WAP: A láda (15x22x5 cm) talajszinten keresd! Jól láthatóan meg van jelölve.
A ládába TravelBug nem helyezhető.
Megközelítés
Derekegyház Szentes vagy Nagymágocs felől közelíthető meg. A faluban tábla jelzi, hogy hol kell lekanyarodni Tompahát felé. A láda közelében a műút mellett könnyen lehet parkolni.
Láda
A láda vízhatlan konyhai tároló doboz (15x22x5 cm). A rejtésről képet és egyéb utalást ne rakj fel!
Története
Derekegyház történetéről a falu honlapján bővebben is olvashatsz. Én most egy országosan, sőt világviszonylatban is kiemelkedő műszaki megoldásról szeretnék megemlékezni a láda telepítésével.
Az 1930-as évektől egy virágzó uradalom fejlődött ki a derekegyházi földeken. A birtok központja a Károlyi-kastély volt, amelyhez több majorság is tartozott. A kastélyt később báró Weiss Manfréd vásárolta meg, aki modern öntözéses gazdálkodást alakíttatott ki a környéken. Szabályos 200x200 méteres táblákra osztották a földeket, és közéjük öntöző csatornákat ásattak. A csatornák táplálására 5 db 300 m mély kutat fúratak. Az öntözést egy erre a célra gyártott "Szent Anna" nevű öntözőhajó oldotta meg.
A hajótestet Csepelen építették, a Weiss Manfréd Acél-és Fémművek Rt.-ben. A szivattyút a MÁVAG gyártotta. A hajó 34 m hosszú, 3,5 m széles, és 25 cm merülésű volt. 2 db Ganz-Jedrassik 150 lóerős 8 hengeres dízelmotor hajtotta meg a 2 db Ganz centrifugálszivattyút, amely 4500 liter/perc teljesítményű volt. A vizet 2 db fősugárcsőbe, és 2 db kormánysugárcsőbe vezették. Utóbbiak irányításával oldották meg a hajó mozgását. A fősugár csövek 90 m távolságra juttatták a vizet. A háború alatt a hajó elsüllyedt, a motorok szétfagytak.
1960-ban a balatonfüredi hajógyárban átépítették a hajót, amely csak 3 évig üzemelt. Ebben egy harckocsi motor működött. A konstrukciós hibák, illetve az elhanyagolt csatornák miatt a hajót már nem tudták használni.
2022-ben elkészítettem a hajó 3D modelljét, amit itt lehet megnézni: WebGL öntözőhajó
A csatornákon kisebb hajókat használtak a termények szállítására is. Ezeket talicskával rakodták meg, és egy ember tudta vontatni.
A Tompahátra vezető út mellett most is öntözésre használják a megmaradt csatornákat. A műút az egykori lóvontatta kisvasút nyomvonalát követi. Mai is működik két kút:
A rejtés az egyik főcsatorna mellett található. Ma is használják az öntözésre, de ma már a Kórógy-ér vizét szivattúzzák a csatornákba. A rejtésnél látható beton építmények, és zsilipek már később kerültek oda.
Tompahát felé kanyarodva érdemes lassítani, mert nagyon sok nyúl, fácán és őz fordulhat elő a szántóföldeken. Gyakran a nyulak az út szélén lapulnak, és autóval 2-3 méterre is megközelíthetőek.
A korabeli fényképeket, és az információk nagy részét Ágoston Zoltántól kaptam, aki önerőből kutatja a falu történetét. Külön köszönet neki.
Ládatörténet:
2013.12.29: Sajnos a láda kihelyezése után 3 hónappal már el is vitték. Ezért kicsit védettebb helyre telepítettem az új ládát, és nehezebb lett a rejtés is.
2019.12.29: Pár napja a teljes láda eltűnt. Átmenetileg egy kisméretű hengeres dobozzal pótoltam.
2024.07.08: A ládát ismét ellopták, ezért új helyre költöztettem, közel az egykori főcsatorna partjára. Az első három megtalálónak egy-egy egyénileg festett geobogarat helyeztem el a dobozban.
Állapot: kereshető
-
történelmi nevezetesség, várrom, épület
-
szép kilátás, érdemes panorámát fényképezni
-
különleges látványosság, helyszín
-
speciális koordináta-érték vagy magasság
-
vízpart, tó/folyó, forrás van a környéken
-
település belterületén van a láda
-
van a közelben (pár száz méteren belül) lakott terület
+
havas, jeges időben, fagypont alatti hőmérsékleten is kereshető a láda
-
nyáron, a legnagyobb kánikulában is ajánlott környék
-
hegyen, csúcson, nagy dombon van a láda (a környékhez képest)
+
megközelíthető járművel néhány száz méteren belül
+
a javasolt kiindulóponttól fél órán belül elérhető
-
mozgáskorlátozottaknak, babakocsival érkezőknek is ajánlott
+
gyerekbarát láda
-
igénybe veszi a cipőt, ruhát a környék (csalános, bogáncsos, sáros)
-
a láda megszerzéséhez sziklát kell mászni (gyerekkel nyakban kizárt)
-
sötétben is érdemes keresni
-
a GPS-t zavaró sűrű erdő, sziklafal, magas épület, stb. van
-
szokatlan méretű/alakú a láda (az ajándékok miatt fontos)
+
el lehet menni kerékpárral a ládáig (vagy látástávolságban hagyható)?
Ismét megtréfáltam önmagam, az árok innenső oldaláról támadtam, (fél, egyméteres fűtenger) térdnadrágban, hisz nyárelő van, ugye!
Természetesen a túloldalról hibátlan, "városi jellegű" megközelítés lehetséges!
Köszönet a korrekt rejtésért! [Geoládák v4.5.9]
Sajnos csak a megrongált rejteket találtam meg. :(
Telefonon beszéltem a rejtővel, és az ott beszéltek alapján kérem a jelszó nélküli találat jóváhagyását.
Alföldi Kéktúra során jártem erre, Gádoros - Mindszent részt teljesítettem. Eközben tettem egy kitérőt a ládáért. Sajnos a láda eltűnt, csak a maradványa volt ott.
Kérném szépen a kép alapján elfogadni. Előre is köszönöm! [Geoládák v4.4.1]
Kemping biciklivel Szegedről, mert a rendes biciklim a szerelőnél van. Itt kicsit keresgélni kellett de meglett végül. Utána a GCAK-ot megtaláltam.
Ez volt a leghosszabb túra, amit eddig csináltam ezzel a biciklivel, amit inkább bevásárlásra használom, de meglepően élveztem. A súlya feleannyi, mint a hegyi biciklim, könnyű tekerni.
Megtaláltam, köszönöm a lehetőséget. Bővebben majd otthonról... [g:hu+ 2.10.16]
A GCAK mozgatása után ügettem el ezért a ládáért, melyet rendben a helyén találtam.
Köszi a rejtést! :)
Megtaláltuk, köszönjük a rejtést! A láda újra a helyén van. További jó keresést! Szép rejtés! Sajnos logbook nem volt benne, csak egy notes lap, ami be volt telve. Volt velünk egy, beletettük! Hátha egyszer a rejtek is újra lesz alkotva! Olívia, Ulrik és Dóra mama [Geoládák v4.2.6]