Elhelyezés időpontja: 2020.03.23 14:30
Megjelenés időpontja: 2020.09.21 18:42
Utolsó lényeges változás: 2020.09.21 18:42
Utolsó változás: 2021.07.22 19:58
Rejtés típusa: Hagyományos geoláda
Elrejtők: Targonczás
Ládagazda: targonczas Nehézség / Terep: 2.0 / 2.0
Úthossz a kiindulóponttól: 2500 m
Megtalálások száma: 58 + 1 egyéb, grafikon
Megtalálások gyakorisága: 0.5 megtalálás hetente
Röviden
A láda (10x10x5 cm) a központi épülettel szemben található egy tripla villanyoszlop (melynek fa részei hiányoznak) tövében. Lehetőleg éjjel és szürkületben ne keressétek. Két automata vadetető is van a területen és számos magasles.
Az óvóhelyeket mindenki saját felelősségére látogassa, nagyon körültekintően! Lámpa erősen ajánlott!
Pápán települő Nehéz Légiszállító ezred C-17-es repülőgépeivel havi 1-2 alkalommal teher deszant dobást hajt végre, és ez azért némi veszélyt hordoz magában. Ilyenkor kint van egy megfelelő biztosító csapat, és a bevezető útvonalakat is kitáblázzák, hogy most nem szabad bejönni, stb. ILYENKOR NEM LEHET KERESNI, viszont egy másfajta élménnyel gazdagodtok! Ezek az időpontok sajnos esetlegesek, így nem lehet tudni előre mikor jönnek.
A ládába TravelBug nem helyezhető.
______________________________________________________
Megközelítés
Kenyeritől Vönöck felé indulva az alábbi pontnál N 47° 21,547' E 17° 7,524' 153 m [GCkeny+1.parkoló]
- bal oldalon- volt a repülőtér főbejárata a háború előtt. Az úttal páhuzamosan vasútvonal futott, ennek a megállóját látjuk a jobb oldalon. A bejáratot most egy sorompó zárja el, de magasabb autóval balról meg lehet kerülni és bemenni a bázisig. N 47° 21,561' E 17° 7,519' 153 m [GCkeny+1.leterő] Gyalog, innét érdemes menni. A láda 2.5 Km-e van gyakorlatilag légvonalban lehet haladni. Könnyű séta, de én a babakocsit nem húznám-vonnám.
Szombathely képviselő-testülete az 1936. április 2-i közgyűlésén többek között arról is határozott, hogy helyszűke miatt, a pilóta kiképzés akadálytalan biztosítása céljából, egy új repülőtér kibérlését szorgalmazza, amihez évi 4000 pengővel járul hozzá, 1937-től kezdődően, 10 éven át. Ugyanebben az évben, Vas vármegye törvényhatósága további, évi 2000 pengő segélyt is megszavazott, 12 év időtartamon keresztül, a repülőkiképző telep terjeszkedésének és fejlesztésének céljaihoz. Eredetileg Szombathely hét kilométeres körzetében tervezték kialakítani a fiók-repülőteret, de végül a szemrevételezés során, Cziráky György gróf Kenyeri és Rábakecskéd határában fekvő erdejének, egy kb.: 1,35 négyzetkilométernyi területét találták a legalkalmasabbnak.
A munkálatokat 1937. őszén fejezték be, majd 1938 tavaszán átadták a szombathelyi kiképző telep vezetőségének.
Arról, hogy 1938-tól kezdődően, mint repülőtér mennyire volt használatban, csak kevés információ áll rendelkezésre. 1941. február 1-jén két ejtőernyős-század állomásozott itt, majd március 24-én, már egy bombázószázad használta a repülőteret. Az oroszországi front harcaitól távol, hátországi reptérként nem jöhetett szóba Kenyeri. A harcok Magyarország irányába történő áttolódásával, 1943 nyarán, a kenyeri repteret kibővítették, amihez újabb területek kisajátítása vált szükségessé Kenyeri és Vönöck községek határában. A jelentősége 1944-ben nőtt meg igazán, mivel az egyre erősödő szövetséges légitámadások miatt, több veszélyeztetett egységet is "biztonságba helyeztek" Kenyeriben, más repterekről.
1944. áprilisában a légierő parancsnoksága elrendelte, hogy a "Héja" gyakorló vadászgépeket Kenyeri repülőterére szállítsák.
Ezt követően a Magyar Királyi II. Honvéd Repülőgépvezető Kiképző Osztályt (rövidebb nevén REGVI II) is Kenyeribe telepítették. A kiképzés mellett hamarosan harci alakulatok is helyet kaptak Kenyeri repülőterén. Még 1944. áprilisának végén alakult meg a 101. Honi Vadászrepülő Osztály három századdal, Heppes Aladár őrnagy vezetése alatt. Az egység új neve Puma vadászosztály lett, utalva a repülőgépekre festett, Heppes Aladár által megtervezett "vörös üvöltő pumafejre". Az egyre növekvő ellenséges támadások miatt, 1944. augusztusában döntöttek egy további repülőosztály felállításáról, akik számára a Kenyeri repülőteret szemelték ki bázisul. A hadi célú repülőtér kialakításához újabb fejlesztésekre volt szükség Kenyeriben.
1945. március 25-én, 8:36 órakor adták ki az ezred részére a Szombathelyre történő áttelepülési parancsot, amely szerint mindenkinek el kellett hagynia a Kenyeri repülőteret. Néhány hónapra csendes lett a szovjetek kezére került repülőtér, ahol számos repülőgéproncs maradt, nem is beszélve az egyéb anyagokról. A megmentésükre tett helyi kísérletek azonban nem jártak sikerrel.
A szovjet csapatok eleinte önállóan használták mint repteret 1945 és 1956 között, majd az 1960-as évektől közös üzemelés alatt állt. A továbbiakban csak az úgynevezett kitelepülések alkalmából használták. Ennek célja minden esetben a füves reptér kipróbálása, berepülése volt. Úgy tartják, hogy a legjobb pilótákat választották ezekre a gyakorlatokra. A felszállások ugyan elviselhetőek voltak, de a leszállásokat már sokkal nehezebben lehetett végrehajtani. Bár az orosz MiG repülőgépek arra lettek kifejlesztve, hogy ilyen repterekről is üzemeljenek, a földet éréskor a főfutókon még pattogtak néhányat mire az orrfutó is földet ért. Természetesen a füves repterek csak megfelelő száraz időjárási körülmények között voltak használhatók, a gépeket is speciálisan fel kellett készíteni, módosítani kellett például a kerekeknek a nyomását is. A földre szállás után a földi személyzetnek rengeteg dolga akadt a gépek takarításával.
Végül 1991-ben, a szovjet csapatok kivonulása után újra magyar lett. A pápai reptér fiók reptere.
Az 1990-es években még repülőnapokat is tartottak a repülőtéren, a nagyközönségnek is megmutatva a pilóták és a repülőgépek tudását.
1996 után megszűntek a kitelepülések, a megmaradt épületeket és anyagokat a Honvédelmi Minisztérium Vagyonkezelő cége (HM-EI Zrt.) megbízásából, polgári őrök vigyázták. Aztán elmaradt az őrség is. A természet visszahódította ugyan a terület egy részét, de a felszállópálya és a kiszolgáló épületek, bunkerek még ma is jól láthatóak.
A háború előtti repülőtérből nem maradt semmi a sáncokon kívül. Akkor még minden fából készült.
A láda
A bázissal szemben található az úttól kb.: 50 méterre. Elhaladtok a transzformátor előtt és addig mentek egyenesen amig bele nem ütköztök a tripla villanyoszlop tartóba.
Mivel minden úton sorompóba ütköztünk, a javasolt 1-es parkolótól indultunk a sétára a nagy mezőn keresztül, igaz, hogy nem sok látnivaló volt, de a nagy csend, nyugalom igazán jól esett. A rejtés elég necces helyen van, szúrós bokrokon át lehet elérni, lehetne kicsit barátibb helyet is találni a közelben a rejtéshez.
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! Az elsődleges báratnál zárva volt a sorompó, így mentünk az alternatív bejárathoz. Ott a sorompó rúdja a földre volt letéve, így egy gyors nyitás-zárás után máris a murvás úton hatoltunk a láda felé. Ahol a murva szórás láthatóan belra kanyarodik, ott tértünk át a tuhu-n is jelzett földútra, melyen könnyedén a láda közelébe jutottunk. A gépjármű fedezékeknél egy őzet is megpillantottunk.
James [Geoládák v3.12.10]
Megjelenése óta szerettem volna ide eljönni, de csak most nyílt rá lehetőségem.
A kettes számú bejárónál tettem le a kocsit (azért kicsit beljebb, nehogy valaki ötleteket kapjon), aztán biciklivel mentem tovább. Jól tettem, eléggé eseménytelen, jellegtelen az odavezető erdei út. Mondjuk odafelé még nem esett az eső, csak az éjszakai csapadék miatt volt egy kis izgalom...
A helyszínen el kellett vergődni a ládáig, ami a vizes növényzetben nem volt egyszerű. Sebaj, így már a mai reggelen másodszor lettem derékig csuromvizes...
Logoltam, aztán indultam vissza az autóhoz. Az időjárás is kezdett durvulni, egyre intenzívebb esőben tekertem vissza.
Hát, végül örültem, hogy nem vállaltam be gyalog ezt a keresést...
Áll a juhász a reptéren
Miről híres, csak megkérdem:
"Még az apám kenyerit ettem
Hírhedtté vált kenyeri tettem
Jött az ordas - felnyerítettem
Majd botommal leterítettem!"
Szerencsénkre a közeli rally versenynek csak a porfelhőjét és a zaját láttuk- hallottuk. A séta nem sok látnivalóval gazdagítja a kessert.
A sorompót valóban ki lehet balról kerülni, de egy kisebb árkon kell áthajtani. Necces. Mi inkább sétáltunk, így legalább kevésbé zavartunk egy kisebb birkanyájat.
A logfüzet kissé nyirkos.
TFTC!
Devecsertől Sárvárig.
Én bírom az ilyen elhagyatott helyeket, inkább ez, mint egy sokpontos ládahalmozás. 1. parkolónál lévő, használaton kívülinek tűnő sorompót éppen akkor zárták be, miután leparkoltunk. GCEHAZ mozgót is ide rejtettük.
[Geoládák v3.10.5]
Megvan!
OLvastam az előző logokban, hogy nem nagy élmény a hosszú séta a ládáig, így a 2. parkolónál lévő úton beautóztunk. Minden gond nélkül meg tudtuk közelíteni így a ládát. A láda felé menet sikerült egy őzet megugrasztanom, én biztosan megijedtem, de szerintem ő is.
Köszi a rejtést.
Kellemes séta volt ragyogó napsütésben az ajánlott parkolótól. Útközben a madárcsicsergést, egy crossmotoros csapat törte meg. A ládát kerestük meg elsőként, utána pedig az útközben lévő óvóhelyeket és az elhagyott katonai járművet.
Nekünk nagyon tetszett az objektum, valószínűleg a sétához való kedvünk a jó időnek, és a "maszk mentes" szabadságnak volt köszönhető!
Köszönjük a rejtést!
A lista az oldal alapbállításának megfelelően nem mutatja az összes bejegyzést (59 db), az összes megjelenítéséhez kattints ide.
Az alapbeállítást (25 db) felülbírálhatja a felhasználói beállítás, amelyet bejelentkezve a felhasználói adatok között tudsz megváltoztatni.