Előzmények
[PSP] | hozzászólásai | válasz erre | 2006.09.23 20:28:07 (9953) |
Nagyon jó! Várom a többit is :-) Egyébként napközben (feltételezve, hogy nem éjjel teszteltél :-) ) kb 2 hPa volt a légnyomásváltozás, úgyhogy tényleg elég stabilak voltak a feltételek, holnap sem lesz rosszabb.
Lényegében barometrikusan autokalibrációval +/- 2m, simán GPS alapján +/- 8m. Szerintem utóbbi sem olyan vészes érték (persze az előbbi baromi jó), még meglátom mi lesz, addig is holnap túrázás a bakonyban, mire hazajövök, lesz új teszteredményed :-)[ előzmény: (9950) Trackman, 2006.09.23 19:51:14] |
|
Trackman | hozzászólásai | válasz erre | 2006.09.23 19:51:14 (9950) |
Ha nem is ezt, de teszteltem ma, ahogy ígértem alább.
Tesztkörnyezet: ~délelőtt 10-től kitettem a 60csx-et a kertbe, műholdjelet árnyékoló dolog nincs a környéken, végig min. 6-7 holdat látott, valószínűleg 5-6m pontosságnál sosem volt rosszabb a vétel. Log indítás előtt szándékosan mellékalibráltam a magasságot, a ~110m helyett ~10m-re. Autokalibrációt bekapcsoltam, majd a logolást is, 1 perces leg time-mal.
Mellé kitettem a sirfIII-as holux gps egeremet is a pda-val. Ebben ugye nincs semmilyen szenzor a gps vevőn kívül, tehát ez a gps magasságot loggolta. Ugyan csak 1 mp-es logot tud (így jön az nmea), de ezt lebutítottam szintén 1 percesre.
A 60csx ~ 8 órát ment, a holuxból sajnos kifogyott az elem nem egész 3 óra után, de - mint alább látszik - így is tökéletesen értelmezhető.
Excel grafikont csináltam az eredményből, mert a mapsource-t nem tudtam rávenni, hogy távolság helyett időt tegyen az x tengelyre.
Több, mint másfél óra kellett neki, hogy behozzon 100m eltérést.
Ez részben azt jelenti, hogy az auto kalib nem használható arra, hogy egyszerűen elfelejtjük a manuális kalibrációt, mert az automata úgyis megcsinálja. (A 100m - bár túlzásnak tűnhet - mégsem az: volt már olyan, hogy egy túra reggelén a gps szerint a tengerszint alatt ébredtem...)
Másrész jó, hogy ez így működik, mert nem reagál túl idegesen a gps magasság ugrálására.
Ez nagyon tetszetős. Mindössze 4m-t ugrált, több mint hat órát nézve.
Az ideális az lett volna, ha van még egy barométeres kütyüm: össze lehetne hasonlítani, hogy auto kalib nélkül mi történt volna vele. Sajnos nincs, így reménykedek, hogy holnap a maihoz hasonló "egyforma" idő lesz, és újra kiteszem a kütyüt immáron auto kalib nélkül.
Ez kb. az, amit vártam: ~107-122m-es tartományban mozog a magasság, viszonylag sűrűn és nagyokat ugorva, az átlaga - szemre - valahol ugyanott lehet, mint a másik kütyüé, ~113m-en.
Itt se felejtsük el a kedvező vételi viszonyokat, valamint azt se, hogy a műholdak fogyatkozásával a magasság pontossága jobban romlik, mint a vízszintes pozícióé ( pedig az is eléggé "romlékony" :D ).
A második ábra igen meggyőző az autokalibráció mellett, azonban óva intenék mindenkit, hogy most boldogan használni kezdje. Az autokalib algoritmusa egész nap meglehetős pontos gps magasságadatokkal dolgozhatott (sík terep, semmi magas épület), így egyáltalán nem meglepő a jó eredmény.
Holnap autokalib nélküli tesztnap következik, meglátjuk, pusztán a barométerre támaszkodva milyen eltéréseket, ugrásokat, stb. produkál majd. Később (honapután?) pedig rossz vételi körülményeket teremtek a kütyünek, és meglátjuk hogyan vizsgázik így az autokalibráció.[ előzmény: (9946) [PSP], 2006.09.23 15:32:28] |
|
[PSP] | hozzászólásai | válasz erre | 2006.09.23 15:32:28 (9946) |
Ez jó ötletnek tűnik... Egy CSx tulaj nem akarja megcsinálni? Most tényleg, baromira érdekelne az eredmény![ előzmény: (9931) olahtamas, 2006.09.22 17:13:32] |
|
olahtamas | hozzászólásai | válasz erre | 2006.09.22 17:13:32 (9931) |
Egy nyomásmérőt még nem olyan nehéz keríteni, bár egy óvszert felfújva, még lehet nyomogatni a billentyűket, és addig talán a külső légnyomás sem változik oly sokat. Azt viszont nem tudom, hogy lehet ezeket kiolvasni belőle mert még nem volt nálam tesztelésen ilyen kütyü.
Sejtésem szerint csak ki lehet szedni belőle, és akkor a következő eljárást végigcsinálni:
1. kézileg bekalibrálni a barommétert
2. betenni a gumiba, és addig fújni, míg esik vagy 500 métert a szint
(persze a loggolás bekapcsolva és a fújás kezdeti és vég időpontját feljegyezni)
3. beindítani az auto kalibrációt, és várni míg visszaáll az eredeti magasság
4. egy feljegyzett időpontban, hirtelen leereszteni és itt is nézni hogy mennyi idő alatt áll be
Aztán ezt a játékot a tapasztalatok alapján akár többször is el lehet játszani változó paraméterekkel.
Az igazi az volna, ha meg lehetne találni a firmware-ben a paramétereket ami alapján dolgozik az algoritmus.
Én elsőre kb. úgy írnám meg, hogy a legutolsó 100 magasságmérés átlagos különbségével korrigálja a nyomásmérő beállítását, de valószínűleg ennél bonyolultabb lehet a dolog.
[ előzmény: (9930) Trackman, 2006.09.22 16:10:02] |
|
Trackman | hozzászólásai | válasz erre | 2006.09.22 16:10:02 (9930) |
Jó lenne egy nyomásmérő, de nincs. Vagy kéne még1 barométeres kütyü, amin viszont kikapcsolnám az auto kalibot. De mégegy gps-em sincs... :)[ előzmény: (9929) olahtamas, 2006.09.22 16:01:53] |
|
olahtamas | hozzászólásai | válasz erre | 2006.09.22 16:01:53 (9929) |
Érdemes volna egy felfújható valamibe tenni, és változtatgatni a nyomást.
Esetleg egy óvszer is megfelelhet a célra, csak az igazi teszthez egy nyomásmérő sem ártana.
[ előzmény: (9926) Trackman, 2006.09.22 15:03:31] |
|
Trackman | hozzászólásai | válasz erre | 2006.09.22 15:03:31 (9926) |
Még a CS-vel (gondolom a magasságmérője ugyanolyan, mint a CSx-nek) csináltam régen teszteket, hogy kint hagytam az ablakpárkányon reggeltől estig, auto kalibráció nélkül, majd megnéztem a logot. Egy olyan napon, amikor alapvetően egyforma idő volt (kicsit felhős, de végig napsütés), akkor is majdnem 40m volt a legmagasabb és a legkisebb érték között. Ráadásul semmi szabályosság nem volt megfigyelhető a változásban.
Csak légnyomáson alalpuló magasságmérés nem ugrik, viszont jól el tud mászni.
A csak műholdas meg úgy ugrál gondolom összevissza, hogy még.
Sztem nem véletlen találták ki az auto kalibárciót, mert a kettő együttese adhatja a legpontosabb eredményt, bár ezt még nem teszteltem soha. De most nekiállok![ előzmény: (9909) Csabesz, 2006.09.22 10:25:57] |
|
Csabesz | hozzászólásai | válasz erre | 2006.09.22 10:25:57 (9909) |
Hadd beszéljek egy kicsit bele :-)
Én csx-et vettem, és nem is volt még a kezemben soha cx, de nem bántam meg, hogy nem sajnáltam rá a plusz pénzt. Nem is az iránytű miatt, azt még csak néha használtam (állítólag ládázáshoz nagyon praktikus, de még nem próbáltam:-)). A magasságmérő viszont szerintem marha hasznos (egyébként a cx-ben van egyáltalán magasságképernyő?). Egész biztosan pontosabb, mint a gps-magasság. Nap közben azért annyit nem változik a légnyomás, mint amennyire pontatlan a műholdakból számított. Intelligens módon van megoldva az össz-emelkedés számítása is. A kijelzett érték néha ugrál 1-1 métert, de a számláló ilyenkor nem pörög, csak ha tényleg szintemelkedés van. [ előzmény: (9908) [PSP], 2006.09.22 10:12:53] |
|
[PSP] | hozzászólásai | válasz erre | 2006.09.22 01:55:29 (9905) |
Köszönöm a válaszokat!
Még egy oldalról azért megközelíteném a kérdést: amelyikőtök 60 Cx-et vett, az miért ezt választotta, és miért nem a CSx-et? Milyen érvekkel győztétek meg magatokat (az árán kívül)? |
|
|
|