A ládába TravelBug nem helyezhető.
------------------------------------------------------------------
WAP: közepes méretű "tecsós" láda a kikötő helytől felfelé vezető lépcsős úttól kb. 20 méterre, egy sziklaüregben, kövekkel álcázva A kikötőben járművel nem szabad kikötni, megközelítés bocival és/vagy úszva!
------------------------------------------------------------------ Apropó:
Miután - hála és köszönet minden rendes ládásznak, aki gondoskodott arról, hogy legyen mit keresni - bekerültem a háromszázasok klubjába, nem volt képem továbbra is ládagazdátlanul tengetni geonapjaimat. Pechetekre az ihlet tengeri vitorlástúránk előtt 5 perccel szállt meg, így ha kell a pont (no és a kaland!): TENGERRE, MAGYAR!!!
Kedves Kessertárs! Ha esetleg azzal kezdted volna a tájékozódást, hogy megnézted a guglin, hova kell menni, ne ess kétségbe! Igaz, égi közvetítéssel csak egy kis kékes elszíneződést láthatsz, ott igenis találsz majd szárazföldet, ha mégoly aprócskát is: Sveti Andrija, azaz Szent András szigete első ládám otthona.
Megközelítés:
Lehet próbálkozni többféle módon, de igazán célravezető szerintem a vízen át lesz... A szigeten egyetlen ponton, az északi részen tudsz biztonsággal kikötni, de csakis kisméretű, könnyű járművel (tehát a tengeralattjáróval kicsit odébb parkolj!). Az adott koordináta 2in1: a kikötési pont közvetlen közelében, a betonfalon láthatsz egy messziről is jól leolvasható tartalékjelszót arra az esetre, ha túl veszélyesnek ítéled meg a kikötést. N 42° 38,835' E 17° 57,076' 8 m [GCTENG+KIKÖTÉS]
(Adott esetben a 6 betűből álló tartalékjelszót e-mailben küldd el!)
Amennyiben nem víziládavadászatra alkalmas vízijárművel érkezel a régióba, Dubrovnik régi kikötőjében tudsz taxit keresni. N 42° 38,444' E 18° 6,666' 3 m [GCTENG+KIKÖTŐ] Félreértés ne essék: ezen a ponton nem áll menetkészen a jármű, ez csak úgy általában a régi kikötő egyik pontja, de legalább 10 vízitaxit fogsz látni a közelben. (A kikötőből légvonalban 10.3 km a sziget)
Leírás:
"Azok, akik évről évre a horvát tengerparton pihenik ki a mindennapok fáradalmait, talán azt gondolják, hogy elég jól ismerik már a térség üdülőhelyeit, nevezetességeit. A legtöbben mégsem tudnak válaszolni arra a kérdésre, hogy hol vannak az Elafit-szigetek - noha az ország egyik legrégebbi nyaralóhelye a dalmát partvidékről jól látható. Már a 15. és 16. században is ide menekültek a tikkasztó nyári hónapokban a nemesek és a magas rangú egyházi méltóságok, ha üdülni vágytak. Szebbnél szebb villákat építtettek, melyek közül - ilyen-olyan állapotban - néhány még ma is áll. A többi szigettől eltérően nyüzsgésnek és turistainváziónak semmi nyoma: errefelé csend és nyugalom honol. Csupán pár szálloda várja az idelátogatókat, azokat, akik a társasági élet és diszkók zaja helyett mást keresnek: nyugtató kék eget, sirályok és tengeri madarak hangját, az áttetszően tiszta víz morajlását, meghitt, csendes strandokat, a szubtrópusi növényzet zöldjét, fenyőerdők, ciprusligetek, leanderek átható illatát.
A térképen általában hiába keressük a Jelenji otocit (Szarvas-szigetek), ahogy horvátul hívják őket, csak görög nevükön találunk rájuk: Elafit-szigetekként. Már az ókori római író, idősebb Plinius is említi őket. A dalmát tengerpart déli részén, a Peljesactól Dubrovnikig tartó partszakaszt egyetlen mélyebb öböl tagolja, ennek bejárata előtt sorakozik a szigetcsoport. Mikor még a Raguzai Köztársasághoz tartozott, két sziget a 15. században saját herceggel is büszkélkedhetett. A 16. században stratégiai jelentőségük volt: erődítmények is épültek rajtuk Dubrovniknak a török elleni védelmére.
A csoportot összesen tizenhárom kisebb sziget alkotja, közülük csak három - Sipan, Lopud és Koločep - lakott. Az öt legkisebb valójában csupán a tenger habjaiból kiemelkedő sziklatömb. A legjelentősebb közülük a legdélebbre fekvő, félig lakott, aprócska Szent András-sziget (Sveti Andrija), melynek világítótornya Dubrovnik felé mutatja az utat." Ján Blažej
A világítótorony olasz kézen van, de a sziget maga nem magánterület. Viszont nem hitték el, hogy még mindig fizetniük kell az I. Lajos által kirótt évi 500 dukát rájuk eső részét :(
Még egy kis olvasnivaló: Dubrovnik
No és a hab a tortán: Sveti Andrija világítótornya 1873 óta mutatja az utat a tengerészeknek. Szomorú szerelemes legenda kötődik ehhez a világítótoronyhoz és Dubrovnikhoz. A néphiedelem szerint ebből a toronyból vetette magát a tengerbe egy ifjú pár, kiknek szerelme soha nem teljesedhetett volna be családjuk ellenségeskedése miatt. A világítótorony alatt hullámzó tenger mélyén ma is gyakran látni két fűrészsügért, így él tovább a két boldogtalan fiatal legendás szerelme.
A láda Graffz kessertársnak hála, újra kereshető: közepes méretű "tecsós" doboz a kikötő helytől felfelé vezető lépcsős úttól kb. 20 méterre, egy sziklaüregben, kövekkel álcázva A kikötőben nem szabad kikötni, megközelítés bocival és/vagy úszva! Ezért ötös nehézségű a terep
Kihelyezéskor a vitorlásunk kis mentőcsónakjával a rejtő csapat egyik tagja kivitt a szigetre, majd összeszedett minket, a gyors "partra dobást" a helyiek egyetlen szóval sem sérelmeztek, úgyhogy nem kell feltétlenül úszni ;-)
Apró segítség mindenkinek, aki ugyan szeretne vitorlásra pattani és ládavadászatra indulni, de nincs mivel/kivel/hogyan: vitorlástúra keresőszó a böngészőbe, és máris válogathatsz az ajánlatok között! A költségek ugyan lehetnek magasabbak, mint a tengerparti szállodák esetében, de az élmény miatt mindenképpen megéri!
A rejtésben nagy segítséget nyújtó társaim, akiknek ezúton is 1000 köszönet: a BETON-csapat kapitánya és tagjai, elsősorban Lia, Tündérvirág, kolomija és Szilvi.
Jó szelet, jó keresést: zöldfülű
Állapot: kereshető
-
történelmi nevezetesség, várrom, épület
+
szép kilátás, érdemes panorámát fényképezni
+
különleges látványosság, helyszín
-
speciális koordináta-érték vagy magasság
+
vízpart, tó/folyó, forrás van a környéken
-
település belterületén van a láda
-
van a közelben (pár száz méteren belül) lakott terület
+
havas, jeges időben, fagypont alatti hőmérsékleten is kereshető a láda
+
nyáron, a legnagyobb kánikulában is ajánlott környék
-
hegyen, csúcson, nagy dombon van a láda (a környékhez képest)
-
megközelíthető járművel néhány száz méteren belül
-
a javasolt kiindulóponttól fél órán belül elérhető
-
mozgáskorlátozottaknak, babakocsival érkezőknek is ajánlott
-
gyerekbarát láda
-
igénybe veszi a cipőt, ruhát a környék (csalános, bogáncsos, sáros)
-
a láda megszerzéséhez sziklát kell mászni (gyerekkel nyakban kizárt)
-
sötétben is érdemes keresni
-
a GPS-t zavaró sűrű erdő, sziklafal, magas épület, stb. van
-
szokatlan méretű/alakú a láda (az ajándékok miatt fontos)
-
el lehet menni kerékpárral a ládáig (vagy látástávolságban hagyható)?
Egy csodás nyaralás, tizenegy napos balkáni körtúra alatt jártunk a helyszínen. Hat szép napot töltöttünk Budva környékén és a kilencedik napon elindultunk hazafelé, amit persze nem siettünk el, mert három nap alatt értünk Budapestre :-) Igyekeztünk relatív korán odaérni a "kishatárátkelőhöz", hogy ne kelljen sokat várni, sajna egy órácska így is megvolt. Utána viszont jött a nyugalom. Az "Otrantói ütközet" nevű láda után Dubrovnik felé vettük az irányt. A város felett megálltunk kilátni és már akkor lefotóztam a szigetet. A "láthatóság megtalálás" megvolt tehát, de nem akartam "legagyizni" ezt az igazi kihívást rejtő ládát, ami évek óta izgatta a fantáziámat. Rengeteget olvastam a szigetről (szerintem az internet összes forrását) és persze arról, hogyan lehetne eljutni ide vitorlás nélkül, mert azom nincs :) Végül a triviális megoldást választottam: vizitaxi. Na, persze ez azért nem olyan egyszerű. A régi kikötőbe érkezve az ajánlatok 240-260 EUR voltak, amikre nagyjából a középső újjam felmutatásával tudtam volna válaszolni. Végül sikerült intéznem egy speedboat-ot (baromi gyors motorcsónak), melynek kapitánya vállalta, hogy egy óraval később elvisz minket a szigethez, a fenti ár feléért. Remek! Sétáltunk egyet a csodás óvárosban és így is lett. Jött a hófehér motorcsónak a fehér bőrfotelekkel és 48 km/h sebességgel száguldottunk a célpont felé. A vezetőnk kellemes ember volt, igazi helyi, aki sokat mesélt a szigetről. Angolul kiválóan tudtunk értekezni. Mesélt például arról, hogy a világítótorony kibérelhető, de 3 évig előre le van foglalva, a luxusról ami bent van és arról, hogy a szigetre nem szabad kikötni és ott mászkálni sem. Elfogadtam ez, a magántulajdont magam is tisztelem, így a sziget körbehajózásával is megelégedtem. Rengeteg csodaszép fotó készült, a lányoknak nagyon tetszett a kaland, a vízen száguldás és az egész romantikus hely. Régi vágyam valósult meg és visszafelé még egy delfint is láttunk. Ez volt az első alkalom, hogy nyílt vízen találkoztunk eggyel.
A trackem itt található:
https://www.strava.com/activities/1783705889
Köszönet zöldfülűnek a ládáért, mert remek apropót és kihívást szolgáltatott!
Mikulás
Megtaláltam! Korculán (Zrnovska Banja) eltöltött nyaralás során kerestük fel Gabival.
Nem volt egyszerű megszervezni a szigetre jutást. A tervünk az volt, hogy a dubrovniki kirándulós napon bérelünk vízi taxit. Sajnos azonban a csúcsidő közepém aznapra gyakorlatilag nem lehet találni szabad csónakot, kisebb hajót, vagy ha mégis, azt horror áron. Mindenhol másik napra tudtunk csak hajót foglalni. Egy sráccal, aki éppen kikötött megbeszéltük, hogy néhány nappal később, hazaindulásunk napján még átjövünk újra Dubrovnikba és akkorra kapunk egy motorcsónakot kapitánnyal együtt, a többihez képest viszonylag megfizethető áron (170 EUR).
Szombaton aztán indult is a buli. A dubrovniki régi kikötőből indultunk. Hatalmas élmény volt a vízen nagy sebességgel hasítani, a hullámok elég rendesen dobáltak is, de élveztük. Körbejártuk a városfal tenger felőli részét, majd a Szent András sziget felé fordultunk, amit szintén körbejártunk. Kikötés után a láda hamar előkerült, legfeljebb csak a rengeteg fotózás nehezítette. A láda környéke úgy nézett ki, mint ahol madár népirtást rendeztek, mindenütt tollak és madárcsontok hevertek.
Hatalmas élmény volt egy lehagyatott szigetre eljutni, ez volt eddig a legkülönlegesebb ládatalálatom.
Visszafelé még merültünk egy kicsit egy barlangnál számos más turista társaságában, majd kapitányunk elvitt egy olyan vízi barlanghoz, ahol senki más nem volt rajtunk kívül, állítólag kevesen ismerik. Ide is beúsztunk, majd egy kis felderítés után visszahajóztunk a kikötőbe. Innen már csak a jó 11 órás hazaút következett.
Kedves graffz, köszi, hogy célba juttattad a ládikót, további jó szelet!
Info további keresőknek, akik esetleg nem olvasták végig a ládaleírást: "Kihelyezéskor a vitorlásunk kis mentőcsónakjával a rejtő csapat egyik tagja kivitt a szigetre, majd összeszedett minket, a gyors "partra dobást" a helyiek egyetlen szóval sem sérelmezték, úgyhogy nem kell feltétlenül úszni ;-)"
Amúgy pedig jöhetnek a fotós, jelszó nélküli megtalálások, ha nem szeretnétek kockáztatni :-)
Megtaláltam.
Vagyis tudtam, hogy nincs már meg évek óta, ezért a rejtővel egyeztetve vittem magammal egy új ládát és egy új helyre én raktam el :-)
Koordináták: N42.64680 E17.95112
Másként: N 42° 38,80781 E 17° 57,06821
A kikötő helytől felfelé vezető lépcsős úttól kb. 20 méterre.
Itt egyébként tilos kikötni, ha nem világítótorony alkalmazott vagy - 4. fotón látszik a tiltó tábla)
Az úton felfelé az egyik bal kanyarnál kell kimenni jobbra.
A 2. fotót nézd meg. Ha ezt látod, már közel jársz.
Ha azt látod, ami a 3. fotón van, akkor épp a ládánál vagy.
Esetleg a hajónk (Rebeka) nem lesz ott :-)
A láda egy szikla hasadékban kövekkel van elbarikádozva.
Ha úszva közelítesz a szigethez, és másfél méteres hullámok vannak, nem lesz könnyű kimásznod. De nem lehetetlen. Tapasztalat :-)
Köszönet a Rebeka (www.hettenger.com) hajó kapitányának, Dénesnek, és a Hullamlook csapat többi tagjának, hogy segítettek a ládát célba juttatni.
Bögammal együtt (Skipper), + Andrissal (a hajó Radio operator-a, és nem mellesleg róla nevezték el a szigetet :-) megleltük. Kaland az volt... Egy montenegrói vitorlás túra szép lezárásaként, "hazafelé" ejtettük útba a ládát. Köszönjük a rejtést!
Szerintem egy ilyen távoli, és nem túl egyszerűen megközelíthető láda esetében a "látótávolsági megtalálás" teljes mértékben elfogadható :)
Végülis a nem titkolt cél, hogy hajóra csábítsam a kessereket, megvalósult :))
Gratulálok, és még sok szép tengeri túrát, ill. JÓ SZELET!
A szigetet láttuk Dubrovnik felől és egy kicsit odébb, egy kis 12-személyes hajóval hajóztunk is. Sajnos erre a szigetre már nem maradt idő.
Eredetileg egyéb logot írtam, de a rejtő a képek alapján felajánlotta a megtalálás elfogadását. Köszönjük!