Megye/ország: Budapest
Elhelyezés időpontja: 2020.08.19 18:00
Megjelenés időpontja: 2020.08.19 23:19
Utolsó lényeges változás: 2025.04.06 16:18
Utolsó változás: 2025.04.06 16:26
Rejtés típusa: Multi geoláda (1H+2V)
Elrejtők: TÁJKAlkeszDuo
Ládagazda: TÁJK Alkesz Duo Nehézség / Terep: 3.5 / 2.0
Úthossz a kiindulóponttól: 2500 m
Megtalálások száma: 601 + 4 egyéb, grafikon
Megtalálások gyakorisága: 2.4 megtalálás hetente
Röviden
1.pont: A jelszó 1. része egy vasúthoz köthető tereptárgy táblájának második sora (8 betű) (N 47° 26'26.0", E 19° 11'42.2")
2.pont: A jelszó 2. része, fém táblácskán egy vasúthoz köthető tereptárgyban (N 47°25'49.83", E 19°11'54.7")
3.pont: A láda a jelszó 3. részével: négyfülű szögletes doboz, két talpfa között. Ne szokványos rejtésben gondolkodjatok! ("N 47°25'32.9",E 19°11'41.64")
A ládát az elhagyatott helyek kedvelőinek ajánljuk.
A ládába TravelBug nem helyezhető.
Bevezető
A láda az egykori Nagy-Burma vasútvonal egy még bejárható részét hivatott bemutatni. Az út során megtekinthetők az egykori vasúti közlekedéshez kapcsolódó műtárgyak, például alakjelzők, váltók, szelvénykövek. Az útvonal egyes részei növények által uraltak, ezeken a helyeken javasoljuk, hogy a sín melletti úton vagy a töltésen közlekedjetek. Az első pont környékén sok az üvegszilánk a kövek között, ezért gyerekekkel csak óvatosan. Kánikulában csak akkor látogassatok el ide, ha nagyon jól bírjátok a meleget, mert a szakasz felén nincs árnyék és ahogy a bazalt felforrósodik nagyon magas hőmérsékletet kreál a tűző napon.
A három pontból álló multiláda pontjai:
1. pont: N 47° 26,433' E 19° 11,703' 130 m [GCBURM-1]
A jelszó 1. része egy vasúthoz köthető magas tereptárgyon található a sín mellett. A tábla második sora (8 betű).
2. pont: N 47° 25,831' E 19° 11,912' 129 m [GCBURM-2]
A jelszó 2. része, fém lapocskán egy vasúthoz köthető tereptárgyban, mely a bal oldali sín mellett található (zobodréhefútarilefznaG)
3. pont: N 47° 25,548' E 19° 11,694' 128 m [GCBURM-3]
A láda a jelszó 3. részével: négyfülű szögletes doboz, két talpfa között, a sín mellett. Füleinél fogva emeld! (ttalapalméfsékevök, netnizsjalaT)
Az autós parkolóponttól a láda első pontja úgy közelíthető meg, hogy a temető bejáratával szemben lévő lépcsőn lesétálunk a sínekhez, majd rajtuk haladunk a megadott pontig. Innen az út gyalog tehető meg a sínek mentén a végpontig. Amennyiben nem szeretnél végigsétálni rajta, leparkolhatsz még a Lőrinc center parkolójában is, mely közelebb helyezkedik el a másik két ponthoz.
A tömegközlekedéssel elérhető ponttól szintén a sínek mentén haladva érhetőek el a pontok. A villamosról leszállva a sínpár azonnal látható.
Tudnivalók
1882-ben avatták fel a Soroksárt és Szemeretelepet összekötő ipari vágányt, melyen eleinte gőzmozdonyok jártak, amiket később felváltották a dízelek. Eredeti célja a Szemeretelepen található egykori kavicsbánya anyagának szállítása volt, de később a Péterhalmi erdőben található egykori darugyár (később hadiüzem) számára is hordtak rajta anyagokat. Ezt követően rendkívül sokféle dolgot szállítottak rajta, a vonalán elhelyezkedő számos különböző üzembe és gyárba. Az 1980-as években még aktív forgalom volt rajta, de az 1990-es években a vonalán található üzemek bezárásával megszűnt a szállítmányozás is, így felhagyták. Hivatalos lezárása sosem történt meg, jelenleg is hadivasút kategóriában van, ezért szinte semennyi adat nem lelehető fel róla sem az interneten, sem a helytörténeti múzeum levéltárában.
Történelmének két fontos mozzanata van: 1919-ben hadizsákmányt szállítottak rajta Romániába és a 2. világháború alatt a lombokkal takart részein rejtettek el vonatokat a bombázások elől. Létezett egykor egy Kis-Burma nevű leágazása a vonalnak, mely összekötötte Soroksárt Ferencvárossal, de ez mára teljesen megszűnt, sínjeit felszedték. Egykor deltavágánnyal kapcsolódott a Nagy-Burmába.
A vonal összesen 9 km hosszúságú. Szemeretelepen kezdődik, ahol a Kavicsbánya vasútállomáson helyezték rá a rakományt. Az állomás épülete sokáig látható volt még romos állapotban, de 2025-ben elbontották. Az ezt követő szakaszt járhatjátok be a multiláda segítségével, egészen a Péterhalmi erdőig. A Péterhalmi erdő után elhalad az egykori Cséry-telep mellett, majd keresztezi a Nagykőrösi utat és átbújik az M0 hídja alatt. Ezen a szakaszon a természet már olyan szinten eluralta a vágányt, hogy teljesen járhatatlan. Csak helyenként lehet pár méter erejéig haladni rajta, valamint érdekes tárgyak is csak kis számban láthatóak mellette, mert vagy ellopták, vagy megrongálták őket. Az M0 hídjától egészen a Turi István útig (körülbelül 1,5 km-es szakasz) ellopták a síneket és minden mást, ami vasból volt, csak a beton keresztaljak és a szelvénykövek maradtak meg, de ezeket is benőtte az akác. Ezután a szakasz után egy darab (még mindig pirosan világító) jelző látható a vonal mentén a 150-es vonalba történő csatlakozásig. Itt erősen váltakoznak a járható és járhatatlan szakaszok. Amennyiben a láda felkeltette az érdeklődésed a teljes vonal iránt javasoljuk, hogy Soroksár felől közelítve tekintsd meg még ezt a szakaszt, mert a többi része nem rejt túl sok izgalmat.
Nevének eredete ködbe vész, a helytörténészek semmilyen erre vonatkozó dokumentumot nem leltek fel róla. Több helyi legenda terjeng azonban a névadás okáról, melyeket a régóta a kerületben élő idősektől lehet hallani. Az egyik legnépszerűbb, hogy Burma egy olyan ország, amely Kínát és Indiát köti össze, ez a vonal pedig két fontos vasútvonalat kapcsol össze ugyanígy (100a- Budapest-Cegléd-Szolnok, 150- Budapest-Kunszentmiklós-Tass-Kelebia vasútvonalak) és ezen kapcsolat alapján kapta a nevét. A másik legelfogadottabb állás pedig az, hogy egykor szegények lakta viskók között haladt el az iparvágány ez pedig Burmára emlékeztette az embereket és ez a név jóval a megépítése után ragadt rá (az építése környékén készült rendezési terveken ugyanis Kavicsbánya vasút néven szerepel).
A láda tágabb környezetének bemutatása
A bejárt út közepénél található az egykori Lőrinci temető maradványa, melynek helyére a Lőrinc center épült. A temető zsidók által használt részét nem engedték felszámolni a helyi közösségek, ezért ez a mai napig megtekinthető. Bemenni nem lehet, csak kívülről látható.
A végláda a Halmi erdőben található, melyben sétautak találhatók illetve, erdei játszótér, futókör, tanösvény és erdei tornapálya.
2020.08.19 - a láda megjelent
2020.08.31 - A ládarejtek karbantartása
2020.12.31 - A láda cseréje
2021.12.12. - Első pont cseréje
2021.07.17. - A láda cseréje
2022.11.05. - A második pont cseréje
2024.03.02. - Az első pont cseréje
2024.12.07. - A ládarejtek karbantartása, új logbook kihelyezése
2025.04.06. - Az első pont sorozatos rongálása miatt jelszómódosítás
Állapot: kereshető
5 játékos jelölte kedvenc ládájának
-
történelmi nevezetesség, várrom, épület
-
szép kilátás, érdemes panorámát fényképezni
-
különleges látványosság, helyszín
-
speciális koordináta-érték vagy magasság
-
vízpart, tó/folyó, forrás van a környéken
+
település belterületén van a láda
+
van a közelben (pár száz méteren belül) lakott terület
+
havas, jeges időben, fagypont alatti hőmérsékleten is kereshető a láda
-
nyáron, a legnagyobb kánikulában is ajánlott környék
-
hegyen, csúcson, nagy dombon van a láda (a környékhez képest)
+
megközelíthető járművel néhány száz méteren belül
-
a javasolt kiindulóponttól fél órán belül elérhető
-
mozgáskorlátozottaknak, babakocsival érkezőknek is ajánlott
+
gyerekbarát láda
+
igénybe veszi a cipőt, ruhát a környék (csalános, bogáncsos, sáros)
-
a láda megszerzéséhez sziklát kell mászni (gyerekkel nyakban kizárt)
-
sötétben is érdemes keresni
-
a GPS-t zavaró sűrű erdő, sziklafal, magas épület, stb. van
-
szokatlan méretű/alakú a láda (az ajándékok miatt fontos)
+
el lehet menni kerékpárral a ládáig (vagy látástávolságban hagyható)?
Sziasztok!
Mivel az első pontról a tábla után ellopták a lakatot is, kénytelenek voltunk megváltotoztatni a jelszót, úgy hogy a tereptárgyon eredetileg is megtalálható táblán olvasható szó került bele a jelszóba, valamint ehhez a 3. pont jelszavát is módosítottuk, hogy értelmes legyen a 3 szó alkotta kifejezés.
Aki még az eredti jelszóval találta meg a ládát és itt még nem logolta be, küldjön egy e-mailt a régi jelszóval és küldjük az újat, vagy jelszó nélküli megtalálást logoljon és elfogadjuk.
Az első két pont sima ügy volt. A harmadik pontot rejtői segítség nélkül szerintem soha nem találtuk volna meg. Nagyon kemény rejtés. Gratula! És köszönet a gyors segítségért!
A rejtővel való telefonos beszélgetés alapján a 2. pontot pontosítottan, valamint élvezettel halgattam
3. ponti frappáns rejtését, - mivel 35 perc keresgélés után sem leltem rá. [Geoládák v4.5.8]
Nagy nehezen, de meglett. Hát a 3. pont eléggé próbára tett. Fél órai keresés után rejtő segítséget szerettem volna kérni, de nem jött össze. Ezután az előző logokat olvasva Supergirl segítségét kértem, aki nagyon kedvesen segített. Majd megjött a rejtő segítsége is. Nagyon köszönöm nekik a segítséget! Kettőjük segítségének birtokában visszamentünk a kiserdő ládától, és végül sikerült megtalálni a ládát.
köszi, a harmadik pont... Huhh.. csodálatos rejtés! köszönet az éppen arra járó családnak, nélkülük lehet odafagyunk, de a láda még mindig bujócskázna [Geoládák v4.5.3]
Megtaláltam rejtő segítségével. Nem volt egyszerű, de annál nagyobb örömet okozott. Köszönöm a rejtést. A legnehezebben megtalálható láda egyike/216./ volt a 3. pont miatt.
December 7-én kitakarítottuk a 3. ponton található ládát, új logbookot helyeztünk ki és feltöltöttük új ajándékokkal, hogy a közelgő ünnepek alatt biztos találjatok valamit benne.
Kellemes ládázást!
A lista az oldal alapbállításának megfelelően nem mutatja az összes bejegyzést (605 db), az összes megjelenítéséhez kattints ide.
Az alapbeállítást (25 db) felülbírálhatja a felhasználói beállítás, amelyet bejelentkezve a felhasználói adatok között tudsz megváltoztatni.