Megye/ország: Vas
Elhelyezés időpontja: 2020.03.23 14:30
Megjelenés időpontja: 2020.09.21 18:42
Utolsó lényeges változás: 2023.04.07 20:20
Utolsó változás: 2024.03.06 09:00
Rejtés típusa: Hagyományos geoláda
Elrejtők: Targonczás
Ládagazda: targonczas Nehézség / Terep: 2.0 / 2.0
Úthossz a kiindulóponttól: 2500 m
Megtalálások száma: 87 + 2 egyéb, grafikon
Megtalálások gyakorisága: 0.4 megtalálás hetente
Röviden
A láda hengeres(10x10 cm) a központi épülettel szemben található trafóház ÉK-i sarka alatt. Lehetőleg éjjel és szürkületben ne keressétek. Két automata vadetető is van a területen és számos magasles.
Az óvóhelyeket mindenki saját felelősségére látogassa, nagyon körültekintően! Lámpa erősen ajánlott!
Pápán települő Nehéz Légiszállító ezred C-17-es repülőgépeivel havi 1-2 alkalommal teher deszant dobást hajt végre, és ez azért némi veszélyt hordoz magában. Ilyenkor kint van egy megfelelő biztosító csapat, és a bevezető útvonalakat is kitáblázzák, hogy most nem szabad bejönni, stb. ILYENKOR NEM LEHET KERESNI, viszont egy másfajta élménnyel gazdagodtok! Ezek az időpontok sajnos esetlegesek, így nem lehet tudni előre mikor jönnek.
A ládába TravelBug nem helyezhető.
______________________________________________________
Megközelítés
Kenyeritől Vönöck felé indulva az alábbi pontnál N 47° 21,547' E 17° 7,524' 153 m [GCkeny+1.parkoló]
- bal oldalon- volt a repülőtér főbejárata a háború előtt. Az úttal páhuzamosan vasútvonal futott, ennek a megállóját látjuk a jobb oldalon. A bejáratot most egy sorompó zárja el, de magasabb autóval balról meg lehet kerülni és bemenni a bázisig. N 47° 21,561' E 17° 7,519' 153 m [GCkeny+1.leterő] Gyalog, innét érdemes menni. A láda 2.5 Km-e van gyakorlatilag légvonalban lehet haladni. Könnyű séta, de én a babakocsit nem húznám-vonnám.
Szombathely képviselő-testülete az 1936. április 2-i közgyűlésén többek között arról is határozott, hogy helyszűke miatt, a pilóta kiképzés akadálytalan biztosítása céljából, egy új repülőtér kibérlését szorgalmazza, amihez évi 4000 pengővel járul hozzá, 1937-től kezdődően, 10 éven át. Ugyanebben az évben, Vas vármegye törvényhatósága további, évi 2000 pengő segélyt is megszavazott, 12 év időtartamon keresztül, a repülőkiképző telep terjeszkedésének és fejlesztésének céljaihoz. Eredetileg Szombathely hét kilométeres körzetében tervezték kialakítani a fiók-repülőteret, de végül a szemrevételezés során, Cziráky György gróf Kenyeri és Rábakecskéd határában fekvő erdejének, egy kb.: 1,35 négyzetkilométernyi területét találták a legalkalmasabbnak.
A munkálatokat 1937. őszén fejezték be, majd 1938 tavaszán átadták a szombathelyi kiképző telep vezetőségének.
Arról, hogy 1938-tól kezdődően, mint repülőtér mennyire volt használatban, csak kevés információ áll rendelkezésre. 1941. február 1-jén két ejtőernyős-század állomásozott itt, majd március 24-én, már egy bombázószázad használta a repülőteret. Az oroszországi front harcaitól távol, hátországi reptérként nem jöhetett szóba Kenyeri. A harcok Magyarország irányába történő áttolódásával, 1943 nyarán, a kenyeri repteret kibővítették, amihez újabb területek kisajátítása vált szükségessé Kenyeri és Vönöck községek határában. A jelentősége 1944-ben nőtt meg igazán, mivel az egyre erősödő szövetséges légitámadások miatt, több veszélyeztetett egységet is "biztonságba helyeztek" Kenyeriben, más repterekről.
1944. áprilisában a légierő parancsnoksága elrendelte, hogy a "Héja" gyakorló vadászgépeket Kenyeri repülőterére szállítsák.
Ezt követően a Magyar Királyi II. Honvéd Repülőgépvezető Kiképző Osztályt (rövidebb nevén REGVI II) is Kenyeribe telepítették. A kiképzés mellett hamarosan harci alakulatok is helyet kaptak Kenyeri repülőterén. Még 1944. áprilisának végén alakult meg a 101. Honi Vadászrepülő Osztály három századdal, Heppes Aladár őrnagy vezetése alatt. Az egység új neve Puma vadászosztály lett, utalva a repülőgépekre festett, Heppes Aladár által megtervezett "vörös üvöltő pumafejre". Az egyre növekvő ellenséges támadások miatt, 1944. augusztusában döntöttek egy további repülőosztály felállításáról, akik számára a Kenyeri repülőteret szemelték ki bázisul. A hadi célú repülőtér kialakításához újabb fejlesztésekre volt szükség Kenyeriben.
1945. március 25-én, 8:36 órakor adták ki az ezred részére a Szombathelyre történő áttelepülési parancsot, amely szerint mindenkinek el kellett hagynia a Kenyeri repülőteret. Néhány hónapra csendes lett a szovjetek kezére került repülőtér, ahol számos repülőgéproncs maradt, nem is beszélve az egyéb anyagokról. A megmentésükre tett helyi kísérletek azonban nem jártak sikerrel.
A szovjet csapatok eleinte önállóan használták mint repteret 1945 és 1956 között, majd az 1960-as évektől közös üzemelés alatt állt. A továbbiakban csak az úgynevezett kitelepülések alkalmából használták. Ennek célja minden esetben a füves reptér kipróbálása, berepülése volt. Úgy tartják, hogy a legjobb pilótákat választották ezekre a gyakorlatokra. A felszállások ugyan elviselhetőek voltak, de a leszállásokat már sokkal nehezebben lehetett végrehajtani. Bár az orosz MiG repülőgépek arra lettek kifejlesztve, hogy ilyen repterekről is üzemeljenek, a földet éréskor a főfutókon még pattogtak néhányat mire az orrfutó is földet ért. Természetesen a füves repterek csak megfelelő száraz időjárási körülmények között voltak használhatók, a gépeket is speciálisan fel kellett készíteni, módosítani kellett például a kerekeknek a nyomását is. A földre szállás után a földi személyzetnek rengeteg dolga akadt a gépek takarításával.
Végül 1991-ben, a szovjet csapatok kivonulása után újra magyar lett. A pápai reptér fiók reptere.
Az 1990-es években még repülőnapokat is tartottak a repülőtéren, a nagyközönségnek is megmutatva a pilóták és a repülőgépek tudását.
1996 után megszűntek a kitelepülések, a megmaradt épületeket és anyagokat a Honvédelmi Minisztérium Vagyonkezelő cége (HM-EI Zrt.) megbízásából, polgári őrök vigyázták. Aztán elmaradt az őrség is. A természet visszahódította ugyan a terület egy részét, de a felszállópálya és a kiszolgáló épületek, bunkerek még ma is jól láthatóak.
A háború előtti repülőtérből nem maradt semmi a sáncokon kívül. Akkor még minden fából készült.
A láda
A láda a bázissal szemben található trafóház ÉK-i sarka alatt található.
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! [Geoládák v4.2.1]
Az egyes parkoló pontnál tettük le az autót. Különleges séta volt, nagyon szép időben. Mire a ládát megtaláltuk sötétedni kezdett, visszafelé már teljesen ránk sötétedett. A vissza útnak különleges hangulata volt.
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! [Geoládák v3.12.10]
Csak a szél zúgott a hatalmas placcon, gépek már nem... Amúgy kezdi a növényzet visszavenni a területet, csak a birkák küzdenek a cserjékkel. Sehol senki semerre, igazán különleges séta volt. Az infrastruktúra pusztul, bár még visszafordtható lenne a folyamat - persze, minek.
e-bike túra: Celdömölk - Külsővat - Kenyeri - Sárvár - Hidegkúti erdészház - Celldömölk 104 km
A 2. parkoló felöl közelítettem meg a bringával a területet. Az utak jól járhatóak voltak, sarat csak elvétve láttam. Kifele az 1. parkoló felé mentem, jókora juhnyájon kellett átvágnom, szerencsére kuty nem volt velük.
A "láda" egy elég rossz minőségű újrahasznosított doboz, cserére szorulna.
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! [Geoládák v4.2.1]
Az egyes parkolópontnál megkerültük a sorompót az ajánlatnak megfelelően. Mondjuk jobbról van az a kerülő, nem balról, mint a leírásban, de ez a legkevesebb.
Szóval, kocsival közelítettünk a ködös tájon, sáron csúszkálva, mivel gyalogolva ránksötétedett volna. Visszafelé már így is erős szürkületben-ködben haladtunk, ami elég különlegessé tette a hangulatot, a tájból nem sokat láttunk.
Nekem az ipari épületek sokat nem mondanak, de a láda körüli erdős részen, csodaszép örökzöld cserjék nőnek.
Bejgliégetés jeligére az úton parkoltam le, és besétáltam-kisétáltam. A ködből egy szakaszon kolompok hangját lehetett hallani, de a hozzájuk tartozó állatok nem látszottak. Szemügyre vettem egy romos házat is, mielőtt a ládáig elértem volna. A logfüzetben mókás a honvédségi log :-). Amikor kifelé mentem, jött szembe egy autó, amin eléggé meglepődtem, utólag látom, hogy minden bizonnyal egy kessertárs volt, aki szintén ezt a napot választotta a kenyeri reptéri láda meglátogatására. Köszi a rejtést!
Az 1. parkolóból sétáltam ki, mert az út eleje nem látszott autózhatónak ... szerencsémre, mert mire visszatértem, bezárták az addig nyitottnak látszó sorompót(!) és a kerülőúthoz terepjáró vagy tank kellett volna ... A végső megközelítés toronyiránt a mezőn át. Most nem igazán látszik, mikor és hogyan szálltak itt le repülőgépek. UFO esetleg ... A sereg (vagy valaki vicces ember) láttamozta(?) a ládát (de nem bántotta).
Tegnap eveztünk egyet a Zátonyi-Dunán. Én meghosszabbítottam az élvezeteket egy vasárnapi ládakeresgélős, kirándulós nappal. Lassan hazafelé haladva kerestem fel néhány érdekes helyet.
Ez volt a nyolcadik állomás. A leírás alapján azt hittem, ez egy egyszerű, drive-in láda lesz, és gyorsan begyűjtöm majd, de a mai napom leghosszabb túrája kerekedett ki belőle. Mindkét bejáratnál sorompó állta az utat, így kocsival nem tudtam bemenni. Az egyes bejáratnál van egy sorompót kikerülő út az erdőn át, de mivel a másik bejáratnál kamerás felvétellel fenyegetőztek, így nem kockáztattam meg a bemenetelt. Tehát gyalog vágtam neki az útnak. Így utólag simán bementem volna kocsival, mert az út gyalog nem különösebben változatos és látványos, és természetesen kamerát egyáltalán nem láttam sehol, hacsak nem álcázták baromi profi módon a táppal együtt. Szóval nincs kamera!
Jó nagy terület! Reptérhez viszonyítva viszonylag kevés volt az épület. Az egyik óvóhelyhez elmentem, de elég omladékos volt, így csak az ajtóból fotóztam be. Nem volt rossz, de kevésbé volt látványos, élvezetes, mint ahol eddig jártam hasonló elhagyott katonai területeken.
6,1km lett a túra vége. 2 percel léptem át az egy órát.
Megtaláltuk! 🙂
Ezért a ládáért jó sokat kellett sétálni a füves réten.
Autóval egyik bejáraton sem sikerült behajtanunk, sorompó, normál autóval járhatatlan kikereülő út magánterület, belépni tilos és kamerával megfigyelt terület táblák mindenfelé. Igy maradt az apostolok lova.
A fedezékek bejárására már nem jutott energia.
Köszönjük a lehetőséget! [Geoládák v3.12.10]