geocaching.hu geocaching.hu FAQ/cachikett
   + geoládák ~  |  + megtalálások ~  |  + felhasználók ~  |  + poi ~   |   fórum   |   belépés
  
  
  
 
FAQ
Nyomtatás
Nyomtatás
Nyomtatás
3404. Duna-Tisza csatorna - A füstbe ment terv (GCDTCS)
A csatorna bejárata
A csatorna bejárata
A megépített és a tervezett nyomvonal
A megépített és a tervezett nyomvonal
A távolban Dunaharaszti templomtornya
A távolban Dunaharaszti templomtornya
A ráckevei Duna-ág
A ráckevei Duna-ág
Irány Dabas
Irány Dabas
A közeli, frissen felújított kápolna
A közeli, frissen felújított kápolna
Tildy Zoltán, a Magyar Köztársaság 1. köztársasági elnökének előszava Duna-Tisza csatorna tanulmányhoz
Tildy Zoltán, a Magyar Köztársaság 1. köztársasági elnökének előszava Duna-Tisza csatorna tanulmányhoz
A tervezett gyóni vízlépcső és hajóátemelő távlati képe
A tervezett gyóni vízlépcső és hajóátemelő távlati képe
Kubikusok építik a csatornát
Kubikusok építik a csatornát

Tildy Zoltán
Tildy Zoltán


Szélesség N 47° 21,319'
Hosszúság E 19° 4,352'
Magasság: 99 m
Megye/ország: Pest
Térképen: TuHu - OSM - GMaps
Koordináták letöltése GPS-be
Közeli ládák
Közeli pontok

Elhelyezés időpontja: 2012.09.23 14:00
Megjelenés időpontja: 2012.09.23 14:21
Utolsó lényeges változás: 2018.07.31 16:24
Rejtés típusa: Hagyományos geoláda
Elrejtők: Edit, Roland
Felhasználó: housefly
Nehézség / Terep: 2.0 / 1.0
Úthossz a kiindulóponttól: 1600 m
Megtalálások száma: 409, grafikon
Megtalálások gyakorisága: 1.3 megtalálás hetente
A geoláda nincs bejelentve a geocaching.com-on.


WAP
12x8x7 cm-es konyhai doboz, a parttól kb. 5m-re mesterséges tárgyba rejtve.

A ládába TravelBug nem helyezhető.

Megközelítés
Tömegközlekedéssel:
- A Ráckevei HÉV-vel Dunaharaszti külsőig kell jönni, majd innen kb. 4km-re van a láda.
- A Volánbusszal érkezőknek a Népligettől indulva Dunaharaszti, Bajcsy-Zs. utcai megállónál kell leszállni. Innen kb. 2 km kellemes séta.
Az autóval érkezőknek javasoljuk a ládához viszonylag közel fekvő parkoló használatát:  N 47° 21,021' E 19° 4,221' 100 m [GCDTCS+parkoló]
Innen egy 1,6 km-es csatorna parti sétával lehet eljutni a ládához.
Kerékpárral a rejtekig el lehet gurulni.



A láda kihelyezésének célja

Ezzel a ládával egy több száz éve tervezett, de a mai napig el nem készült mesterséges csatorna kiindulópontjához invitálunk Benneteket.
A Duna-Tisza csatorna, amely a Kiskunságon át vezetne, a Dunát kötné össze a Tiszával, körülbelül a Dunaharaszti-Dabas-Cegléd-Szolnok vonal mentén. A csatornából eddig csak egy kis rész, 22 kilométer készült el.
Nem feltétlenül a táj szépsége (bár azért az sem elhanyagolható) miatt invitálunk ide Benneteket. Inkább azért, hogy felhívjuk a figyelmet, hogy az egyéni és politikai érdekek akár több száz éven keresztül tudnak hátráltatni egy nagy, az egész országunk számára fontos döntést, vállalkozást.

A Duna-Tisza csatornáról
Magyar szakemberek közel 300 éve ostromolják a kormányokat a Duna és a Tisza összekapcsolásának követelésével. Az eddigi 13 kísérlet megbukott az érdekellentéteken, és a kormányok rövid távban gondolkodó politikáján. Az elmúlt évszázadokban, elsősorban, a hajózás, áruszállítás megindításának szükségessége indokolta a csatorna megépítését. Ma sokkal erősebb érvek! Többek között a XX-XXI. század, a globalizált világ környezetkárosító kihívásai, és az európai együttműködés erősítésének közös érdekei követelik meg, a Duna és a Tisza természetes erőforrásainak hasznosítását.

Az első tervek
A csatorna megépítésének gondolatát először 1715-ben vetette fel a bécsi udvarnál bizonyos Dillher báró, Szolnok parancsnoka. Az ő terve nyomán még Pesttől délkeleti irányba haladt volna a hajózható csatorna, Szolnoknál érve a Tiszába. A megépítés okai között ekkor főként gazdasági és hadi jellegűek húzódtak meg, mert így lehetett volna az Erdélyben bányászott sót, valamint a máramarosi épületfát olcsón elszállítani. A báró számításai szerint a csatorna ára egy év alatt megtérült volna, amit az érintett 16 kerület vármegye lakossága ásott volna ki 3 hónap alatt.

A 19. századi elképzelések
A csatorna gondolata továbbra sem hagyott nyugodni egyeseket, annál is inkább, mivel 1802-ben átadták a Ferenc-csatornát a Délvidéken, amely szintén a Dunát kötötte össze a Tiszával. A vállalkozás üzletileg is sikeresnek bizonyult, így báró Podmaniczky József mellett többen is felléptek a csatorna megépítése mellett, majd az 1840. évi Országgyűlés még törvényt is alkotott a "Dunát a Tiszával összekötő csatornáról".
Azonban a munka nem kezdődött el. Ezek után gróf Széchenyi István, Reitter Ferenc, Zichy Jenő gróf is felvetette a csatorna megépítésének gondolatát.
A kiegyezés után, szintén többen javasolták a Duna-Tisza-csatorna megépítését, de ez ekkor sem realizálódott.

A 20. századi építkezések
Az első világháború után Magyarország tengerparttal nem rendelkező országgá vált és elvesztette a Délvidéken húzódó Ferenc-csatornát is, így egyre többen sürgették a két nagy folyót Magyarország területén összekötő csatorna megépítését. Külön lendületet adott ennek a Mahart új folyami tengerjáró hajóflottájának megépítése, valamint a csepeli szabadkikötő további bővülése.
Összesen 11 nyomvonalat vizsgáltak meg az 1930-as években, majd 1943-ban törvényjavaslat készült báró Bánffy Dániel földművelésügyi miniszter aláírásával, melyben a csatorna megépítését "a magyarság legeredetibb bölcsőjének, az Alföldnek gazdasági javulását látta". A második világháború nehézségei miatt az építkezés nem kezdődhetett el, majd csak 1947-ben, amikor is maga Tildy Zoltán köztársasági elnök is jelen volt a csatorna megépítésének elkezdésénél. A munkálatok azonban 3 hónap után félbeszakadtak, feltehetően a nagy költségek miatt.
Az egész társadalmat megmozgató felbuzdulás csak az első 22,5 km-es szakasz félszélességben történő elkészítéséhez volt elegendő.
Többféle terv is készült még 1947-ben, magasvezetésű, illetve mélybevágású csatornára is. Az akkori vizsgálatok a mai modern környezeti hatásvizsgálatok elődje.
A munkálatok leálltak 1947 őszén, és azóta sem kezdődött újra az építkezés, bár ismét többfajta nyomvonalterv született.

21. századi elképzelések
Az 1992-ben átadott Rajna-Majna-Duna-csatorna bebizonyította, hogy van ráció a hajózócsatornák üzemeltetésében. Ezt látva Magyarországon is többen felvetették a vízlépcsők, valamint a Duna-Tisza-csatorna megépítésnek szükségességét. Az igazi lökést azonban az adta, hogy az 1970-es évektől a homokhátság fokozatos kiszáradása és az átalakuló éghajlat miatt jelentősen csökkent a Kiskunságban lévő talajvíz szintje. Ezt felismerve 2000 után ismét terítékre került a csatorna megépítésének szükségessége, környezeti és gazdasági szempontokat egyaránt figyelembe véve. A terveknél már számoltak EU-s pénzekkel is, a bekerülési költség egy 2008-as számítás szerint 150-200 milliárd forint lenne.

Technikai jellemzői
Eredetileg 32-33 méter szélességre tervezték, amely elegendőnek bizonyult volna az 1000-1200 tonnás uszályok közlekedtetéséhez. A zsilipes megoldásnál számoltak azzal, hogy a vizet szivattyúzni kell, illetve hogy a Ráckevei-Dunát rendszeresen kotorni a megnövekedett hajóforgalom miatt. A modern tervek is hasonlóan számolnak, valamint új kikötők építését, de egyes vélemények még több kiágazó apró csatornát is számításba vesznek.
A csatorna a Dabas mellett folyó Átok-csatornába csatlakozva délnek fordul.
Egészen a hetvenes évek végéig még fürödni is lehetett benne, amikor is járványveszélyre hivatkozva azt a Köjál megtiltotta.

Ha felkeresitek a ládát javaslom, nézzetek meg a parkolótól 100 m-re lévő, frissen felújított kápolnát  N 47° 20,503' E 19° 4,419' [GCDTCS+Kápolna] is, ami a közelben található GCdhkd láda fontos része, valamint a GCdhss ládát is keressétek fel!

Kellemes sétát és jó keresgélést kívánunk!

Linkek, források:
wikipedia
DTCS


Az oldal látogatói:

Web Analytics and Web Statistics by NextSTAT


Állapot: beteg

Értékelés: értékelés (253 db): környezet: 4.54 rejtés: 4.75 web: 4.68 átlag: 4.66

 - történelmi nevezetesség, várrom, épület?
 - szép kilátás, érdemes panorámát fényképezni?
 - különleges látványosság, helyszín?
 - speciális koordináta-érték vagy magasság?
 + vízpart, tó/folyó, forrás van-e a környéken?
 - település belterületén van a láda?
 + van-e a közelben (pár száz méteren belül) lakott terület?
 + nyugodtan ajánlanád-e télen, hóban is (megtalálható-e)?
 + ajánlanád-e a környéket nyáron a legnagyobb kánikulában is?
 - hegyen, csúcson, nagy dombon van-e a láda (a környékhez képest)?
 + megközelíthető-e járművel néhány száz méteren belül?
 + a javasolt kiindulóponttól elérhető-e fél órán belül?
 + babakocsit toló család induljon-e a láda keresésére?
 + kisgyermekkel, nagyszülőkkel is elérhető helyen van?
 - igénybe veszi-e a cipőt, ruhát a környék (csalános, bogáncsos)?
 - a láda megszerzéséhez kell-e sziklát mászni (gyerek a nyakban kizárt)?
 + sötétben ajánlanád a láda felkeresését?
 - jellemző-e GPS-t valószínűleg zavaró sűrű erdő, magas sziklafal?
 - szokatlan méretű/alakú-e a láda (az ajándékok miatt fontos)?
 + el tudok-e menni kerékpárral a ládáig (vagy látástávolságban hagyhatom)?
 + GPS nélkül is érdemes megkeresni
 + kereshető minden évszakban
 + kereshető 24 órában
 - a látnivalóért fizetni kell


nepster 2018.07.24 13:56 - Megtaláltam
Bringával, köszönöm.

Winssent 2018.07.21 13:36 - Megtaláltamkörnyezet: 5 rejtés: 5 web: 5 átlag: 5.00 súly: 3.56
Megtaláltam. Köszönöm a lehetőséget. [g:hu 1.5.4]

verebiz 2018.06.15 11:00 - Megtaláltamkörnyezet: 5 rejtés: 5 web: 5 átlag: 5.00 súly: 2.90
Igényes rejtés. Köszi hogy megmutattad a "félsziget" csúcsát. :)

 
meriveder 2018.05.20 08:14 - Megtaláltamkörnyezet: 5 rejtés: 3.5 web: 5 átlag: 4.50 súly: 2.88
Köszi meglett 😊

KP1965 2018.05.16 17:52 - Megtaláltamkörnyezet: 5 rejtés: 5 web: 5 átlag: 5.00 súly: 3.88
Háromládás séta csatornák és mellékágak ölelésében, ez volt a második. Eddig nem is tudtam ennek a csatornának a létezéséről sem. Köszönöm, hogy megmutattátok, nagy élmény volt itt sétálni.

20180516_18025420180516_174935
tádé 2018.04.28 12:37 - Megtaláltam
A ládaoldal nagyon érdekes, ilyen összerendezetten még sosem olvastam a csatorna terveiről. A rejtés igényes, a helyszín is tetszett. Köszönöm!

Floribundus 2018.04.15 17:38 - Megtaláltamkörnyezet: 4.5 rejtés: 5 web: 5 átlag: 4.83 súly: 2.79
Geóka mindenben azt látja, ami...

Wilka74 2018.04.08 16:16 - Megtaláltamkörnyezet: 5 rejtés: 5 web: 5 átlag: 5.00 súly: 3.81
Uhh, ezeket a környezeteket nagyon szeretjük. Köszönjük a kalauzolást és a rejtést!

Atiss 2018.04.07 14:52 - Megtaláltam
Megtaláltam. Köszönöm a lehetőséget. [g:hu 1.5.3y] [wapon beküldött szöveg]

deakgabor1990 2018.03.13 16:28 - Megtaláltam
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! [Geoládák v2.2.2]

ha2 2018.03.09 15:10 - Megtaláltam
Szeretem az ilyen igényes ládarejtéseket(magam is alkalmazom).
A vízen kacsák kergetőztek,a telektulajdonosok kíváncsi tekintete kísérte utamat.
Visszafelé alig mentem 100 métert mikor megállt egy autós. Közölte hogy itt ez a szokás,hogy felveszik a gyalogosokat. Isten tartsa meg jó szokásukat. A buszmegállóig elfuvarozott.

 
H+W 2018.01.28 14:31 - Megtaláltamkörnyezet: 5 rejtés: 5 web: 5 átlag: 5.00 súly: 3.66
Köszönjük a rejtést!

Humbák_Művek 2018.01.20 14:52 - Megtaláltamkörnyezet: 5 rejtés: 4.5 web: 4.5 átlag: 4.67 súly: 3.13
Jó a kilátás a félsziget csücskéről! Köszi!

csg69 2018.01.07 13:00 - Megtaláltamkörnyezet: 4 rejtés: 4 web: 4 átlag: 4.00 súly: 4.33
Megvan :)

morph 2017.12.23 14:21 - Megtaláltam
Megtaláltam. Köszönöm a lehetőséget. [g:hu 1.5.3y] [wapon beküldött szöveg]

Klari2006 2017.11.19 12:43 - Megtaláltam
Megtaláltam. Köszönöm a lehetőséget. [g:hu 1.5.3y] [wapon beküldött szöveg]

Sánta8 2017.11.19 12:40 - Megtaláltam
Megtaláltam. Köszönöm a lehetőséget. [g:hu 1.5.3y] [wapon beküldött szöveg]

Gabi094 2017.11.18 13:38 - Megtaláltamkörnyezet: 5 rejtés: 5 web: 5 átlag: 5.00 súly: 1.95
Megtaláltuk!Köszönjük a lehetőséget! :)

gab.szalontai 2017.10.27 08:40 - Megtaláltam
Megtaláltam. Szép, nyugis környék. Köszi a rejtést.

majeri 2017.09.23 11:49 - Megtaláltam
Megtaláltam. Köszönöm a lehetőséget. [g:hu 1.5.3y] [wapon beküldött szöveg]


A lista az oldal alapbállításának megfelelően nem mutatja az összes bejegyzést (409 db), az összes megjelenítéséhez kattints ide.

Az alapbeállítást (20 db) felülbírálhatja a felhasználói beállítás, amelyet bejelentkezve a felhasználói adatok között tudsz megváltoztatni.


Bejelentkezés név:  jelszó:   [regisztráció]

Felhasználónevedet és jelszavadat a turistautak.hu oldalon is használhatod!

[fejlesztési ötletek] [grafikonok] [szavazások] [jogi tudnivalók] [e-mail]

[impresszum]

A geocaching.hu megnevezés és a kapcsolódó logo bejegyzett védjegy.
Kereskedelmi célú felhasználásuk csak a tulajdonosok hozzájárulásával lehetséges.
turistautak.hu