geocaching.hu geocaching.hu FAQ/cachikett
   + geoládák ~  |  + megtalálások ~  |  + felhasználók ~  |  + poi ~   |   fórum    |   belépés
  
  
  
 
FAQ
Nyomtatás
2082. Az óceánrepülés története (GCAORT)
Az újabb emlékmű
Az újabb emlékmű
A régebbi emlékmű
A régebbi emlékmű


Egy eredeti (gyári) állapotú Lockheed Sirius 8A repülőgép.
Egy eredeti (gyári) állapotú Lockheed Sirius 8A repülőgép.
Endresz György, Magyar Sándor, és Szalay Emil családjával, az indulás előtt egy repülőtéri hangár előtt.
Endresz György, Magyar Sándor, és Szalay Emil családjával, az indulás előtt egy repülőtéri hangár előtt.
A kényszerleszállás következtében a repülőgép légcsavarja és egyéb részei sérüléseket szenvedtek, vezetői szerencsére nem.
A kényszerleszállás következtében a repülőgép légcsavarja és egyéb részei sérüléseket szenvedtek, vezetői szerencsére nem.
Magyar Sándor a "romos" motor és légcsavar mellett
Magyar Sándor a "romos" motor és légcsavar mellett

Szélesség N 47° 27,553'
Hosszúság E 18° 33,384'
Magasság: 144 m
Megye/ország: Fejér
Térképen: TuHu - OSM - GMaps
Koordináták letöltése GPS-be
Közeli ládák
Közeli pontok

Elhelyezés időpontja: 2008.05.20 14:00
Megjelenés időpontja: 2008.05.20 19:33
Utolsó lényeges változás: 2008.05.20 19:33
Utolsó változás: 2016.09.12 03:32
Rejtés típusa: Hagyományos geoláda
Elrejtők: BCI, Joco12589
Felhasználó: joco12589
Nehézség / Terep: 1.5 / 1.0
Úthossz a kiindulóponttól: 30 m
Megtalálások száma: 1231 + 15 egyéb, grafikon
Megtalálások gyakorisága: 2.1 megtalálás hetente

A geoláda megtekinthető a geocaching.com-on is.
A fordítást gryzly készítette.


WAP:
Bodmér és Felcsút között található a láda, az emlékmű közelében.
A láda mérete 15x15x8cm.
Pótjelszó:az emlékmű hátoldalán kisbetűs szöveg 10.sor ,2. és 3.szava.

Az óceánrepülés története:

A "Justice for Hungary" (Igazságot Magyarországnak) amerikai magyarok áldozatkészségéből épült repülőgép volt, amellyel Endresz György pilóta, és Magyar Sándor navigátor 1931. július 15-16-án az Atlanti-óceánt rekordidő alatt repülték át. Az esemény mind a mai napig nem él igazán a köztudatban, bár nagysága, jelentősége óriási.
A nagy magyar repülős álom, az óceánrepülés kezdeményezője Magyar (Wilczek) Sándor volt.

A szervezést az Egyesült Államokban élő magyarság végezte közadakozásból, Detroitban megalakult American-Hungarian Transatlantic Comittee, amely darabonként 1 dollárért árusított levelezőlapok árából kívánta az óceánrepülés költségeit fedezni. 1930. februárjában Harold Sidney Harmswort Rothermere viscount (1868-1940), az angol Daily Mail újságkonszern elnöke, 10 000 dollárt ajánlott fel annak a magyar pilótának, aki első ízben repül át New Yorkból Budapestre. Az ő javaslatára kapta a repülőgép a "Justice for Hungary" nevet.

1930 júniusáig az Egyesült Államokban és Kanadában mintegy 5000 dollár, Magyarországon viszont csak 45 dollár gyűlt össze, ami még a repülőgép megrendeléséhez sem volt elég. Ekkor jelentkezett egy, az Egyesült Államokban korábban letelepedett magyar iparos, Szalay Emil, aki majdnem teljes mozgatható vagyonát, több mint 25 ezer dollárt áldozott az ügy érdekében. Így végre minden adott volt a nagy vállalkozás elindításához.

A kiválasztott Lockheed Sirius, kétüléses, egyfedelű alsószárnyas repülőgép korának egyik legsikeresebb, hosszú távra is alkalmas repülőgépe volt, nevéhez több rekord is kapcsolódik.

A különleges feladat azonban különleges képességeket kívánt meg, ezért jelentős átalakításokat végeztek a gépen. Az átalakítási munkákat a Magyarországról kiutazó Bánhidi Antal tervezte és irányította.

A "Justice for Hungary" 1931. július 15-én startolt az új-foundlandi Harbour Grace (a Kegyelem Kikötője) repülőteréről, Endresz György pilótával és Magyar Sándor navigátorral a fedélzetén. A tökéletesen működő motor és a profi páros már a táv első felén rekordot döntött: 13 óra 50 perc alatt érték el az ír partokat, annak ellenére, hogy korszerű, földindukciós iránytűjük már indulás után kevéssel felmondta a szolgálatot, és az óceán fölött sűrű köd akadályozta a tájékozódást.
Az út további szakaszában a navigálás - a rossz időjárás miatt - még nehezebbnek bizonyult. A kényszerű manőverezés és a viharzónák kerülgetése miatt meghiúsult a mátyásföldre tervezett landolás, pedig ott már ezrek várták türelmetlenül a Lockheed Sirius feltűnését. Már magyar területen, Győr közelében az óceánrepülők észlelték, hogy az üzemanyag-ellátás akadozik, további hetven kilométer megtétele után benzinhiány miatt leállt a motor. Siklórepülésben közelítették meg a talajt, és 1931. július 16-án délután, Bicskétől nem messze, Felcsút határában, egy kukoricatáblában kényszerleszállást hajtottak végre. A Harbour Grace-től Felcsútig megtett 5770 km-es utat a két magyar óceánrepülő pontosan 25 óra 20 perc alatt teljesítette, gyorsabban, mint addig bárki, óránként csaknem 230 kilométeres átlagsebességgel. Továbbá a korábbi óceánrepülők közül senki sem hatolt ilyen mélységig az európai kontinens belsejébe, igy három világrekord is megdőlt ezen a napon.

A rekordereket nemzeti hősként fogadták 1931. július 20-án Budapesten, a Millenniumi Emlékműnél, ahová százezrek ünneplése közepette érkeztek. Az eufórikus hangulat, a korabeli leírások szerint három hétig tartott.

Endresz György az események után továbbra is pilótaként dolgozott, Magyar Sándor azonban még 1931-ben visszautazott Amerikába, hírnevének köszönhetően elhelyezkedett a repülőiparban.
Egy évvel később Endresz a világ óceánrepülőinek találkozójára repült a géppel, Bitai István rádiótávírász navigátorral.

1932. május 22-én Rómában tartották az óceánrepülők világkongresszusát, melyre meghívták mindazokat, akik átrepülték az Atlanti-óceánt. A magyarok május 21-én 15 órakor értek Róma Littorio repülőterére, ahol leszállás közben a gép átpördült, lezuhant, és mindkét férfi meghalt. Olaszországban ünnepélyes külsőségek között elbúcsúztatták őket, a temetés itthon történt, hatalmas tömeg együttérző részvételével.

Endresz Györgyről a háború előtt Budapest belterületén teret, az akkor még önálló négy városrészben utcát neveztek el, de 1945 után a "hálás utókor" ezek nevét megváltoztatta. Síremléke sem lenne a Kerepesi temetőben, ha 1979-ben a repülés néhány lelkes barátja - részben saját költségen - a korhadt fakereszttel megjelölt, addigra rendkívül elhanyagolt állapotba került sírhelyére fekete márványoszlopot nem állíttat.
A Közlekedési Múzeum és a Magyar Repülő Szövetség Felcsút és Szár határában, a magyar óceánrepülés fél évszázados évfordulója alkalmából süttői vörös kőből faragott, fehér márványtáblával díszített emlékoszlopot állított. A jeles eseménynek hazánkban a közelmúltig ez volt az egyetlen emlékhelye.

2006.július 15-én a fent említett emlékkő közelében új, méltó emlékmű felavatására került sor. Az avatáson műsort adtak az Endresz György általános Iskola tanulói. Részt vettek rajt mindazok, akik a magyar repülés ügyét szívükön viselik, kezdve a légierő pilótáitól a nyugállományú polgári repülőkön és a környékbeli települések vezetőin keresztül a közel- és távol lakó érdeklődőkig.
(forrás:Csoknyay Tamás).

Megközelítés:

Csákvár Felcsút irányában 8126-os út mellett Bodmér után baloldalon jól látható a parkoló.
Parkoló: N 47° 27,552' E 18° 33,387' 144 m [GCAORT+1.parkoló].
Állapot: kereshető

Értékelés: értékelés (774 db): környezet: 4.15 rejtés: 4.21 web: 4.54 átlag: 4.30

 - történelmi nevezetesség, várrom, épület?
 + szép kilátás, érdemes panorámát fényképezni?
 + különleges látványosság, helyszín?
 - speciális koordináta-érték vagy magasság?
 - vízpart, tó/folyó, forrás van-e a környéken?
 - település belterületén van a láda?
 - van-e a közelben (pár száz méteren belül) lakott terület?
 + nyugodtan ajánlanád-e télen, hóban is (megtalálható-e)?
 + ajánlanád-e a környéket nyáron a legnagyobb kánikulában is?
 - hegyen, csúcson, nagy dombon van-e a láda (a környékhez képest)?
 + megközelíthető-e járművel néhány száz méteren belül?
 + a javasolt kiindulóponttól elérhető-e fél órán belül?
 + babakocsit toló család induljon-e a láda keresésére?
 + kisgyermekkel, nagyszülőkkel is elérhető helyen van?
 - igénybe veszi-e a cipőt, ruhát a környék (csalános, bogáncsos)?
 - a láda megszerzéséhez kell-e sziklát mászni (gyerek a nyakban kizárt)?
 + sötétben ajánlanád a láda felkeresését?
 - jellemző-e GPS-t valószínűleg zavaró sűrű erdő, magas sziklafal?
 - szokatlan méretű/alakú-e a láda (az ajándékok miatt fontos)?
 + el tudok-e menni kerékpárral a ládáig (vagy látástávolságban hagyhatom)?
 + GPS nélkül is érdemes megkeresni
 + kereshető minden évszakban
 + kereshető 24 órában
 - a látnivalóért fizetni kell


RezsoBacsi 2019.11.03 12:23 - Megtaláltam
Megtaláltam, köszönöm! [Geoládák v2.2.5]

geooszi 2019.11.02 23:59 - Megtaláltam
Meglett. Köszönöm!

Sólyomeni 2019.10.27 16:46 - Megtaláltam
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! [Geoládák v2.2.5]

Ati 2019.10.27 16:07 - Megtaláltam
Megvan! (Megint.)

Heni&Gábor 2019.10.19 14:15 - Megtaláltam
Megtaláltuk, köszönjük a rejtést! [g:hu 1.6.4]

GCHRST felé autózva elmentünk az emlékhely mellett, nem tudtunk miért van itt, csak Endresz György nevét sikerült elolvasni. Visszafelé autózva megálltunk. A láda helye egyértelműnek tűnt, de sokáig nem találtunk semmit. Már a pótjelszóval bejelentettem, amikor a 7 éves kisfiunk megtalálta a ládát. Ajándékokat cseréltünk, illetve kidobtunk a dobozból egy szál cigarettát.
Köszönjük, hogy ládáddal felhívtad a figyelmünket erre az emlékhelyre, nagyon érdemes volt megállni és elolvasni a történetet.

Szabó família 2019.10.19 14:10 - Megtaláltam
Megtaláltuk, köszönjük a rejtést! [g:hu 1.6.4]

BRobi 2019.10.06 18:19 - Megtaláltam
Megtaláltam. Köszönet a rejtésért. [g:hu 1.6.4]

bubac 2019.10.06 18:19 - Megtaláltam
Megtaláltam. Köszönöm a lehetőséget. [g:hu 1.6.4]

cult 2019.09.29 12:58 - Megtaláltam
Megtaláltam. Köszönöm a lehetőséget. [g:hu 1.6.4]

Bobby Holmes 2019.09.27 15:24 - Megtaláltam
A ládát egy ideig nem találtam, de aztán rájöttem a trükkjére, közben pedig egy terepjárós úrnak elmagyaráztam, mi az a geoládázás. Ügyes, kreatív rejtés, köszönöm! [Geoládák v2.2.5]

e-nik 2019.09.22 09:20 - Megtaláltam
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! Sosem hallottunk erről a tört?netről, sem az emlékhelyről, pedig dicséretes. A láda olyan egyértelmű, mégis trükkös, de egyszerű helyen van elrejtve, hogy im?dtuk. [Geoládák v2.2.5]

pcguru és Mirci 2019.08.31 16:32 - Megtaláltam
Megtaláltuk, köszönjük a rejtést! [Geoládák v2.2.5]

nimka 2019.08.22 17:05 - Megtaláltam
továbbiak később [g:hu 1.6.4]

Hokuszpok 2019.08.18 13:09 - Megtaláltam
Köszi!

Kovács Beni 2019.08.18 13:09 - Megtaláltam
Köszi!

vasilona 2019.08.18 12:41 - Megtaláltamkörnyezet: 4.5 rejtés: 5 web: 5 átlag: 4.83 súly: 3.21
Megtaláltuk. Köszönjük a lehetőséget. A láda a helyén [g:hu 1.6.4]

IMG_20190818_124301_9IMG_20190818_124306_7
IMG_20190818_124435_2IMG_20190818_124435_2
Tejesember 2019.08.11 20:56 - Megtaláltam
Sajnos csak pótjelszóval lett meg [Geoládák v2.2.5]

bockoska 2019.08.02 17:59 - Megtaláltamkörnyezet: 4.5 rejtés: 4.5 web: 4 átlag: 4.33 súly: 2.98
megtaláltuk.
Köszönjük!

fonila 2019.08.01 12:05 - Megtaláltam
Nagyon örülök, hogy van ez a láda. Sokszor mentünk már el emellett az emlékmű mellett, de még sosem álltunk meg. Engem viszont már nagyon érdekelt, hogy mi található itt.
Így végre egy jó ürügy miatt végre megnéztük.
Köszönjük a rejtést.

Vincenzo65 2019.07.27 13:53 - Megtaláltam
Jó kis emlékhely. Örülök, hogy tudomást szereztem róla.


A lista az oldal alapbállításának megfelelően nem mutatja az összes bejegyzést (1247 db), az összes megjelenítéséhez kattints ide.

Az alapbeállítást (20 db) felülbírálhatja a felhasználói beállítás, amelyet bejelentkezve a felhasználói adatok között tudsz megváltoztatni.


Bejelentkezés név:  jelszó:   [regisztráció]

Felhasználónevedet és jelszavadat a turistautak.hu oldalon is használhatod!

[fejlesztési ötletek] [grafikonok] [szavazások] [jogi tudnivalók] [e-mail]

[impresszum]

A geocaching.hu megnevezés és a kapcsolódó logo bejegyzett védjegy.
Kereskedelmi célú felhasználásuk csak a tulajdonosok hozzájárulásával lehetséges.
turistautak.hu