Ez egy ESEMÉNY geoláda! CSAK a mindenkori időszaki kiállítás ideje alatt, október végéig kereshető!
Kérem, hogy a semmitmondó sablonos logok helyett a kiállításon készített KÉPEKET töltsetek fel! Köszönöm!
Bocsi, ez egy fizetős helyszín, kintről nem lenne érdemes logolni!
Nyitvatartás: hétfő: ZÁRVA, keddtől vasárnapig 10.00 -17.00.
Jegyinfó.
- nem kötelező előre jegyet venni, a helyszínen is van pénztár,
- de ha vettél előre, akkor meg főleg nem kötelező kinyomtatni, mobilra letöltött PDF-et is tudnak szkennelni a jegyellenőrzésnél
Megközelítés
Az Északi Járműjavító bejáratát az Opera Eiffel Műhelyház parkolója felől lehet elérni. A helyszínen sajnos helyhiány miatt parkolási lehetőséget nem tudnak biztosítani, ellenben az Északi Járműjavító közösségi közlekedéssel kitűnően megközelíthető, így javasolom, ha módodban áll, válaszd a fenntarthatóbb közösségi közlekedést!
A kiállítás tömegközlekedéssel az alábbi módokon közelíthető meg:
- a Blaha Lujza tértől a 28-as, 28A vagy 62-es villamossal 8 megálló, 13 perc, az Eiffel Műhelyházig utazva.
- A belvárostól, pl. a Deák Ferenc tértől 9-es busszal 11 megálló, 20 perc, az Eiffel Műhelyházig utazva.
- A kiállítás az 1-es villamossal is megközelíthető, így a Kőbányai út / Könyves Kálmán körút megállónál kell leszállni, ahonnan mintegy 4-5 perc séta vagy egy megálló a 28, 28A vagy 62-es villamossal a kiállítás bejárata.
Indíttatás
Vasútgépészként két nyári gyakorlatot is az Északi Járműjavítóban töltöttem. Így volt módom az iskolák padjaiban tanultakat kicsit átültetni a gyakorlatba. Többek között itt ismerkedtem meg kézzel foghatóan a diesel- és villanymozdonyok felépítésével, lelkével.
Az itteni időszaki kiállításokkal remek lehetőség adódott, hogy a
Lokopark, GcFust, Szentendrén
a Városi Tömegközlekedési Múzeum GcSzmu (egyelőre megszűnt), a Deák téren a Millenniumi Földalatti Múzeum, az ország számos helyén kiállított szobormozdony és persze az egykori városligeti Közlekedési Múzeum fényéből egy kis csillanásnyit megmutassak, ha egyelőre csak egy időszaki kiállítások formájában is.
A 125 éves Közlekedési Múzeum 2024-es időszaki kiállítása - Mivel menjünk? Energiamix a közlekedésben
Mit láthatunk most, 2024-ben?
- Déli vasút 109.109 pályaszámú gőzmozdony, amely akár 270 tonnás vonatokat továbbított
- MÁV 424-es gőzmozdony, az "első bivaly"
- 242.001-es gőzmozdony, az egykoron leggyorsabb hazai, s egyben egyetlen magyar áramvonalas mozodonysorozat egyetlen fennmaradt példánya
- Csepel D 450 tehergépkocsi, az 1960-as évekből
- Ford T modell személygépkocsi, a világ első futószalag-gyártással készült gépkocsija
- "Árpád" sínautóbusz, amely hajdanán a Budapest és Bécs közötti - kilométeres utat mindössze 2 óra 58 perc alatt tette meg
- Ikarus 266.25 - 1988-ból
- Puli villamos hajtású kisautó, amely egyetlen példányban készült készült nyitott karosszériás Puli City gépkocsi
- ZIU 9 típusú trolibusz
- Trabant 601, amely egykor státuszszimbólumnak számított
"Emberi létünkből fakad, hogy mindig megyünk valahová... Miközben az autó gázpedálját vagy éppen a villamos leszállásjelző gombját nyomjuk, bele sem gondolunk, hogyan jutott idáig a technológia, és hogy éppen mivel megy, ami visz minket. Bolygónk kétségekkel teli jövője szempontjából azonban korántsem mindegy, hogy milyen járművekkel, milyen környezeti terheléssel jutunk el úticélunkhoz.
Az új tárlat 36 különleges jármű és 65 műtárgy bemutatásán keresztül ad betekintést energiafelhasználásunk történetébe a szénkorszaktól egészen napjainkig - a közlekedés vonatkozásában."
2023-ban több, mint 100 kerékpárt mutatott be a Közlekedési Múzeum "Bringára váltva" című időszaki kiállítása.
A tárlat több mint száz kerékpáron keresztül mutatja be az egyre népszerűbb jármű térhódítását itthon és külföldön. Betekintést ad a kerékpár versenyzők sporttevékenységébe, különböző élethelyzetekbe, megismerteti a látogatót a kerékpáros történelem legrégibb "retro" és legújabb csúcskategóriás darabjaival. A tárlat ízelítőt ad a hazai tókerülő kerékpár utakról és a világkörüli kerékpáros expedíciókról is. A kerékpáros sportolók és versenyzők is igazi kuriózumokat láthatnak: magángyűjtemények legjobbjait, például egy eredeti Favoritot 1959-ből, egy Rappa hajtómű-váltós kerékpárt 1935-ből. Találkozhatnak a Specialized S-Works Tarmac országúti kerékpárral, vagy az egyedi építésű Dózsával is. Mindemellett a tárlat bajnokok mezeit, díjait és trófeáit is bemutatja és a Tour de Hongrie, a Tour de France vagy Giro d'Italia sem marad ki a kerékpáros kiállításból.
A Bringára váltva 2023-ban bemutatta a korszakalkotó kerékpárokat
A kiállítás különleges, korszakalkotó kerékpárokat is bemutat: az 1860-as évekből fennmaradt Michaux pedál-hajtású kerékpár mellett több nagykerekű velocipéd is szemügyre vehető. Találkozhatunk egy olyan járművel is, amelyet egy vízvezetékszerelő mester alakított át, hogy nagyobb rakományok szállítására is alkalmas legyen, továbbá egy áruszállító triciklivel is, melyen szintén speciális kialakítást figyelhetünk meg. Megtekinthető az 1950-es évek jellegzetes Robusta férfi kerékpárja, melyet az angol Philips mintájára gyártottak közel 30 éven keresztül. Szerepel a kiállított darabok között a Weiss Manfréd által gyártott Pálma is, amelynek alkatrészei még egyeznek a licenc-típus jellemzőivel, - rendkívül egyedi példány hazánkban. A Félegyházi összecsukható kerékpár ugyancsak különleges darabja gyűjteménynek, melyet az 1970-es évek elején készített alkotója diplomamunkaként, valószínűleg a Csepeli Kerékpárgyár Camping típusai által inspirálva.
A Közlekedési Múzeum minden korcsoportot interaktív programokkal vár
A Bringára váltva kiállításhoz tematikus tárlatvezetések, múzeumpedagógiai programok, múzeumi órák, foglalkozások és speciális programok is kapcsolódnak, amelyek óvodás, általános- és középiskolás csoportok, az egész család vagy felnőtt közösségek számára is tartalmas, élményközpontú időtöltést biztosítanak.
A Neumann János emlékév kapcsán rendhagyó programokkal készülnek a szervezők, ahol interaktív módon mutatják be a hétköznapi matematika világát. A látogatók különleges utazáson vehetnek részt, amely Neumann János világába kalauzolja az érdeklődőket. Mindeközben megismerhetik milyen hatással van az informatika világa a modern kerékpárok tervezésére, átfogó képet kaphatnak Neumann jelenünkre gyakorolt hatásairól.
Az Északi Járműjavítóba egy különleges F1A típusú nosztalgia villamossal is érkezhetnek a látogatók, amely egész éjjel a Festetics utca és az Északi Járműjavító között menetrend szerint közlekedik a BKK jóvoltából. A villamoson külön díjszabású érvényes jeggyel lehet utazni melyet a villamoson lehet megvásárolni, vagy elővételben a BKK ügyfélszolgálati irodáiban. A járat a BKK - BKV és a Közlekedési Múzeum együttműködésével közlekedik.
A 2022-es kiállításról - Volt egyszer egy Északi - szóljanak a kiállítók!
"Az Északi Járműjavító 1867 és 2009 között az ország legjelentősebb vasúti járműjavító bázisa volt. Ezen, a hazai vasúti járműjavításhoz, járműgyártáshoz ezer szálon kötődő ipari örökségi helyszínen épül fel az új Közlekedési Múzeum. Kiállításunkon célunk megmutatni a látogatóknak új otthonunkat, szeretnénk, ha látnák, miért gondoljuk azt, hogy ez a legjobb helyszín az új múzeum számára.
Az egész környék magában hordozza az egész magyar vasút örökségét, hiszen az Északi Járműjavító közvetlen közelében helyezkedett el a Ganz gyár és a Józsefvárosi pályaudvar is, amelyek mára mind bezártak. Kiállításunk az egész környék történetét bemutatja, de betekintést nyújt az egykori dolgozók mindennapjaiba is. Az Északi ugyanis nemcsak munkalehetőséget adott az embereknek, az üzemhez tartozó Törekvés Művelődési Ház élénk kulturális- és sportélet helyszíne is volt, a szomszédos Népligetben pedig egykor autó- és motorversenyeket rendezek - ezen járművek is megtekinthetők lesznek a kiállításon. A tárlaton külön részt szentelünk az új Közlekedési Múzeum bemutatására és szeretnénk megmutatni azt is, hogy milyen lesz a jövő budapesti vasútja.
Tudjuk jól, nincsen kiállítás tekintélyparancsoló mozdonyok nélkül, ezért a tárlaton a XX. század ikonikus és meghatározó vasúti járműveit is bemutatjuk, látható pl. egy nevezetes 424-es gőzmozdony, a vasútvillamosítás kiemelkedő alakja, a Kandó Kálmán által tervezett, már 1932-ben forgalomba állt V60-as villanymozdony, egy a Szellem becenévre hallgató 242-es, amely a gőzmozdonyok sebességrekordját tartja Magyarországon. Látható továbbá két M44-es tolatómozdony, egy Cmn személykocsi és az 1935-ös Árpád gyorssínautóbusz, amely Budapest és Bécs között közlekedett. A járművek szorosan kötődnek a helyszínhez, hiszen többségüket itt javították az Északiban.
Mindemellett minden korosztály számára izgalmas múzeumpedagógiai foglalkozásokkal és rendezvényekkel készülünk. A nyári szünet idején hetente változó tematika mentén játékos módon ismerkedhetnek a kiállítással a gyerekek. A múzeumpedagógusok a színes témát kreatív alkotó folyamatok, játékok során dolgozzák fel a gyerekekkel és családokkal."
Várunk Téged is szeretettel!
Bővebb információ, videó
A kiállítás megnyitója, videó
2022. Volt egyszer egy Északi.
2023. Bringára váltva.
2024. Mivel menjünk? Energiamix a közlekedésben.