Elhelyezés időpontja: 1970.01.01 01:00
Megjelenés időpontja: 2020.06.08 04:56
Utolsó lényeges változás: 2021.10.05 21:42
Rejtés típusa: Multi geoláda (4H)
Elrejtők: Csg12
Ládagazda: Csg12 Nehézség / Terep: 2.0 / 1.5
Úthossz a kiindulóponttól: 20000 m
Megtalálások száma: 143 + 3 sikertelen + 4 egyéb, grafikon
Megtalálások gyakorisága: 0.7 megtalálás hetente
A geoláda 2021. március 28. napján teljesen megújult. A megújulás célja a nagyobb keresési élmény biztosítása.
Rövid leírás
Eredetile négypontos multi - most az első pont átmenetileg nem kereshető - az egykori gyönyörű Veszprém Alsőörs útvonalon. Minden ponton jelszórészlet. A multit biciklivel a legélvezetesebb lejárni. Amz Az egyes ponthoz a segítségeket a pontok után fordítva írva találod.
1. pont: 15x8x8 cm - A fordítókorongból kényelmesen elő tudod venni.
2. pont: 8x8x4 cm - !tlotálrok ygéL
3. pont: 15x15x8 cm - !létzekré zöhőkdlöfréM
4. pont: 8x8x4 cm - !zár meN
Jelszó: az egyes pontokon összegyüjtött jelszórészletek 3-4-1-2 sorrenben. Az első pont az Alsóörsi vasútállomás taljes átépítése miatt nem kereshető, a hiányzó jelszórészlet azonban egyértelműen kitalálható. Ha kérdésed van keress bátran.
A geoláda végigvezet az egykori 11-es számú Bakonyvasút Alsóörs-Veszprém szakaszán. Legcélszerűbb kerékpárral keresni a ládát, ugyanis az Alsóörs-Balatonalmádi-Veszprém kerékpárút nagyrészt megegyezik a vasút nyomvonalával. A vasút egyes elemei, hidak, támfalak, töltések, talpfák sok helyen megmaradtak, a multi célja ezek bemutatása. A vasút állomásépületei a mai napig állnak, csak immár lakóházként, nyaralóként funkcionálnak.
Személyes indíttatás
Gyerekkorom legszebb nyarait Káptalanfüreden töltöttem, sokat meséltek az idősek az ország legszebb vasútvonalának tartott 911. számú Alsóörs-Veszprém vonalról, mely Káptalanfüredet is érintette.. Megszüntetését gazdaságtalanságra hivatkozva az 1968-as közlekedéspolitikai koncepció rendelte el: 1969-ben megszüntették a Meggyespuszta-Alsóörs szakaszt, majd 1972-ben a megmaradt Veszprém-Meggyespuszta szakaszt is. A vasút nyomait számtalan helyen fel lehet fedezni, a multi célja ezeknek a bemutatása.
Előzmények
A 911-es számú Alsóörs-Veszprém vasútvonalat 1909-ben építtette Veszprém városa a város és a Balaton áru- és személyforgalmának megkönnyítésére. 1909. június 8. napján avatták fel a vasútvonalat. Megszűnése előtt a mai 11-es számú Győr-Veszprém-vasútvonal részeként üzemelt, közvetlen vonatok is indultak Győrből a Balaton partjára.
22 km hosszú vasútvonal megállói a következők voltak: Veszprém, Veszprém külső pu., Jutas Veszprém régi, Veszprém ipartelepek, Veszprém honvédlaktanya, Meggyespuszta, Meggyespuszta, Meggyespuszta 2. sz. őrház Szentkirályszabadja, Balatonalmádi-Remetevölgy, Sárkuta, Sárkuta 4. sz. őrház, Balatonalmádi-Öreghegy, Káptalanfüred, Balatonkáptalanfüred m.h,. Alsóörs
A balatoni vasút gondolatának felvetődése és tervek a megvalósításra
"1881-ben sokan javasolták egy lóvasút megépítését a Veszprém és Balatonfüred közötti közlekedés megoldására. [...] Óvári Ferenc 1892-ben elmondott parlamenti szűzbeszédében a filoxiavész miatt kilátástalan helyzetbe került kivándorlásra ítélt Balaton melléki nép helyzetén való javítást éppen egy jó közlekedési politikában látta. A tapolcai, nagyvázsonyi és veszprémi választókerületek országgyűlési képviselői (Csigó Pál, Óvári Ferenc és Szabó Imre) 1893. február 15-én memorandumot intéztek a miniszterelnökhöz, melyben a filoxiavész miatt szükségessé vált szőlőfelújítások támogatására tett javaslataikat a Balaton-parti vasút kiépítésének szükségességével zárták.
1894. augusztus 12-én Balatonfüreden a Balaton-parti vasút ügyében Óvári Ferenc és Véghely Dezső javaslatára kimondták, hogy a vonalat Veszprémtől, Szentkirályszabadja, Almádi és Vörösberény érintésével a Balaton-parton haladva egészen Keszthelyig kell megépíteni. Az értekezleten elfogadott javaslat megvalósítására 200 tagú végrehajtó bizottságot választottak Véghely Dezső Veszprém megyei és Cserán Károly Zala megyei alispán elnökletével.
Az építés előkészületei 1899-ben kezdődtek meg. Mivel a Balatonparton 103, Szentkirályszabadjánál 286, Veszprémben pedig 266 méter tengerszint feletti magassággal kellett számolni, a Malom-völgyi meredek vonalvezetés miatt elsősorban személyforgalommal számoltak. Ráadásul mivel a villamosvontatás drága és fejletlen volt, a gőzvontatás pedig nehézkes, a vasutat motorkocsis üzemre tervezték. Az előkészítés és a területkisajátítások az érintett települések érdekellentétei miatt végül több évet vettek igénybe: az építkezés csak 1907 októberében kezdődhetett meg. A huszonkét kilométer hosszú Alsóörs-Veszprém szakaszt hét hónap alatt hozták létre, 1908 szeptemberében gördült rajta végig először vasúti szerelvény. A hivatalos átadás és avatás 1909. július 8-án volt. Mivel a vonal áthaladt Veszprémen, így a külvárosban lakók számára megkönnyítette a belvárosba jutást. A Balaton környéki településekről is egyszerű eljutást kínált Veszprémbe, valamint az idegenforgalom szempontjából is fontossá vált, mivel Északnyugat-Magyarországról is gyorsan el lehetett érni a Balatonhoz.
Megszüntetés
Megszüntetését gazdaságtalanságra hivatkozva az 1968-as közlekedéspolitikai koncepció rendelte el: 1969-ben megszüntették a Meggyespuszta-Alsóörs szakaszt, majd 1972-ben a megmaradt Veszprém-Meggyespuszta szakaszt is. A pályát 1974-ben végleg felbontották, ma csak pár száz méter emlékeztet a veszprémi vasútállomásnál, a Veszprém belvárosa felé kanyarodó rövidke szakasz.
Jövő
A Veszprém-Alsóörs vonal új nyomvonalon történő újjáépítése nagyon sokba került volna 2011-ben az NFM szerint. A közelmúltban közlekedési fórumot tartottak Balatonalmádiban, melyen a 11-es számú Győr-Veszprém vonal egykor a Balatonig vezető, Veszprém-Alsóörs szakaszának helyzete, esetleges újraélesztése is szóba került. A Magyar Idők szerint a rendezvényen elmondták: először is fel kellene mérni az egykori nyomvonal jelenlegi állapotát, a vasúti forgalom visszaállításához azonban a környező települések komoly összefogására lenne szükség. A lap a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumnál (NFM) arról érdeklődött, van-e esély a megszüntetett vonalszakasz újraindítására. A minisztérium válasza meglehetősen egyértelműsíti a helyzetet. Az 1968-as gazdasági reform közlekedéspolitikai koncepciója következtében közel ötven éve megszüntetett, huszonkét kilométeres vonal két szakaszán kerékpárutat építettek a vasúti alépítményen. Máshol nemcsak a síneket, hanem a szükséges műtárgyakat, például a 71-es főút felett átvezető felüljárót is elbontották. Az egykori nyomvonal jelentős részén Veszprém és Balatonalmádi belterületén is közutakat és épületeket alakítottak ki. Vagyis gyakorlatilag nincs esély a forgalom ismételt felvételére. Egy új nyomvonalon való újjáépítés pedig rendkívül magas költségekkel járna a nehéz terepviszonyok miatt.
Ez egy elég siralmas ládakeresés volt....
Napokig gondolkodtam mit írhatnék, de csak a szomorú valóságot tudom "papírra vetni".
Első pontnál természetesen mi is megtaláltuk a bónusz ládát, majd keresés közben derül ki, hogy már nincs is itt ládika: találjam ki a jelszó többi részéből... Minek mutat ide a koordináta akkor? Miért nem a második pont lett akkor az első? Esetleg oda beírni azt a jelszórészletet amit ki kellene találnom?
Második pontnál jártam már korábban is. Akkor se találtam meg a rejteket, most se. Sok minden nem változott a kb 1 év alatt, csak maximum több lett a domboldalban a szemét. Szóval ez a pont is sikertelen :(
Harmadik pont. A nap fénypontja, végre megvan az első jelszórészlet. ( spoiler: és utolsó ) Ugyan sok látványosság nem volt erre, de hát mégiscsak egy megszűnt vasútvonalon vagyunk, ezt nem is nehezteltem :)
Negyedik pont:
A vasútállomásnál elindultunk a peronon a ládika fele. Közben megláttam, hogy vannak kis információs táblák, meg kiállított vonat is. Na ez a része tetszett. Na aztán a vonat után véget ért az út, ugyanis tiltó tábla van kihelyezve :) Itt nem mentünk tovább, nem akarok balhét. Szerintem így is hülyének gondoltak minket zseblámpákkal a vonatnál :D Megpróbáltunk egy másik helyről, egy murvás út felől közelíteni, de mindenfele szúrós, sűrű bokrok állták utunk. Ráadásul ekkorra már jócskán ránk is sötétedett, szóval hagytuk az egészet...
Legalább 2021 óta vannak problémák a ládával a logok alapján, mégse lett javítva, csinosítva semmi. El nem hiszem hogy ennyire igénytelen legyen egy ládatulajdonos... Se egy leírás hogy mit honnan lehet megközelíteni, hogyan lehet megközelíteni. Sajnálom mert lehetett volna ez egy jó rejtés is, de így csak a totális kudarc íze maradt a szánkban... "Kárpótlásul" még meglátogattuk a Jutas Vitéz kilátót is, illetve megkerestük azt a geoládát is, hogy legalább friss sikerélménnyel térjünk haza. :)
[Geoládák v4.2.6]
Kékszalag rajt és első hajók célba érkezése után keresgettük a pontokat.
1. pont: Elmentünk. A fordító romjai még meg vannak.
2. pont: Korlátokba ütköztünk, de a ládát nem leltük.
3. pont: Láda meg van, kicsit jobban álcáztuk, nagyon kilógott.
4. pont: Az állomást felújítják, minden elkerítve, rejtek nem megközelíthető.
Nagyon szép, érdekes környék, Káptalanfüreden a Panoráma sétány tetszett a legjobban. Sajnos ott nem találtam meg a 2. pontot, a 3. és 4. pont jelszavát elküldtem a rejtőnek. A jelszavak és a fényképek alapján kérném a találat elfogadását!
Köszönjük az élményt. Részletes beszámoló otthonról. [Geoládák v3.12.10]
Reggel, felhős-napos időben indultunk "A" és "B" tervvel.
Az autópálya mentén a szokásosnál több stoppos volt, mert most van a 16. HungaroHitch stoppos verseny, de az időjárás nem könnyítette meg a dolgukat, meg a miénket sem és mire Veszprémbe értünk már szemerkélt az eső, ezért a "B" tervet vettük elő, és kisebb sétákkal kerestük/ találtuk meg a pontokat fordított sorrendben.
4. ponton, Veszprémben a földön hevert a doboz, majdnem ráléptem. Kerestünk neki egy helyet kicsit magasabban.
3. ponton a doboz ötletes rejtekben várt. A szentkirályszabadjai állomás épületet lakják, rémes állapotban van.
2. ponton Káptalanfüreden a doboz nem korlátolt, inkább lógós. A három részletből megfejtettük a jelszót, de elmentünk az 1. ponthoz, Alsóörsre is. Találtam egy kerek dobozt logbookkal, de nem volt benne jelszó, így megnéztem a a com-os oldalt, de ott sem találtam ilyen rejtést, így nem tudom pontosan, hogy ott mit találtam meg. Egyébként a koordináta körül nincs építkezés.
Az első három pontot már réges-rég megtaláltam, de a veszprémi vonatállomáshoz valahogy soha nem volt időm elmenni. Ma ezt a hiányt pótoltam, így meglett a jelszó.
2-1,4 pontok két korábbi alakalommal lettek felkeresve, a 3. pontot a GC20BF kitérőjével kerestem meg. A jelszóképzés nem sikerült elsőre, de korábbi megtalálótól sikerült tippet kapnom, amivel sikeres volt a logolás. Köszönöm a helyek bemutatását! [Geoládák v3.12.10]
Megtaláltam Alizzal, köszönöm a rejtést!
Az első ponton lévő láda ugyan nem lett meg (eltűnt?), de a rejtő segítségével összeállt a jelszó. Ez úton is köszönöm a segítséget! [Geoládák v3.12.10]
Megvan, köszi!
A 3. és 4. pont a GC20BF közben lett meg (a 3-as nagyon tetszett!), a 2-es most.
Sajnos nem találtam ki az első jelszórészletet, Csg12 készségesen segített ebben, innen is köszi!
3 lépésben.
(i) 3.pont június 27. 11:15 GC20BF közben.
(ii) 2. pont június 28. 11:11
(iii) 4. pont július 23. 14:50 (38 fokban, forró északnyugati szélben)
A pontos jelszóhoz pedig egy telefonhívás az imént. Köszönöm, így azért egyszerűbb volt.