Elhelyezés időpontja: 2023.02.19 00:00
Megjelenés időpontja: 2023.02.21 18:07
Utolsó lényeges változás: 2023.02.21 18:07
Rejtés típusa: Hagyományos geoláda
Elrejtők: Mi, avagy ZAttila és ZOrsi
Ládagazda: Suthemeny Nehézség / Terep: 2.0 / 2.0
Úthossz a kiindulóponttól: 3000 m
Megtalálások száma: 35 + 1 egyéb
Megtalálások gyakorisága: 6.9 megtalálás hetente
Röviden
12x17x6 cm méretű hagyományos doboz, a kapun kívül, egy beton karimába rejtve.
FIGYELEM! A ládát a BARSZ 501 nevű objektum kerítésén kívül helyeztük el. Jelenleg a kapu nyitva van, az épület és a tornyok elhagyatottak, szabadon látogathatóak. Az épületek elhagyatottsága miatt csak saját felelősségre és nagy körültekintéssel javasoljuk az épületek kívülről-belülről történő bejárását.
Megközelítés
Az állomás gyalogosan megközelíthető, viszonylag jó minőségű úton a N 47° 44,064' E 19° 24,645' 345 m [GCB501+parkoló] pontból indulva. Gépjárművel behajtani tilos, kivéve erdészet.
Busszal érkezők, Galgamácsa, Magtár megállóban szálljanak le. Menetrend
A ládába TravelBug nem helyezhető.
Leírás
A BARSZ (oroszul: БАРС - Броне Автономная Радио Система, magyarul: védett autonóm rádiórendszer) a Szovjetunió, illetve a Varsói Szerződés troposzféra-szóródásos rádióhullám-terjedésen alapuló stratégiai katonai távközlési rendszere volt. Az 1980-as évek elején kezdték el a kiépítését. 1987 decemberében készült el és 1988 végén helyezték üzembe. A rendszer a Varsói Szerződés felbomlásával megszűnt, de egyes állomásai kétoldalú államközi szerződések alapján mėg néhány évig tovább működtek. Magyarországon a rendszer négy állomása működött, ezek közül hármat Magyarország, egyet a Szovjetunió üzemeltetett.
A Szovjetunióban a troposzféra-szóródáson alapuló távközléssel kapcsolatos kutatások az 1950-es évek közepén kezdődtek el, majd az ezen alapuló híradórendszerek kifejlesztése az 1950-as évek végén kezdődött a Moszkvai Rádiótechnikai Kutatóintézetben (MNIRTI). Az 1960-as, 1970-es években intenzív fejlesztés folyt ezen a téren, és ennek eredményeként már 1962-ben elkészült az első ilyen eszköz, a deciméteres hullámhosszon működő R-408 Baklan troposzféra-rádióreléállomás. Az MNIRTI-ben 1980-ban készült el a centiméteres hullámhosszon üzemelő R-417 Baget mobil rádiórelé állomás, amely 150 km-es távolságon 2 Mbit/s, 230 km-es távolságon 64 kb/s adatátviteli sebességre volt képes.
A rendszer Románia kivételével a Varsói Szerződésben részt vevő összes országot magába foglalta, és minden ország számára biztosított bizonyos számú helyhez kötött, általában bunkerezett troposzférikus rádióállomást. Lefedettséget biztosított a Szovjetunió nyugati területeitől négy tengely mentén; kettő-kettő nyugatra és délnyugatra. Ezek az irányok megfeleltek a közép-európai hadszíntéren egy katonai konfliktus lehetséges fő hadműveleti irányainak.
A rendszer létrehozása válasz volt a NATO 1979. december 12-i kettős határozatára, amely új, nukleáris robbanófejjel ellátott cirkáló rakéták állomásozását írta elő a NATO-országokban a hordozófegyverek csökkentéséről szóló tárgyalások sikertelensége esetén. A rendszer elektromágneses energiájának sajátos sugárzási és terjedési körülményei miatt (troposzcater) adott volt annak a valószínűsége, hogy az atomfegyverek alkalmazása után a vezető pozíció a stratégiai verseny szinten megmaradjon.
A rendszerben az alábbi állomások kerültek megépítésre:
Erdőkört felől jöttünk kezdetben a Mária úton, majd a Rózsa-kút után a zöld pöttyön és végül jelzetlen úton. Útközben elrejtettük a GCFA mozgót. Közben, és utána még három alkalommal népes szarvas rudli masírozott el látótávolságon belül. Megnéztük az útba eső
Templom-hegyen lévő Árpád-kori erődöt vagy Ecskend földvárát. Láttuk a várat. :-)
Messziről egyszer felbukkantak a tornyok, de meglepően sokat kellett még gyalogolni, hogy közelről is lássuk. Először körbejártuk kívül, majd a termeket belül, és kisakkoztuk, hogy melyik toronyba menjünk fel. Nekem bátorságot kellett hozzá gyűjtenem, de sikerült. Fönt aztán a ragyogó időben szép panorámában volt részünk, csak a szél volt kicsit erősebb a kelleténél.
A visszaút még kalandosabbra sikerült. :-) Az erdő tele van keresztbe - hosszába utakkal, abból választottunk alkalmasat, meg le is tértünk róla néha. Megtaláltuk a régi piros turistaút jelzéseit itt-ott, állatjátszótereket és szép réteket. Jó kör volt.
17,5 km.
Megtaláltam, köszi a rejtést!
VP kessertársam pont előttem találta meg nemsokkal, de már nem volt ott, amikor odaértem.
Kb 1 hónapja, amikor 1 napja jelent meg ez a láda, akkor pont fent voltam a Hajag tetőn, a BARSZ-504-nél ( GCBKHA ). Ott sajnos már szinte teljesen eltünt sokminden, nincsenek tornyok. Bár a föld alatti bunker rendszerbe le lehet jutni, teljesen ki van fosztva az is.
Itt nagyon klassz, hogy a 4db torony még a helyén van, bár az antennákat rég leszerelték.
A vadászháznál hagytam a kocsit, onnan másztam fel, majd a Rózsa-kút ládát is összeszedtem.
Kb. 14km volt a mai séta
Szomorú látványt nyújtanak a rohamosan pusztuló épületek, ilyenkor naivan arra szoktam gondolni miért nem lehet ezekből mondjuk kulcsosházat kialakítani?
Köszi a rejtést! Bálint, Janka, Csuhás, Vándor, Vackor
Voltak néhányan a rádióállomás környékén, találkoztam ZoliQua kessertárssal és kislányával is. Voltak olyan kedvesek, hogy elvittek a parkolótól Galgamálcsáig. Köszönöm ezúton is!
Tetszett a helyszín és a rejtés is. Köszönöm!
A mátrai kaland (GCTELJ, GCMFX, GCFARM) után hazafelé elugrottam ezért az új ládáért (azért elég nagy ugrás, a behajtást tiltó táblától több, mint három kilométer ...). Oda-vissza rövidítettem a kanyargós megközelítésen ... felfelé a magasles felé az ösvényen, lefelé az alsó útkanyarhoz a völgyön keresztül. Errefelé vannak az agyaggalambok (vagy mik) ... először narancshéjnak néztem. :)
Évek óta nézegettem ezeket a tornyokat kelet felől, amikor Verseg után nagyszerűen látszottak a nyugati horizonton, ahogy mi Pest felé tartottunk Bérről. Aztán végre kiderült, hogy mik ezek és honnan lehet elérni őket.
Mi is a sorompónál parkoltunk, de csak én mentem fel a tornyokig. Kétszer is rövidítettem az úthoz képest, felfelé hamarabb, lefelé csak a hatűkanyart vágtam le.
Mivel egyedül voltam, nem másztam fel a toronyba, de azért jól körül néztem. Így már értettem, hogy miért forgattak itt éjszaka, ha nappal teszik, azonnal látszik, hogy teljesen romos az egész.
Köszi a rejtést! A rejtek nagyszerű és biztonságos is. Minden nagyon tetszett. :)
Bp - Galgamácsa (autó) - GCGMK - GCB501 ajánlott parkoló (autó) - GCB501 - Bp (autó). Szumma 10.2km séta, 188m szint, két részletben.
Az ajánlott parkolótól, mert GCGMK ládától nem tudtam átgyalogolni. 8.2km, 151m szint (plusz a torony megmászása, mert a hátizsákot a GPS-szel lent hagytam). Imádom az ilyen helyeket, bemásztam, felmentem mindenhova. Egyedül jöttem, így még izgalmasabb volt. Jó lehetett itt dolgozni fénykorában. Új ládához képest üres volt a doboz, tettem bele egy Xerox karórát. Régebben olvastam erről a rendszerről, most újra keresgéltem a neten. A többi BARSZ állomásról is lehet találni (urbex) videókat, a 301-et például múzeummá alakították. Ide még tuti visszatérek egy holdfénytúra alkalmával.
Megtaláltam, köszönöm a rejtést!
Nem ismerték a helyet, nagyon tetszett. A sorompó előtt parkoltunk, majd onnan gyalog. A területen sok szétlőtt és pár egyben maradt agyaggalambot láttunk, a gyerekek össze is gyűjtöttek párat.