geocaching.hu geocaching.hu FAQ/cachikett
   + geoládák ~  |  + megtalálások ~  |  + felhasználók ~  |  + poi ~   |   fórum    |   belépés
  
  
  
 
FAQ
3556. Zala-völgyi vasút (GCZVVT)

A megszüntetés előtt...

A megszüntetés előtt...

A régi Türje állomás (Kővári Balázs)

A régi Türje állomás (Kővári Balázs)

Zalabér-Batyk

Zalabér-Batyk

Zalaszentgrót a hőskorban (Sándor Antal)

Zalaszentgrót a hőskorban (Sándor Antal)

Zalaszentgrót később (Neumann István)

Zalaszentgrót később (Neumann István)

Karos jelzők kezelőállása, Zalaszentgrót (Szabó István)

Karos jelzők kezelőállása, Zalaszentgrót (Szabó István)

Kehida - Kustány (Kiss Imre)

Kehida - Kustány (Kiss Imre)

Zalaapáti (Szabó István)

Zalaapáti (Szabó István)

Sármellék

Sármellék

Sármellék és Szentgyörgy között

Sármellék és Szentgyörgy között

Zsurlómező és a Kis-Balaton

Zsurlómező és a Kis-Balaton

Az Övcsatorna a parkolótól délre

Az Övcsatorna a parkolótól délre

...és északra

...és északra

Balatonszentgyörgy egykor (Ophoven Jenő)

Balatonszentgyörgy egykor (Ophoven Jenő)

...és ma (Tóth Márton)

...és ma (Tóth Márton)

Elmúlás... (Kovács Csaba)

Elmúlás... (Kovács Csaba)
Szélesség N 46° 42,525'
Hosszúság E 17° 13,795'
Magasság: 106 m
Megye/ország: Zala
Térképen: TuHu - OSM - GMaps
Koordináták letöltése GPS-be
Közeli ládák
Közeli pontok

Elhelyezés időpontja: 2013.05.31 11:40
Megjelenés időpontja: 2013.05.31 16:38
Utolsó lényeges változás: 2013.11.07 15:26
Utolsó változás: 2017.10.01 15:29
Rejtés típusa: Hagyományos geoláda
Elrejtők: Ajtony & Zerind HUN
Felhasználó: Ajtony
Nehézség / Terep: 1.5 / 2.0
Úthossz a kiindulóponttól: 700 m
Megtalálások száma: 430 + 12 egyéb, grafikon
Megtalálások gyakorisága: 1.2 megtalálás hetente

A geoláda megtekinthető a geocaching.com-on is.
A fordítást Ajtony készítette.


A Zala-völgyi vasút emléke
A zsurlóval benőtt vágányon nem mindig kényelmes a séta, ezt a ládát azoknak ajánljuk, akik a hazai vasút története iránt érdeklődnek.
A hagyományos ládát (átm. 11 cm * 11 cm) a megszűnt vasút sármelléki szakasza rejti. Kérlek, a rejteket csak az országút felőli oldalon bontsd meg! Tollat vigyél magaddal! Segítség a megtaláláshoz:
A láda az országút felőli sínszál rögzítő talplemeze alatt van a hiányzó talpfa helyén. Tartalék láda (átm. 7 cm * 14 cm is van hasonló módon rejtve:  N 46° 42,525' E 17° 13,793' 106 m [GCZVVT+altenatív láda]

A ládába TravelBug helyezhető.

A láda keresése
Ajánlott parkoló: a fenékpusztai vízügyi igazgatósághoz közel, a vasút régi rakodó területén  N 46° 42,310' E 17° 14,240' 106 m [GCZVVT+parkoló].

Ajánlott útvonal: A parkolótól a láda a vasúti vágányon gyalogolva érhető el (üzemelő vasút esetén ez tilos lenne, de ezen a szakaszon a forgalom szünetel).
A megmaradt vasúti szakasz a Kis-Balaton tájvédelmi területének határát jelenti, ezért arról letérni külön engedély hiányában tilos. Előfordulhat, hogy természetvédelmi őrökkel találkozol, de ha nem térsz le a vágányról a mocsárvidék területére, akkor ez nem jelent problémát (Balatonfelvidéki Nemzeti Park Igazgatósága korábbi közlése). A láda is a vágány országút felőli oldalára, tehát nem a védett mocsár felé esik. Ha valaki sajnálja az időt, ami alatt a 650 méternyi távot megteszi a vágányon, és átveheti a hely hangulatát, meg egyébként se kiváncsi a Kis-Balaton határvidékére, az az országút felől is közelíthet: a mély vizesárok több helyen megszakad például az országúti híd nyugati fejénél,  N 46° 42,516' E 17° 13,946' 106 m [GCZVVT+átkelés] ahol bozóton át közelíthető meg a vágány, vagy ettől 40 méternyire keletre. De ez a rejtés nem azért született, hogy felkapkodd, és könyveld a megtalálásért járó pontot.

A vasútvonal története
Ennek a helyiérdekű vasútvonalnak (vicinális) a kiépítése több ütemben történt. A pálya nagyobb része észak-dél irányú völgyekkel tagolt, hosszú dombhátakból álló mezőgazdasági területeket szelt át. A vasútvonal elődjét a Dunántúli HÉV társaság építette, első szakaszát, a Türje állomáshoz csatlakozó 4,7 km hosszú helyiérdekű vasútvonalat 1892. január 28-án nyitották meg. A vonalat később a Zalavölgyi HÉV társaság építette tovább, a 42,5 km hosszú vasútvonal Sármelléken át Balatonszentgyörgyig tartott, 1895. december 15-én nyitották meg a forgalom számára. A teljes vasútvonal a 19. majd a 27. számú menetrendi mezőben szerepelt. A 48 kilométeres távot, amely mellett 12 állomás sorakozott, a vonatok nagyjából 33 km/ó utazósebességgel tették meg, amivel ma sem kellene szégyenkeznie. Érdekesség, hogy a 70-es évek elején a napi 7 vonatpár egyike személyvonati díjszabással közlekedő gyorsított személy volt, utazósebessége elérte a 37 km/ó értéket. A csupán táblával jelzett megállókat nem számítva, az állomásépületek közül volt, amit lebontottak, egy részük egészen lelakva vagy elképesztő igénytelenséggel átalakítva maradt ránk. Néhányuknak képeslapok is őzik emlékét. Ezek és a régi fotók is tanúsítják, hogy a leromlás már a megszüntetés előtt is érzékelhető volt: a típustervek alapján épített állomásépületek elvesztették sajátos szépségüket az 50-es, 60-as évek felújításai során. A vakolatdíszek eltűntek, a cseréptetőt eternit váltotta fel, a növényzet eltűnt.
Ez a mellékvonal sohasem volt kiemelt szerepű és az 1960-as évekre a technikai színvonal végletesen leromlott. Az idősebb korosztály még emlékezhet azokra a több évtizedes motorkocsikra, amelyek belsejében rettenetes dübörgést keltett a motor (az első osztály ülései itt kaptak helyet!), és a vontatott fapados kocsikban fűtésre a közepükön álló hatalmas széntüzelésű kályha szolgált.
Mindemellett bizonyos vonalkorszerűsítés még lezajlott 1968-69 során az Ukk-Zalaegerszeg fővonal átépítéséhez kapcsolódva. Ennek során Zalabér és a régi Türje állomások között a fővonali pályát új nyomvonalra terelték. A két állomás megszűnt, helyettük Zalabér-Batyk néven új állomás nyílt az egykori állomásközben. Az eredetileg Türjére csatlakozó sármelléki és a Zalabérre csatlakozó sárvári vonalakat is ide kötötték be. A teherforgalom erőltetett ütemű átterelése a közutakra azt eredményezte, hogy a csökkenő bevétek miatt elmaradtak a felújítások, majd a veszteséges üzemmenet miatt a teljes bezárás következett. A vasútvonal három részletben szűnt meg.
Középső, 31 km hosszú Sármellék-Zalaszentgrót szakaszának áruforgalma 1962-ben még 111 ezer tonna volt, tíz évvel később már alig érte el a 31 ezer tonnát. A személyforgalom is csökkenő irányzatot mutatott. Ilyen indokok alapján ezen a szakaszon hamarosan a síneket is felszedték (1974).
A Balatonszentgyörgy-Sármellék 11 km-es szakasz további üzemeltetését iparvágányként az ide települt szovjet katonai repülőtér (ma FlyBalaton) tette szükségessé a csapatok kivonásáig. A vágányok ezen a szakaszon megvannak.
A Zalabér-Batyk - Zalaszentgrót 6 km-es szakasz forgalmát 2007. március 3-tól ideiglenesen szüneteltetik, a vágányok még itt is megvannak. Vagyis a vonal teljes megszűnése ekkor történt további 13 vonallal együtt.


A parkolótól délre láthatod az Egyesített övcsatorna torkolati részét, amely a Hévizi-tó túlfolyó meleg vizét is hozza magával. A hőmérsékletkülönbség miatt a csatorna élővilága erősen különbözik a környező vizekétől.

Forrás: Vasúthistória évkönyv 2002, Keller László: Vasúti közlekedés a negyedik 5 éves terv időszakában

Köszönetnyilvánítás
Ez úton köszönjük Szente-Varga Domonkosnak a rejtés előkészítése során tett észrevételeit és a www.vasútállomások.hu honlap fotóit.
Állapot: kereshető

Értékelés: értékelés (226 db): környezet: 4.25 rejtés: 4.54 web: 4.65 átlag: 4.48

 - történelmi nevezetesség, várrom, épület?
 - szép kilátás, érdemes panorámát fényképezni?
 + különleges látványosság, helyszín?
 - speciális koordináta-érték vagy magasság?
 + vízpart, tó/folyó, forrás van-e a környéken?
 - település belterületén van a láda?
 - van-e a közelben (pár száz méteren belül) lakott terület?
 + nyugodtan ajánlanád-e télen, hóban is (megtalálható-e)?
 + ajánlanád-e a környéket nyáron a legnagyobb kánikulában is?
 - hegyen, csúcson, nagy dombon van-e a láda (a környékhez képest)?
 - megközelíthető-e járművel néhány száz méteren belül?
 + a javasolt kiindulóponttól elérhető-e fél órán belül?
 - babakocsit toló család induljon-e a láda keresésére?
 + kisgyermekkel, nagyszülőkkel is elérhető helyen van?
 - igénybe veszi-e a cipőt, ruhát a környék (csalános, bogáncsos)?
 - a láda megszerzéséhez kell-e sziklát mászni (gyerek a nyakban kizárt)?
 - sötétben ajánlanád a láda felkeresését?
 - van-e a GPS-t zavaró sűrű erdő, sziklafal, magas épület, stb.?
 - szokatlan méretű/alakú-e a láda (az ajándékok miatt fontos)?
 - el tudok-e menni kerékpárral a ládáig (vagy látástávolságban hagyhatom)?
 + GPS nélkül is érdemes megkeresni
 + kereshető minden évszakban
 + kereshető 24 órában
 - a látnivalóért fizetni kell


Atmosz&Zozmosz 2020.07.07 18:05 - Megtaláltam
Megtaláltuk. Köszönjük a lehetőséget. Bővebben később! [g:hu 1.6.7]

akarair 2020.06.20 14:29 - Megtaláltam
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! [Geoládák v3.4.1]

Bőrharisnya 2020.06.20 13:54 - Megtaláltamkörnyezet: 5 rejtés: 5 web: 5 átlag: 5.00 súly: 3.82
Köszi a rejtést.

Ajtony 2020.06.04 07:48 - Egyéb
Tisztelt Zugi! Van egy ládász-szólás: nem kötelező minden ládát megkeresni. A ládalapból kiderül, hogy mire számíthat, aki ezt a ládát megkeresi. Ha juszt is csak azért se tartja be az ajánlott megközelítést, akkor ne csodálkozzon azon, ha báli cipőcskéje csúnya-csúnya sáros lesz.

Zugi 2020.06.02 18:27 - Megtaláltamkörnyezet: 2 rejtés: 4.5 web: 4.5 átlag: 3.67 súly: 3.81
Pünkösdi hétvégén megtaláltam jó pár ládát, és hazafelé szimpla szürkítésből ide is betévedtem, de talán az előző találatok kontrasztja miatt is, számomra teljesen nulla volt ez a hely.
A ládarejtők elég nagy hányada él egy bizonyos "dzsindzsa-fétisben". Valamiért úgy gondolják az az igazi rejtés ha minél lehetetlenebb dzsindzsába hajtják be a kessert, főleg a bemutatandó objektumtól lehetőleg észszerűtlen távol.
A kiinduló ponttól -vízügyi igazgatóság- elnézve a sín irányába inkább nem próbálkoztam, talán télen még rendben lehetne, de ekkora gazban nem indultam neki, pláne nem nyári öltözetben. A másik részről pedig maga a rejtés távolsága sem tetszett. Minek ennyit gyalogoltatni a nagy semmiben? Emiatt kocsival a főút mellett elmentem a láda vonaláig, de arrafelé pedig lehetetlen volt rendesen félreállni a meredek padka miatt. Végül találtam egy csapást, amin felmásztam a töltésre. A láda meglett, legalább a rejtés ötletes. Visszafelé a csapáson még bokáig süllyedtem a mocsárban is, nesze neked vászoncipő. Számomra teljesen felejtős egy felhagyott síndarabért ez az egész. Ismerek millióegy ilyet a lakhelyem közelében is, értéke számomra nincs.

IMG_20200602_181210_resize_2IMG_20200602_181214_resize_2
IMG_20200602_181229_resize_2IMG_20200602_181235_resize_2
IMG_20200602_181247_resize_2IMG_20200602_182300_resize_2
IMG_20200602_182302_resize_2IMG_20200602_183033_resize_2
naandi8 2020.05.31 13:53 - Megtaláltamkörnyezet: 5 rejtés: 5 web: 5 átlag: 5.00 súly: 2.88
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! Gabriel79 és Kn_saci13 társaságában! [Geoládák v3.4.0]

Gabriel79 2020.05.31 13:53 - Megtaláltamkörnyezet: 5 rejtés: 5 web: 5 átlag: 5.00 súly: 2.96
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! Kn_saci13 és naandi8 társaságában [Geoládák v3.4.0]

Barnamac 2020.05.30 14:40 - Megtaláltam
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! [Geoládák v3.4.0]

Pantya 2020.05.23 12:56 - Megtaláltam
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! [Geoládák v3.3.2]

gabor03 2020.05.23 12:54 - Megtaláltam
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! [Geoládák v3.3.2]

aceespepee 2020.05.16 23:59 - Megtaláltam
megtaláltam Zsotyka és Zsozso94 társaságában :)

Zsozso94 2020.05.16 23:59 - Megtaláltamkörnyezet: 4.5 rejtés: 4.5 web: 5 átlag: 4.67 súly: 3.63
Megtaláltam acceespepee és Zsotyka társaságában! Köszönöm! :)

Zsotyka 2020.05.16 19:59 - Megtaláltamkörnyezet: 4.5 rejtés: 4.5 web: 4.5 átlag: 4.50 súly: 3.61
Köszönöm a rejtést! Aceespepee és Zsozso94 társaságában!

copfocska 2020.05.16 13:14 - Megtaláltam
Megtaláltuk, köszönjük a rejtést! [Geoládák v3.3.2]

Pomisa 2020.05.16 08:46 - Megtaláltam
ok [g:hu 1.6.4]

Szabó família 2020.04.27 14:11 - Megtaláltamkörnyezet: 5 rejtés: 5 web: 5 átlag: 5.00 súly: 4.35
Megtaláltuk, köszönjük a rejtést! [g:hu 1.6.7]

djreros 2020.03.19 14:07 - Megtaláltam
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! [Geoládák v3.3.2]

nixmerf 2020.03.08 12:45 - Megtaláltamkörnyezet: 3.5 rejtés: 4.5 web: 4 átlag: 4.00 súly: 2.90
Megtaláltuk, köszi! Hangulatos volt a séta. [Geoládák v3.3.2]

kewa911 2020.03.08 09:51 - Megtaláltam
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! [Geoládák v3.3.2]

Hörcsög 2020.02.16 11:48 - Megtaláltamkörnyezet: 4 rejtés: 5 web: 5 átlag: 4.67 súly: 4.05
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! :) [Geoládák v3.3.2]
Nagyon jó a rejtés és ilyenkor télen a dús vegetáció hiánya miatt nem is akkora kihívás, azért sem drive in lett, pedig mára volt még bőven látnivaló...

nagyutazo 2020.02.15 15:40 - Megtaláltam
Megtaláltuk, köszönjük :)

Hamish 2020.02.11 14:30 - Megtaláltamkörnyezet: 5 rejtés: 5 web: 5 átlag: 5.00 súly: 2.30
Köszönöm a rejtést.

Turistaember 2020.02.08 16:19 - Megtaláltamkörnyezet: 5 rejtés: 5 web: 5 átlag: 5.00 súly: 3.75
Megtaláltam! Köszönöm, hogy hozzásegítettél a hely megismeréséhez! [Geoládák v2.2.5]

Ásványvadász 2020.02.04 12:20 - Megtaláltamkörnyezet: 5 rejtés: 5 web: 5 átlag: 5.00 súly: 3.87
Megtaláltuk. Köszönjük a lehetőséget. [g:hu 1.6.4]
A ládától kb 300 méterre nyugatra megláttunk egy átjárót az út és vasút között. Gyors parkolás után itt mentünk be. Úgy gondoltuk a jeges szélben ennyi séta is elég lesz. Rengeteg száraz, letört, csonkolt fát láttunk a környéken. Ez mi?
A láda beázott, de a füzet a zacsiban még száraz.

Monaa92 2020.01.18 10:40 - Megtaláltam
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! [Geoládák v3.2.2]


A lista az oldal alapbállításának megfelelően nem mutatja az összes bejegyzést (442 db), az összes megjelenítéséhez kattints ide.

Az alapbeállítást (25 db) felülbírálhatja a felhasználói beállítás, amelyet bejelentkezve a felhasználói adatok között tudsz megváltoztatni.


Bejelentkezés név:  jelszó:   [regisztráció]

Felhasználónevedet és jelszavadat a turistautak.hu oldalon is használhatod!

[fejlesztési ötletek] [grafikonok] [szavazások] [jogi tudnivalók] [e-mail] [impresszum]

A geocaching.hu megnevezés és a kapcsolódó logo bejegyzett védjegy.
Kereskedelmi célú felhasználásuk csak a tulajdonosok hozzájárulásával lehetséges.