geocaching.hu geocaching.hu szép kép FAQ/cachikett
   + geoládák ~  |  + megtalálások ~  |  + felhasználók ~  |  + poi ~   |   fórum   |    belépés

4760. Herceg-forrás (GCHEFO)

Ládagazda: Totht737
Úthossz a kiindulóponttól: 3830 m
Megtalálások száma: 30 + 1 egyéb

A 11 x 9 x 5 cm-es csatos konyhai doboz bükkfa gyökerei között.

A ládába TravelBug nem helyezhető.

Kullancs veszély:

I. Megközelítése (gyalogtúrával): Északi irányból, Kaposvár-Kaposszentjakab felől a Nádasdi-erdőben vezető sárga rom Sárga rom turistaútból leágazó sárga kör Sárga kör jelzés mentén történhet, jellegzetes zselici dombos-völgyes tájon. Kiindulási pont a kaposszentjakabi apátság előtti kis parkoló  N 46° 21,432' E 17° 50,703' 123 m [GCHEFO+parkoló] itt érdemes személygépkocsival megállni és gyalog a sárga rom Sárga rom útvonalon elindulni. Ez az útvonal jellegzetes szépségű zselici dombos-völgyes tájképi részleteket mutat meg a forrásokhoz közelítve. A 3,83 km hosszú útvonal halmozott emelkedése 110 m, süllyedése 75 m.

Kaposvárról a 71, 72 vagy 73-as busszal érdemes jönni, a "Várhegy feljáró" megállónál leszállni. Monostor utcából a sárga rom Sárga rom jelet követve egy korlátokkal ellátott lépcsősoron kapaszkodunk fel a kaposszentjakabi apátság romjainak impozáns bejáratához és egyben a túra a kiindulási pontjához.

A Vár-dombon található a 11. századi bencés apátság romja, mely Kaposvár legrégebbi védett emlékműve. Jelenleg zárva tart, nem látogatható. Innét csodálatos panoráma tárul elénk Kaposvárra és a környező falvakra. Utunkat a szőlőhegyi szekérúton folytatjuk szépen gondozott hétvégi kertek között. Az útról több ponton is kilátás nyílik a szomszédos dombhátakra és az Ivánfa-hegyi Szent Donát kápolnára. A kerteket elhagyva egy darabig elhanyagolt út vezet tovább viszonylag sok szeméthalommal. A  N 46° 20,956' E 17° 50,686' 345 m [GCHEFO+gyalogsáv] ponttól kb. 200 méter után a szemetes rész megszűnik. A táj megváltozik, sokkal szebb, igazi turistás útvonallá alakul az erdőben. Az útvonal neve "Nádasdi vendégmarasztaló", nem véletlen, hiszen esős időszakban az út nehezen járható. A közelmúltban végzett erdőgazdálkodás rátett egy lapáttal! A túrázás így izgalmasabb, TSZ-dorkó esős idő után ajánlott. Az út a  N 46° 20,158' E 17° 51,108' 345 m [GCHEFO+elágazó] elágazik, innét a sárga kör Sárga kör turistaúton, a SEFAG kövesutat keresztezve haladjunk a források és a láda irányába! A forrásokhoz közelítve az út  N 46° 19,933' E 17° 51,677' 345 m [GCHEFO+finis] egy változatos felszínű, szép bükkösben ereszkedik le a források völgyébe. A túra legszebb szakasza.

II. Megközelítése (minimális sétával): Sántost déli irányba elhagyva, a 66-os útból ágazik ki egy aszfaltos (SEFAG) erdőgazdasági út  N 46° 19,937' E 17° 53,069' 133 m [GCHEFO+2parkoló] Ez az út a kiágazástól csak külön engedély birtokában autózható SEFAG Erdészeti és Faipari Zrt., 7400 Kaposvár, Bajcsy-Zs. u. 21. Telefon (Ügyeleti idő: 6.00-20.00 óra között, munkanapokon): +36-82/505-100; Telefon (portaszolgálat és ügyelet 6.00-20.00 óra munkanapokon): +36-30-603-2085; e-mail: sefag@sefag.hu. melyen személygépkocsival közelíthetjük meg a forrásokat. A kövesút vonalát tartva az első elágazónál északi irányba haladjunk Enyhe emelkedő végén az út bal kanyarral visszafordul déli irányba. Itt parkolhatunk és térjünk be északi irányban az erdőbe, ahol a már említett  N 46° 19,933' E 17° 51,677' 345 m [GCHEFO+finis] pontól ereszkedhetünk a forrásokig.

Herceg-forráscsoport

A forráscsoport Sántos határában, a községtől nyugatra fakad a Pannon-tó üledékeként képződött homokos-agyagos sárgaföldből felépülő domb tövében, a Nyárszói-erdő egyik mély völgyében. A három forrás tulajdonképpen egyetlen víznyerő réteg vízhozamának egymás közelében sorban kiépített foglalása, amelyeket 1995-ben létesített a SEFAG. A két szélső forrás közötti távolság nem több, mint alig 12 méter. A közvetlen környék változatos domborzatán a gyérített aljnövényzetű, ritkított bükkerdő borítja. Mindhárom forrás kövekből és betonból kialakított merítős gyűjtőmedence, amelyek túlfolyó vize kis beton alagúton távozik, végül déli irányba tart a dagonyás árok mélyén. Jelölésük a foglalások falán már nehezen olvasható véset, a foglalás éve és az elnevezés. A források neve az idősebb erdészek szerint arra vezethető vissza, hogy a Zselic legnagyobb része a török kiűzése után az Esterházy hercegek hitbizományát képezte, a forrás környéki erdők is egészen a 20. sz. közepéig az ő tulajdonukban voltak. A forrásokat az útról nehéz észrevenni, mert a partoldal alatt bújnak meg. Az erecske déli irányba folyik, később keletre folytatja útját és Sántos határában egyesül a Surján-patakkal. A források közvetlen közelében az erdőgazdaság egy szerény pihenőhelyet alakított ki, amely két padból áll, de sajnos állapotuk nagyon romlott az idő múlásával.

Herceg-forrás I. Kőből és betonból nyitott ötszög formára falazott foglalás, medencéje részben köríves. Vízhozama percenként 5-15 liter közötti.
Herceg-forrás II. Betonból kialakított kis kör alakú gyűjtőmedence, vízhozama percenként 2-8 liter közötti.
Herceg-forrás III. Merítős gyűjtőmedencéje kisméretű, ötszög formájú, vízhozama percenként 3-6 liter közötti.

A források vize az ÁNTSz 2010-es vizsgálata alapján ivásra alkalmas volt, jóllehet a nyitott gyűjtőmedencék falának sérülései mögött a rejtett zugok vize békák lakóhelyeként szolgál. Persze, régen a gémeskutak idején még azt tartotta népi bölcsesség, hogy annak a kútnak van csak jó vize, amelyikben béka lakik..

A bibliográfiában köszönöm Ajtony segítségét!
Baranya Megyei Természetbarát Szövetség
Kormányhivatal
turistautak.hu

KRW értékelés (10 db): környezet: 4.55 rejtés: 4.24 web: 4.45 átlag: 4.41

Csa.Csi87 2021.12.04 13:00 - Megtaláltam KRW környezet: 5 rejtés: 5 web: 5 átlag: 5.00 súly: 3.53
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! [Geoládák v3.12.3]

Megtaláltam, köszönöm a rejtést! [Geoládák v3.12.2]

Zsu. 2021.10.15 14:17 - Megtaláltam
Mikulas társaságában

Mikulás 2021.10.15 14:17 - Megtaláltam KRW környezet: 4.5 rejtés: 4 web: 4.5 átlag: 4.33 súly: 4.70
Kaposváron volt dolgunk Zsuval, egy tölgyfa bútort kellett elhoznunk, így adta magát, hogy kellemeset összekössük a hasznossal és kiránduljunk egyet a környéken. Sántos felől kutyagoltunk be az erdészeti úton. Kellemes séta volt, jót beszélgettünk közben. A láda koordinátája nagyjából pontos, legalábbis mobilelefonnal megtaláltam. Köszönjük a lehetőséget. Gondos rejtő.

Mikulás

proti92 2021.09.11 14:01 - Megtaláltam
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! [Geoládák v3.12.1]

Totht737 2021.08.12 08:50 - Egyéb
A rejtés óta 3 kessertárs jelezte, hogy eltérés van az általam bemért koordinátához képest. Három jelzés, három különböző mérés eredmény. 10-én egy láda ellenőrzéssel egybekötött koordináta pontosításra felkértem Libertyt is, hogy mérjük be együtt újra a koo-kat. Az előző koordinátákat és a most mért eredményt is figyelembe vettük, így a ládaoldal fejlécében már az új koordináta szerepel, de a rossz műholdvétel miatt még így is lehetséges pár méter eltérés. A ládát rejtő nagy bükkfát a jellegzetes bevésett motívummal könnyen felismered majd. A láda teljesen rendben van. További sikeres keresést kívánok!

BRita72 2021.08.11 16:13 - Megtaláltam
A kellő időt kivárva az útvonal meg közelítését a létező minden irányból becsületesen végig jártam. Az előkészületek előtt 2020 őszén s aztán tavasszal segítettem a rejtek kiválasztásában. Így szeretném, hogy a Somogy megyei térképemen tovább már ne éktelenkedjen egy zöld láda így lógolom én is. Nagyon szép erdei kirándulós útvonal , ajánlom mindenkinek.

Herceg forrás 1Herceg forrás
Strombus 2021.08.06 11:03 - Megtaláltam KRW környezet: 4.5 rejtés: 4 web: 5 átlag: 4.50 súly: 4.57
Szép érdő, de a forrásokról nem tudom ugyanezt elmondani. A rejtek jól megválassztott. A dobozka igényes.

A koordinátákat jó lenne pontosítani, mert mi is 20-25 m eltérést mértünk a két készülékkel, ami azért egy kicsit sok, még akkor is, ha a terepviszonyok és a magas fák nehezítik a bemérést. Szerencsére hamar rátaláltunk a ládára, mert a kesserösztönt és nem a GPS-t követtük.

Tettem tollat és ajándékot.
Én néhány perces (még nem elég hosszú) átlagolással ezt mértem:
N 46° 19,893 E 17° 51,763'

Péter60 2021.08.06 09:59 - Megtaláltam KRW környezet: 5 rejtés: 4.5 web: 4 átlag: 4.50 súly: 4.57
Sűrű magányos erdő, nem sokan járhatnak erre, az 5-ös környezet értékelésem inkább ennek szól, mint magának a jellegtelen forrásnak. Jó a rejtek is.
A SEFAG uton lazán beautóztunk.

Kujti 2021.07.25 14:59 - Megtaláltam
Köszönöm szépen! Egy laza sétálós kirándulás keretében megleltük. Kár a források állapotáért. Ittunk belőlük, bátrak voltunk vagy vakmerők, kiderül. :)

Ajtony 2021.07.24 14:26 - Megtaláltam
Az utóbbi évtizedekben nem volt olyan, hogy legalább egyszer évente ne jöttünk volna ide, de inkább többször. A megfejtés a szép környezeten kívül egyrészt az, hogy nagyon sáros időben, ha már nem tudtunk hova menni, ezt választottuk levegőző sétaként, mert a táv túlnyomó része aszfaltos úton tehető meg. Másrészt az, hogy tervbe volt véve egy országos turistakönyv az érdekesebb forrásokról, itt felkértek pár környékbeli forrásról szóló fejezet kimunkálásához. A könyvből sajnos nem lett semmi, de a forrásokat jól megismertem. Sajnos ezek a források eléggé el vannak hanyagolva, és kiábrándító, hogy a harmadik forrás kifolyójának fedőlapja FAFORGÁCS BÚTORLAP... (Egyébként az itt eredő erecske folyása mentén lejjebb nem messze van egy negyedik, betonlemezekkel védett forrásocska is!) A legszebb útvonal szerintem a 66-os úton Sántost elhagyva leparkolni az erdőgazdasági út elágazásánál. Innentől nem törődni azzal, hogy az aszfaltos útról közben leágazik az ezen a szakaszon eléggé elhanyagolt SO jel, végig az aszfalton a delta-elágazásig, ott északra a nagy balkanyarig. A nagy balkanyarnál nem lemenni a láda koordinátája felé a nyiladékon, hanem 20 további métert haladva a kanyar legélesebb részén betérni az erdőbe, ahol pár lépés után keresztezzük a SO jelet. Ezen leereszkedünk a forrásokig gyönyörű domborzatú részen (igazi zselici táj!), majd föllihegni a rejtő fáig. Nagyon jó ötlet volt ide rejteni, köszönöm a belé fektetett munkát.

Zerind HUN 2021.07.24 14:26 - Megtaláltam KRW környezet: 5 rejtés: 4 web: 4 átlag: 4.33 súly: 4.19
Sokszor jártunk itt, mindegyik irányból, így bátran kijelenthetem, hogy ezt a ládát úgy érdemes keresni, ha az ember bejárja a sárga körnek a ládától a város felé eső néhány száz méternyi szakaszát, mert az a legszebb rész. Most Sántos felől jöttünk a legrövidebb úton, majd bejárva ezt a szép szakaszt, visszatértünk a betonos útra, és azon vissza. A ládakeresés, miután elolvastam a korábbi beírásokat, teljesen gépéess nélkül is csak pár másodpercig tartott: egyenesen ahhoz a fához mentem, ahol a láda van. Kár, hogy maguk a források elhanyagoltak, jó lenne, ha felújítanák, rendes kifolyós forrássá kiépítenék őket. Esetleg a geocaching-közösség nem vállalkozik ilyesmire?

Bolisz 2021.07.24 09:24 - Megtaláltam
Szép hely, a rejtés is ötletes. Még jobb lenne, ha nem kéne felmászni egy számomra veszélyes meredélyen a rossz térdemmel. Valami balesetveszélytelenebb hely jobb lett volna. Köszönöm a rejtőnek.

ukata79 2021.07.04 17:49 - Megtaláltam
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! [Geoládák v3.11.3]

tfmb 2021.07.03 12:28 - Megtaláltam KRW környezet: 4 rejtés: 4 web: 4 átlag: 4.00 súly: 3.91
Köszi a rejtést!

Nargoth 2021.06.22 19:19 - Megtaláltam
Köszönöm a rejtést!
Bringáztam már erre, ismerős volt a hely, úgyhogy tegnapi bringázást úgy terveztem, hogy összeszedem közben a ládát. Annyira szép ilyenkor a Zselic, imádom, nagyon hangulatos a láda megközelítése (már észak felöl, ahol kisebb a növényzet.).
Sajnos az elményből számomra sokat levesz, hogy ebben az alig járt erdőnek a kihalt domboldalában minek úgy eldugni a ládát, hogy 20 perc olvasgatás, keresgélés után végre egy oduba mélyen bedugott bot megkoppant a dobozon, mert amúgy olyan mélyre volt dugva, hogy semmi nem látszott belöle. Nekem vot már rossz élményem ilyen lyukakkal, én bele nem nyulok csak úgy símán. És közben tele lettem szunyogcsípéssel...
Kár ezért, lehetne egy picivel több a segítség. (Bel se merek gondolni, hogy ha a 4 éves Jankával megyünk...)
De amúgy tetszet, köszi a rejtést, így tovább, jó lenne még új környékbeli ládákohoz menni! :)

Webber 2021.06.20 12:30 - Megtaláltam
Meglett. [Geoládák v3.11.1]

Ashmelia 2021.06.20 12:29 - Megtaláltam
Megtaláltam! :) [g:hu 1.6.5]

Cerberus 2021.06.20 12:29 - Megtaláltam KRW környezet: 4 rejtés: 4 web: 5 átlag: 4.33 súly: 4.42
Megtaláltam! Kaposvár környéki háromnapos terepjárós/gyalogos cachertúra Ashmelia és Webber társaságában 15/34.

Köszönöm a rejtést!

nmárti 2021.06.14 17:39 - Megtaláltam KRW környezet: 4 rejtés: 4 web: 4 átlag: 4.00 súly: 4.58
Egy újabb forrás, ami nem sokban különbözik a többitől. Köszi a rejtést!

Párduc50 2021.06.10 11:59 - Megtaláltam
Érdekes találat az előző logok tekintetében. nekem Liberty egyik, és Kupec másik koordinátája jött be :-). A láda abban a fában van, bár az ember nem hinné :-) Jó rejtés!

szaatt 2021.06.04 11:22 - Megtaláltam
8Megtaláltam, köszönöm a rejtést! [Geoládák v3.10.5]

Csaba & családja 2021.06.01 17:29 - Megtaláltam KRW környezet: 4.5 rejtés: 4 web: 4 átlag: 4.17 súly: 4.65
Megtaláltam, köszönöm a rejtést. Valószínű a szép magas fák zavarják a műholdak jelét, ezért keresgélni kellett egy darabig. Ránézésre én is itt kerestem először, csak egy fával lejjebb. Az erdő most a legszebb.

A lista az oldal alapbállításának megfelelően nem mutatja az összes bejegyzést (31 db), az összes megjelenítéséhez kattints ide.

Az alapbeállítást (25 db) felülbírálhatja a felhasználói beállítás, amelyet bejelentkezve a felhasználói adatok között tudsz megváltoztatni.