Röviden
1.pont: A jelszó 1. része, lakat egy vasúthoz köthető tereptárgyon. (N 47° 26'26.0", E 19° 11'42.2")
2.pont: A jelszó 2. része, fém táblácskán egy vasúthoz köthető tereptárgyban (N 47°25'49.83", E 19°11'54.7")
3.pont: A láda a jelszó 3. részével: négyfülű szögletes doboz, két talpfa között. Ne szokványos rejtésben gondolkodjatok! ("N 47°25'32.9",E 19°11'41.64")
A ládát az elhagyatott helyek kedvelőinek ajánljuk.
A ládába TravelBug
nem helyezhető.
Bevezető
A láda az egykori Nagy-Burma vasútvonal egy még bejárható részét hivatott bemutatni. Az út során megtekinthetők az egykori vasúti közlekedéshez kapcsolódó műtárgyak, például alakjelzők, váltók, szelvénykövek. Az útvonal egyes részei növények által uraltak, ezeken a helyeken javasoljuk, hogy a sín melletti úton vagy a töltésen közlekedjetek. Az első pont környékén sok az üvegszilánk a kövek között, ezért gyerekekkel csak óvatosan. Kánikulában csak akkor látogassatok el ide, ha nagyon jól bírjátok a meleget, mert a szakasz felén nincs árnyék és ahogy a bazalt felforrósodik nagyon magas hőmérsékletet kreál a tűző napon.
A három pontból álló multiláda pontjai:
1. pont:
N 47° 26,433' E 19° 11,703' 130 m [GCBURM-1]
A jelszó 1. része lakaton egy vasúthoz köthető magas tereptárgy alján a sín mellett. (notakaL)
2. pont:
N 47° 25,831' E 19° 11,912' 129 m [GCBURM-2]
A jelszó 2. része, fém lapocskán egy vasúthoz köthető tereptárgyban, mely a bal oldali sín mellett található (zobodréhefútarilefznaG)
3. pont:
N 47° 25,548' E 19° 11,694' 128 m [GCBURM-3]
A láda a jelszó 3. részével: négyfülű szögletes doboz, két talpfa között, a sín mellett. Füleinél fogva emeld! (ttalapalméfsékevök, netnizsjalaT)
Megközelítés
Ajánlott parkolóhelyek:
N 47° 26,499' E 19° 11,743' 135 m [GCBURM+1parkoló]
Az út szélén lehet leparkolni.
N 47° 26,044' E 19° 12,049' 128 m [GCBURM+2parkoló]
A Lőrinc Center parkolójában mindig akad hely.
Tömegközlekedéssel:
N 47° 26,204' E 19° 11,756' 130 m [GCBURM+megálló]
Itt érdemes leszállni az 50-es villamos Iparvasút nevű megállójában.
Az autós parkolóponttól a láda első pontja úgy közelíthető meg, hogy a temető bejáratával szemben lévő lépcsőn lesétálunk a sínekhez, majd rajtuk haladunk a megadott pontig. Innen az út gyalog tehető meg a sínek mentén a végpontig. Amennyiben nem szeretnél végigsétálni rajta, leparkolhatsz még a Lőrinc center parkolójában is, mely közelebb helyezkedik el a másik két ponthoz.
A tömegközlekedéssel elérhető ponttól szintén a sínek mentén haladva érhetőek el a pontok. A villamosról leszállva a sínpár azonnal látható.
Tudnivalók
1882-ben avatták fel a Soroksárt és Szemeretelepet összekötő ipari vágányt, melyen eleinte gőzmozdonyok jártak, amiket később felváltották a dízelek. Eredeti célja a Szemeretelepen található egykori kavicsbánya anyagának szállítása volt, de később a Péterhalmi erdőben található egykori darugyár (később hadiüzem) számára is hordtak rajta anyagokat. Ezt követően rendkívül sokféle dolgot szállítottak rajta, a vonalán elhelyezkedő számos különböző üzembe és gyárba. Az 1980-as években még aktív forgalom volt rajta, de az 1990-es években a vonalán található üzemek bezárásával megszűnt a szállítmányozás is, így felhagyták. Hivatalos lezárása sosem történt meg, jelenleg is hadivasút kategóriában van, ezért szinte semennyi adat nem lelehető fel róla sem az interneten, sem a helytörténeti múzeum levéltárában.
Történelmének két fontos mozzanata van: 1919-ben hadizsákmányt szállítottak rajta Romániába és a 2. világháború alatt a lombokkal takart részein rejtettek el vonatokat a bombázások elől. Létezett egykor egy Kis-Burma nevű leágazása a vonalnak, mely összekötötte Soroksárt Ferencvárossal, de ez mára teljesen megszűnt, sínjeit felszedték. Egykor deltavágánnyal kapcsolódott a Nagy-Burmába.
A vonal összesen 9 km hosszúságú. Szemeretelepen kezdődik, ahol a Kavicsbánya vasútállomáson helyezték rá a rakományt. Az állomás épülete ugyan még megvan romos állapotban, de nem lehet odamenni hozzá, mert elkerített fejlesztési területen található. Az ezt követő szakaszt járhatjátok be a multiláda segítségével, egészen a Péterhalmi erdőig. A Péterhalmi erdő után elhalad az egykori Cséry-telep mellett, majd keresztezi a Nagykőrösi utat és átbújik az M0 hídja alatt. Ezen a szakaszon a természet már olyan szinten eluralta a vágányt, hogy teljesen járhatatlan. Csak helyenként lehet pár méter erejéig haladni rajta, valamint érdekes tárgyak is csak kis számban láthatóak mellette, mert vagy ellopták, vagy megrongálták őket. Az M0 hídjától egészen a Turi István útig (körülbelül 1,5 km-es szakasz) ellopták a síneket és minden mást, ami vasból volt, csak a beton keresztaljak és a szelvénykövek maradtak meg, de ezeket is benőtte az akác. Ezután a szakasz után egy darab (még mindig pirosan világító) jelző látható a vonal mentén a 150-es vonalba történő csatlakozásig. Itt erősen váltakoznak a járható és járhatatlan szakaszok. Amennyiben a láda felkeltette az érdeklődésed a teljes vonal iránt javasoljuk, hogy Soroksár felől közelítve tekintsd meg még ezt a szakaszt, mert a többi része nem rejt túl sok izgalmat.
Nevének eredete ködbe vész, a helytörténészek semmilyen erre vonatkozó dokumentumot nem leltek fel róla. Több helyi legenda terjeng azonban a névadás okáról, melyeket a régóta a kerületben élő idősektől lehet hallani. Az egyik legnépszerűbb, hogy Burma egy olyan ország, amely Kínát és Indiát köti össze, ez a vonal pedig két fontos vasútvonalat kapcsol össze ugyanígy (100a- Budapest-Cegléd-Szolnok, 150- Budapest-Kunszentmiklós-Tass-Kelebia vasútvonalak) és ezen kapcsolat alapján kapta a nevét. A másik legelfogadottabb állás pedig az, hogy egykor szegények lakta viskók között haladt el az iparvágány ez pedig Burmára emlékeztette az embereket és ez a név jóval a megépítése után ragadt rá (az építése környékén készült rendezési terveken ugyanis Kavicsbánya vasút néven szerepel).
A láda tágabb környezetének bemutatása
A bejárt út közepénél található az egykori Lőrinci temető maradványa, melynek helyére a Lőrinc center épült. A temető zsidók által használt részét nem engedték felszámolni a helyi közösségek, ezért ez a mai napig megtekinthető. Bemenni nem lehet, csak kívülről látható.
A végláda a Halmi erdőben található, melyben sétautak találhatók illetve, erdei játszótér, futókör, tanösvény és erdei tornapálya.
Források
Több a Burma vasútról
Kellemes ládázást!
2020.08.19 - a láda megjelent
2020.08.31 - A ládarejtek karbantartása
2020.12.31 - A láda cseréje
2021.13.12. - Első pont cseréje
2021.07.17. - A láda cseréje
2022.11.05. - A második pont cseréje
2024.03.02. - Az első pont cseréje