2021 novemberében adták át lakóhelyem mellett ezt a nagyon látványos és Európai szinten egyedülálló mérnöki remekművet, ezért gondoltam, hogy megérdemel egy önálló ládát.
Amennyire vissza tudok emlékezni, gyerekkoromban, az egyre forgalmasabb 44-es főút kiváltására mindig is voltak ígéretek.
Elsuhant 20-25 év és el is készült nagy része.
A 44-es főút Tisza-hídja
A tiszaugi-rév mindig is fontos átkelő volt a kelet-nyugat irányú közlekedés, és a kereskedelem számára. Híd azonban sokáig nem épült. Egészen 1927-ig kellett várni a munkálatok elkezdéséhez. Az átadás 1929. október 17-én volt, a szalagot vitéz Nagybányai Horthy Miklós kormányzó vágta át. A híd négynyílású acélszerkezetet kapott 52,66 m + 103,19 m + 103,19 m + 52,66 m hosszakkal. Az acélszerkezet tömege 1514 tonna. Szélessége 5,3 m.
1944-ben a visszavonuló német csapatok felrobbantották, újjáépítése 1952-ben készült el. Ettől fogva közös közúti-vasúti hídként üzemelt, ami időnként problémákat okozott a rugalmas közlekedésben. Ezt később a keskeny szélesség miatti egy irányú kamionforgalom és a vasúti sorompón kint lévő "30 percnél tovább zárva tartható" tábla is csak fokozta.
Eljött az idő a híd vasúti és közúti forgalmának elválasztására. Az építkezés 2000-ben kezdődött és 2001-ben fejeződött be. Innentől különvált a híd vasúti és közúti forgalma.
Az M44 és a híd
A terv, hogy az egyre forgalmasabb 44-es főutat tehermentesítsék, a 2000-es évek közepétől egyre égetőbb probléma lett. A folyamatos terv-, és nyomvonal változások után az első ütem, a Tiszakürt - Kondoros szakasz kivitelezése 2017 elején indult, és 2019 őszén zárult le. Második ütemben a Kondoros - Békéscsaba szakasz készült el, majd következhetett harmadik ütemként a Tiszakürt - Lakitelek közti 9,9 km hosszú, közúti Tisza-hidat is magába foglaló szakasz. Tervek szerint a főút először 2024-ig kiegészül a Szentkirály - Lakitelek közti 4,6km-es szakasszal, majd későbbiekben a hiányzó Kecskemét (5-ös főút) és Szentkirály közötti 32,2km-es szakasszal zárul a kivitelezés. A Békéscsaba és a gyulai országhatár közötti szakasz távlati terv formájában, de már létezik.
Az M44-es autóút Tisza-hídja Dr. Teiter Zoltán tervei alapján épült, különlegessége az ellipszis alakú kapuzat, amelyből Európában ezen kívül egyetlen sincsen, és a világon is csak néhány hasonló épült.
A híd teljes hosszúsága 556m, ebből a mederben lévő hossz: 307m, szélessége: 23,5m, acélszerkezetének tömege 2573 tonna.
A terheléses próba utáni átadás 2021 novemberében történt meg.
Békési hétvégénk hazafelé menet utolsó találata. Sétáltunk egyet oda-vissza a töltésen a rejtésig, ami rendben is van. A híd innen nem látható, sebaj, majd egyszer áthajtunk rajta.
TFTC!
A helyszínt meglátogatva két dolog merült fel bennem: a rejtés eléggé fantáziátlan és onnan szinte semmi látványosság nincs. Már nem emlékeztem, hogy a moderációkor mit írtam, de most visszaolvasva, pontosan ugyanezt.
[Geoládák v4.5.0]
A békéscsabai esemény előtt útba ejtettük a hidat N.ZS.-vel és Antival. A tornyosuló esőfelhők miatt nem sok időnk maradt nézelődni, visszafelé a gáton éppen kaptunk is egy kis frissítő záport. Köszönet a rejtésért.
Kerékpárútról könnyedén. Kis csaholás kísért a kerítésen túlról. Érdekes, hogy a tiszai gát tető milyen állapotban van. Kerékpárral vannak jobban közlekedhetők is.
Az Alföldi Szent Márton Zarándokút Tiszaug és Cibakháza közötti szakasz teljesítése előtt tettem egy kis kitérőt. Először lementem a híd alá a Tisza partra ahol megettem a szendvicsemet, majd megkerestem a ládát.
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! [Geoládák v4.2.6]
Már korábban is feltűnt nekem ez a láda, csak nehezen megközelíthetőnek gondoltam. Legutóbb, mikor erre jártam Tiszaalpáron, nem is tűnt távolinak híd. Akkor sem sikerült Tőserdőre eljutni, de ez egy másik történet. Lakitelek közel van, de Tiszaug mellett döntöttem. A vonalbezárások most érintettek először. A hídfőnél megálló vonat nem létezik. Csak busz. A vasúti menetrend is bezárásra ítéli a vonalat. A szociális otthonnál szálltam le (azt hiszem így hívják). Először a helyi ládát néztem meg, majd onnan kezdtem a megközelítést. A kerékpáros részen haladtam, szép kerülők vannak benne. Először a híd előtt van egy kanyar, majd a híd után is. A gáton haladva a kutyák kerítés mögött ugattak csak, és innen már elég egyértelmű a megközelítés. Ominózus fa mellett gallyazás eredménye felsorakoztatva. Sok dolgot láttam már ládákban, de zacskós petrezselyem-magot még nem :) Annyira meglepett, hogy maradt. A hidat ezután nézegettem. Éppen munkavégzés volt rajta. A műtárgyon szimpatikusak voltak a színek, az ívek, visszafelé pedig sajnáltam a 1946-47-ben újjáépített vasúti hidat.
Innen próbáltam megközelíteni Tőserdőt. Utólag elhibázott döntés volt. A hidak alatt indultam, és elég hamar akadályba ütköztem. Süppedős, marasztalós sár. Az ártérről folyt vissza a víz a Tiszába. Ez szárazon egy lépés, itt süppedés, és koncentráció. Cipő meg száraz, csak saras. Mindenhol. Gyerünk tovább. Az út szépen kanyarog, majd olyan mintha egy patak állna az utam, bár tudom, állóvíz. Nem gyenge mutatvány volt keresni egy átlógó ágat, amin egyensúlyoztam. A leérkezés már nem volt annyira szerencsés.. bal cipő belül érintőlegesen vizet fogott. Haladjunk. Egy szép nagy rét tárult elém, tele őzekkel. Messzebb látni a csillogó vízfelületet. Rossz érzés fogott el. Egy jó darabig rendben volt, aztán jött a belvíz.. ráadásul nem jó irányból akartam kerülni a mezőn, teljesen elsüllyedt a cipőm, átázott. Még küzdöttem egy darabig, utat keresve, de el kellett engednem.. Vissza a "patak" átkelés nehezebb volt, segített egy sörös rekesz. Dobbantónak jó volt. Utána már ismerős, részben már említett út a Tiszaugi elágazásig.
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! [Geoládák v4.2.6]
A séta a töltésen igazán kellemes volt. Még a viszonylag erős szél sem zavart minket.
A rejtés teljesen egyértelmű, könnyen megtalálható. Kicsit nézelődtünk a híd lábánál, bámultuk a Tiszát, aztán visszaindultunk.
Mai, PÉV-el közös, ládatúrám egyik fénypontja volt ez a láda. Már amikor moderáltam ezt a ládát elhatároztam, hogy feltétlenül el kell mennem megnézni a hidat. PÉV megvette a gáthajtási engedélyt, de mégis bajba kerültünk. Nagyon úgy néz ki, hogy a központ, ahonnan az ember vásárolja online az engedélyt, sok kapcsolatban nem lehet a helybeli gátőrökkel, mert mindenféle fura sztorikkal akart bennünket elzavarni az itteni gátőr. Végül nagyon szépen megkértük, hogy ha már itt vagyunk, sétálhassunk el a hídig, és végül megengedte. A híd tényleg lenyűgöző. Mindig imponál nekem a technológia, és az, hogy ilyen hatalmas létesítményeket kivitelezés után is értékelni lehet. Köszi, hogy megmutattad!!
"(...) körültekintően bekukucskált mindkét irányba, majd áthajtott (...), egyenesen fel a töltésre. Ott a haladás útját nemcsak egy alacsonyan szerelt kis sorompó zárta el, de maga az út is elfogyott."
-John Cure ~ A boszorkány hagyatéka"
Egészen a gátőrházig tudtunk behajtani autóval. Mivel volt gáthajtási engedélyük, így joggal feltételeztük, hogy legálisan használhatjuk a töltés ezen részét. A gátőrházig tartott a kövezett út, itt sorompó állta az utunkat. A gátőrházból felénk jövő gátőr hosszas beszélgetés után megengedte, hogy itt leparkolhatunk.
A kimaradt folyó mentén gyorsan elértük a dobozt. Innen már csak pár lépést kellett tenni, hogy a hídról is készítsünk fotókat.
Visszatérve megköszönték a parkolási lehetőséget, majd indultunk tovább.
Ládázás emiGrant társaságában.
Kellemetlen meglepetés volt, hogy az ezer éves GPS-ünk nem ismerte az utóbbi években átépített utakat. Így rossz helyre vezényelt a szerkentyű. De azért végére jártunk a dolognak...
Januárban már eljutottam a parkolóig, de akkor éppen zuhogott az eső, és emiatt megfutamodtam. Most Békésbe menet minden összejött, nagyjából 1 fokban, de kellemes reggeli napsütésben kerestem meg a ládát. A rejtekadó fánál gallyazás volt, de a ládának nem esett baja. A híd impozáns, tetszett.
Megtaláltuk. Köszönjük a lehetőséget. [g:hu 1.6.4]
Találat után, már félúton a parkoló felé, találkoztam egy fiatal párral. Később visszanézve láttam, hogy a rejteknél matatnak. Ők voltak bani játékostársaink. :)
Ez nagyon szép! Kellemes volt a séta a gáton az őszi napsütésben, a híd pedig nagyon tetszett, remek mérnöki munka. Gratulálunk az alkotóknak és a kivitelezőknek. Köszönjük, hogy megmutattad.
Megtaláltuk, köszi a rejtést!
régóta kerülgettük, halogattuk ezt a ládát, de most meg lett!
kutyafuttában a felhőszakadás előtt még belefért [Geoládák v3.12.10]
ui.: az autóig már nem értünk el szárazon, elkapott a felhőszakadás jégesővel, de megérte :)
Odafelé délelőtt a régi, visszafelé az új hídon autóztam át.
A parkolóban letettem a kocsit, és biciklivel tekertem a gáton a rejtekig, majd tovább, az új hídig. Impozáns látvány, amit késő délután, autós perspektívából is megcsodálhattam.
Visszaérve biciklivel, kissé körülnéztem a folyóparton. Hát, remek látvány a kikötő. Sőt, egy régi hídszerkezet maradványai is látszanak mindkét parton.
Köszönet a lehetőségért!
Megtaláltam, köszönöm a rejtést!
Vízitúrázás közben kerestük a ládát, meglett bár a"hídhoz legközelebbi fa" kifejezést túlzásnak érzem! Van egy nagy kidőlt fa előtte, jobb figyelni nehogy eltűnjön a láda, ha esetleg azt a fát elviszik! [Geoládák v3.12.10]
174 kilométer kerékpározás a Kecskemét - Kiskunfélegyháza - Tiszakécske - Kecskemét útvonalon.
Kecskemétnélt még nem esett az eső, de Kiskunfélegyháza felé közeledve egyre sötétebb lett az ég, és néha el-eleredt az eső is. Amikor a ládához értem már komolyan kezdett esni, felkerült az esőkabát is. Tiszakécske után már elállt az eső és kellemes hátszálben vitorláztam vissza Kecskemére az autóhoz. Útközben sikerült begyűjtenem 51 gckupa pontot is.
Valóban pontosabb lenne a rejtekhely leírása ha nem a hídhoz legközelebbi fa lenne megjelölve rejtekhelyként, hanem a gát mentett oldalán a hídhoz legközelebbi fa szerepelne a leírásban.
Megvan, köszi!
A többit otthonról. [Geoládák v3.12.8]
Mai utolsó megtalálásunk. A ládától a híd sajnos nem látszik, közelebb meg már nem akartunk menni, mert (légpuska?) lövéseket hallottunk abból az irányból...
Az időjárás éppen nem tudta eldönteni. hogy essen vagy ne essen. Borús időben gyorsan kilépve értük el a ládát. Nem tetszett a láda helye, onnan még éppen nem látni semmi érdekeset. Viszont később átautóztunk a hídon.
Tényleg szép és érdekes ez a híd. Jó lesz, ha már Kecskeméttől Csabára lehet majd közlekedni az autóúton. Kellett már nagyon ez az út. Persze a híddal együtt. Én úgy tudom, hogy a híd pontosan az eredeti vasúti híd helyén épült. Még síndarabok is vezetnek erre, és a régi nyomvonal is sok térképen fellelhető.
A láda rendben a helyén van, jó állapotban. De a meghatározás szerintem nem elég definit. Az ártérben a hídhoz közelebb lévő fák vannak. De érthető okból nyilván nem az ártérbe került a láda. Köszi a rejtést.
mmcxcii
Megtaláltuk! 🙂
A szivattyúteleptől sétáltunk be a hídig a gáton napos olykor szeles időben. Korábban az M4-es hídjának építési folyamatát láttuk, az is érdekes volt, ezt készen néztük meg, és meglett a pont.
Köszönjük a lehetőséget! [Geoládák v3.12.6]
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! [Geoládák v3.12.6]
Az új Tisza-híd, és az ide rejett láda csalt el bennünket ismét errefelé. Tanohun és kertimi pár másodperccel utánunk érkezett. A láda a helyén, besétáltunk a híd alá.
Innen tovább GCCSKH, majs GCELPM felé.
Tavaly tavasszal volt itt egy kis vízitúránk Zsuval, akkor még nem volt teljesen kész a híd, de már impozáns látványt nyújtott. Most még szebb! Nagyon örülök ennek a hídnak (is)!
Köszönöm a rejtést! Rövid kis sétával abszolváltuk Zsuval egy vasárnap ebéd utáni kirándulás keretében.
Gyula-Budapest útvonalon 37 éve "ingázok". Vasárnap Gyuláról hazafelé a kellemes időben ez a pont éppen belefért az időbe. Zsuzsikával és Zolikával hármasban.
Szeretem a hidakat, ez is tetszett, de még jobban tetszik, hogy végre az M44-et is lehet használni.
Ma újra eljöttünk Kajlával, találkoztunk Csabival, kellemes beszélgetés volt örülök, hogy megismerhettem. Nagyon örültem, hogy moderálhattam a ládatervedet. Nékünk Viharsarokban élőknek nagyon kellet már ez a gyönyörű híd. Nagyon szépen köszönöm a munkádat.
Megtaláltam, köszönöm a lehetőséget! [g:hu 1.6.4]
Ez a híd egy igazi remekmű, nagyon örülök, hogy láthattam!
A láda rendben a helyén, könnyű találat volt.
Köszi a rejtést, most már ismét megvan az összes Bács-Kiskun megyei láda! :)))
GC20BM felé útba esett, különösen, hogy GCNYEH ládámat ellenőriztem (feleslegesen), mert egyáltalán nem volt "áldatlan állapotban". Minden híd a maga módján egy műszaki remekmű ... de azért egy Duna-híd impozánsabb. :)
Reggel olvastam a megjelenést.
És véletlenül útba jött ma.
Megörültem a találkozásnak.
Nagyon segítőkészek voltak, akikkel találkoztam és útba igazítottak.