geocaching.hu geocaching.hu szép kép FAQ/cachikett
   + geoládák ~  |  + megtalálások ~  |  + felhasználók ~  |  + poi ~   |   fórum   |    belépés

4726. Szobakű-barlang (GCSbku)

Kiindulópont: Bélapi pihenő és parkoló

Netovább autóval sorompó - az 'ügyesek' kikerülik

Az alsó nyíl iránybeállítása csalfa: a barlanghoz JOBBRA térj le a földútra, kövesd a sárga csíkot!

Erre térjünk le a burkolt útról, és maradunk a sárga sáv jelzésen!

Ez a tábla pedig éppen az ellenkező irányba mutat: NE HIGGYÜNK NEKI! Tovább a sárga sávon észak felé!

6-os magasles: jobbra térj le a barlanghoz!

26-os karó: jobbra térj le a barlanghoz!

A Szobakű-barlang bejárata előtt

A NEM-LÁDA a Szobakűben

A barlang metszeti rajzai (forrás: termeszetvedelem.hu)

A mosolyra fakasztó Barlang induló

A felső, fekete színű lik

Jég"sztalaktitok" a felső fekete lik mennyezetén a rejtés idején (2021. február13.)

A ládarejtek a függőleges repedés a sarokban jobb oldalon, Monty kutya a lik fölötti sziklán áll, balra lent a völgy

Monty kutyu a lik fölötti sziklán - közel a rejtek

A rejtek a lik fölötti szikláról nézve

Megye/ország: Zala

Úthossz a kiindulóponttól: 3000 m
Megtalálások száma: 50 + 2 egyéb

Rövid ládaleírás
A geoláda egy szokványos, 17cmx11cmx7cm méretű, négyfülű műanyag konyhai doboz, a barlang fölött a dombon egy sziklarepedésbe rejtve, mohos fadarabokkal álcázva. Könnyebb megközelítésű pótjelszót találtok a barlang bejáratától mintegy 25m-re, fejmagasságban (kb 1,8m). Részletek és jótanácsok lejjebb következnek.

A ládába TravelBug nem helyezhető.

A kiindulópont, a barlang és a láda megközelítése
Autóbusszal Keszthelyről, vagy Tapolcáról induló járatról a 71-es út egyetlen balatöngyöröki körforgalma közvetlen közelében szálljunk le, és induljunk el a körforgalom északi, Mogyorós utcai kijáratán, és ezen az úton haladva mintegy 1,3 km-t gyalogolva érünk a javasolt kiindulóponthoz: a szépen kiépített és kultúrált Bélapi pihenőig, amely parkolóhelyen kívül gyermekhintákat, padokat és asztalokat, esőbeállót, de még egy kis amfiteátrumszerűen elhelyezett nézőteret és színpadot is kínál. N 46° 46,403' E 17° 20,929' 168 m [GCSbku+Parkoló].
Autóval a 71-es főúton érkezve ugyanezen körforgalmat a Mogyorós utcai kijáraton észak felé elhagyva és mintegy 1,3 km-t autózva eljutunk ugyanehhez a pihenőhelyhez, amely a túra kiindulópontja és a javasolt parkolóhely is egyben.
Ha vonattal érkezünk Györökre, akkor az állomásról induljunk északnak a település észak-déli irányú főutcáján: a Kossuth Lajos utcán, és mintegy 1,1 km-es séta után érjük el a fenti körforgalmat, ahonnan az útvonal a kiindulópontig már azonos a buszos és az autós változattal.

Ha autóval éreztünk, akkor itt hagyjuk hátra azt, és a Bélapi pihenőtől N 46° 46,403' E 17° 20,929' 168 m [GCSbku+Parkoló] gyalog haladjunk a sárga sáv Sárga sáv jelzésen, amely egy töredezett, de szilárd burkolatú úton fog tovább vezetni minket északi irányba! Mindjárt a pihenőhely után 'behajtani tilos' és egyéb szöveges táblák tiltják, és rendes körülmények között sorompóval megakadályozzák a gépkocsival való továbbhaladást.

A burkolt úton mintegy 1,2 km-t haladunk, ahol menetirány szerint jobbra letérünk róla, követve a sárga sáv Sárga sáv jelzést. Vigyázzunk, mert a leágazásnál elhelyezett, a Szobakű-barlanghoz kalauzoló tájékoztató iránytábla továbbra is a burkolt út irányába mutat; NE higgyünk neki, hanem térjünk le menetirány szerint jobbra a földútra, amerre a sárga sáv Sárga sáv jelzés vezet!
 N 46° 47,005' E 17° 20,591' 191 m [GCSbku+letérés az aszfaltos útról]

Ezen a földúton haladva még egy, durván megtévesztő jelzéssel találkozunk szembe: a  N 46° 47,414' E 17° 20,493' 229 m [GCSbku+A jelzőtábla éppen az ellenkező irányba mutat, ROSSZ!] koordinátán található irányjelző tábla ÉPPEN AZ ELLENKEZŐ IRÁNYBA (DÉLRE) MUTAT, mint amerre mennünk kell: NE higgyünk neki: irány tovább észak, a sárga sávon Sárga sáv!

Ezen a földúton a sárga sáv Sárga sáv jelzés mentén haladjunk előre a barlang közelébe egészen addig, amíg az út bal oldalán egy düledező, 6-os számmal ellátott magaslest, a jobb oldalon pedig egy 26-os számmal ellátott karót látunk!
 N 46° 47,864' E 17° 20,413' 281 m [GCSbku+letérés a barlanghoz]
Itt jobbra ösvény nyílik, amelyen lejutunk a kis völgybe, amelynek másik oldalán meg is leljük a barlangot.

A turistautak.hu térkép az út egy ennél korábbi pontján jelez ugyan egy szaggatott, jobbra letérő utat amely a barlanghoz vezet, de ezt az utat mi nem tudtuk azonosítani, benőtte a növényzet, eltűnt - ha létezett is valaha.
A barlang bejárata a  N 46° 47,867' E 17° 20,473' 285 m [GCSbku+Szobakű-barlang] koordinátákon található. Feljebb, a meredek domboldalon egy másik, fekete barlanglik is van, vállalkozó szelleműek fel is hághatnak oda, de inkább a kerülő, lankásabb nyomvonalon való megközelítést javaslom csakúgy, mint a ládarejtek esetén (alább).

Figyelem: A barlang és a környéke is természetvédelem alatt áll, kérlek, hogy ennek megfelelően viselkedj a helyszínen!

A ládát - amely egy szokásos négyfülű plasztik konyhai doboz - mindenki saját felelősségére keresse meg, a terep nem könnyű, de azért nem is szélsőségesen nehéz. A kevésbé vállalkozó szelleműek számára pótjelszót is elhelyeztem - lásd később.
Lent, a Szobakű-barlang egyik üregében a rejtés idején találtam egy másik rejteket mindenféle lim-lommal: egy barna, madáretetőre emlékeztető, piros 47-es számmal jelölt fa ládát. Ez azonban NEM A MI LÁDÁNK, hanem valamilyen másik játék része lehet vagy lehetett.
Az itt: a geocaching.hu-n ezúton leírt ládát a barlangok fölött levő sziklafal függőleges repedésébe rejtettem el, amely repedés két függőleges, egymásra merőleges sziklafal találkozásánál található.
Semmiképpen ne induljunk botor módon toronyiránt, neki a meredek hegyoldalnak a láda felé! A barlangokkal szemben állva először induljunk el bal oldali irányba, és nagy karéjban, lankásabb nyomvonalat választva hágjunk fel a domboldalra, és nagy ívben kanyarodjunk vissza jobbra a feljebb levő kisebb barlanglik fölé, ahol egy laposabb sziklaképződményről kilátás nyílik a völgyre!
Figyelem: Innen csakis fokozott óvatossággal tekintsünk le, és fényképek, selfie-k készítése előtt biztosan vessük meg a lábunkat, fotózás közben ne lépkedjünk arrébb!
Ha ezen a sziklán állva hátat fordítunk a völgynek, akkor az így velünk szemben levő szikla jobb oldalán megtaláljuk a rejtekadó szeglet-sziklarepedést.  N 46° 47,850' E 17° 20,499' 318 m [GCSbku+Geoláda] A láda itt, ebben a repedésben bújik meg, mohos fadarabokkal álcázva.

Figyelem: Kérem, hogy mindenki tartsa be a szabályokban foglaltakat, amikor ajándékot tesz a geoládába!
(Élelmiszert, folyadékot, vegyi anyagokat és gyógyszereket, éles tárgyat, gyúlékony anyagot, stb-t TILOS betenni - no meg persze jóízlést sértő és gyermekek kezébe nem való tárgyakat!)

Azok számára, akik nem tudnak megbirkózni a ládához vezető 4-es nehézségű tereppel, pótjelszót helyeztem el a barlang bejáratától mintegy 25m-re, sziklafal közvetlen közelében nőtt, durván fél méter átmérőjű fánál - amelyet az itt megadott koordinátán keress - természetes hordozó tárgyon, elérhető fejmagasságban (kb 1,8m)!
 N 46° 47,852' E 17° 20,462' 292 m [GCSbku+Pótjelszó]

A helyszín és a látványosság leírása
Balatongyörök a fekvésénél fogva rendkívül szerencsés helyzetben van. Nem csak a tó: a Balaton nyújt az idelátogatóknak pazar látványával felejthetetlen élményt, de a falut a Balatonhoz "szorító", annak északi oldalán emelkedő Keszthelyi-hegység is. A Keszthelyi-hegységben adottságainak köszönhetően számos kisebb-nagyobb barlang is rejtőzik. Ezek közül több is a község környékén található. Az egyik legismertebb a Szobakű-barlang.
A barlang nevének több írásmódja is ismert: Szobakői-barlang, Szoba-kő, Szoba-kü, és így tovább; ezek közül én a legpatinásabbat választottam, amely egyúttal a környékbeli útbaigazító táblákon is megjelenik: Szobakű-barlang.

Hanem a 'kutatásaim' során két érdekességre is bukkantam, amelyeket megosztok Veletek (persze ha el is olvassátok).

Az első a barlang elnevezésével kapcsolatos. A barlang neve magától értetődőnek tűnik, hiszen a népnyelv nyilván a kőből termett szobára utal az elnevezéssel. Ámde Dr. Darnay (Dornyay) Béla, az 1965-ben elhunyt keszthelyi származású középiskolai tanár, helytörténész, múzeológus (aki a keszthelyi Balaton Múzeum igazgatójaként vonult nyugállományba) és kutató szerint a:

"Szoba-kű neve ... nem a mai értelemben vett 'szobá'-ra vonatkozik, hanem alakjánál fogva is inkább a szoba régi jelentése: a kemencére. Vagyis a Szobakű és másutt a Peskő azonos fogalmak!"
(Forrás: Magyar Karszt- és Barlangkutatási Tájékoztató, 1965, 3-4 sz. füzet, Dr. Darnay (Dornyay) Béla nekrológja, Dr. Pápa Miklós tollából.)
A szoba szavunknak ezt a régi jelentését a Magyar Néprajzi Lexikon is megerősíti.
Forrás:
A szoba szavunk eredetéről a Néprajzi Lexikonban

Tehát akkor a mai jelentés szerint nem is Szobakűnek, hanem Kemencekűnek illene hívnunk ezt a barlangot?

Darnay Béla mondataiból még arra is következtetek, hogy a Peskő (ebből több is van: Peskő-barlang, Bükki Nemzeti Park; ld. GCPESK - sajnos megszűnt geoláda, illetve a gerecsei Pes-kő barlang; ld. GCPko) a Szobakűhöz hasonlóan kemencére utaló elnevezés. Utánanéztem ennek is, és arra jutottam, hogy bizony több forrás szerint is lehetséges, hogy a Szobakű, a Peskő és fővárosunk keleti oldala: Pest és még Pécs neve is valamilyen formában a Kemence jelentéstartalomból származnak. Akit mélyebben érdekel ez a téma, tekintse meg az alábbi forrásokat!
Források:
Video: Magyarország története sorozat, 8. epizód eleje 1:24-nél, Pest nevének eredete
Wikipedia: Pest, nevének eredete
Wikipedia: Pécs, nevének eredete

A másik, barlangászat-történettel kapcsolatos, mosolyra fakasztó kultúrtörténeti érdekesség, hogy az 1941-ben megjelent 'Barlangvilág' című szakfolyóirat XI. kötetének 1-4. füzetében közzétették a Barlang indulót, amelynek mind a szövegét, mind a zenéjét maga Dr. Kadic Ottokárné szerezte, akinek apai ágon horvát származású hitvese geológus, paleontológus, ősemberkutató, és mindenekelőtt a magyar szervezett barlangkutatás megalapítója, és a barlangászattal kapcsolatos korabeli szaklapok szerkesztője volt. A fényképek között közlöm az induló kottáját és szövegét. (Forrás: Barlangvilág című szakfolyóirat XI. kötete, 1-4. füzet, 20. oldala)
A barlang 6-8 méter magas, 2-3 méter széles, felfelé keskenyedik. (Pontos méreteket a metszeti rajzon találunk.) Egy dolomitszikla hasadékában található, melynek bejárata egy méter széles és négy méter magas. Sziklafala ásványok jelenléte miatt sárga és zöld árnyalatokban pompázik, amely főleg napsütésben nyújt egyedi látványt. A Szobakű-barlang voltaképpen egy különálló, három méter mély víznyelő. Ezek az izgalmas, györöki barlangok - amelyek egyike a Szobakű-barlang - a Keszthelyi hegység legfontosabb, már feltárt barlangjai közé tartoznak.

További források:
Balatongyorok.hu
termeszetvedelem.hu

Jó mulatást a ládászáshoz, és vigyázzatok Magatokra a ládakeresés során; a piros 1-es megtaláló fogadja megelőlegezett gratulációmat!
A logjaitokban kérlek, hogy jelöljétek meg: a ládát, vagy a pótjelszót (esetleg mindkettőt) találtátok-e meg!

KRW értékelés (23 db): környezet: 4.77 rejtés: 4.68 web: 4.70 átlag: 4.72

Gropius & Ruffy 2021.06.19 17:45 - Megtaláltam
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! [Geoládák v3.11.1]

Helyszínen
hinia lux 2021.06.19 17:44 - Megtaláltam
Én megelégedtem a pótjelszóval is, Samu B. azért felment a ládához.
Jó volt sétálni az erdőben, és érdekes ez a barlangos rész.
Frappáns a jelszó. :)

Alsó hasadékOda fel
Fenti részlet
tfmb 2021.05.31 14:57 - Megtaláltam
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! Bővebben otthonról. [Geoládák v3.11.1]

ha2 2021.05.30 11:55 - Megtaláltam
Egy különleges - kerékpáros - nap első találata.
Az alternatív is egyedi kivitelezés, de mi azért a rend kedvéért felkapaszkodtunk a dobozhoz is.

Barlangszáj.Lenéztem a ládától.
71599890-6D84-4754-BD8A-0BA3CABB3FC3panoráma pont a láda közelében.
Egy doboz a barlangban. Nem kesser láda.
anettx 2021.05.30 11:53 - Megtaláltam
TFTC!
Bicajos túra a Keszthelyi-hegységben. Szinte 100 %-ban biciklizhető az egész útvonal, amit bejártunk, tolni néhány helyen csak a puhányságom miatt kellett!
Klassz helyszín, nagyon tetszett! Sima sportcipőben nem volt egyszerű felmászni, de meglett a nagyszerű rejtek, visszafelé a zseniális kivitelezésű pótjelszót is megkerestük.
[Geoládák v3.10.5]

gcsbku-IMG_8549
mazsola069 2021.05.29 11:07 - Megtaláltam
szmájlira cserélve, mától ez is rámvigyorog. :)
[g:hu+ 2.6.11]

kaldigeza 2021.05.26 17:50 - Megtaláltam KRW környezet: 5 rejtés: 5 web: 5 átlag: 5.00 súly: 4.05
Öt fős csapattal ládáztunk a mai gyönyörű időben. Nem másztunk fel a ládáig, csak a pótjelszóig jutottunk, ami nagyon ötletes megoldású! Köszönöm a rejtést!

Photographer 2021.05.18 11:38 - Megtaláltam KRW környezet: 4.5 rejtés: 4.5 web: 3.5 átlag: 4.17 súly: 3.78
Balatongyöröki wellness kikapcsolódás után kerestük fel ezt a nemrég rejtett, új ládát. Eső utáni nap elég sáros volt az út helyenként, de sikerült a jelzett útvonalon végig haladnunk.
A barlang tetszett, viszont a ládáért a csúszós talaj miatt nem mentünk fel, a pótjelszót aktiváltuk. Nagyon ötletes volt ez is.
Köszi a rejtést!

IMG_20210518_102519IMG_20210518_112733
IMG_20210518_113109IMG_20210518_111433
banderijjah 2021.05.09 22:14 - Megtaláltam
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! [Geoládák v3.10.5]

rakoskato 2021.05.09 10:25 - Megtaláltam KRW környezet: 5 rejtés: 4.5 web: 5 átlag: 4.83 súly: 3.32
Köszönettel.Papával.

2121dani 2021.05.09 09:07 - Megtaláltam
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! [Geoládák v3.10.5]

Patrik92 2021.05.08 18:27 - Megtaláltam

kobcikrajci 2021.05.01 12:32 - Megtaláltam KRW környezet: 4 rejtés: 4 web: 4.5 átlag: 4.17 súly: 4.68
Bicajjal Keszthelyről, végig a barlanghoz vezető ösvényig. A hirtelen nyárias melegben izzasztó lett az emelkedés előbb könnyű aszfalton, majd hullámzó földúton. Látványos jelenség, amikor hirtelen a "semmiből" előbukkan a nagy sziklatömeg, melynek ezúttal két rigó és egy bagoly volt a lakója. A hasadéktól technikás emelkedő vezet tovább, melynek végén a képes segítség nélkül is előkerült némi keresgélést követően a láda. Tömeg szerencsére csak a parkolóhely környékén gyűlt össze, onnan tovább haladva "kihalt" az erdő, csak 1-2 túrázóval találkoztam.

johnnycache 2021.04.25 17:20 - Megtaláltam KRW környezet: 4.5 rejtés: 4.5 web: 5 átlag: 4.67 súly: 4.06
Köszönöm az élményt! :-)

lypapp 2021.04.25 09:45 - Egyéb
Mikulás, köszönöm a lélekkel teli logodat!
Elolvastam a profilodban a 2019-es, a Geocaching közösség felhígulásáról szóló modataidat, és egyetértek - ajánlom minden Játékostárs figyelmébe!
lypapp

Zsu. 2021.04.24 14:37 - Megtaláltam
Mikulas társaságában

Mikulás 2021.04.24 14:37 - Megtaláltam KRW környezet: 5 rejtés: 5 web: 5 átlag: 5.00 súly: 4.69
Végre igazi tavaszi idő, így ezúttal Lilluval és Zsuval kirándultunk egyet a Balatonnál illetve a Balatonfelvidéken. A harmadik helyszín mára és sorompó előtt parkolva egy kellemes, bő 6 kilométeres séta (oda-vissza). Jót beszélgettünk, bohóckodtunk Lilluékkal, szedtünk rengeteg medvehagymát, láttunk egy csodaszép barlangot és találtunk egy remek helyen, klasszul rejtett dobozt! Mi kell még egy ilyen csodás tavaszi naphoz? :-) Köszönet a (számunkra) ismeretlen helyért és a rejtésért! Ez is remek GC célpont, nem vitás!

Mikulás

paidlp 2021.04.10 18:16 - Megtaláltam
Fogom! :)
Köszönöm a rejtést!
A láda és a pótjelszó is rendben!
[Geoládák v3.10.1]

bagolyvera 2021.04.05 23:59 - Megtaláltam
Ignis9cel megtaláltuk, köszönjük a rejtést!

Ignis9 2021.04.05 12:20 - Megtaláltam KRW környezet: 4 rejtés: 4 web: 4.5 átlag: 4.17 súly: 4.06
Bagolyverával közösen, köszönjük! :)

tabletta 2021.04.04 14:37 - Megtaláltam
Megtaláltam. Köszönöm a lehetőséget. [g:hu 1.6.4a]

Ede 2021.03.30 12:10 - Megtaláltam KRW környezet: 4.5 rejtés: 4.5 web: 4.5 átlag: 4.50 súly: 3.71
Kímélő túra betegség utáni lábadozáshoz. Megpróbáltunk a régi turistaúton haladni, de sajnos már nagyon be van nőve. A doboz környékén is volt egy kis bizonytalankodás, de végül meglett. Megtalálók: Ági, Gabi, Miki, Edi és én.

20210330_11352220210330_121026
20210330_12173520210330_122819
Csaba és Kati 2021.03.26 15:06 - Megtaláltam KRW környezet: 4 rejtés: 4.5 web: 4 átlag: 4.17 súly: 4.05
HEURÉKA!
Megtaláltuk, köszönjük szépen!
További részletek és képek később, otthonról. [Geoládák v3.9.6]
A mai nap délutánjára tervezett rejtés felkeresése. Itt még nem jártunk.
A rejtő által javasolt parkoló, ahol jó néhány gépjármű parkolt már délután. Többségük a kilátó felé vette az irányt vagy medvehagymát szedtek az erdőben.
Mi tovább a sárga jelzésen. A sorompó nyítva volt, így akár tovább is tudtunk volna menni. A jobb letérőn a földútat egy tolólapos géppel olyan szépen feljavították, hogy eső és sármentes időben még személyautóval is lehetett volna menni a rejtekig, az útról való letérésig. Nekünk maradt a 2 x 3 km-es gyaloglás, amely ebben a szép időben kellemes is volt.
Odaérkezésünkkor a pótjelszó esett először útba. A jelszó mentése internet hiányában, majd irány a barlang.
A barlang a vártnál kisebb volt, de érdekes volt.
A barlang egyik résében egy fadoboz volt elhelyezve. Megnéztem akár egy láda is lehetett volna, mivel volt bent zacsi, ajándéknak látszó tárgyakkal és papírfecnikkel. Nem olvastam bele, de elgondolkoztam, hogy csak nem a láda van itt? De láttam, hogy az egy négyponton záródó doboz. Nem terveztem, hogy felmászok a rejtekig, de ez már arra inspirált, hogy megnézzem. Így irány felfelé. A sziklapárkányig jutottam, ott már nekem nehéz volt az átjutás, nem kockáztattam. Amikor visszanéztem a völgybe, akkor teljesen feladtam a továbbhaladást. Elindultam vissza és örültem, hogy a morzsalákos úton esés nélkül leértem a barlanghoz.
Remélem, hogy az eredeti doboz is meg van a rejtekhelyén.
Ha megy egy fiatalabb és bátrabb kesser kérem nézzen rá és a logjában tegyen róla említést.
Szép délután volt!

ÚtonLetérés
FakitermelésFeljavított erdei út
A fordított táblákVadetető
A barlangBarlangban
A másik doboz a barlangbanFent, a doboz közelében
Kilátás fentrőlHa már Balatongyörök ...
horee 2021.03.21 16:32 - Megtaláltam
Megtaláltam.
Köszönöm a lehetőséget.
[g:hu+ 2.5.10]

Hektor 2021.03.20 11:18 - Megtaláltam
Köszönöm a rejtést! [Geoládák v3.9.6]

A lista az oldal alapbállításának megfelelően nem mutatja az összes bejegyzést (52 db), az összes megjelenítéséhez kattints ide.

Az alapbeállítást (25 db) felülbírálhatja a felhasználói beállítás, amelyet bejelentkezve a felhasználói adatok között tudsz megváltoztatni.