FAQ
4648. Veszprém-Alsóörs vasútvonal (GC911)

A legszebb vasútvonal - Tolnai Éva felvétele

A legszebb vasútvonal - Tolnai Éva felvétele

Fordítókorong az első ponton

Fordítókorong az első ponton

Kilátás a második pont mellől, a kép bal alsó sarkában az egykori vasúti híd támfala

Kilátás a második pont mellől, a kép bal alsó sarkában az egykori vasúti híd támfala

Kilátás a második ponttóĺ

Kilátás a második ponttóĺ

Balatonalmádi öreghegy egykori vasúti megálló napjainkban

Balatonalmádi öreghegy egykori vasúti megálló napjainkban

A kiállított mozdony Balatonalmádiban

A kiállított mozdony Balatonalmádiban

Remetevölgy vasútállomás napjainkban

Remetevölgy vasútállomás napjainkban

A vasúti töltés Remetevölgyben

A vasúti töltés Remetevölgyben

Csodálatos fasor a harmadik pontnál - itt vezetett a nyomvonal

Csodálatos fasor a harmadik pontnál - itt vezetett a nyomvonal

Robog a 375-es mozdony a Balatoni Vasút nyomvonalán

Robog a 375-es mozdony a Balatoni Vasút nyomvonalán

A Káptalanfüredi vasúti hid próbaterhelése átadás előtt a 324 sorozatú mozdony szerkocsival 1908-ban

A Káptalanfüredi vasúti hid próbaterhelése átadás előtt a 324 sorozatú mozdony szerkocsival 1908-ban

Balatonkáptalanfüred vasúti megálló - Káptalanfüred egykori neve

Balatonkáptalanfüred vasúti megálló - Káptalanfüred egykori neve

Káptalanfüred vasúti állomáson a mai napig látható az Alsóörs-Veszprém vonal vagányának a helye. Az állomás épülete a két vasútvonal között volt.

Káptalanfüred vasúti állomáson a mai napig látható az Alsóörs-Veszprém vonal vagányának a helye. Az állomás épülete a két vasútvonal között volt.

Támfal és boltozott áteresztő a Remetevölgyben.

Támfal és boltozott áteresztő a Remetevölgyben.

Remetevölgyi részlet a hegy felé nézve.

Remetevölgyi részlet a hegy felé nézve.

Balatonalmádi Öreghegy vasúti megálló 1910-ben

Balatonalmádi Öreghegy vasúti megálló 1910-ben

A harmadik pont közelében. Vödör-völgy kerékpárút

A harmadik pont közelében. Vödör-völgy kerékpárút

Remetevölgy vasútállomás

Remetevölgy vasútállomás

Jutasi pályaudvar

Jutasi pályaudvar

Korabeli menetrend

Korabeli menetrend

Veszprémi gabona-piacz

Veszprémi gabona-piacz

Véghely Dezső

Véghely Dezső
Szélesség N 46° 58,981'
Hosszúság E 17° 58,099'
Magasság: 154 m
Megye/ország: Veszprém
Térképen: TuHu - OSM - GMaps
Koordináták letöltése GPS-be
Közeli ládák
Közeli pontok

Elhelyezés időpontja: 1970.01.01 01:00
Megjelenés időpontja: 2020.06.08 04:56
Utolsó lényeges változás: 2021.10.05 21:42
Rejtés típusa: Multi geoláda (4H)
Elrejtők: Csg12
Ládagazda: Csg12
Nehézség / Terep: 2.0 / 1.5
Úthossz a kiindulóponttól: 20000 m
Megtalálások száma: 134 + 1 sikertelen + 4 egyéb, grafikon
Megtalálások gyakorisága: 1.0 megtalálás hetente


A geoláda 2021. március 28. napján teljesen megújult. A megújulás célja a nagyobb keresési élmény biztosítása.

Rövid leírás

Eredetile négypontos multi - most az első pont átmenetileg nem kereshető - az egykori gyönyörű Veszprém Alsőörs útvonalon. Minden ponton jelszórészlet. A multit biciklivel a legélvezetesebb lejárni. Amz Az egyes ponthoz a segítségeket a pontok után fordítva írva találod.

1. pont: 15x8x8 cm - A fordítókorongból kényelmesen elő tudod venni.
2. pont: 8x8x4 cm - !tlotálrok ygéL
3. pont: 15x15x8 cm - !létzekré zöhőkdlöfréM
4. pont: 8x8x4 cm - !zár meN

 N 46° 58,981' E 17° 58,099' 123 m [GC911-1]

 N 47° 0,837' E 18° 0,357' 123 m [GC911-2]

 N 47° 2,684' E 17° 58,130' 295 m [GC911-3]

 N 47° 7,210' E 17° 54,967' 233 m [GC911-4]

Jelszó: az egyes pontokon összegyüjtött jelszórészletek 3-4-1-2 sorrenben. Az első pont az Alsóörsi vasútállomás taljes átépítése miatt nem kereshető, a hiányzó jelszórészlet azonban egyértelműen kitalálható. Ha kérdésed van keress bátran.

Ha Alsóörsről indulsz, akkor:

 N 46° 59,100' E 17° 58,600' 123 m [GC911+parkoló]

Ha Veszprémből indulsz, akkor:

 N 47° 7,129' E 17° 54,708' 123 m [GC911+parkoló]

A ládáról

A geoláda végigvezet az egykori 11-es számú Bakonyvasút Alsóörs-Veszprém szakaszán. Legcélszerűbb kerékpárral keresni a ládát, ugyanis az Alsóörs-Balatonalmádi-Veszprém kerékpárút nagyrészt megegyezik a vasút nyomvonalával. A vasút egyes elemei, hidak, támfalak, töltések, talpfák sok helyen megmaradtak, a multi célja ezek bemutatása. A vasút állomásépületei a mai napig állnak, csak immár lakóházként, nyaralóként funkcionálnak.

Személyes indíttatás

Gyerekkorom legszebb nyarait Káptalanfüreden töltöttem, sokat meséltek az idősek az ország legszebb vasútvonalának tartott 911. számú Alsóörs-Veszprém vonalról, mely Káptalanfüredet is érintette.. Megszüntetését gazdaságtalanságra hivatkozva az 1968-as közlekedéspolitikai koncepció rendelte el: 1969-ben megszüntették a Meggyespuszta-Alsóörs szakaszt, majd 1972-ben a megmaradt Veszprém-Meggyespuszta szakaszt is. A vasút nyomait számtalan helyen fel lehet fedezni, a multi célja ezeknek a bemutatása.

Előzmények

A 911-es számú Alsóörs-Veszprém vasútvonalat 1909-ben építtette Veszprém városa a város és a Balaton áru- és személyforgalmának megkönnyítésére. 1909. június 8. napján avatták fel a vasútvonalat. Megszűnése előtt a mai 11-es számú Győr-Veszprém-vasútvonal részeként üzemelt, közvetlen vonatok is indultak Győrből a Balaton partjára.
22 km hosszú vasútvonal megállói a következők voltak: Veszprém, Veszprém külső pu., Jutas Veszprém régi, Veszprém ipartelepek, Veszprém honvédlaktanya, Meggyespuszta, Meggyespuszta, Meggyespuszta 2. sz. őrház Szentkirályszabadja, Balatonalmádi-Remetevölgy, Sárkuta, Sárkuta 4. sz. őrház, Balatonalmádi-Öreghegy, Káptalanfüred, Balatonkáptalanfüred m.h,. Alsóörs

 N 46° 59,116' E 17° 58,554' 123 m [GC911+Alsóörs vasúti megálló]

 N 47° 1,729' E 18° 0,485' 123 m [GC911+Balatonalmádi Öreghegy vasúti megálló]

 N 47° 2,095' E 18° 0,247' 123 m [GC911+Balatonalmádi Remetehegy vasúti megálló]

 N 47° 2,612' E 17° 57,802' 123 m [GC911+Szentkirályszabadja vasúti megálló]

 N 47° 2,995' E 17° 56,311' 123 m [GC911+Meggyespuszta vasúti megálló]

 N 47° 5,696' E 17° 55,049' 123 m [GC911+Veszprém régi vasúti megálló]

A balatoni vasút gondolatának felvetődése és tervek a megvalósításra

"1881-ben sokan javasolták egy lóvasút megépítését a Veszprém és Balatonfüred közötti közlekedés megoldására. [...] Óvári Ferenc 1892-ben elmondott parlamenti szűzbeszédében a filoxiavész miatt kilátástalan helyzetbe került kivándorlásra ítélt Balaton melléki nép helyzetén való javítást éppen egy jó közlekedési politikában látta. A tapolcai, nagyvázsonyi és veszprémi választókerületek országgyűlési képviselői (Csigó Pál, Óvári Ferenc és Szabó Imre) 1893. február 15-én memorandumot intéztek a miniszterelnökhöz, melyben a filoxiavész miatt szükségessé vált szőlőfelújítások támogatására tett javaslataikat a Balaton-parti vasút kiépítésének szükségességével zárták.

1894. augusztus 12-én Balatonfüreden a Balaton-parti vasút ügyében Óvári Ferenc és Véghely Dezső javaslatára kimondták, hogy a vonalat Veszprémtől, Szentkirályszabadja, Almádi és Vörösberény érintésével a Balaton-parton haladva egészen Keszthelyig kell megépíteni. Az értekezleten elfogadott javaslat megvalósítására 200 tagú végrehajtó bizottságot választottak Véghely Dezső Veszprém megyei és Cserán Károly Zala megyei alispán elnökletével.

Az építés előkészületei 1899-ben kezdődtek meg. Mivel a Balatonparton 103, Szentkirályszabadjánál 286, Veszprémben pedig 266 méter tengerszint feletti magassággal kellett számolni, a Malom-völgyi meredek vonalvezetés miatt elsősorban személyforgalommal számoltak. Ráadásul mivel a villamosvontatás drága és fejletlen volt, a gőzvontatás pedig nehézkes, a vasutat motorkocsis üzemre tervezték. Az előkészítés és a területkisajátítások az érintett települések érdekellentétei miatt végül több évet vettek igénybe: az építkezés csak 1907 októberében kezdődhetett meg. A huszonkét kilométer hosszú Alsóörs-Veszprém szakaszt hét hónap alatt hozták létre, 1908 szeptemberében gördült rajta végig először vasúti szerelvény. A hivatalos átadás és avatás 1909. július 8-án volt. Mivel a vonal áthaladt Veszprémen, így a külvárosban lakók számára megkönnyítette a belvárosba jutást. A Balaton környéki településekről is egyszerű eljutást kínált Veszprémbe, valamint az idegenforgalom szempontjából is fontossá vált, mivel Északnyugat-Magyarországról is gyorsan el lehetett érni a Balatonhoz.

Megszüntetés

Megszüntetését gazdaságtalanságra hivatkozva az 1968-as közlekedéspolitikai koncepció rendelte el: 1969-ben megszüntették a Meggyespuszta-Alsóörs szakaszt, majd 1972-ben a megmaradt Veszprém-Meggyespuszta szakaszt is. A pályát 1974-ben végleg felbontották, ma csak pár száz méter emlékeztet a veszprémi vasútállomásnál, a Veszprém belvárosa felé kanyarodó rövidke szakasz.

Jövő

A Veszprém-Alsóörs vonal új nyomvonalon történő újjáépítése nagyon sokba került volna 2011-ben az NFM szerint. A közelmúltban közlekedési fórumot tartottak Balatonalmádiban, melyen a 11-es számú Győr-Veszprém vonal egykor a Balatonig vezető, Veszprém-Alsóörs szakaszának helyzete, esetleges újraélesztése is szóba került. A Magyar Idők szerint a rendezvényen elmondták: először is fel kellene mérni az egykori nyomvonal jelenlegi állapotát, a vasúti forgalom visszaállításához azonban a környező települések komoly összefogására lenne szükség. A lap a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumnál (NFM) arról érdeklődött, van-e esély a megszüntetett vonalszakasz újraindítására. A minisztérium válasza meglehetősen egyértelműsíti a helyzetet. Az 1968-as gazdasági reform közlekedéspolitikai koncepciója következtében közel ötven éve megszüntetett, huszonkét kilométeres vonal két szakaszán kerékpárutat építettek a vasúti alépítményen. Máshol nemcsak a síneket, hanem a szükséges műtárgyakat, például a 71-es főút felett átvezető felüljárót is elbontották. Az egykori nyomvonal jelentős részén Veszprém és Balatonalmádi belterületén is közutakat és épületeket alakítottak ki. Vagyis gyakorlatilag nincs esély a forgalom ismételt felvételére. Egy új nyomvonalon való újjáépítés pedig rendkívül magas költségekkel járna a nehéz terepviszonyok miatt.

forrás:
Veszprém-Alsóörs vasútvonal története
www.vasutallomasok.hu
Indóház online
Youtube videó a vasútvonal történetéről
Állapot: kereshető

KRW értékelés (51 db): környezet: 4.41 rejtés: 4.26 web: 4.71 átlag: 4.46

-
történelmi nevezetesség, várrom, épület
-
szép kilátás, érdemes panorámát fényképezni
-
különleges látványosság, helyszín
-
speciális koordináta-érték vagy magasság
+
vízpart, tó/folyó, forrás van a környéken
-
település belterületén van a láda
+
van a közelben (pár száz méteren belül) lakott terület
+
havas, jeges időben, fagypont alatti hőmérsékleten is kereshető a láda
+
nyáron, a legnagyobb kánikulában is ajánlott környék
-
hegyen, csúcson, nagy dombon van a láda (a környékhez képest)
+
megközelíthető járművel néhány száz méteren belül
-
a javasolt kiindulóponttól fél órán belül elérhető
-
mozgáskorlátozottaknak, babakocsival érkezőknek is ajánlott
+
gyerekbarát láda
-
igénybe veszi a cipőt, ruhát a környék (csalános, bogáncsos, sáros)
-
a láda megszerzéséhez sziklát kell mászni (gyerekkel nyakban kizárt)
+
sötétben is érdemes keresni
-
a GPS-t zavaró sűrű erdő, sziklafal, magas épület, stb. van
-
szokatlan méretű/alakú a láda (az ajándékok miatt fontos)
+
el lehet menni kerékpárral a ládáig (vagy látástávolságban hagyható)?
-
GPS nélkül is érdemes megkeresni
+
kereshető egész évben
+
kereshető 24 órában
-
a látnivalóért fizetni kell


Robogo 2022.10.29 15:01 - Megtaláltam
Megtaláltam, log később. Köszönöm a rejtést! [Geoládák v3.12.10]

kitkat0123 2022.10.29 14:59 - Megtaláltam
Nagyon szépen köszönöm a rejtést és a munkát, amit a láda kihelyezésébe fektettél.

Kerékpároztunk Veszprémből a Balaton partra Robogo és tabletta tásaságában, itt is tettünk egy megállót.

Az egyes pontot mi nem tátuj, cdak egy meg nem jelent comos bonus ládát.
[Geoládák v3.12.10]

Tintás 2022.10.27 15:30 - Megtaláltam KRW környezet: 4.5 rejtés: 5 web: 5 átlag: 4.83 súly: 2.58
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! [Geoládák v3.12.10]

Korigumi 2022.10.09 12:40 - Megtaláltam
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! [Geoládák v3.12.10]

Wilka74 2022.08.13 14:21 - Megtaláltam
2-1,4 pontok két korábbi alakalommal lettek felkeresve, a 3. pontot a GC20BF kitérőjével kerestem meg. A jelszóképzés nem sikerült elsőre, de korábbi megtalálótól sikerült tippet kapnom, amivel sikeres volt a logolás. Köszönöm a helyek bemutatását! [Geoládák v3.12.10]

tomtech 2022.08.09 18:35 - Megtaláltam KRW környezet: 4.5 rejtés: 4.5 web: 5 átlag: 4.67 súly: 3.28
Megtaláltam Alizzal, köszönöm a rejtést!
Az első ponton lévő láda ugyan nem lett meg (eltűnt?), de a rejtő segítségével összeállt a jelszó. Ez úton is köszönöm a segítséget! [Geoládák v3.12.10]

enazati 2022.07.31 19:10 - Megtaláltam KRW környezet: 5 rejtés: 5 web: 5 átlag: 5.00 súly: 3.62
Köszi a rejtést! Jól szórakoztunk! ????

IMG_20220730_190918 
Szalmasi 2022.07.29 21:13 - Megtaláltam
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! [Geoládák v3.12.8]

Pumba9 2022.07.29 21:12 - Megtaláltam KRW környezet: 5 rejtés: 5 web: 5 átlag: 5.00 súly: 4.10
Megtaláltam több részletben. 2.pont rejtői segítséggel, mert a korlát törött volt, a jelszóhordozó hianyzott. Köszönöm! [Geoládák v3.12.10]

geojoda 2022.07.27 17:04 - Megtaláltam KRW környezet: 5 rejtés: 5 web: 5 átlag: 5.00 súly: 2.97
Köszönöm a rejtést. Üdv.

g-tabe 2022.07.27 14:46 - Megtaláltam
Megvan, köszi!
A 3. és 4. pont a GC20BF közben lett meg (a 3-as nagyon tetszett!), a 2-es most.
Sajnos nem találtam ki az első jelszórészletet, Csg12 készségesen segített ebben, innen is köszi!

álomfogók 2022.07.23 14:50 - Megtaláltam
3 lépésben.
(i) 3.pont június 27. 11:15 GC20BF közben.
(ii) 2. pont június 28. 11:11
(iii) 4. pont július 23. 14:50 (38 fokban, forró északnyugati szélben)
A pontos jelszóhoz pedig egy telefonhívás az imént. Köszönöm, így azért egyszerűbb volt.

Gabor1997 2022.07.20 18:45 - Megtaláltam KRW környezet: 4 rejtés: 3 web: 5 átlag: 4.00 súly: 1.00
Végre meglett.

Molli 2022.07.03 10:22 - Megtaláltam KRW környezet: 4 rejtés: 4 web: 4 átlag: 4.00 súly: 4.35
Levadásztam. Köszönöm a rejtést!

Göde 2022.07.03 10:19 - Megtaláltam
Újabb kincs a tarsolyban. Köszönöm.
[g:hu+ 2.8.14]

cdf 2022.06.25 12:55 - Megtaláltam
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! [Geoládák v3.12.10]

vaslemez 2022.06.07 13:00 - Megtaláltam KRW környezet: 4.5 rejtés: 4.5 web: 5 átlag: 4.67 súly: 4.29
Jártunkban-keltünkben 2 nap alatt gyűjtögettük össze.
Köszönjük!

csiro 2022.05.15 11:20 - Nem találtam meg
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! [Geoládák v3.12.9]

[Elutasította: Csg12, 2022.06.08 21:49]

Mathau 2022.05.11 15:20 - Megtaláltam KRW környezet: 2 rejtés: 5 web: 5 átlag: 4.00 súly: 4.61
A történet érdekes, de sajnos a helyszínek kevésbé, a rejtések viszont ötletesek.

GegiMaster 2022.04.26 14:59 - Megtaláltam KRW környezet: 5 rejtés: 5 web: 5 átlag: 5.00 súly: 2.79
Megtaláltuk, köszönjük, nagyon jól éreztük magunkat a keresgélés közben.

sirgalahad 2022.04.06 07:21 - Megtaláltam KRW környezet: 4.5 rejtés: 5 web: 5 átlag: 4.83 súly: 4.61
Kilencszáz, egy, egy
Innen már nem megy
Oda meg már nem érkezik
Hiszen a sín nem létezik

befi 2022.03.28 12:00 - Megtaláltam
Megtaláltam. Köszönöm a lehetőséget. [g:hu 1.6.7]

KJ & GM 2022.03.25 10:00 - Megtaláltam
Köszönjük a lehetőséget!

J14_1835J14_3806
J14_3805 
Kiaribua 2022.03.13 14:02 - Megtaláltam
Köszönjük a rejtést. Két részletben begyűjtve. Különösen az első pont tetszett, amit még a felújítás előtt kerestünk meg. (Akkor még pontról pontra multi volt.)

vaj+zs 2022.02.27 10:49 - Megtaláltam
Megtaláltam.
Köszönöm a lehetőséget.
[g:hu+ 2.7.14]


A lista az oldal alapbállításának megfelelően nem mutatja az összes bejegyzést (139 db), az összes megjelenítéséhez kattints ide.

Az alapbeállítást (25 db) felülbírálhatja a felhasználói beállítás, amelyet bejelentkezve a felhasználói adatok között tudsz megváltoztatni.

Bejelentkezés név:  jelszó:   [regisztráció]

Felhasználónevedet és jelszavadat a turistautak.hu oldalon is használhatod!

[fejlesztési ötletek] [grafikonok] [szavazások] [jogi tudnivalók] [e-mail] [impresszum]