A Zala-völgyi vasút emléke
A zsurlóval benőtt vágányon nem mindig kényelmes a séta, ezt a ládát azoknak ajánljuk, akik a hazai vasút története iránt érdeklődnek.
A hagyományos ládát (átm. 11 cm * 11 cm) a megszűnt vasút sármelléki szakasza rejti. Kérlek, a rejteket csak az országút felőli oldalon bontsd meg! Tollat vigyél magaddal! Segítség a megtaláláshoz:
A láda az országút felőli sínszál rögzítő talplemeze alatt van a hiányzó talpfa helyén. Tartalék láda (átm. 7 cm * 14 cm) is van hasonló módon rejtve 3 lépésnyire nyugatra: N 46° 42,525' E 17° 13,793' 106 m [GCZVVT+altenatív láda] A ládába TravelBug helyezhető. A láda keresése Ajánlott parkoló: a fenékpusztai vízügyi igazgatósághoz közel, a vasút régi rakodó területén N 46° 42,310' E 17° 14,240' 106 m [GCZVVT+parkoló1].
Ajánlott útvonal: A parkolótól a láda a vasúti vágányon gyalogolva érhető el (üzemelő vasút esetén ez tilos lenne, de ezen a szakaszon a forgalom szünetel).
A megmaradt vasúti szakasz a Kis-Balaton tájvédelmi területének határát jelenti, ezért arról letérni külön engedély hiányában tilos. Előfordulhat, hogy természetvédelmi őrökkel találkozol, de ha nem térsz le a vágányról a mocsárvidék területére, akkor ez nem jelent problémát (Balatonfelvidéki Nemzeti Park Igazgatósága korábbi közlése). A láda is a vágány országút felőli oldalára, tehát nem a védett mocsár felé esik. Ha valaki sajnálja az időt, ami alatt a 650 méternyi távot megteszi a vágányon, és átveheti a hely hangulatát, meg egyébként se kiváncsi a Kis-Balaton határvidékére, az az országút felől is közelíthet. A mély vizesárok több helyen megszakad, például például az országút parkolásra alkalmas széles padkájánál: N 46° 42,407' E 17° 14,126' 106 m [GCZVVT+parkoló2]. Át lehet kelni az országúti híd nyugati fejénél, N 46° 42,516' E 17° 13,946' 106 m [GCZVVT+átkelés], ahol bozóton át közelíthető meg a vágány, vagy ettől 40 méternyire keletre. De ez a rejtés nem azért született, hogy felkapkodd, és könyveld a megtalálásért járó pontot.
A vasútvonal története
Ennek a helyiérdekű vasútvonalnak (vicinális) a kiépítése több ütemben történt. A pálya nagyobb része észak-dél irányú völgyekkel tagolt, hosszú dombhátakból álló mezőgazdasági területeket szelt át. A vasútvonal elődjét a Dunántúli HÉV társaság építette, első szakaszát, a Türje állomáshoz csatlakozó 4,7 km hosszú helyiérdekű vasútvonalat 1892. január 28-án nyitották meg. A vonalat később a Zalavölgyi HÉV társaság építette tovább, a 42,5 km hosszú vasútvonal Sármelléken át Balatonszentgyörgyig tartott, 1895. december 15-én nyitották meg a forgalom számára. A teljes vasútvonal a 19. majd a 27. számú menetrendi mezőben szerepelt. A 48 kilométeres távot, amely mellett 12 állomás sorakozott, a vonatok nagyjából 33 km/ó utazósebességgel tették meg, amivel ma sem kellene szégyenkeznie. Érdekesség, hogy a 70-es évek elején a napi 7 vonatpár egyike személyvonati díjszabással közlekedő gyorsított személy volt, utazósebessége elérte a 37 km/ó értéket. A csupán táblával jelzett megállókat nem számítva, az állomásépületek közül volt, amit lebontottak, egy részük egészen lelakva vagy elképesztő igénytelenséggel átalakítva maradt ránk. Néhányuknak képeslapok is őzik emlékét. Ezek és a régi fotók is tanúsítják, hogy a leromlás már a megszüntetés előtt is érzékelhető volt: a típustervek alapján épített állomásépületek elvesztették sajátos szépségüket az 50-es, 60-as évek felújításai során. A vakolatdíszek eltűntek, a cseréptetőt eternit váltotta fel, a növényzet eltűnt. Ez a mellékvonal sohasem volt kiemelt szerepű és az 1960-as évekre a technikai színvonal végletesen leromlott. Az idősebb korosztály még emlékezhet azokra a több évtizedes motorkocsikra, amelyek belsejében rettenetes dübörgést keltett a motor (az első osztály ülései itt kaptak helyet!), és a vontatott fapados kocsikban fűtésre a közepükön álló hatalmas széntüzelésű kályha szolgált.
Mindemellett bizonyos vonalkorszerűsítés még lezajlott 1968-69 során az Ukk-Zalaegerszeg fővonal átépítéséhez kapcsolódva. Ennek során Zalabér és a régi Türje állomások között a fővonali pályát új nyomvonalra terelték. A két állomás megszűnt, helyettük Zalabér-Batyk néven új állomás nyílt az egykori állomásközben. Az eredetileg Türjére csatlakozó sármelléki és a Zalabérre csatlakozó sárvári vonalakat is ide kötötték be. A teherforgalom erőltetett ütemű átterelése a közutakra azt eredményezte, hogy a csökkenő bevétek miatt elmaradtak a felújítások, majd a veszteséges üzemmenet miatt a teljes bezárás következett. A vasútvonal három részletben szűnt meg.
Középső, 31 km hosszú Sármellék-Zalaszentgrót szakaszának áruforgalma 1962-ben még 111 ezer tonna volt, tíz évvel később már alig érte el a 31 ezer tonnát. A személyforgalom is csökkenő irányzatot mutatott. Ilyen indokok alapján ezen a szakaszon hamarosan a síneket is felszedték (1974).
A Balatonszentgyörgy-Sármellék 11 km-es szakasz további üzemeltetését iparvágányként az ide települt szovjet katonai repülőtér (ma FlyBalaton) tette szükségessé a csapatok kivonásáig. A vágányok ezen a szakaszon megvannak.
A Zalabér-Batyk - Zalaszentgrót 6 km-es szakasz forgalmát 2007. március 3-tól ideiglenesen szüneteltetik, a vágányok még itt is megvannak. Vagyis a vonal teljes megszűnése ekkor történt további 13 vonallal együtt.
A parkolótól délre láthatod az Egyesített övcsatorna torkolati részét, amely a Hévizi-tó túlfolyó meleg vizét is hozza magával. A hőmérsékletkülönbség miatt a csatorna élővilága erősen különbözik a környező vizekétől.
A túlfolyó országút közeli szakaszán a legfeltűnőbb a melegebb égövről behurcolt nagylevelű moszatpáfrány (Azulla filiculoides) a víz felszínén. Az élénk húsvörös színű áttelelő forma gyakran egybefüggő szőnyegként mutatkozik. Gondatlan vagy kísérletező kedvű akvaristák jóvoltából egzotikus halak is megtalálták itt az élőhelyüket, és a horgászok meglepetésére néha horogra is akadnak, mint a tűzfejű tarkasügér (Vieja melanurus). Forrás: Vasúthistória évkönyv 2002, Keller László: Vasúti közlekedés a negyedik 5 éves terv időszakában
Köszönetnyilvánítás
Ez úton köszönjük Szente-Varga Domonkosnak a rejtés előkészítése során tett észrevételeit és a www.vasútállomások.hu honlap fotóit.
Állapot: kereshető
-
történelmi nevezetesség, várrom, épület
-
szép kilátás, érdemes panorámát fényképezni
+
különleges látványosság, helyszín
-
speciális koordináta-érték vagy magasság
+
vízpart, tó/folyó, forrás van a környéken
-
település belterületén van a láda
-
van a közelben (pár száz méteren belül) lakott terület
+
havas, jeges időben, fagypont alatti hőmérsékleten is kereshető a láda
+
nyáron, a legnagyobb kánikulában is ajánlott környék
-
hegyen, csúcson, nagy dombon van a láda (a környékhez képest)
-
megközelíthető járművel néhány száz méteren belül
+
a javasolt kiindulóponttól fél órán belül elérhető
-
mozgáskorlátozottaknak, babakocsival érkezőknek is ajánlott
+
gyerekbarát láda
-
igénybe veszi a cipőt, ruhát a környék (csalános, bogáncsos, sáros)
-
a láda megszerzéséhez sziklát kell mászni (gyerekkel nyakban kizárt)
-
sötétben is érdemes keresni
-
a GPS-t zavaró sűrű erdő, sziklafal, magas épület, stb. van
-
szokatlan méretű/alakú a láda (az ajándékok miatt fontos)
-
el lehet menni kerékpárral a ládáig (vagy látástávolságban hagyható)?
A fenékpusztai Festetics-major felőli zöld sávról érkeztünk, majd a vörös sávon továbbhaladva szerettük volna megközelíteni a ládát. Hamar rá kellett jönnünk viszont, hogy az utóbb említett vörös sávos turistaút csak a térképen létezik. Rögtön tanakodóba estünk, hogyan közelítsük meg akkor a ládát, ugyanis a javasolt irányból nagyon nehéznek tűnik a kiindulópontról terep, a természet kezdi visszahóditani és derékig ér a gaz.
Emiatt inkább autóba pattantunk és a másik irányból próbáltunk támadni - a kanyar és a híd után nem sokkal találtunk is egy alkalmas beugrót, az út mellett le tudtunk parkolni rövid időre, amíg kipattantunk az autóból. Az árok felett volt egy rövid átívelő rész, itt hamar meglett a sínpár is, elindultunk a láda irányába, visszafelé.
A vonal egyébként meglepően jó állapotban fennmaradt - csak sajnos kezdi teljesen benőni a gaz és helyenként keresztbe borult egy-egy kisebb fatörzs is, valamint csontokat is találtunk egy ponton. A rengeteg bogáncsból otthonra is vittünk magunkkal. A terep ebből az irányból (is) 5/5, tényleg elég bevállalósnak kell lenni hozzá, nem egy kimondottan drive-by láda.
A rejtek viszont mindenért kárpótol nagyon autentikus, nekünk kifejezetten tetszett. A logfüzet beázott, valamint kezd betelni, a jelszó viszont jól olvasható - lehet hamarosan ráfér majd egy csere.
A pótláda is a helyén volt, viszont egy kígyó épp jó helyszínnek vélte, hogy ott szabaduljon meg bőrétől, emiatt nem volt gusztusunk azt elővenni, ellenőrizni.
Köszönjük az élményt!
Tomi és Eszter [Geoládák v4.5.10]
Megtaláltam, köszönöm a lehetőséget! Bővebben majd otthonról... [g:hu+ 2.10.16]
Az Övcsatornánál lévő régi rakodótól indultam, és végig a síneken mentem egészen a ládáig. Legnehezebb rész a híd után van, ahol a magasra nőtt japán keserűfű és a szúrós vadszeder szinte összeér.
A ládát egyébként könnyedén megtaláltam, rendben a helyén pihen, viszont belseje nedves, a logfüzet ázott, cserére szorul.
Köszi a rejtést! :)
/A találatot a .com-on is belogoltam!/
Komoly bozót harc volt a régi rakodótól így júliusban. Sajnos ki is kellett mennem az útra, ahol nagy sebességgel jöttek az autók. Gyerekekkel nem ajánlom ebben az időszakban. A ládát rendben megtaláltam egyébként. Köszönöm a rejtést! [Geoládák v4.5.10]
Hazafelé tartva kanyarodtunk el ide. Szerencsére a forgalom minimális volt az út mentén és találtunk egy olyan helyet is, ahol alig lógtunk rá az útra. Innen rövid sétával értünk el a ládához. A töltés olyan igazi lost place-jellegű: itt-ott rádőlt egy fa, magasra nőtt a fű, korhadt a talpfa. De talán még ezekkel együtt is elbírná a szerelvényeket. Máshol ezek a sínpárok még bőven használatban lennének, itt meg csak úgy veszendőbe mennek. Amíg a '90-es évek második felében megvettem az éves MÁV-menetrendet, mindig nézegettem az itteni szárvonalon a Zalabér-Batyk megállót. Tetszett a neve.