geocaching.hu geocaching.hu szép kép FAQ/cachikett
   + geoládák ~  |  + megtalálások ~  |  + felhasználók ~  |  + poi ~   |   fórum   |    belépés

4722. Várhely-kilátó és emlékpark (GCVHKE)

Várhely-kilátó

Magasabban a fáknál

Várhely-kilátó ködben

Kilátó alulnézetben

Kaptató

Kiindulópont

Mutatja az útunkat

Itt térünk le a Ciklámen tanösvényre

Várhely-emlékpark

Úthossz a kiindulóponttól: 3700 m
Megtalálások száma: 107 + 1 sikertelen

Röviden

18x12x6 cm méretű doboz, a kilátó közelében egy fa tövébe rejtve, kővel és gallyal takarva.

A ládába TravelBug nem helyezhető.

Bevezető

A Soproni-hegységben épített Várhelyi-kilátóhoz és emlékparkhoz hívlak benneteket, ami egy kora vaskori földvárban áll. Találkozhattok a történelmi múlt nyomaival és csodálatos panorámás kilátásban részesülhettek. A látvány, távcsővel csak fokozható!

Megközelítés

Ajánlott parkoló a  N 47° 39,835' E 16° 33,616' 367 m [GCVHKE+parkoló]

A parkoló a gyalogosan érkezők részére is a túra kiinduló pontja. A parkolót a gyalogosan közlekedők a Lővér körút felől több útvonalon is megközelíthetik, többek között a Sárga sáv sárga sávon, a Zöld sáv zöld sávon, a Ciklámen tanösvény Ciklámen tanösvényen, a Zöld kereszt zöld kereszt túra útvonalakon.
A túra kerékpárral is végigjárható!

Innen továbbhaladunk DNY felé a Récényi úton, a  N 47° 39,782' E 16° 33,446' 376 m [GCVHKE+útvilla] útvilláig, és letérünk az aszfaltozott útról jobbra, a Ciklámen tanösvény Ciklámen tanösvényre. Továbbiakban a tanösvényen haladunk a célunk felé, a fákra festett stilizált ciklámen vezet bennünket. A Hét-bükkfa pihenőnél jobbra tartva lépegetünk tovább, kiegészülve a Kék sáv kék sáv túrajelzéssel. Utunk következő részét Alpesi útnak hívják, nagyjából 400 m magasságban kanyarog, a Soproni-hegység leghangulatosabb turistaútja, gyönyörű fenyvesben, erdei, vörös, jegenyefenyők között, már-már alpesi környezetben érezhetjük magunkat. Nem véletlen az elnevezés. Utunkat jobbról a Tacsi-árok látványa kiséri, ahol a  N 47° 39,653' E 16° 32,038' [GCVHKE+forrás] koordinátán a Hármas-forrás ered. A forráshoz meredek lépcsősor vezet le. Megtekintése megér egy kis kitérőt!
Tovább haladva egy fahídon kelünk át, majd éles jobb kanyart véve ki érünk egy ligetesebb részre, ahol vaskori halomsírokat láthatunk, az egyikbe be is kukkanthatunk a  N 47° 39,776' E 16° 31,821' 475 m [GCVHKE+sírhely] koordinátán. Körülbelül 200 kisebb-nagyobb halomsírt rejt az erdő. Ezzel elértük a hallstatti kultúrát bemutató Várhely-emlékparkot. Itt kiépített pihenőpark szolgálja a látogatókat. Nézzetek körül a parkban! Érdemes az információs táblákat elolvasni, hasznos tudnivalókat ad ezen terület múltjáról.

Kis pihenő után induljunk el a Zöld háromszög zöld háromszögön a magas, fából ácsolt kilátóhoz, a Várhely (482 m) magaslatához. Itt egykoron egy hatalmas kelta kori földvár állott, nyomait itt-ott még felfedezhetjük. A Várhely-kilátó a Soproni-hegység egyik legmagasabb kilátója, melyről csodálatos panoráma láható. A Soproni-hegység egésze belátható innen. Feltétlenül menjünk fel a kilátóba.
A kilátóról gyönyörű körkép tárul elénk. Északkelet felé láthatjuk Sopront, Sopron-Bánfalvát, a Bécsi-dombot, a Fertőt és a Mosoni-síkságot. Keleti irányban a Hanság látható. Dél felé a Soproni-hegység csúcsai és a Rozália-hegység, Nyugat felé Ágfalva, Lépesfalva, Fraknó vára és a Schneeberg látszik. Észak felé a Ruszti dombok, a Lajta-hegység és a Kis-Kárpátok vonulatai láthatók.

Ha kigyönyörködtük magunkat a panorámával, keressük fel a ládánkat a megadott koordinátán és logoljunk. A láda egy tölgyfa törzsének tövébe, lapos kőlap alá van rejtve, kővel és gallyal (avarral) álcázva. A lapos kőlapot nem kell felemelni, mozgatni!!!

Közeli kereshető ládák: GCSZAL GCFERF

Látványosság, tudnivalók

A Soproni Parkerdő nyolc kilátója közül a Várhely kilátó az egyik legrégebbi. Ahol épült - a Sopron melletti Várhely (Burgstall) - a nyugat-dunántúli hallstatti kultúra legfontosabb lelőhelye. Ez az i.e. 7-4 századbeli kora vaskori kultúra nyugatról-keletre a Szajnától a Duna magyarországi szakaszáig, északról-délre pedig a Német Középhegységtől Szlovéniáig terjedt. Sopron környékének kiemelkedő jelentőséget biztosított ebben az időben a távolsági kereskedelem egyik legjelentősebb útvonala a Borostyánkő út, ami a soproni-hegyek lábánál vezetett el. Ennek következtében alakulhatott ki a Várhelyen Közép-Európa legnagyobb kora vaskori települése. Erődje szükség esetén, a környék lakosságának is menedéket nyújtott. A régészeti feltárásokat Bella Lajos kezdte meg és kutatásai hozták napvilágra az európai hírű alakos urnákat.
Bella Lajos Pozsonyban született (1850. 12. 29.) és Sződligeten halt meg (1937. 07. 08.). Földrajz-történelem szakos tanár, régész, a soproni reáliskola (a mai Széchenyi István Gimnázium) tanára, a Magyar Tudományos Akadémia levelező tagja volt. Az itteni feltárásokat 1887-ben kezdte meg. Tiszteletére, 1957-ben a várhelyi őskori temető helyén méltó emlékművet emeltek. Az emlékművet Szakál Ernő szobrászművész készítette.
1932-ig több ásatás történt a földvárban és a mellette elterülő halomsírokból álló temető területén. Az ásatások 1971-1978 között Patek Erzsébet vezetésével folytatódtak.

Romwalter Károly és Diem Gusztáv soproni levéltárosok által 1886-ban kiadott "Illustrierter Führer durch Oedenburg und seine Umgebungen" című első soproni képes útikalauz érdekesen írja le az 1885-ben közadakozásból épült kilátótornyot. Egy földbe ásott kunyhó belseje faoszlopokkal volt kitámasztva és belülről deszkával kizsaluzva. Az így kialakított kunyhó nyújtott védelmet a kirándulóknak zivatar ellen, melyből lépcső vezetett a kb. 10-12 m magas torony Várhely kilátó (1909) Forrás: Soproni Szemle 10 11 ba. (Egy kis kitérőként megjegyezzük, hogy nincs új a nap alatt. A fák tördelése, a padok megfaragása, a szemetelés már akkor is előfordult. Ez ellen emelte fel szavát 1888. április 22-i számában az Oedenburger Zeitung és felkérte az erdészeket, a katonaságot, a járókelőket a rendbontók megfékezésére. A felhívást 1888. május 4-én követte egy újabb másfél hasábos cikk. Ebben kérték a lakosság önkéntes közreműködését a sétautak tisztántartásához, újabb berendezések létesítéséhez és a kilátók helyreállításához.) Az idő viszontagságainak kitett fatorony már 1896-ban javításra szorult volna, de erre csak 1909-ben került sor. A felújított kilátó sem volt azonban hosszú életű, 1929-ben újat kellett építeni helyette. Ez 1979-ig állt, amit a Somfalvi György által tervezett 1981-ben átadott - a mai formájában látható - kilátó váltott fel. Sajnos 2007- re ez is életveszélyessé vált és le kellett zárni. Sopron város önkormányzatának támogatásával a Tanulmányi Erdőgazdaság Zrt. 2009 novemberére a kilátót teljes egészében felújította, így azt ismét megnyithatták a nagyközönség számára. A Várhely kilátó adottságai kiválóak, s talán ebből a kilátóból nyílik a legszebb panoráma a Sopront övező erdőségekre. Észak-kelet felé Sopront, Bánfalvát, a Bécsidombot, a Fertő tavat, míg délre a Soproni hegyeket és a Rozáliát láthatjuk. Nyugatra Ágfalva, Lépesfalva, Fraknó vára és a Schneeberg tárul a szemünk elé, míg északra tekintve a Ruszti-dombsor és a Lajta-hegység látványában gyönyörködhetünk. A Várhely kilátó lábánál fekszik a korábban már említett hallstatti kultúrát bemutató történelmi emlékpark.

Kellemes túrázást,szép időt a kilátáshoz, és sikeres ládázást kívánok!

Forrás

A Soproni-hegység és dombság kilátói és kilátó pontjai./Kiadó: TAEG Tanulmányi Erdőgazdaság Zrt.

KRW értékelés (39 db): környezet: 4.84 rejtés: 4.71 web: 4.71 átlag: 4.75

evilkantor 2021.10.24 13:33 - Megtaláltam

R.Guszty 2021.10.24 09:59 - Megtaláltam
Soproni kirándulás közben megtaláltam, köszönöm a rejtést! [Geoládák v3.12.2]

lbtibsz 2021.10.23 12:04 - Megtaláltam KRW környezet: 4.5 rejtés: 4.5 web: 4 átlag: 4.33 súly: 3.60
Köszönöm a rejtést. Négy nap Sopron környékén, egy népes (székesfehérvári) természetjáró egyesülettel, a ládázás miatt a többiektől néha le-le szakadozva.

Skali&Margó 2021.10.23 10:45 - Megtaláltam KRW környezet: 4.5 rejtés: 4 web: 4.5 átlag: 4.33 súly: 4.23
OK!

MoMaszter 2021.10.18 11:03 - Megtaláltam

Katona55 2021.10.16 16:46 - Megtaláltam
Soproni ládázgatás közbeni találat stmesterrel.

stmester 2021.10.16 16:46 - Megtaláltam
Ciklámen tanösvényen mentünk, cikláment is láttunk.

ERDEI CIKLÁMENVHKE
csipet_csapat 2021.09.19 12:54 - Megtaláltam KRW környezet: 5 rejtés: 4.5 web: 5 átlag: 4.83 súly: 4.43
Csodás nap a csodás Lövérekben. Még cikláment is láttunk! Köszönjük a rejtést.

IMG_20210919_124343DSC03125
IMG_20210919_130804IMG_20210919_130649
bogyó&babóca 2021.09.13 16:45 - Megtaláltam KRW környezet: 5 rejtés: 5 web: 5 átlag: 5.00 súly: 3.37
Köszi

zeus 2021.09.09 12:24 - Megtaláltam
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! [Geoládák v3.12.1]

közös nevező 2021.09.06 13:00 - Nem találtam meg
Sajnos a ládát nem találtuk, a képek alapján kérjük a megtalálás elfogadását. Köszönjük!

[Elutasította: distike, 2021.09.07 20:56]

241324505_173580268240996_8826210577232944789_n241543942_1002885230546118_6745879237666549786_n
zmoolnii 2021.09.04 15:29 - Megtaláltam
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! [Geoládák v3.11.3]

sella 2021.08.21 10:47 - Megtaláltam KRW környezet: 4 rejtés: 4 web: 4 átlag: 4.00 súly: 3.11

HGeorge79 2021.08.20 19:51 - Megtaláltam
Megtaláltam, köszönjük a rejtést és az élményt! :-) [Geoládák v3.11.3]

lelcache 2021.08.20 12:50 - Megtaláltam
Megtaláltam. Köszönöm a rejtést! lelcache

20210820-2155420210820-21555
20210820-2155620210820-21557
20210820-2155820210820-21559
tirga 2021.08.18 16:19 - Megtaláltam
Megtaláltuk, köszönjük a rejtést!
Andi&Szabi
SunCity

[Geoládák v3.11.3]

Bence2009 2021.08.14 14:44 - Megtaláltam
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! [Geoládák v3.11.3]

Judit és Béla 2021.08.12 12:00 - Megtaláltam KRW környezet: 5 rejtés: 5 web: 5 átlag: 5.00 súly: 4.45
Megtaláltuk.

Marus 2021.08.01 08:59 - Megtaláltam
Köszönöm a rejtést.

Csurcika 2021.07.31 13:00 - Megtaláltam
Megtaláltuk,köszi a rejtést!

Butchman 2021.07.27 13:55 - Megtaláltam
Megtaláltam. Köszönöm a lehetőséget. [g:hu 1.6.4]

A lista az oldal alapbállításának megfelelően nem mutatja az összes bejegyzést (108 db), az összes megjelenítéséhez kattints ide.

Az alapbeállítást (25 db) felülbírálhatja a felhasználói beállítás, amelyet bejelentkezve a felhasználói adatok között tudsz megváltoztatni.