Előzmények
Soma00 | hozzászólásai | válasz erre | 2024.08.30 20:50:48 (82214) |
Én például saját autó nélkül 75%ban tömegközlekedés/gyalog/bicikli megoldással megyek mindenhová. A maradék a családdal együtt szervezett túrák, ahol mindig tele van a kocsi. Ez így leosztva részemről erősen közelít a nullâhoz.[ előzmény: (82211) species8472hu, 2024.08.30 10:43:51] |
|
species8472hu | hozzászólásai | válasz erre | 2024.08.30 10:43:51 (82211) |
Igen, valóban nem lenne egyszerű lekövetni ezt teljes részletességgel. De nem is biztos hogy kellene. Úgy tudom elképzelni, ha önkéntes alapon azok a kesserek akiket ez a téma érdekel, és kíváncsiak arra, hogy a kesserkedésüknek milyen a karbon lábnyoma, azok megadják az ehhez szükséges adatokat. Pl. a weboldalon logolásnál, vagy egy külön menüpontban akár, vagy a telefonos applikációkban is lehetne egy ilyen almenü, ahol fel lehetne tölteni a szükséges paramétereket.
Akár minden egyes ládázáshoz hozzá lehetne tenni, hogy ki hogy teljesítette, milyen közlekedési eszközzel, hány km-t tett meg, jármű fogyasztás, stb. Nem olyan bonyolult ez mint aminek hallatszik 3-4 legördülő menü, meg pár megadandó mennyiségi adatot jelent.
Nyilván ez nem kötelező, de akit érdekel, az bíbelődhetne vele. Akár ki is írhatnák az alkalmazások, hogy ki mennyi CO2 kibocsátásnál jár, és ha valaki meg tudja oldalni, hogy a sajátját alacsonyan tartja, vagy egyenesen 0-zza, azért az már eredmény. Ha pedig kellően sokan használnák már, akkor egy idő után már lenne annyi adat, hogy abból lehetne statisztikai következtetéseket levonni. De ha csak páran használják az se gond, mert az egyéni teljesítmény is fontos.[ előzmény: (82210) Gyombi, 2024.08.29 19:23:14] |
|
Gyombi | hozzászólásai | válasz erre | 2024.08.29 19:23:14 (82210) |
Ez egy érdekes felvetés.
Talán azt a legnehezebb meghatározni, hogy mennyit autózom kizárólag a geocaching miatt. Mert ha nem lenne geocaching, akkor más "ürüggyel"/indokkal járnám az országot, mennék el az erdő széléig, a googlemaps érdekes fotói, vagy jelvényszerző mozgalmak pontjai, vagy más hasonló célpontok, kihívások miatt.
A piros1esek egyrészt elenyésző számú megtalálást jelentenek az összes közt, másrészt - ahogy én látom - egyre kevésbé jellemző ez a fajta "rohanás" érte - főleg nagy távolságra (ezt talán átveszi a mozgóládák miatti szaladás, az szerintem jóval több km-t generál - a mostani Megyei Magasságok is inkább a ritka kivétel, néhány évente akad egy ilyen kampány, amit jobbára más utazásokkal, tervezett ládázással, vagy munkával kötnek össze legtöbben). Szintén nehézség a becsléshez, hogy a ládákat keresők egyre nagyobb része nem jelenti be sehova a megtalálást, vagy akár nem is a dobozt magát keresik, hanem a helyszínt, amit bemutat. Ők akkor geoládáznak - vagyis a geocaching miatt autóznak?
Izgalmas szempont az is, hogy a ládagazdák a karbantartások miatt mennyit autóznak - ez egyértelműen a geocaching miatt van :), de a legkevésbé sem öncélú és valószínűleg később (ritkábban) lenne a látogatás, ellenőrzés. És sajnos gyakoribb, mint a piros1-eshez való rohanás.
Szóval összetett szerintem a szempontrendszer, amivel ezt vizsgálni lehetne és nem tudom, ezek alapján érdemes-e belefogni abba, hogy a játékot megpróbáljuk karbonsemlegesnek címkézni. Ettől függetlenül a faültetés jó ötlet :)[ előzmény: (82196) species8472hu, 2024.08.29 10:08:59] |
|
species8472hu | hozzászólásai | válasz erre | 2024.08.29 10:08:59 (82196) |
Elképzelhető, hogy most sokan hülyének néztek, de muszáj felvetnem egy témát ami már régen motoszkál bennem, és most ennek a Megyei Magasságok eseményládának, és a 20 megyei ládának a kapcsán hatványozottan előjött bennem a problémakör.
Gondolkodtatok-e már azon, hogy a Geocaching valójában mennyire fenntartható tevékenység, mennyi üvegházgáz kibocsátást generál pluszban? Alapból ugyebár ez egy értelmezhetetlen kérdés lenne, hiszen alapvetően ez egy túramozgalomnak tekinthető, zömmel gyalogos, és/vagy kerékpáros módozatokra. És ez még így is lenne, ha lokálisan gondolkodnánk, mondjuk úgy megyehatárokon belül, esetleg 1-2 megyét felölelően.
Na de nagyobb távolságok nem járhatóak be gyalogosan, de még kerékpárral se. Ha maradunk a Megyei Magasságok ládánál, azért a 20 megyének a legmagasabb pontjait lejárni szinte kivitelezhetetlen valamilyen jármű igénybevétele nélkül. Lehet esetleg még tömegközlekedéssel vacakolni, volán buszozni, MÁV-ozni (bár ezt már lassan elfelejthetjük), de valljuk be, szerintem a kesserek jó része autóval rohangál a helyszínen között. És mivel azért több 100 aktív kesser van, sok kicsi sokra megy...
Belegondolt már valaki, hogy csak a kesserkedés miatt évente mennyi plusz km-t tett meg gépjárművel, amit amúgy nem tett volna meg?
Persze lehetnek kivételek, ha valaki munka ügyben járkál, és amúgy is oda menne, vagy magán ügyben is amúgy is oda látogatna, nyilván ez nem számít, mert így a megtett km a kesserkedés nélkül is meglenne jórészt. De biztos vagyok benne, hogy vannak akik csak a kesserkedés miatt több 100 km-eket autókáznak, csak azért hogy mondjuk övék legyen egy piros 1-es. Érdemes lenne ezt egyszer jobban megvizsgálni... Kíváncsi vagyok a véleményetekre :)
(Elnézést, ha kicsit off a téma!) |
|
|
|