geocaching.hu geocaching.hu szép kép FAQ/cachikett
   + geoládák ~  |  + megtalálások ~  |  + felhasználók ~  |  + poi ~   |   fórum   |    belépés

4739. Aligvárom-tó (GCALI6)

Látkép a rejtek felőli oldalról

Az erdészeti út. Lefelé barátságosabb!

A tó körüli erdő

Úthossz a kiindulóponttól: 1900 m
Megtalálások száma: 19 + 1 egyéb

Röviden

A 8x8 cm méretű ládát a megadott koordinátán, természetes közegében álcázva, lábad alatt keresd!

A ládába TravelBug nem helyezhető.

Kérjük a kessereket, hogy a rejteket a környezetének megfelelően hagyják maguk után, arról fényképet ne töltsenek fel!

Megközelítés

A láda többféleképp megközelíthető, ám bármelyik kiindulópontot választjuk is, fontos kiemelni, hogy a ládához jelölt turistaút nem vezet végig, az utolsó kb. 1 km-t széles, a térképeken szaggatott vonallal jelölt erdészeti úton kell megtenni! Én az alábbi alternatívákat javaslom:

Pécsbánya felől megközelítve, a Gesztenyés út végén parkolva  N 46° 7,011' E 18° 14,563' 289 m [GCALI6+1parking area] a Kék kereszt jelzésen elindulva 870 métert a Kék kereszt és Zöld kereszt turistautak találkozásáig. Onnan először nyugati irányba fordulunk a széles erdészeti úton, 100 métert haladva, majd dél felé fordulunk az úttal együtt, és 850 méter, lejtős utat megtéve megérkezünk a tóhoz és a rejtekhez!

Pécsbánya autóbuszos megközelíthetősége a pécsi Főpályaudvarról  N 46° 4,021' E 18° 13,511' 330 m [GCALI6+főpályaudvar] induló 40-es számú járattal, az alábbi menetrend szerint: TÜKE BUSZ 40

A másik opció, melyet szívesebben ajánlok a túrázás szerelmeseinek, - valamint futás szempontjából is ideális útvonal-, Dömörkaputól indulva egy kellemes, kb. 7 km-es táv: Parkoló a Dömörkapunál  N 46° 5,988' E 18° 13,866' 346 m [GCALI6+2parking area] innen a Piros kereszt jelzésen haladunk tovább, Lámpás-völgyön át a Kantavári romok és volt kőfejtő mellett kb. 3,4 km-t. Innen a Zöld kereszt jelzésen haladunk tovább egy keskeny, ám csodaszép erdei ösvényen egy bő 1,5 km-t a Kék kereszt és Zöld kereszt turistautak találkozásáig. Onnan először nyugati irányba fordulunk a széles erdészeti úton, 100 métert haladva, majd dél felé fordulunk az úttal együtt, és 850 méter, lejtős utat megtéve megérkezünk a tóhoz és a rejtekhez!
Ezen az útvonalon, minimális kitérőkkel útba ejthetjük a GCLAMP Lámpás-völgy valamint a GCKANT Kantavár geoládákat!
A jelölt parkolóból pedig besétálhatunk Pécs egykori vidámparkjába, melynek helyét ma már a természet uralja, egy-két betonalap emlékezteti csak az arra járót, hogy ott valaha vidámpark volt  N 46° 5,933' E 18° 13,974' 330 m [GCALI6+Amusement Park]

Dömörkapu tömegközlekedéssel a pécsi Főpályaudvarról  N 46° 4,021' E 18° 13,511' 330 m [GCALI6+főpályaudvar] induló 34-es számú járattal érhető el, az alábbi menetrend szerint: TÜKE BUSZ 34

Bevezetés

Az Aligvárom tóhoz invitállak benneteket, mely a legtöbb pécsi számára sem ismert: jómagam sok éve futok a Mecsekben, ám én is csak nemrég fedeztem fel ezt az eldugott mecseki tengerszemet! Jelölt turista út nem vezet a tóhoz, írott emlék sincsen róla. Kihívás volt felgöngyölíteni a tó eredetét, történetét, ám minden kutatással töltött perc megérte, mivel ezáltal másokkal is megoszthatom ezt az élményt!

Leírás

A kis tó az Istenáldás-völgyben található. Ez a hely onnan kapta a nevét, hogy itt bukkantak először szénre a pécsiek, és az első bányák tulajdonosai nagy haszonra tettek szert. Innen is ered a közeli városrész neve: Pécsbánya. A dél-mecseki szénbányászat több évszázados történetének kiemelkedő helyszíne Pécsbánya, a szénmező egyik legrégebbi, 250 éven át művelt területe. Működése alatt a bányatelkeken 36 fontos táró és függőleges akna üzemelt, melyekből 40 millió tonna szenet termeltek ki.
A területen a Pécs Lexikon szerint itt korábban szőlők, kertek voltak. A mesterséges tavat a szénbányászat idején tűzvédelmi szempontból alakították ki azért, hogy ha tűz van a mélyben, gyorsan, nagy mennyiségű vizet tudjanak a bányavágatokba juttatni. A tó nevének eredete mára elhomályosult. Elképzelhető, hogy az Aligvári személynévből származik. A Melegmányi-völgy felé itt út vezetett, ami mellett csárda állhatott. Lehetséges, hogy az "alig várja az ember, hogy odaérjen" kifejezés állhatott mögötte.
Méretei alapján nem is olyan kis tó ez: hossza majdnem 80 méter és szélessége is eléri a 30 métert. Lecsupaszított fák állnak ki a tó vízéből, helyenként pedig nádas szegélyezi a partját. Halak is élnek a tóban. Vizét egy olyan forrás táplálja, amely jóval melegebb a mecseki források vizénél; 18-20 fokos víz folyik ebbe a tóba, aminek elég jó a vízhozama, így a víz szintje állandó.
Bizonyos iratok alapján a Karolina-külfejtés 1990-es évek elején történt bővítésekor a bányaterület része lett, ám a tó szabadon látogatható!

Kérem a kessereket, hogy óvják, védjék a kis tavat és környezetét, hogy a jövőben is mindenki úgy ismerhesse meg, ahogy én is: csendes, békés, tiszta és szép környezetében!

Forrás

Bányász útikalauz Pécs és környéke, 2010

Baumann József a Mecsek Egyesület Munka Osztály Elnöke

Magyar Bányászati és Földtani Szolgálat MBFSZ

KRW értékelés (10 db): környezet: 4.91 rejtés: 4.81 web: 4.78 átlag: 4.83

BouLache 2021.04.16 16:00 - Megtaláltam KRW környezet: 4 rejtés: 4 web: 5 átlag: 4.33 súly: 3.77
Nem találtam volna rá erre a tóra, ha nincs ez a láda! Kár, hogy ennyire elhanyagolt állapotban van a tó környéke. TFTC!

Párduc50 2021.04.10 17:11 - Megtaláltam
Minden új láda nagy öröm Baranyában, hát még Pécsett. Alig várom, hogy legyenek új rejtések, mert már nem nagyon van keresnivalóm. :-) Ezt a tavat már Pongi57 jóvoltából ismertem, aki egyszer volt olyan kedves, és ide rejtette a GCTO mozgóládát. Most amolyan tájfutós toronyiránt fogtam az Ezerévesből. Köszönöm Copfocskának a rejtést!

foxfoxfox 2021.04.10 13:51 - Megtaláltam
Régóta ismerem a tavat, évekkel ezelőtt sokat jártunk ide a gyerekekkel, több alkalommal is pecáztunk is a naphalakra. Fel sem tudom fogni, hogy ez az invazív kártékony díszsügérféle hogyan képes még ebben a pocsolyában is jelen lenni! Mondjuk itt legalább nem falja fel a nemes halak ikráit.
Ami állandó a tó környezetében: a mérhetetlen mennyiségű szemét, ami mindig változik, az a tavacska vízszintje, ami most legalább egy méterrel alacsonyabb, mint pár éve volt.
Köszi a rejtést!

a láda körül valaholvisszafelé
Füge mindenben megfürdikez a betonlap pár éve még pont vízszint felett volt
Farekék 2021.04.07 16:56 - Megtaláltam KRW környezet: 5 rejtés: 5 web: 5 átlag: 5.00 súly: 4.03
A buszfordulótól mentem torony iránt az erdőben. Nagyon szép kis tó. A patak bájos vízesésen folyik alá. Bekukkantottam a külfejtéshez is. Visszafele a tó sarkától vezető, nagyjából 400 m-es ösvényt választottam.

20210407_16501420210407_165222
20210407_16592120210407_170019
20210407_17113220210407_171223
fehérkút 2021.04.05 14:53 - Megtaláltam
[g:hu+ 2.6.9 teszt]

dibolya 2021.04.05 14:27 - Megtaláltam
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! [Geoládák v3.3.2]

Strombus 2021.04.05 12:05 - Megtaláltam KRW környezet: 5 rejtés: 5 web: 5 átlag: 5.00 súly: 4.57
Láda-, kirándulás- és utazásínséges időket élünk manapság - nemcsak a covid miatt -, így öröm volt ma, húsvét hétfőn kicsit kimozdulni, amikor az időjárás is szebb arcát mutatta mint az utóbbi pár napban. Úgy ládáztunk mint a kezdetekben, minden percét kiélvezve, mindent megnézve, nem a pontért rohanva. Nem ismertem ezt a helyet. Tetszett.
A koordináták nem bizonyultak pontosnak, így a keresésélmény is a vártnál kicsit elnyújtottabb volt. Próbáltam jobb koordinátákat mérni, de nem sikerült, újra és újra bevallotta a GPS, hogy nem tud megbirkózni a terepviszonyokkal, 7-10 méternél nem tudott nagyobb pontosságot prezentálni. A láda tűréshatáron belül van! Jó ez így. Az egyedi rejtés és a jelszó megjutalmazott a nehézségekért.
Élmény volt felmászni a patakocskához, megkeresni a meglepően közeli forrását, megfigyelni az egykori külszini fejtést, a meddőhányókat és a növényzet lassú térhódítása. Végezetül még sütkéreztük egy kicsit egy szélvédett, napos, füves részen. Mondhatni kimaxoltuk ezt a ládát. Köszönjük a lehetőséget, Czopfoska!

Péter60 2021.04.05 12:04 - Megtaláltam KRW környezet: 5 rejtés: 5 web: 5 átlag: 5.00 súly: 4.57
Príma ládaötlet, bájos kis tó. Gondolom, ha kizöldül minden, még szebb lehet.
Laza kis séta a gesztenyés felöl, utána még feltéképeztük a tavat tápláló kis patak forrását is. Ötletes, gondos a rejtés is, nekünk 14 m eltérést mutattak a koordináták, de így is megtalálható.

20210405_115429
baranyaifiú 2021.04.03 12:30 - Megtaláltam
Ok!

tmolli 2021.04.03 12:30 - Megtaláltam
Köszönöm!

laszloistvan 2021.03.30 18:57 - Megtaláltam KRW környezet: 5 rejtés: 4 web: 4 átlag: 4.33 súly: 4.03
[g:hu+ 2.5.10]

Igazán klassz helyszín, ami még a Mecsek megrögzött csavargói közül is sokaknak újdonság lehet - nekem is az volt. Eldugott látványosság történettel: ez a geocaching legjava, a bányászati emlékek és maradványok pedig amúgy is a gyengéim. Magam is botlottam már bele véletlenül hasonló felfedezésbe - és ott még láda sincs. Hm...
Napközben vettem észre és estefelé ugrottam ki az új dobozért - a családnak is ajánlottam, de a hirtelen ötletre csak Irka kutya lelkesedett, így vele mentünk. A pécsbányai gesztenyés felől indultunk - már a "Mecsek déli lankáin álldogáló torz óriások" viszontlátása is megérte. Innen az út nem hosszú, de a műszer térképének hiányosságai miatt mégsem teljesen eseménytelen, a zölden előbukkanó aprócska erdei tó pedig igazán megkapó látvány. A meredek parti ösvényen sáros-csúszós időben azért óvatosnak kell lenni.
Az ilyen típusú rejtéseket nemigen tudom hova tenni a skálán: a törekvést és a technikai kialakításba fektetett munkát (amivel még sok ötöst fog szerezni) méltányolom, de éppen ehhez képest feltűnő, hogy mennyire nem sikerült helyet találni neki (vagy talán épp ezért szinte már provokatívan nem is volt ez cél) - szerintem így ez egy technikailag kissé öncélúan felturbózott alternatív rőzserakás. Mégsem ez nyújtotta az egészségesen izgalmasnál hosszabbra a keresést, hanem a jó húsz méternyi elmérés, és a tömörségében is minden szavával félrevezető leírás (a doboz mérete irreleváns, nagyon nem "természetes közegében" van álcázva, és nem a "lábad alatt") Végül a rejtő telefonos segítségével lett meg - köszönöm. A pozíció és a leírás (leginkább egy jobb helyre való áthelyezés utáni) pontosításával sokak hibátlan kedvenc ládája lehetne.

Béla 53 2021.03.29 15:34 - Megtaláltam
[g:hu+ 2.6.7 teszt]

kamzik 2021.03.29 15:30 - Megtaláltam KRW környezet: 5 rejtés: 5 web: 5 átlag: 5.00 súly: 4.09
Köszönöm a rejtést! Szép környék.

Révai család 2021.03.28 18:20 - Megtaláltam KRW környezet: 5 rejtés: 5 web: 5 átlag: 5.00 súly: 3.64
Gyakran megfordulunk Pécsbányán, jól ismerjük a tavat is, minden évben többször kirándulunk ide. Nagyon örülünk, hogy láda került ide, így többen is megismerhetik ezt a szép környéket!
Mi a pécsbányai buszfordítóból közelítettük meg a helyszínt, útközben egy igazi bambuszerdővel is lehet találkozni.
A tónál tanulmányozhattuk a békák tavaszi életét, és miközben letekintettünk a külszíni fejtésre egy kis ásványgyűjtésre is volt időnk.
Meggyűlt a bajunk a megtalálással, de a rejtő segítségével meglett.
Köszünjük a rejtést!

20210328_17423220210328_182717
20210328_183800
Csaba & családja 2021.03.28 13:30 - Megtaláltam KRW környezet: 5 rejtés: 5 web: 4 átlag: 4.67 súly: 4.65
Megtaláltuk, köszönjük a rejtést. Gesztenyés út végéről indultunk követve az ajánlott utat. Az útkereszteződésig nem is volt baj, de ott elvesztettük a fonalat, így mentünk toronyiránt. Ebből az irányból utat később se találtunk, de így még érdekesebb is volt. Vissza a tó másik feléről indultunk és pár száz méter séta után már a kocsinál is voltunk.

geri83 2021.03.28 11:40 - Megtaláltam
Megtaláltam. Eredetileg másfelé gondoltam a mai túrát, de ha már itt az új láda, átterveztem. Idefelé az ajánlott útvonalat követtem Dömörkapu felől - mivel futni nem szeretek, terepbringához még hideg van (legalábbis nekem), ezért gyalog. Ügyes rejtés, szép a hely. Köszönöm a lehetőséget. [g:hu 1.6.7]

Pongi57 2021.03.28 09:50 - Megtaláltam KRW környezet: 5 rejtés: 5 web: 5 átlag: 5.00 súly: 3.56
Kicsit szemerkélt az eső, mikor elindultam a Gesztenyésből, de szerencsére ez csak gyenge próbálkozás volt az égiek részéről. Azt már tudtam, hogy nem érdemes toronyiránt próbálkozni, mert mély völgyekkel szabdalt meredek domboldalak húzódnak itt észak-déli irányban. Inkább felsétáltam az erdészeti úton az elektromos vezetékek mellett és egy másik erdészeti úton ereszkedtem vissza a tóhoz.

Bár tippem volt rá, hogy milyen rejteket keressek, de azért kicsit keresgélnem kellett. A rejteket tekintve ezúttal nem is csalatkoztam. Nagyon jó kis rejtek készült a ládikának, csillagos ötös jár érte!

Nagyon hangulatos kis tó ez. Én csak néhány éve fedeztem fel, mikor a külszini fejtést akartam közelebbről megszemlélni. Aztán később a Tóbarát mozgóláda 528. helyszínéül szolgált általam ez a kis tópart. Most, hogy még a vegetáció nem indult be, jobban láttatta a környezetét. Több kis állatot láttam, főleg madarakat. Egy vadkacsa pár repült el méltóságteljesen a tó felett, harkály kereste a megfelelő fát a mai kopácsolásához, cinkék és egyéb apró testű madarak ugráltak ágról ágra. A tó felé leereszkedvén a fák lomb nélküli ágai között jól megfigyelhető a sípálya élénkzöld sávja is. S a tó partján bedöntött fatörzsek feküdtek szépen párhuzamosan, szemmel láthatóan néhány hód akkurátus munkájának eredményeképp. Visszafelé egy pillanatra még egy nagyobb testű mókust is felfedeztem az egyik ágról a másikra ugrani, de aztán hamar eltűnt a szemem elől.

Idén ez volt az első hagyományos ládika, amit megtaláltam.
[g:hu+ 2.5.10]

Pongi a tónálhódok munkája lehet
Aligvárom-tósípálya
geri83 2021.03.27 19:34 - Egyéb
Akit érdekel, van egy jó kis természetfilm Szépséges sebhelyeink címmel a Mecsek bányatavairól, köztük erről a tóról is (23. perctől) https://youtu.be/0H937vzKq9U

BuBiPuma 2021.03.27 17:39 - Megtaláltam
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! [Geoládák v3.9.6]

Nyeta101 2021.03.27 16:54 - Megtaláltam KRW környezet: 5 rejtés: 5 web: 5 átlag: 5.00 súly: 3.12
Megtaláltuk, köszönjük a rejtést, meg a pezsgőt! Vérge megvan az első piros1-esünk! Nagyon szuper a rejtekhely!