láda rejtekhelye, rövid keresgélés után a drótot megpillantva kiemeltem a palackot. Tetszett a rejtés, a palackot nem is vettem volna észre.
Az állomást is megnéztem kívülről, majd továbbálltam.
Negyedszer járok a környéken, most végre sikerült, volt idő is megkeresni. Alföldi kéktúra közben, átszálláskor megtaláltam. Köszönöm a rejtést!
Szépségesen felújítva...
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! Kicsit be esett, de meg lehet látni. Nagy volt a forgalom, sietve tudtam csak vissza tenni. Előre is elnézést kérek a köv. megtalálótol. :)
Egy évvel ezelőtt már egyszer megpróbálkoztam a ládával, de akkor ebéd idő körül értem ide és lehetetlen volt elővenni a kint dohányzó vasutasok és a büfénél sorba állók miatt. Ma szerencsére csak egy család táplálkozott a büfénél, megoldható volt a láda keresés és elővétel.
Elég gyakran járok a környéken, de sajnos még most fedeztem fel, hogy található itt egy láda!
Sajnos elég nagy volt a forgalom így vasárnap délután az állomás területén, így nem szerettem volna, ha meglát valaki.
Kérem a rejtőt a képek alapján szíveskedjen a megtalálást elfogadni.
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! [Geoládák v3.11.3]
Csak ezért a ládáért utaztam ma. Korábban már voltam Püspökladányon, ezért a vasútállomás területét nem hagytam el. A leírás egészen pontos, két piros csavar támponttal meghozta az eredményt. Kevesen voltak a környéken, a büfé mögött hárman, egy vasutas dohányzott nem messze a mozdony hátánál. Szerintem észrevétlen tudtam maradni. Visszaút természetesen sok várakozással járt, minden késett.
Megtaláltam, köszönöm a lehetőséget. A többit majd otthonról! [g:hu 1.6.4]
Ez volt a mai napi ládavadászatom legelső találata a négyből!
Debrecenből érkeztem vonattal, majd rögtön rávetettem magam erre a ládára, melyet rendben a helyén találtam. Szerencsére a környéken senki nem tartózkodott, nyugodtan tudtam logolni, fényképezni, senki sem zavart. Logolás után kigyalogoltam a Farkasszigeti Tanösvényhez a GCPLAD ládáért...
Köszi a rejtést! :)
Elsőnek rossz ládát vittem magammal messzebbre, mert nagyon forgalmas a hely vonat érkezéskor. De másodjára már rendben megtaláltam.
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! [Geoládák v3.11.1]
Gyermekeimmel tavaszi napsütéses, autós geoláda nap. Jó hogy hárman voltunk, így itt is, máshol is szinte azonnal megtaláltuk a rejtéseket. Szép a mozdony, amúgy meg álmos, koronavírusos nyugalom mindenütt.
A petlingbe beleszuszakolt kis ajándékokat kiszedtem, ... így talán tovább használható marad a logbook.
Tulajdonképpen megtaláltam, de csak az ominózus objektumot!
A leírás igen megtévesztő, mert a mozdony első kerekeinél nincsen semmiféle oszlop. Innentől fogva azért megbukott a segítség.
Azért töltök fel néhány képet és kérem a találat elfogadását. Előre is köszönettel!
[Jóváhagyta: fabian11, 2021.02.28 12:45]
(2021.03.02.) Köszönöm a jóváhagyást!!
Ezek szerint magyon figyelmetlen volta! Elnézést!
Mint ládadoki a geoládát utolsó logjai vizsgálata alapján betegre állítottam.
Ha van rá lehetőséged, kérlek javítsd! További tudnivalók a beteg ládákról.
Email-t küldtem a rejtőnek.
A ládát nem találtam a megadott helyen. Felhívtam a rejtőt, akinek javaslatára átnéztem a mozdony büfé felöli odalát is, de így sem lett meg a láda. Nem akartam tovább kutatkodni, mert máris furcsán néztek rám a büfébe tartó emberek. Kérem a megtalálás elfogadását a megbeszéltek szerint.
Cipollinóval közös ládakeresés. Sajnos a ládát nem találtuk, pedig alaposan végignéztük alulról, szemből, de nincs. Kedves rejtő, kérlek fogadd el a találatot!
A láda a "jobb kézzel benyúlok" módon elérhetetlen helyre került, szerencsére szemből benézve látszott ... Maradt a nem javasolt mozdonyra mászás. Most elérhető. Szeretem a gőzösöket. :)
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! [Geoládák v3.6.0]
A feleségemért jöttem ki a vasútállomásra, gyorsan meglett a láda is. A mágnesek nem nagyon tartanak, fel kellett rakni egy vasra
Nyírségből hazafelé gyors találat. 4500.
Amolyan .comos láda, remélem nem kerül minden állomási mozdonyba egy. A mágnesek már elvesztek, csak valami perem tartja a dobozt.
Hortobágy körüli csavargás, a kissé szemerkélő esőben. A láda csak előröl elérhető, közvetlenül a középső vonóhorognál nyúlj fel. Sajna a mágnes nincs már rajta, így nem tapad oda.
Köszönet a rejtésért. A leírás szerinti helyen ne keresd! Az első ,,vonóhorog" felett, mágnes és tető nélkül találtuk meg, és ide is tettük vissza. A rejtőt tájékoztattuk a változásról.
Hajdú-Bihari kalandozások során itt jártunk Robogo es tabletta társaságában. Nyíregyháza, Debrecen, Hajdúszoboszló környékével ismerkedtünk, közben sok érdekes helyet is felkerestünk, hus és comos ládákat is kerestünk.
Nagyon szépen köszönöm a rejtést és a munkát, amit a láda kihelyezésébe fektettél.
Brrrr.... comos és hus láda egy tereptárgyon [Geoládák v3.3.2]
Sok megyés (Hajdú-Bihar, Szabolcs-Szatmár-Bereg, Békés, Jász-Nagykun-Szolnok, Heves) ládázós hosszú hétvégén kerestük fel a ládát kitkat0123 és tabletta társaságában. Hu-s és com-os ládát se hagytunk megtalálás nélkül. Ma Hajdúszoboszlóról hazafelé vettük az irányt a Tisza-tó felé, majd Kisköre és Poroszló után felkerestünk pár Heves megyei ládát.
Köszönöm a rejtést!
Kétnapos kerékpározás előestéjén.
Reggel innen indultunk vonattal Vésztőre, de még előtte elszaladtunk a ládáért, hogy ne kelljen hajnalban kapkodni.
Viszonylag sok állomáson van valamilyen mozdony, s egyre többre kerül is láda. Kedvesek ezek a régi emlékek.
Köszi
A nagy üreg kissé magasabban van mint 1 méter, és szó szerint "nagy" üreg, de Laja ösztönös ládavadász, seperc alatt megtalálta, míg én toporogtam az 1 méteren lévő - kisebb - üregek előtt :-D
Köszönjük a rejtést, szép napos időben, Heki kutyával hármasban jártunk ott.
Vasút, sőt mozdony...ott a helyünk mielőbb... Remek a rejtés, mert bár vannak emberek elég szép számmal a környéken, a láda könnyen felfedezhető és logolható a találat. Köszönjük a rejtést!
Kellemes kirándulás keretében, szikrázó napsütés, 14 fokos meleg. Elsőre nem adta magát, de másodjára megláttam a túl oldalon. Szép a gesztenye fa, nem bántam meg, hogy mehet gombot nyomtam a terv moderálásakor. Vasutas rendészek kíváncsian lestek bennünket, vártunk egy kicsit. Köszi szépen a lehetőséget.
Van egy sorozat a comon: Matuzsálem masina néven fut. Abban sok-sok mozdony kapott már korábban ládát, ez is.
Ez a mozdony is elég régen itt áll. Korábban kúszófenyők, fák, bokrok vették körbe, jobban takarva volt a kutakodás elől a kesser. Most a biztonságiak is odajöttek és szóltak, hogy a mozdony védett és ne másszak fel rá... Szóval ez nem szobor betonból, bronzból, fából, hanem egy védett műtárgy.
A város is megérdemelne ládát, akár többet is, mivel nincs .hu láda , a mozdonyban meg 3 méterre egymástól kettő... a comos ezután a mozdony másik végében kereshető.
Köszi a rejtést!
Több ilyen kiállított gőzmozdonyt láttam már az országban, alig van olyan, ahol ne lenne rejtés. Bekukucskáltunk Sárival a kerék fölött és könnyen meglett a láda. Köszönet a rejtésért.
Ezt is megtaláltam! Köszönöm a rejtést. Nem volt hiába eljönni ide. :)
Részletek és képek hamarosan.
Hát ebből csak második hely lett... Amint kaptam az értesítést az új ládáról, gyorsan elkészültem, és mentem a vonathoz, szerencsére nem lakok messze az állomástól. Útközben direkt nem néztem hogy van-e már találat, csak amikor leszálltam. Nos, már volt, könnyű annak aki helyi... ;) Szóval meg kellett elégednem a második hellyel. :D Alapból odavagyok az ilyen vasúti dolgokért, nem gondoltam volna hogy egy mozdony is ládát kap. A rejtés ügyes, remélhetőleg tartós marad. Hajdú-Bihar megye így továbbra is 100%. :D [Geoládák v3.0.0] 1243.