Elhelyezés időpontja: 2020.08.19 18:00
Megjelenés időpontja: 2020.08.19 23:19
Utolsó lényeges változás: 2020.11.28 15:12
Utolsó változás: 2020.12.31 20:26
Rejtés típusa: Multi geoláda (1H+2V)
Elrejtők: TÁJKAlkeszDuo
Felhasználó: TÁJK Alkesz Duo Nehézség / Terep: 3.5 / 2.0
Úthossz a kiindulóponttól: 2500 m
Megtalálások száma: 217 + 1 egyéb
Megtalálások gyakorisága: 9.4 megtalálás hetente
Röviden
1.pont: A jelszó 1. része, fém táblácska egy vasúthoz köthető tereptárgyon. Kérjük fordítsd vissza, ha leolvastad. (N 47° 26'26.0", E 19° 11'42.2")
2.pont: A jelszó 2. része, fém táblácskán egy vasúthoz köthető tereptárgyban (N 47°25'49.83, E 19°11'54.7)
3.pont: A láda a jelszó 3. részével: 18 cm átmérőjű 6 cm magas hengeres doboz, két talpfa között. Ne szokványos rejtésben gondolkodjatok! (N 47°25'32.9, E 19°11'41.64)
A ládát az elhagyatott helyek kedvelőinek ajánljuk.
A ládába TravelBug nem helyezhető.
Bevezető
A láda az egykori Nagy-Burma vasútvonal egy még bejárható részét hivatott bemutatni. Az út során megtekinthetők az egykori vasúti közlekedéshez kapcsolódó műtárgyak, például alakjelzők, váltók, szelvénykövek. Az útvonal egyes részei növények által uraltak, ezeken a helyeken javasoljuk, hogy a sín melletti úton vagy a töltésen közlekedjetek. Az első pont környékén sok az üvegszilánk a kövek között, ezért gyerekekkel csak óvatosan. Kánikulában csak akkor látogassatok el ide, ha nagyon jól bírjátok a meleget, mert a szakasz felén nincs árnyék és ahogy a bazalt felforrósodik nagyon magas hőmérsékletet kreál a tűző napon.
A három pontból álló multiláda pontjai:
1. pont: N 47° 26,433' E 19° 11,703' 130 m [GCBURM-1]
A jelszó 1. része fém táblácskán egy vasúthoz köthető magas tereptárgy alján a sín mellett. Kérjük fordítsd vissza, ha leolvastad. (!táscrátaledstídroF)
2. pont: N 47° 25,831' E 19° 11,912' 129 m [GCBURM-2]
A jelszó 2. része, fém lapocskán egy vasúthoz köthető tereptárgyban, mely a bal oldali sín mellett található (zobodréhefútarilefznaG)
3. pont: N 47° 25,548' E 19° 11,694' 128 m [GCBURM-3]
A láda a jelszó 3. részével: 18 cm átmérőjű 6 cm magas hengeres doboz, két talpfa között, a sín mellett. Füleinél fogva emeld! (ttalapalméfsékevök, netnizsjalaT)
Az autós parkolóponttól a láda első pontja úgy közelíthető meg, hogy a temető bejáratával szemben lévő lépcsőn lesétálunk a sínekhez, majd rajtuk haladunk a megadott pontig. Innen az út gyalog tehető meg a sínek mentén a végpontig. Amennyiben nem szeretnél végigsétálni rajta, leparkolhatsz még a Lőrinc center parkolójában is, mely közelebb helyezkedik el a másik két ponthoz.
A tömegközlekedéssel elérhető ponttól szintén a sínek mentén haladva érhetőek el a pontok. A villamosról leszállva a sínpár azonnal látható.
Tudnivalók
1882-ben avatták fel a Soroksárt és Szemeretelepet összekötő ipari vágányt, melyen eleinte gőzmozdonyok jártak, amiket később felváltották a dízelek. Eredeti célja a Szemeretelepen található egykori kavicsbánya anyagának szállítása volt, de később a Péterhalmi erdőben található egykori darugyár (később hadiüzem) számára is hordtak rajta anyagokat. Ezt követően rendkívül sokféle dolgot szállítottak rajta, a vonalán elhelyezkedő számos különböző üzembe és gyárba. Az 1980-as években még aktív forgalom volt rajta, de az 1990-es években a vonalán található üzemek bezárásával megszűnt a szállítmányozás is, így felhagyták. Hivatalos lezárása sosem történt meg, jelenleg is hadivasút kategóriában van, ezért szinte semennyi adat nem lelehető fel róla sem az interneten, sem a helytörténeti múzeum levéltárában.
Történelmének két fontos mozzanata van: 1919-ben hadizsákmányt szállítottak rajta Romániába és a 2. világháború alatt a lombokkal takart részein rejtettek el vonatokat a bombázások elől. Létezett egykor egy Kis-Burma nevű leágazása a vonalnak, mely összekötötte Soroksárt Ferencvárossal, de ez mára teljesen megszűnt, sínjeit felszedték. Egykor deltavágánnyal kapcsolódott a Nagy-Burmába.
A vonal összesen 9 km hosszúságú. Szemeretelepen kezdődik, ahol a Kavicsbánya vasútállomáson helyezték rá a rakományt. Az állomás épülete ugyan még megvan romos állapotban, de nem lehet odamenni hozzá, mert elkerített fejlesztési területen található. Az ezt követő szakaszt járhatjátok be a multiláda segítségével, egészen a Péterhalmi erdőig. A Péterhalmi erdő után elhalad az egykori Cséry-telep mellett, majd keresztezi a Nagykőrösi utat és átbújik az M0 hídja alatt. Ezen a szakaszon a természet már olyan szinten eluralta a vágányt, hogy teljesen járhatatlan. Csak helyenként lehet pár méter erejéig haladni rajta, valamint érdekes tárgyak is csak kis számban láthatóak mellette, mert vagy ellopták, vagy megrongálták őket. Az M0 hídjától egészen a Turi István útig (körülbelül 1,5 km-es szakasz) ellopták a síneket és minden mást, ami vasból volt, csak a beton keresztaljak és a szelvénykövek maradtak meg, de ezeket is benőtte az akác. Ezután a szakasz után egy darab (még mindig pirosan világító) jelző látható a vonal mentén a 150-es vonalba történő csatlakozásig. Itt erősen váltakoznak a járható és járhatatlan szakaszok. Amennyiben a láda felkeltette az érdeklődésed a teljes vonal iránt javasoljuk, hogy Soroksár felől közelítve tekintsd meg még ezt a szakaszt, mert a többi része nem rejt túl sok izgalmat.
Nevének eredete ködbe vész, a helytörténészek semmilyen erre vonatkozó dokumentumot nem leltek fel róla. Több helyi legenda terjeng azonban a névadás okáról, melyeket a régóta a kerületben élő idősektől lehet hallani. Az egyik legnépszerűbb, hogy Burma egy olyan ország, amely Kínát és Indiát köti össze, ez a vonal pedig két fontos vasútvonalat kapcsol össze ugyanígy (100a- Budapest-Cegléd-Szolnok, 150- Budapest-Kunszentmiklós-Tass-Kelebia vasútvonalak) és ezen kapcsolat alapján kapta a nevét. A másik legelfogadottabb állás pedig az, hogy egykor szegények lakta viskók között haladt el az iparvágány ez pedig Burmára emlékeztette az embereket és ez a név jóval a megépítése után ragadt rá (az építése környékén készült rendezési terveken ugyanis Kavicsbánya vasút néven szerepel).
A láda tágabb környezetének bemutatása
A bejárt út közepénél található az egykori Lőrinci temető maradványa, melynek helyére a Lőrinc center épült. A temető zsidók által használt részét nem engedték felszámolni a helyi közösségek, ezért ez a mai napig megtekinthető. Bemenni nem lehet, csak kívülről látható.
A végláda a Halmi erdőben található, melyben sétautak találhatók illetve, erdei játszótér, futókör, tanösvény és erdei tornapálya.
Ezt a közeli ládát már régóta halasztgattam, de végül rászántam magam, hogy ezt is megkeressem. A leírás lehetne kicsit bőbeszédűbb a jelszót illetően, esetleg, hogy milyen hosszúnak kell lennie. Köszönöm a rejtést.
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! [Geoládák v3.8.3]
Nehezen jött össze ez a multi nekünk, de 2021 első napján mégis sikerült :) Igazából csak az volt a probléma, hogy elnéztük a számokat és nem azon a ponton kerestük a ládát, ahol kellett volna. De most megtanultuk, hogy ügyesebben figyeljünk :)
Köszönjük a sok segítséget, amit kaptunk. Jól összeállított és kivitelezett multi, tetszett nagyon. Nem könnyű megtalálni a ládát, de az is nehezíti a keresést, hogy forgalmas kirándulóút mellett van és rengetegen járnak arra. Örömmel láttuk az átjáróban, hogy még megvannak a jó öreg macskakövek, amiket lassan már mindenhol felszednek.
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! [Geoládák v3.8.3]
Részletesebben:
Mai napra elő-szilveszteri ládázást terveztünk be - geomaggal és a két gézengúzzal (Zsombor és Olivér) amíg a rövid nappal lehetővé teszi azt. Ez a rejtés volt a megtalált 11 rejtésből a ötödik közös találatunk. Köszönjük szépen a rejtést!
A kávéház felől göngyölítettük fel a multi pontjait - és a végpontnál a doboz is nagyon "adta magát" Sokáig figyeltük, fotóztuk a madáretetőkben fickándozó apró kismadarakat :)
Köszönettel: halaszkiraly
Köszönöm szépen a rejtést! Tetszettek a kreatívan választott rejtekek. így a sín mellett elbiciklizve felkeltette kíváncsiságomat, vajon milyen lett volna, ha ide ténylegesen bringautat alakítanak ki ( http://velo.hu/nagy-burma-avagy-igy-lehetne-kerekparut-egy-elhagyott-vasutvonalbol-video.html ) ugyanakkor egyszerre éreztem azt, hogy meg kell hagyni azt a természetnek, amit a természet visszahódított.
Az utolsó hiányzó XVIII. kerületi ládánkat a GCMEKT után kerestük fel. Könnyed karácsony utáni egészségügyi séta.
A logbook a láda mellett volt, szerencsére nem ázott el, így visszatettük. Köszönjük a rejtést! [g:hu 1.6.4]