Egy kis siófoki sétára hívunk Benneteket (nem szezon-függő, télen is létezik a város :) A megadott úthossz parkolótól parkolóig, optimális útvonalon értendő.
Ajánlott ingyenes parkoló:
N 46° 54,352' E 18° 2,833' 111 m [GCSIOF+parkoló]. A multi több pontján is találkozhattok Siófok szülöttje,
Varga Imre szobraival.
A túra pontjainak kiszámítása ugyanúgy működik, mint a veszprémi (
GCKIRV) multinál: a pontoknál megtalált évszámot (ezredpercben) add hozzá a leírásban szereplő koordináták mindkét tagjához, hogy megkapd a következő pont helyét (példa: ha az évszám 2003 és a koordináta 15°01,000 akkor az eredmény 15°03,003).
A
második pont helye: a kezdőponton (koordináták a fejlécben!) álló műtárgy északnyugati oldalán lévő márványtáblán található legnagyobb szám hozzáadva az
N46°52,553 - E018°00,936 koordinátákhoz.
A közelben: GC2Z0XK
A
harmadik: a második ponton álló emlékmű márványtábláján található első évszám hozzáadva az
N46°52,428 - E018°01,219 koordinátákhoz.
A közelben: GC3KCD1
A
negyedik: a harmadik ponton álló épület építésének éve, plusz az
N46°52,381 - E018°01,284 koordináták.
A közelben: GC3KCFC
Az
ötödik, a láda helye: a negyedik ponton talált szobron lévő egyetlen évszám, hozzáadva az
N46°52,720 - E018°01,530 koordináták.
A közelben: GC3KCEM
Mikroládát keress, íróeszközt hozz magaddal. A keresésnél és visszarejtésnél légy türelmes a muglik miatt.
Segítség: fmhexr, rf arz n fmbobe! (kulcs a lap alján).
Ha a com-on is játszol, ajánlom még a közeli
GC29XNP,
GC30K6G,
GC2KR3G,
GC3KECM és
GC2VQKT ládáimat.
Jó vadászatot!
A város története röviden:
Siófok környéke már rómaiak korában is lakott terület volt. A római hódítás az I. században ért el a mai Siófok környékére, itt vezetett a Sopianaeból (Pécs) Triccianán (Ságvár) át Arrabonába (Győr) vezető útvonal. Galerius császár a jelenlegi Siófok területén a "Lacus Pelso" - a Balaton latin neve ez, - ingoványos részeinek lecsapolására 292-ben zsilipet építtetett, és erdőket irtatott ki. A honfoglalás után, 1055-ből származó tihanyi alapítólevélben találkozhatunk e hely említésével: "Rivulus namque, qui dicitur Fuk fluens", azaz "A kis patak, amit Fuknak neveznek is az említett tóból ered, olyan helyen van, amelyen a népeknek átjárása van egy régebbi hídon és gyakran gázlón is". Fuk, mint falunév először 1137-ben szerepel írásban az adózó helységek között, míg a Siófok szóösszetétel 1790 óta ismeretes.
Rákóczi szabadságharca idején itt húzódott Vak Bottyán híres Sió-vonala, amelynek végső sarkpontja volt a siófoki erősség.
Jelentősebb fejlődés az 1800-as években indult el a településen. 1810-től az Erdély-Adria gyorspostakocsi járat már érintette Siófokot, de önálló postamesterség csak 1867-től működött itt.
A víz szabályozása 1810-től kezdődött a faluban. Majd Beszédes József vízügyi mérnök elképzelése alapján a Sió medrét kitisztogatták, újra malmokat üzemeltettek, a Balaton vízszintje egy métert apadt, így 51.000 hold terület vált szabaddá a víztől, a Sió szabályozásával 6.000 hold szabad telek alakult ki.
A település életében jelentős változást hozott a Balatoni Gőzhajózási Részvénytársaság megalakulása 1846-ban. Ebben nagy szerepe volt Kossuth Lajosnak, aki saját kezével írta meg a gazdasági társaság alapító okiratát, és gróf Széchenyi Istvánnak a részvénytársaság örökös elnökének. Ugyanebben az évben, szeptember 21-én vízre bocsátották a Kisfaludy kerekesgőzöst.
1850-es években Siófok területét Veszprém megyéhez csatolták, ami eddig Somogy megyéhez tartozott. A megyehatárt a Sió-csatorna jelezte.
1861-ben adták át a forgalomnak a Buda-Nagykanizsa közötti vasutat.
1863-ban elkészült a vasúti állomás, egy év múlva pedig megépült az első, mólókkal védett hajókikötő. Ugyanebben az évben új Sió-zsilipet is nyitottak, melynek fő feladata a vízszint-szabályozás volt. A fazsilipet vasszerkezetből készült zsilip 1893-ban váltotta fel.
A veszprémi káptalan 1885-ben kezdett telkeket parcelláztatni és megkezdődött a mai fürdőtelep kiépülése. Jellemző a Balatoni táj megejtő és ihlető vonzerejére, hogy az első villatulajdonosok jó része festőművész volt - Than Mór, Vágó Pál, Feledi-Flesch Tivadar (Zichy Mihály veje) és Tölgyessy Arthur villája állt már ebben az időben Siófokon.
1888-ban Baross Gábor nyújtott állami támogatást a Balatoni Gőzhajózási Részvénytársaság újjászervezéséhez. 1889-ben vízre bocsátották az új utasszállító hajót, a Kelént, aztán 1891-ben elkészült a Helka és az új Kelén (ma is működnek, talán a legszebb hajók a Balatonon).
1950-től újra Somogy megyéhez tartozik a település és ettől az évtől járási székhellyé vált.
1958-tól indult meg a turisztikai, idegenforgalmi fejlesztés, újra megjelentek a külföldi vendégek. 1962-ben a szállodasor épült, a hatvanas évek közepén megélénkült a lakásépítés is.
1968-ban Siófok város lett, 2004-ben geoládát is kapott :)
(forrás: siofok.hu)
Ha esetleg a ládakeresés előtt/után/közben nem sietsz annyira, találsz itt egy jó
éttermet, egy jó
kávézót (mi is gyakran előfordulunk itt), tavasszal-nyáron pedig a környék legjobb
fagyizóját.
ROT13 kulcs:
A|B|C|D|E|F|G|H|I|J|K|L|M
-------------------------
N|O|P|Q|R|S|T|U|V|W|X|Y|Z