Előzmények

KoLahozzászólásai | válasz erre | 2011.10.08 14:06:21 (25303)
Akkor hát tekints fel és nézz bele a való világba. Ott sajnos többnyire sem a KRESZ, sem az olyan magasztos eszmék mint az együttműködés, az udvariasság nem érvényesülnek, sokkal inkább a biológiából származó azon elv, mely szerint az erősebb kutya örökíti tovább a génjeit :(
[előzmény: (25301) magpet, 2011.10.08 13:45:39]

magpethozzászólásai | válasz erre | 2011.10.08 13:45:39 (25301)
Nekem ez a hozzallas tetszik.
Egyebkent ha velem szemben latok autost bringas elozesehez keszulodni, es az utviszonyok megengedik, lehuzodom. Sot, egy villantassal jelzem, hogy gyere, latlak, probalok segiteni. (Kulfoldon nincs villantas, mert ott tobbnyire az ellenkezojet jelenti.)
Ehhez talan az is kell, hogy rendszeresen bringazzak, aztan jon a Diego-faktor: nekem mi esne jol bringan? Bizony az, ha latnam, hogy az autosok mindenki kozos erdekeben esszel kozlekednek. Es nem az, ha a felezovonalon JOGGAL autozva turelmetlenkedne mogottem a sor, mert epp szembe is olyanok autoznak, akik nem neznek fel a kresz-konyvbol, hogy mi ujssag az igazi, 3D vilagban.
[előzmény: (25291) diego, 2011.10.08 10:47:30]

diegohozzászólásai | válasz erre | 2011.10.08 10:47:30 (25291)
Nagyon egyszerű, abba gondolj bele, hogy neked mi esne jól, ha Te előznéd a kerékpárost. Az lenne jobb ha a másik is segítene és nem kéne lelassítanod, egy intéssel meg is köszönnéd neki és mindenki megy a dolgára, vagy ha az egész kocsisort végig kell várni, hogy meg tudd előzni a bringást és addig mehetsz jó esetben 30-cal.

A másik: Ha Te vagy a bringás mi esne jobban: Ha melletted 3 centire suhannának el az autók vagy fél métert hagyva kerülnének ki?


Ez csak egy vélemény volt részemről, mert nem biciklizem, viszont vezetés közben megpróbálok mindig segíteni másoknak. És igen, én még a gyorshajtóknak is szoktam jobbra indexszel jelezni, ha szabad az út előttem.
[előzmény: (25287) KoLa, 2011.10.08 10:15:02]

KoLahozzászólásai | válasz erre | 2011.10.08 10:15:02 (25287)
Szerintem az előzés szabályainak megszegése nem bocsánatos bűn, de úgy látom az itt hozzászólók többsége ezt annak tartja. Az én megítélésem szerint a közlekedésben elsődleges a KRESZ szabályainak maradéktalan betartása, minden más csak ez után következik. Önzőnek és agresszívnek tartom azt a közlekedési magatartást, amely szerint: azért van a másik járművén kormány és fék, hogy - az együttműködés jegyében - elkerülje az ütközést. Mert ez neki kötelezettsége. Már csak a KRESZ preambuluma szerint is.
[előzmény: (25282) Old Eye, 2011.10.08 08:29:27]

Old Eyehozzászólásai | válasz erre | 2011.10.08 08:29:27 (25282)
+1 teljes mértékben.
Az együttműködés, a biztonság, a forgalmi szituációk egyszerûsítése érdekében szabályszegés nem bocsánatos bûn hanem követelmény.
[előzmény: (25279) Old Fairy, 2011.10.08 08:20:11]

Old Fairyhozzászólásai | válasz erre | 2011.10.08 08:20:11 (25279)
Az a baj, hogy nem erről beszéltünk, hanem egy olyan vezetőről, akinek fogalma sincs az együttműködési kötelezettségről, a körülötte zajló forgalomról. Egy olyan valakiről, akinek a fejében fel sem merül, hogy a kormánykerék tizedmásodpercnél rövidebb ideig tartó pár fokos el- majd visszafordításával megfelelne a törvény szellemének, az előzékenységenek. (És ennek nem sok köze van az emlegetett előzés klasszikus esetéhez, hiszen az ún. egy nyomon haladó kerékpárosunk mellett a szembejövő sáv felhasználása nélkül is elhaladhatunk. Viszont ha mindkét forgalmi sávban kicentizik a sofőrök a felezővonalat, abból igen buta - és könnyen, ld. feljebb - elkerülhető baleset lehet.)
Szerintem az alapállás téves - és ezért nem érdemes vitáznunk. A legfontosabb vezérlő elv ugyanis (számomra) nem az előny-maximalizálás ("a szabály megengedi nekem, tehát maximálisan, másokra és a forgalmi helyzetre való tekintet nélkül kihasználom"), hanem az együttműködés ("néha engedek a jogomból, mert összeségében azzal járunk mindannyian a legjobban"). Vulgár-játékelméleti megközelítésben: nem kötelező a közlekedést nullaösszegű játszmaként felfogni - működhet a win-win modell is, ha rend van a fejekben.
[előzmény: (25277) KoLa, 2011.10.08 02:22:31]

KoLahozzászólásai | válasz erre | 2011.10.08 02:22:31 (25277)
Annak, hogy nem értünk egyet, szerencsére nincs súlyos következménye. Viszont ha valaki szándékosan áthágja a közlekedési szabályokat - abban bízva, hogy mások majd utat adnak neki - abból sajnos könnyen tragikus baleset lehet.
[előzmény: (25274) Old Fairy, 2011.10.08 00:38:39]

Old Fairyhozzászólásai | válasz erre | 2011.10.08 00:38:39 (25274)
Azt hiszem, hogy itt részemről vége a téma megvitatásának: teljes mentális inkompatibilitást* észlelek - személyeskedni viszont nem óhajtok.

* Nem értünk egyet - és nem is fogunk.
[előzmény: (25273) KoLa, 2011.10.07 23:23:03]

KoLahozzászólásai | válasz erre | 2011.10.07 23:23:03 (25273)
És még két megjegyzés:
1. Menet közben meglehetősen nehéz lenne hosszas eszmecserét folytatni arról, hogy a szembe jövőnek van-e - számodra is elfogadható - indoka arra, miért vette igénybe teljes szélességében azt a forgalmi sávot amin egyébként jogszerűen haladt.
2. A közlekedéshez a kooperáción kívül hozzá tartozna a szabályok - elsősorban a KRESZ - betartása. (És engedtessék meg nekem az, hogy a szabálysértéshez nem kívánok asszisztálni.)
[előzmény: (25262) Old Fairy, 2011.10.07 20:27:21]

Old Fairyhozzászólásai | válasz erre | 2011.10.07 20:27:21 (25262)
Nem az indokolt okról beszéltünk, hanem az indokolatlanról.
És nem, nem az "övé" - ezt el kell felejteni! A terelővonal nem vasbetonfal, vasfüggöny, kihegyezett karókkal bélelt vizesárok, hanem tájékozódást segítő jelzés. Ugyanis mindaz, amit felsoroltál egyetlen egy esetben érdekes: egy baleset utáni felelősségre vonáskor. És - remélem - nem az a legfontosabb vezérlőelved, amikor kormány mögé ülsz, hogy "jajj, csak baleset esetén ne én legyek a hibás..."
Kooperáció. Ez a KRESZ lényege.
[előzmény: (25258) KoLa, 2011.10.07 18:41:11]

KoLahozzászólásai | válasz erre | 2011.10.07 18:41:11 (25258)
34. § (1) Előzni abban az esetben szabad, ha

a) az előzés céljából igénybe venni kívánt forgalmi sáv olyan távolságban szabad, hogy - figyelemmel az előzni kívánó és a megelőzendő jármű sebessége közötti különbségre - az előzés a szembejövő forgalmat nem zavarja;


Nem tudhatod miért húzódik a felezővonalhoz (kerülhet pl. kátyút, de lehet más egyéb - indokolt - oka is), de bármi miatt teszi is, az a sáv teljes szélességében az "övé".
[előzmény: (25250) Old Fairy, 2011.10.07 15:51:50]

Old Fairyhozzászólásai | válasz erre | 2011.10.07 15:51:50 (25250)
Két okból sem igaz:
1. A KRESZ preambuluma (amire "jogalkotó szándéka", "törvény szelleme" szókapcsolatokkal is szoktak hivatkozni) kimondja:
[...]a közlekedés résztvevői előzékenyek és türelmesek legyenek egymással szemben.
2. A 3. § szerint:
Aki a közúti közlekedésben részt vesz, köteles [...] c) úgy közlekedni, hogy a személy- és vagyonbiztonságot ne veszélyeztesse, másokat közlekedésükben indokolatlanul ne akadályozzon, és ne zavarjon.
3. A 25. § (2) pedig így szól:
Járművel az úttesten - az előzés és kikerülés esetét kivéve - annak menetirány szerinti jobb oldalán, az út- és forgalmi viszonyok szerint lehetséges mértékben jobbra tartva kell közlekedni.[...]

Tehát "tapadós versenyzőnk" bunkó és szabálytalan. Ez a három. :-))
[előzmény: (25243) KoLa, 2011.10.07 14:09:07]

KoLahozzászólásai | válasz erre | 2011.10.07 14:09:07 (25243)
...a szembejövő masszívan tapad a felezővonalra...

Ő csak szimplán udvariatlan, de nem szabálytalan.
[előzmény: (25240) magpet, 2011.10.07 12:54:23]

magpethozzászólásai | válasz erre | 2011.10.07 12:54:23 (25240)
Jogos. Mikor a derék ember csak a saját autója végéig, esetleg onnan még 1-2 méterre lát. A többi nem érdekes, nincs is, nem szabad vele foglalkozni. Ha egy biciklist előzök, a szembejövő masszívan tapad a felezővonalra. És hasonlók. A legszomorúbb, hogy ezek az emberek nem is sejtik, hogy balf@szok, és ha szólnál neki, nem is értené, mi a bajod, miért kötekszel.
[előzmény: (25234) LionDaddy, 2011.10.07 12:44:07]

LionDaddyhozzászólásai | válasz erre | 2011.10.07 12:44:07 (25234)
Pontosan az ilyen és ehhez hasonló esetekre gondolok én is. Plusz hozzájönnek még azok az esetek (ez sem kevés), amikor nem figyelünk oda a másikra.
Elég lenne mondjuk egy sávot beljebb menni - ha éppen üres is az a sáv -, hogy az a szerencsétlen be tudjon sorolni a külsőbe, vagy ki tudjon kanyarodni a főútra. Külön imádom a kétsávos körforgalmakat, na ott aztán öröm nézni, hogy mennyire nem tudjuk használni ezt az egyébként jó forgalomtechnikai eszközt.
[előzmény: (25231) magpet, 2011.10.07 12:30:56]

magpethozzászólásai | válasz erre | 2011.10.07 12:30:56 (25231)
Az van, hoyg míg Kínában, Thaiföldön, vagy Egyiptomban mindenki megy amerre lát, nem törődnek se lámpával, se táblával, se rendőrrel, kialakul egyfajta rend. Mindenki erre számít. Nálunk abból van a baj, hogy a társaság egyik fele elhiszi a behajtani a tilost, és hisz benne, hogy a többiek is így vannak ezzel. Aztán jön szembe a törvények fölött álló...
[előzmény: (25229) LionDaddy, 2011.10.07 12:28:34]

LionDaddyhozzászólásai | válasz erre | 2011.10.07 12:28:34 (25229)
Az lehet, de én itt közlekedek és a mindennapi tapasztalataim sajnos nem ezt támasztják alá. Ez van.
[előzmény: (25227) ID24, 2011.10.07 12:09:29]

ID24hozzászólásai | válasz erre | 2011.10.07 12:09:29 (25227)
Na, na!
Azért összességében nem vagyunk olyan rosszak!
Itt egy összeállítás (valaki szerint) a világ 10 legrosszabb közlekedési morállal rendelkező országról: http://www.gadling.com/2010/05/05/the-worlds-10-worst-drivers/
Mi nem vagyunk köztük, és nálunk nem is nagyon látni olyan dolgokat, mint a minta-videók mutatnak.
[előzmény: (25225) LionDaddy, 2011.10.07 11:42:42]

LionDaddyhozzászólásai | válasz erre | 2011.10.07 11:42:42 (25225)
Nem kell ehhez hidegfront, bőven elég a mindennapos magyar közlekedési "kultúra".
Már ha ezt a közútjainkon folyó élet-halál harcot - egyesek ugyanis annak tekintik - annak lehet nevezni. :-(
[előzmény: (25217) Mákos, 2011.10.07 10:18:58]

Mákoshozzászólásai | válasz erre | 2011.10.07 10:18:58 (25217)
MINDENI NAGYON FIGYELJEN AZ UTAKON!

A hidegfront miatt lehet, de ma reggel majdnem, 5 centin múlott, hogy balesetem lett. Egy idióta tükör és index nélkül elindult az út mellől. Reflex + kormányrántás + duda + fék kombinácóval úszta meg a vadbarom, hogy a 2 tonnás Lujzával nem zúztam porrá a szögvas lökhárítóval, és nem a tűzoltóknak kellett kivágni a szomszédéwót autójából...

Bejelentkezés név:  jelszó:   [regisztráció]