geocaching.hu geocaching.hu szép kép FAQ/cachikett
   + geoládák ~  |  + megtalálások ~  |  + felhasználók ~  |  + poi ~   |   fórum   |    belépés

4761. Gólyahír tanösvény és Cifrakert (GCgota)

Tápióság

Megjelenés időpontja: 2021.05.15 18:44
Utolsó lényeges változás: 2021.05.15 18:44
Utolsó változás: 2021.05.18 19:52
Rejtés típusa: Multi geoláda (2H)
Elrejtők: -Mike-, dj70
Ládagazda: -Mike-
Úthossz a kiindulóponttól: 3500 m
Megtalálások száma: 62

Röviden

A tanösvény második és hatodik pontján kis müanyag lapot keress! A hatodik pont melletti többágú fácskában egy 16x10x8 cm-es geoládát is találsz. A két jelszórészletet egybeírva kell megadni!

A ládába TravelBug nem helyezhető.

Pontok

N 47° 24,362' E 19° 36,684' 110 m [GCgota-1]

N 47° 23,601' E 19° 38,031' 110 m [GCgota-2]

Megközelítés

Műúton Tápiószecső vagy Tápióbicske felől, vonattal a Budapest-Újszász-Szolnok vonalon, Tápiószecsőn autóbuszra szállva. A buszról a Papp Károly utca 26. megállóban kell leszállni.
Gépkocsival, motorral az iskola bejáratánál vagy a környező utcákban lehet parkolni.
 N 47° 24,069' E 19° 37,024' 110 m [GCgota+parkoló]

Gólyahír tanösvény

A Papp Károly Általános Iskola (egykori Szirmay kastély) kertjéből indul a tanösvény, de az iskola nyitvatartásától függetlenül bármikor látogatható, azaz hajnalban vagy késő délután is, de mindenképpen világosban érdemes menni. Sötétben nem javaslom az iskola területén való mászkálást, mert félreérthető.

A térség déli részén található Tápióság település, mely talán legtöbbet őrzött meg a Tápió-menti falvak egykori hangulatából. A bel- és külterületen kialakított útvonal 8 állomáson keresztül mutatja be a község természeti és kulturális értékeit.

A park tavasszal énekesmadarak hangjától zsong, melyek az idős famatuzsálemek koronájában és a sűrű bozótban találnak maguknak menedéket. A parktól nyugatra lévő dombokon vadvirágos löszgyepeket láthatunk, melyek felett gyurgyalagok és partifecskék repdesnek.
Az egykori kastély-, ma iskolakert idős fái mellett elhaladva utunk során felkapaszkodunk egy meredek földvár tetejére, ahonnan csodás kilátásban gyönyörködhetünk. A tanösvény második részén pedig megismerkedünk az Alsó-Tápió mentén élő állatokkal és növényekkel, valamint a Nagy-rét védett különlegességeivel. Sétánkat az Öregfalu ódon házai között zárjuk.
A tanösvény névadó virága sokfelé megtalálható, de jellemzően március elejétől május végéig virágzik. A nyirkos területeket kedveli, ezért leginkább mocsarakban, lápréteken, zsombékosokban, fűz- és égerligetekben, nedves, magas talajvíz-állású réteken, patakpartokon él - a Kárpát-medencében mintegy 1000 méter tengerszint feletti magasságig. Virágait sok rovar kedveli, mert azok a bőséges virágporon kívül nektárt is kínálnak, pedig hiányoznak a más növényeknél gyakorta mézfejtőket tartalmazó szirmok. Szépsége ellenére mérgező növény. Minden része - különösen virágzáskor - jervint (egy nikotinhoz hasonló alkaloidát), anemonint (szívműködést befolyásoló anyagot), anemonolt, helleborint (irritatív glikozidot), szaponint tartalmaz. Íze keserű, kaparóan csípős. Mérgező hatását szárítással sem veszti el.

A tanösvényfüzet letöltése

Cifrakert - Szirmay-kastély lakótornya

A Cifrakert az iskolával, a sportcsarnokkal és az új focipályával az ófaluban, a talányos nevű Cicahegyen található. Valamikor itt volt Szirmay gróf csodálatos, 72 szobás kastélya és a hozzátartozó gyönyörű kert is. A kastély Ybl Miklós tervei szerint épült az 1800-as évek utolsó harmadában. A torony Szirmay Sándor műterme volt, aki minden lovát festményen ábrázolta. A homlokzat emeleti részén bálterem, a földszinten ebédlő és nagy szalon volt. A kúriát a második világháború idején lerombolták, széthordták. Csupán a lakótornya maradt meg, amely az egykori kastély parkjában található.

Cifrakert információk

Túravezetés

Túravezetés igényelhető: 4.500 Ft/óra.
A feltüntetett (teljes) ár magában foglalja a szakmai túravezetést a tanösvényeken, túrákon, min. 8 fős csoport esetén.
A kedvezményes (diák, nyugdíjas, óvodás) túravezetés, szintén min. 8 fős csoport esetén 3.000 Ft/óra
A tanösvény hossza: 3,5 km Kísérőfüzet kapható: az általános iskolában, illetve a Tápió Közalapítványnál.

További látnivalók

A 2019-ben elkészült tájház a Papp Károly utcában található.
Előzetes telefonos bejelentkezéssel látogatható (Tóth György, a Tápiósági Alapítvány elnöke 06-30-472-6565)
 N 47° 24,000' E 19° 37,103' 110 m [GCgota+múzeum]
A falut kettéosztó Tápió árterében még ma is művelik a kisparcellákat, konyhakerteket. Az Öregfalu utcáin sétálva számos régi parasztházat láthatunk és megismerkedhetünk a település történetével. Az alsó híd táblájánál pedig a vízpart növény- és állatvilágáról olvashatunk.
A falu keleti határában a Nagyrét végtelen kaszálói terülnek el, melyet szeptemberben elborít az őszi kikerics rózsaszín virágszőnyege. Itt a mocsárrét gazdag növényvilága mellett a fűzligetek és bokorfüzesek lakóit is megfigyelhetjük.

Amennyiben kettő vagy több napra maradnátok, jó szívvel tudom ajánlani a Cicahegy vendégházat, amely szinte az iskola szomszédságában található.

Közeli láda - 1257. Zsigerpuszta és Török-híd

KRW értékelés (19 db): környezet: 4.04 rejtés: 4.04 web: 4.48 átlag: 4.18

kobcikrajci 2021.09.22 10:25 - Megtaláltam

stmester 2021.09.16 15:12 - Megtaláltam
Kocsival mentünk a pontokhoz, mert mára elég nagy a pollenterhelés nekem.

VenTOmi 2021.09.12 11:02 - Megtaláltam
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! [Geoládák v3.12.1]

kertimi 2021.08.28 11:06 - Megtaláltam

Tanohun 2021.08.28 11:06 - Megtaláltam

Mr Zerge 2021.08.20 09:45 - Megtaláltam
Megvan, részletesen késöbb... Üdv Mr Zerge.

Szegény tanösvény eléggé elhagyatott. Kiváncsi lennék, hogy ha nem lenne itt geoláda, látogatná-e valaki?

becko 2021.08.20 08:35 - Megtaláltam
Tápiószecsőig mentem vonattal, onnan bicajjal kerestem fel a környék 7 ládáját, 78km tekerés után Vámosgyörkön szálltam ismét vonatra.
Általában nem kedvelem a tanösvényeket, ez ráadásul a rosszabbak közé tartozik. A 2. pont környékén tetszett a rét.

SirLes 2021.08.13 12:09 - Megtaláltam

Csizmások 2021.08.13 10:02 - Megtaláltam
Megtaláltuk!
Köszönjük a lehetőséget.

83DC768F-14F6-431E-9402-E3BA10022648
BereznaiMiki 2021.08.11 19:47 - Megtaláltam KRW környezet: 4 rejtés: 4 web: 4 átlag: 4.00 súly: 3.61
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! [Geoládák v3.11.3]

zolika87 2021.08.08 10:42 - Megtaláltam KRW környezet: 2.5 rejtés: 4 web: 4.5 átlag: 3.67 súly: 3.41
Egyet értek az előttem logolókkal: nagyon elhanyagolt a tanösvény. Nem is akartam végigjárni, a településen keresztül jöttem inkább. Nem sokat tett hozzá a túrához, a többi pontját nem is akartam felkeresni. A láda rendben van, csak kicsit szabadon, nem tudtam mivel takarni, semmit sem találtam.
Innen mentem tovább Pánd felé a mezőn.
Köszönöm a rejtést!

Cerberus 2021.08.02 13:10 - Megtaláltam KRW környezet: 4.5 rejtés: 4 web: 5 átlag: 4.50 súly: 4.43
Megtaláltam Gabival közösen. Köszönöm a rejtést!

LionDaddy 2021.08.01 09:39 - Megtaláltam KRW környezet: 3 rejtés: 4.5 web: 4.5 átlag: 4.00 súly: 4.46
Egy tegnap esti gyors elhatározás után ma csaptunk egy 3 ládás - már csak ennyi keresetlen volt pár órában elérhető - kört a Jászságban. 3/1. találat.
A korábbi logokat olvasva előre eldöntött volt, hogy ez bizony kvázi drive-in lesz. A multi két pontján látottak és helyszíni tapasztalataink pedig igazolták is, hogy jelen állapotában élvezhetetlen a "tanösvény". Gaz, embernyi csalán fogadják az ide tévedőt. Még szerencse, hogy mind a virtuális rejtések - ezek igazán profi kivitelezésűek -, mind a láda teljesen rendben a helyükön vannak. A ládára ráférne egy ajándék feltöltés, gyakorlatilag üres, csak egyetlen ajándék árválkodik a logfüzet mellett.

[g:hu+ 2.7.14]

Az első pont környezeteIlyen az "ösvény"...

Zéboy 2021.07.21 11:45 - Megtaláltam

Berián 2021.07.21 11:45 - Megtaláltam
Köszönöm a lehetőséget.

molka 2021.07.05 13:00 - Megtaláltam
Olyan kis laza sétának gondoltam így nekiindultunk a háromévessel. Már a tanösvény vonalvezetése is zavaros volt nekem, de a sportpálya mellett ráleltünk az ösvényre. Lekaszálták, viszont a levágott füvet meg mindent othagyták így a gyerek alig tudott menni benne... Úgyhogy a 2. pontot már mi is autóval közelítettük meg, így is volt egy kis "lekaszált" akadálypálya. De legalább a láda rendben. De tényleg nem értem ezt az egész tanösvény dolgot.
Köszi!

imageimage
Stüszi vadász 2021.07.04 13:10 - Megtaláltam KRW környezet: 4.5 rejtés: 4 web: 4 átlag: 4.17 súly: 3.94
Lásd fkmaster!

fkmaster 2021.07.04 13:10 - Megtaláltam KRW környezet: 4 rejtés: 4 web: 4 átlag: 4.00 súly: 4.38
Kocsival jártuk le a rejtés két pontját, a tanösvény járhatatlan állapotban van. A második pontnál szalakótákat láttunk és fényképeztünk, már ezért megérte eljönni.

Vincenzo65 2021.07.03 13:36 - Megtaláltam

Megtaláltam, köszönöm a rejtést! [Geoládák v3.11.0]

ésKata 2021.06.13 18:27 - Megtaláltam
B

A lista az oldal alapbállításának megfelelően nem mutatja az összes bejegyzést (62 db), az összes megjelenítéséhez kattints ide.

Az alapbeállítást (25 db) felülbírálhatja a felhasználói beállítás, amelyet bejelentkezve a felhasználói adatok között tudsz megváltoztatni.