4608. Jánostelki-kilátó (GCJtk)

Jánostelki-kilátó

OKK tábla a kék háromszögön

Feketefenyősor a kilátó közelében (K3)

A kilátó a kék háromszögről

A K3 itt végződik :)

Panoráma Ny-i irányban

Panoráma É-i irányban

Kilátás ÉK felé

Homoki kikerics (Colchicum arenarium)

Megye/ország: Bács-Kiskun

Úthossz a kiindulóponttól: 2300 m
Megtalálások száma: 149 + 1 sikertelen + 1 egyéb, grafikon

A ládáról röviden

18x11x5 zöld fedelű hagyományos ételes doboz, a kilátó bejáratától másfél m-re jobbra, a kilátó padozata alatt, talajszinten. Miután benyúlsz, balra keresd!
A láda sem belülről, sem kívülről nem látható ha pontosan ugyanoda van visszahelyezve, ezért kérek minden kessertársat a gondos visszarejtésre!

A ládába TravelBug nem helyezhető!

Bevezető

Ezzel a rejtéssel a Bács-Kiskun megyei Kisszállás K-i részén elterülő Jánosteleki-erdőben felállított kilátóhoz hívom a kedves ládakereső játékosokat.

Megközelítés

A Baja és Szeged közötti 55-ös főúton gépjárművel érkezőknek ennél a földútnál  N 46° 16,235' E 19° 34,758' 126 m [GCJtk+1letérés] kell letérniük a főútról É-i irányban. Innen indul a kék háromszög Kék háromszög jelzésű turistaút, és ezen a sarkon egy tábla is mutatja a kilátó irányát. Leparkolni ezen a ponton  N 46° 16,345' E 19° 34,761' 126 m [GCJtk+parkoló] érdemes. Innen a nagy homok miatt ajánlatos gyalogosan megközelíteni a 2,3 km-re lévő kilátót, amelyhez a kék háromszög Kék háromszög jelzésű turistaút vezet, csak a jól felfestett jelzéseket kell követni. A parkolótól kényelmes sétával 30 perc alatt a kilátóhoz lehet érni. Akinek nagyobb teljesítményű járműve van és nincs kedve a 30 perces erdei sétához, az ennél a kereszteződésnél  N 46° 16,987' E 19° 35,203' 134 m [GCJtk+2letérés] is leparkolhat. További autóhasználat kerülendő, mert innen kezdődik a Natura 2000-es terület! Kerékpárral a kilátóig is el lehet tekerni.
Autóbusszal érkezők az 55-ös főúton lévő "Négyestelep" buszmegállónál szálljanak le, majd onnan a főút melletti kerékpárúton gyalogoljanak el K-i irányban a 400 m-re lévő útkereszteződésig, ahol É-i irányban kell lefordulni az ajánlott parkoló felé.
Buszmenetrend

A láda megszületésének rövid története

Érdekes módon erre az új építésű kilátóra izsolt kessertárs hívta fel a figyelmemet a gc.hu oldal fórumán, amit ezúton is köszönök Neki. Kicsit szégyelltem is magam amiatt, hogy egy távoli ládásztól kellett megtudnom, hogy egy ilyen lenyűgöző méretű kilátó épült a lakóhelyem közelében. Miután a montimmal kitekertem a helyszínre és 79 lépcsőfokot leküzdve felértem a legfelső kilátóteraszra, ott fent, a panoráma csodálása közben határoztam el, hogy ide egy ládát fogok elrejteni. A legelső geoládámat... :)

A Jánostelki-kilátó

A KEFAG Zrt. Dél-Kiskunsági Erdészet üzemi területén lévő Jánosteleki-erdőben közjóléti beruházásként felállított kilátó 2018-2019 között épült, majd 2019 tavaszán lett átadva a túrázó nagyközönségnek.
A Natura 2000-es területen lévő impozáns építmény egy környezetéből kiemelkedő, tszf. 137 m-es magaslatra épült. A kétszintes, modern stílusú kilátó 17 m. magasságú, acélszerkezetes, melyet fenyőfa-lamellákkal burkoltak. A kilátó faszerkezete id. Pataki István, Pataki Sándor, Pataki Róbert, Rácz Róbert és Pigniczki Erhard ácsmesterek keze munkáját dicséri. Az alsó kilátószint 10 m, míg a felső 14 m. magasságban található.
Fentről a környező táj különböző korú és fafaj-összetételű erdőállományaiban, növény- és állatvilágában, és a változatos domborzati viszonyokban gyönyörködhetnek a kirándulók.
A kilátó környékén nincsen kiépített pihenőhely, asztalok, padok, stb. Valószínűleg ezt a "hiányosságot" majd a későbbiek folyamán fogja pótolni az erdészet (vagy nem)...

Bácskai löszös síkság

A kilátónak otthont adó Jánosteleki-erdő a Bácskai löszös síkság területén található, mely a Bácskai-síkvidék középtáj részét képező, Bács-Kiskun megyében elhelyezkedő kistáj (területe: 1446 km²). Főként lösszel, ill. löszös homokkal fedett - területének több, mint háromnegyedén enyhén hullámos felszínű - hordalékkúp-síkság. Löszköpennyel borított, nagy kiterjedésű, félig kötött homokbuckái között vizenyős hosszanti mélyedések húzódnak. Az eredeti élőhelyek (löszpusztarétek, erdős sztyepprétek, sztyeppcserjések, szikes rétek, kékperjés láprétek, mocsárrétek) megmaradt foltjai érdekes fajokat őriznek. A ritkásan betelepült, az 1950-es évek óta folyamatosan csökkenő népességű kistáj 25 településéből négy városi jogállású.
A Bácskai löszös síkságról itt olvashattok bővebben.

A rejtés

Mielőtt belépnél a kilátóba, a bejárattól másfél m-re jobbra, a sarki vasoszlop előtt, a padozat alatt találod a 18x11x5 cm-es (600 ml) zöld fedelű, hagyományos ételes dobozt. Miután benyúlsz, balra keresd!

A kilátóról Vándor Imre Tamás egy gyönyörű 360°-os drónfelvételt is készített, amely a Google térképen látható!

A játékostársaknak jó túrázást, sikeres kincskeresést kívánok! :)

Források

Még egyszer köszönöm
izsolt észrevételét, és külön köszönet
Güszinek a trackelésért és bemért POI-kért!
KEOL
halasinfo
Magyarország növényzeti öröksége
Google térkép

Gratulálok az első három megtalálónak, GSdrivernek, Páratlanpárosnak és Ásványvadásznak, és természetesen az utánuk érkező összes többi ládakereső játékosnak!

Az oldal látogatóinak száma 2022.01.01-től:
web counter
1 játékos jelölte kedvenc ládájának

KRW értékelés (55 db): környezet: 4.62 rejtés: 4.75 web: 4.71 átlag: 4.69

Radián 2022.11.13 14:20 - Megtaláltam KRW környezet: 5 rejtés: 5 web: 5 átlag: 5.00 súly: 3.87
Kék háromszög jelzésen sétáltunk ide az 55-ös útról. Gyönyörű napos novemberi délutánon egy fantasztikus, háborítatlan erdőben. Naplemente előtt két órával már őzek is megjelentek. Kellemes volt a kilátó tetején falatozni. Kék túra után másodszor itt, de ezúttal a láda is terítékre került. Köszönjük a rejtést! :)

N.Zs. 2022.11.12 14:40 - Megtaláltam KRW környezet: 5 rejtés: 5 web: 5 átlag: 5.00 súly: 4.55
Csak kíméletes sétát vállaltunk be , így egy kicsit tovább autóztunk, mint az ajánlott parkoló. A közelben egy vaddisznó wellnesst találtunk, amihez napelemes izé is tartozott.
A kilátó jól megépített, masszív, 9*8 + 7 fém lépcsővel, ahova most csak én mentem fel. A doboz helye tökéletes. A félvér herceg naplójába bejegyeztük magunkat, majd továbbálltunk. Az ehető cukorkákat kidobtam a dobozból és ehetetlen kavicsra cseréltem :-)
Köszönjük a lehetőséget.

KP1965 2022.10.31 10:43 - Megtaláltam KRW környezet: 5 rejtés: 5 web: 5 átlag: 5.00 súly: 4.31
A főút mellett parkoltam és a kék háromszöges úton mentem a kilátóhoz. A reggeli köd még nem szállt fel, így a kilátás elmaradt.

20221031_11121620221031_102300
20221031_10413820221031_104827
20221031_10470820221031_104744
Pogánypeti 2022.10.06 11:00 - Megtaláltam KRW környezet: 5 rejtés: 5 web: 5 átlag: 5.00 súly: 4.32
Zsizsi60 kessertárs vasárnap délután telefonon jelezte, hogy a ládát nem találja, valszeg ellopták. A hónap vége felé mindenféleképpen ládaellenőrzést akartam tartani, úgyhogy ezt most előrehoztam.
A ládát épségben megtaláltam!!!
Egy másik vasoszlop mellé tették be, nem oda, ami a leírásban is szerepel, ezért nem találta meg Zsizsi60.
Örömmel láttam, hogy a doboz tele van mindenféle ajándékkal, műanyagkatonákkal, kisautóval, stb. Viszont a benne lévő szemetet (Topjoy-os kupakok, kavicsok, buszjegy) kiszedtem, majd a ládát visszarejtettem az eredeti, leírásban szereplő helyére, ezután pedig felmentem a kilátóba bámészkodni egy jót.
Útközben szedtem egy nagy adag őzlábgombát és fenyőtinórut, úgyhogy holnap lesz mit kirántanom a csirke felsőcombok mellé... :)))
Ja? És még homoki kikericset is találtam, amit eddig még sosem... :D
A saját ládámat az új szabályok szerint most találatként belogoltam!
Az utánam érkező kessertársaknak jó túrázást és ládakeresést kívánok!

Közeledek a kilátóhozJánostelki-kilátó
Impozáns méretekA ládát megtaláltam!!! :)
Az alsó kilátóteraszA környék betájolva
PanorámaPanoráma
PanorámaNyugati levéllábú poloska (Leptoglossus occidentalis)
Homoki kikerics (Colchicum arenarium)Homoki kikerics (Colchicum arenarium)
Szemcsésnyelű fenyőtinóru (Suillus granulatus)Szemcsésnyelű fenyőtinóru (Suillus granulatus)
Nagy őzlábgomba (Macrolepiota procera)Nagy őzlábgomba (Macrolepiota procera)
Zsizsi60 2022.10.02 13:58 - Megtaláltam

[Jóváhagyta: Pogánypeti, 2022.10.02 20:39]

TS 2022.09.11 09:44 - Megtaláltam
Az Alföldi Kéktúra Öttömös Petróczi-iskolától Kunfehértóig tartó szakaszának végigjárása közben ejtettem útba. Maga a kilátó a fenti kőrpanorámával együtt a legjobbak közé tartozik.

melinya 2022.08.20 16:05 - Megtaláltam KRW környezet: 5 rejtés: 5 web: 5 átlag: 5.00 súly: 4.12
Köszönjük a munkád és a lehetőséget :-) [Geoládák v3.12.10]

Köszönjük a lehetőséget.
[g:hu+ 2.8.14]

HZsombor 2022.06.26 18:21 - Megtaláltam
Megtaláltam Fitti80 társaságában, köszönöm a rejtést.

Fitti80 2022.06.26 18:20 - Megtaláltam
Megtaláltam HZsombor társaságában, köszönöm a rejtést!

Anyóséktól hazafelé látogattuk meg ezt a régen bakancslistás kilátót.

Számomra ritkaság, hogy az Alföldön kilátót lássak, de a várakozásaimat bőven felülmúlta. A Natura 2000-es terület előtt parkoltunk és mezitláb mentünk a kilátóig, tök jó volt a meleg homokban sétálni. Az mondjuk nem tetszett, hogy egy fiatal pár a kilátótól jött le autóval, mist sem törődve a természetvédelmi területtel.

Útközben láttunk szarvast és több nyulat is.

[Geoládák v3.12.10]

IMG_1101IMG_20220626_182317
Rozlin 2022.06.12 09:20 - Megtaláltam
Alföldi Kéktúrázásról kitérve kerestük meg a ládát. Könnyen megtalálható a rejtés. A kilátóba tériszonyom miatt nem mentem fel. Kellemes volt a nyári melegben a kilátó árnyékában megpihenni.

5N 2022.06.12 09:20 - Megtaláltam
AK közben.Számomra meglepő volt,hogy van erre egy kilátó.Aztán az volt meglepő,hogy a kilátóból nem láttam hegyeket.Sok kilátónál különb,kinézetre.A rejtés nagyon jó,egyértelmű,de más nem hiszem,hogy nagyon nyúlkálna ott.Egy kicsit megpihentünk a talapzatnál nekünk pont jó méretű volt és a hátunknak is pont kényelmes volt,élveztük a kellemes szellőt és az árnyékot is.

pliptai 2022.06.06 08:00 - Megtaláltam
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! [Geoládák v3.12.10]

Cycadopsida 2022.05.15 11:28 - Megtaláltam KRW környezet: 4 rejtés: 4 web: 5 átlag: 4.33 súly: 3.18
Köszönöm a rejtést!

Maclura 2022.05.08 17:37 - Megtaláltam KRW környezet: 5 rejtés: 5 web: 5 átlag: 5.00 súly: 3.99
Útban a Geresdi-dombság túrámhoz kitérőt tettem ehhez a régen célkeresztbe tett ládához. A bács-megyei homokdombok régóta kedvenceim. Jó környék, jó rejtés, köszönöm, hogy megmutattad.

ritpoly 2022.05.01 16:30 - Megtaláltam
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! [Geoládák v3.12.8]

Ily 2022.03.13 13:48 - Megtaláltam KRW környezet: 5 rejtés: 5 web: 5 átlag: 5.00 súly: 3.06
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! Bővebben otthonról. [Geoládák v3.12.6]

utigabi60 2022.03.13 09:00 - Megtaláltam
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! [Geoládák v3.12.6]

Turangy1980 2022.03.12 16:22 - Megtaláltam

S.Orsi 2022.02.12 14:06 - Megtaláltam

Fazék 2022.02.06 14:35 - Megtaláltam
Bácskai ládázás nem tervezett pontja. Idővel is jól álltam, meg a GPS képernyőjén is közelinek tűnt. Szerencsére az erdei homokutak most autózásra alkalmasak voltak. Szép masszív kilátó, tetszett.

2022-02-06 14.32.342022-02-06 14.32.37
2022-02-06 14.33.482022-02-06 14.37.42

A lista az oldal alapbállításának megfelelően nem mutatja az összes bejegyzést (151 db), az összes megjelenítéséhez kattints ide.

Az alapbeállítást (25 db) felülbírálhatja a felhasználói beállítás, amelyet bejelentkezve a felhasználói adatok között tudsz megváltoztatni.