geocaching.hu geocaching.hu FAQ/cachikett/szabályzat
   + geoládák ~  |  + megtalálások ~  |  + felhasználók ~  |  + poi ~   |   fórum   |   belépés
  
  
  
 
FAQ
Nyomtatás
Nyomtatás
Nyomtatás
2014. Ejtőernyős emlékhely (GCEJE)
Az egykori repülőtér napjainkban
Az egykori repülőtér napjainkban
Vitéz Bertalan Árpád őrnagy, az ejtőernyősök parancsnoka
Vitéz Bertalan Árpád őrnagy, az ejtőernyősök parancsnoka
Az ejtőernyősök jelvénye
Az ejtőernyősök jelvénye
Ejtőernyősök egy csoportja
Ejtőernyősök egy csoportja
Savoia-Marchetti (SM-75) szállítógép
Savoia-Marchetti (SM-75) szállítógép
Vidám fiúk
Vidám fiúk
Ejtőtartály
Ejtőtartály
Ejtőtartályok málházása
Ejtőtartályok málházása
A katasztrófa után ennyi maradt a gépből
A katasztrófa után ennyi maradt a gépből
A harangláb Jutason
A harangláb Jutason
Emlékoszlop a veszprémi temetőben
Emlékoszlop a veszprémi temetőben
Az ejtőernyősök sírjai
Az ejtőernyősök sírjai
1
1
Egy könyv az ejtőernyősökről
Egy könyv az ejtőernyősökről

Szélesség N 47° 7,826'
Hosszúság E 17° 53,465'
Magasság: 225 m
Megye/ország: Veszprém
Térképen: TuHu - OSM - GMaps
Koordináták letöltése GPS-be
Közeli ládák
Közeli pontok

Elhelyezés időpontja: 2008.03.30 15:30
Megjelenés időpontja: 2008.04.05 04:24
Utolsó lényeges változás: 2017.01.09 20:18
Rejtés típusa: Hagyományos geoláda
Elrejtők: zsorzs
Felhasználó: zsorzs
Nehézség / Terep: 1.0 / 1.0
Úthossz a kiindulóponttól: 60 m
Megtalálások száma: 713 + 2 sikertelen + 11 egyéb
Megtalálások gyakorisága: 1.4 megtalálás hetente
A geoláda nincs bejelentve a geocaching.com-on.


Wap:
Veszprémtől É-ra, Jutaspuszta külterületén, az ejtőernyős emlékműtől DNY 15 m, hagyományos geoláda, 10x6 cm műanyag doboz, kisebb kőrakás alatt.
Wap vége


A ládába TravelBug nem helyezhető.

Megközelítés:
Veszprém É-i körgyűrűről a körforgalomnál N 47° 6,967' E 17° 54,101' [GCEJE+1]Jutaspuszta irányába, majd a második vasúti átjárótól a rossz minőségű betonúton tovább a hegyek felé.

Ajánlott parkoló:
 N 47° 7,845' E 17° 53,519' 229 m [GCEJE+parkoló1] A láda a parkolótól kb. 60 m-re található, de lehet drive-in is:-)

Bevezető

A geoládák általában szép, érdekes helyre kalauzolnak el bennünket. Ez a láda nem ilyen. Sőt, a ládához vezető út és a környék nekem kimondottan nem tetszik. A Veszprémtől északra elterülő köves, füves pusztaság több mint egy évszázada katonai gyakorlótér. Nem jó ez másra. A sivár, mindig szeles mezőt talán csak a háttérben magasodó Papod-hegy látványa teszi elviselhetővé. Tehát ide nem a hely szépségéért érdemes eljönni. Ez a geoláda azoknak állít emléket, akik letették a magyar katonai ejtőernyőzés alapjait. Ha nem olvasod végig a leírást, a helyszínt sem fogod értékelni...

Jutasi harangláb

A magyar katonai ejtőernyőzés születése hivatalosan 1938 szeptemberére tehető, amikor Szombathelyen ejtőernyős kiképző keret létesült vitéz Bertalan Árpád százados vezetésével. 1939 októberében Pápára tette át a székhelyét az akkorra századdá bővült alakulat, 1940 augusztusától pedig már zászlóaljként szerepelt a Magyar Királyi Honvédség hadrendjében. Első bevetésük tragikus végkimenetelűvé vált, hiszen az akcióra induló négy szállítógép közül a vezérgép közvetlenül felszállás után lezuhant, és Vitéz Bertalan őrnagy zászlóaljparancsnok, valamint 15 ejtőernyős és a repülőszemélyzet négy tagja a roncsok között lelte halálát.
A tragédia helyszínén Jutaspusztán 1991. óta harangláb emlékeztet a több mint hatvan éve történt eseményekre. Itt találkoznak évente az aktív és veterán pilóták, ejtőernyősök. Emlékeznek a tragédiára, ahol a magyar katonai ejtőernyőzés megalapítója Vitéz Bertalan Árpád őrnagy és tizenkilenc társa vesztette életét. Sajnos ilyen szomorú eseménnyel kezdődött az első magyar katonai ejtőernyősök harci alkalmazása.

Történelem

1941. április 11-én 14 órakor a magyar III. hadtest alakulatai támadást indítottak a Duna-Tisza által határolt jugoszláv területek, a baranyai háromszög, valamint a muraközi területek elfoglalására. A hadművelet során az első magyar ejtőernyős zászlóalj bevetésével is számoltak. A terv az volt, hogy Bácskában, a Ferenc József csatorna egy fontos hídját (Szenttamás) az ejtőernyősök 104 fős harccsoportja egy meglepetésszerű támadással elfoglalja és a saját csapatok beérkezéséig megtartja.

Az esőzések miatt a füves pápai repülőtér talaja felázott, így a csapatszállító gépek csak terhelés nélkül, üresen tudtak felszállni, ezért a repülőtéren állomásozó 5 db Savoia-Marchetti SM-75 repülőgép 1941. április 11-én parancsot kapott a Veszprém melletti Jutas repülőtérre történő átrepülésre, mivel ennek talaja köves volt. Az E-105 lajstromszámú gép motorhiba miatt csak másnap tudott átrepülni a jutasi repülőtérre, így az eredeti tervtől eltérően Veszprémben már csak 4 db SM-75 repülőgéppel készültek az ejtőernyősök a bevetésére. Az ugróállomány átszállítása Pápáról Veszprémbe tehergépkocsikkal történt.

1941. április 12-én a reggeli órákban a magyar légierő Önálló Távolfelderítő Repülőosztály egy Ju-86-s gépe felderítést hajtott végre a tervezett bevetés körzetében. A pilóta jelentése szerint a hídon a visszavonuló jugoszláv katonák özönlenek, és az átkelő felrobbantására utaló előkészületek is jól észlelhetők.

A négy csapatszállító repülőgépet Jutason feltöltötték üzemanyaggal, elhelyeztek bennük négy-négy, egyenként 100 kg-os ejtőtartályt lőszerrel, nehézpuskákkal és géppuskákkal. A bevetési terv szerint a négy gép kötelékrombuszt repül, két ajtón át egyszerre dob, s ezzel megakadályozza a deszant szétszóródását. A 4 x 26 fő 60 másodperc alatt elhagyja a gépet.

A tragédia

A 17 órára szóló bevetési parancs 15 óra 45 perckor érkezett meg géptávírón. A deszant 16 óra 45 perckor beszállt, majd a pilóták a motorok bemelegítése után megindultak. A gépek egymás után jobbra fordultak, elgurultak a repülőtér város felőli végébe, ott bal fordulattal szembefordultak a széllel és a bakonyi Papod tetővel, majd az E-102 lajstromjelű első gép-fedélzetén Bertalan őrnaggyal - nekifutott, és a hangárok vonalában felemelkedett. Közben a második gép nekifutásban, a harmadik gurulóban volt, az utolsó éppen hogy megindult, amikor a vezérgép hirtelen meredeken emelkedni kezdett felfelé, elveszítette sebességét, 50-80 méter magasan átbillent, jobbra dőlt és lapos szögben, de működő motorokkal a talajt érintve csúszott. A gép légcsavarjai leszakadtak, a jobb motor levált, és benyomódott a kabin oldalába. A gép alsó burkolata felszakadt, az alsó géppuskaállás leszakadt, a kiömlő benzin pedig a forró alkatrészektől lángra lobbant.

A baleset alig két perc alatt zajlott le. 17 óra 1 perc volt. A gépből a hátsó ajtón keresztül négy fő menekült ki, a légi lövész a hátsó géppuskaállásból a gép oldalán lecsúszva talált kiutat. A belső térből a lángokon keresztül még öt főnek sikerült kimenekülnie. Az egyik katona - akinek már sikerült kimenekülnie - visszament, hogy a parancsnokot kimentse az égő gépből, de ő is életét vesztette. A mentést nehezítette, hogy a repülőtér nem volt felkészülve a balesetekre, hiányzott a tűzoltó osztag és a tűzoltó felszerelés. A sebesülteket a veszprémi kórházba szállították. A balesetben 20 katona halt hősi halált.

A helyzetet bonyolította, hogy a vezérgépen voltak a hadműveleti dokumentumok, részletes térképek, célfotók, amelyek mind elégtek. Azt az elvet, amelyet a németek alkalmaztak, hogy a parancsnok később induljon, de elsőnek ugorjon, itt nem tartották be. A baleset után a rangidős tiszt, Kiss Zoltán főhadnagy vette át a parancsnokságot. Ő, az egység önbizalmának és presztízsének helyreállítása érdekében, a bevetést javasolta, de kisebb erőkkel. Ennek megfelelően folytatták az előkészületeket, csökkentették a létszámot és a ledobásra kerülő anyagot. Közben a III. hadtest parancsnoksága úgy döntött, hogy a bevetést végrehajtják.

A megmaradt három gép 19 órakor elemelkedett a veszprémi kifutóról, és már szürkületben folytatta az útját a Ferenc József csatorna hídja felé. Az egyik gép motorja akadozni kezdett, ezért lemaradt, de a kötelék így is eljutott Bácskába, a hadműveleti területre. Azonban navigációs hiba miatt az eredeti cél előtt 15 km-rel, 3 perccel korábban történt az ugrás és Csantavértől délre értek földet az ejtőernyősök. A korábbi kiugrás következtében a deszantosok már csak előrenyomuló "földi" csapatokkal érték el a kijelölt célterületet.

Szakemberek szerint a vezérgép lezuhanását nem a túlterhelés, hanem műszaki hiba okozta. A hivatalos vizsgálóbizottsági jelentés szerint: " a gép magassági kormány trimm (kiegyenlítő) rendszerének meghibásodása okozta a tragédiát. A vezérlőrendszer, vagy a csőrendszer hibája miatt hirtelen faroknehéz helyzetbe jutott a repülő, és csak a motorok teljesítménye emelte felfelé. A meredek állásszög miatt azonban a sebessége elégtelenné vált." Tény, hogy a megmaradt 4 db SM-75 repülőgépből kettő még 1941-ben műszaki ok miatt lezuhant.

A veszprémi légikatasztrófában 1941. április 12-én hősi halált halt katonák névsora:

Ejtőernyősök:
1. Vitéz Bertalan Árpád őrnagy
2. Horváth Gyula szakaszvezető
3. Kerekes Imre szakaszvezető
4. Koscsó Lajos tizedes
5. Auth Károly örvezető
6. Molnár András örvezető
7. Németh János örvezető
8. Szabó György őrvezető
9. Czakó Mihály ejtőernyős
10. Fejes József ejtőernyős
11. Horváth Mihály ejtőernyős
12. Pados Géza ejtőernyős
13. Pomázi Imre ejtőernyős
14. Radványi Mihály ejtőernyős
15. Sándor Sándor ejtőernyős
16. Varga Gyula ejtőernyős

Repülők:
1. Kelemen Károly százados, pilóta, szállító-repülőszázad parancsnok
2. Bene László főhadnagy, navigátor
3. Petri Károly örmester, rádiós
4. Döbör János szakaszvezető, szerelő

Vitéz Bertalan Árpád őrnagy az ejtőernyős zászlóalj parancsnoka a budapesti Farkasréti temető Felső temetőrész (Hóvirág út) új 15. parcella 3. sor 36. sírhelyen (N47 29,115 E18 59,763), míg az ejtőernyősök és a repülők földi maradványai a veszprémi Vámosi úti temető katonai parcellájában találhatók.

Nem kötelező program

Ha időtök engedi, látogassatok el a veszprémi temetőbe, amely a város DNY-i szélén, közvetlenül a körgyűrű (8-as főút) mellett fekszik. A főbejárat  N 47° 4,925' E 17° 53,807' 279 m [GCEJE+parkoló2] mellett találtok parkolóhelyet. Innen a temetőben táblák vezetnek a német katonai temetőig, melynek egy önálló parcellájában nyugszanak a magyar honvédek. Az ejtőernyős fa emlékoszlop  N 47° 4,775' E 17° 53,886' 286 m [GCEJE+2] mögött 7 db kőkereszten olvashatjátok a tragédiában elhunyt ejtőernyősök és repülők nevét.

Itt meghallgathatod az Ejtőernyős induló-t MP3 formátumban.

Ha felkeltette érdeklődésedet a kor, illetve az ejtőernyősök története, olvasd el Bárczy János: Zuhanóugrás című könyvét. (Tények és tanúk. Magvető könyvkiadó, Budapest 1981. Alföldi Nyomda), illetve Bárczy egy másik művét a Vádindítvány -t. (Magvető Könyvkiadó, 1979))

Forrás:
1.) Simon László ny.alez.:
A magyar katonai ejtőernyőzés 1945-ig
2.) Suba János:
Ejtőernyős hadművelet tragédiával


A geoláda rejtekhelyétől É-i rányba tekintve láthajuk a 646 m-es Papod-hegyet. 2013. október 17-én avatták fel a hegy csúcsán a Vitéz Bertalan Árpád kilátót, amelyet a HM VERGA Veszprémi Erdőgazdaság Zrt. készített. A kilátóból csodálatos körpanorámában gyönyörködhetünk! A kilátót legkönnyebben Hárskútról lehet megközelíteni a piros jelzést követve.

------------------------------------------------------------------
2011.07.02-án 12:00 órakor újra rejtve, más helyen!
------------------------------------------------------------------
2013.06.01-én 17:30 órakor kicseréltem a beázott ládát!
------------------------------------------------------------------
2014.12.24-én 10:45 órakor kicseréltem a ládát!
------------------------------------------------------------------
2016.01.08-án 10:40 órakor kicseréltem a ládát!
------------------------------------------------------------------
Állapot: kereshető

Értékelés: értékelés (477 db): környezet: 3.94 rejtés: 4.32 web: 4.62 átlag: 4.29

 - történelmi nevezetesség, várrom, épület?
 - szép kilátás, érdemes panorámát fényképezni?
 + különleges látványosság, helyszín?
 - speciális koordináta-érték vagy magasság?
 - vízpart, tó/folyó, forrás van-e a környéken?
 - település belterületén van a láda?
 + van-e a közelben (pár száz méteren belül) lakott terület?
 + nyugodtan ajánlanád-e télen, hóban is (megtalálható-e)?
 + ajánlanád-e a környéket nyáron a legnagyobb kánikulában is?
 - hegyen, csúcson, nagy dombon van-e a láda (a környékhez képest)?
 + megközelíthető-e járművel néhány száz méteren belül?
 + a javasolt kiindulóponttól elérhető-e fél órán belül?
 + babakocsit toló család induljon-e a láda keresésére?
 + kisgyermekkel, nagyszülőkkel is elérhető helyen van?
 - igénybe veszi-e a cipőt, ruhát a környék (csalános, bogáncsos)?
 - a láda megszerzéséhez kell-e sziklát mászni (gyerek a nyakban kizárt)?
 - sötétben ajánlanád a láda felkeresését?
 - jellemző-e GPS-t valószínűleg zavaró sűrű erdő, magas sziklafal?
 + szokatlan méretű/alakú-e a láda (az ajándékok miatt fontos)?
 + el tudok-e menni kerékpárral a ládáig (vagy látástávolságban hagyhatom)?
 - GPS nélkül is érdemes megkeresni
 + kereshető minden évszakban
 + kereshető 24 órában
 - a látnivalóért fizetni kell

Geoláda megtalálói:
becko 2017.11.04 09:25 - Megtaláltam
A sorompó előtt állt két marcona katonai rendész, de nem lőttek le, így még megkereshettem Veszprém összes ládáját.

joove 2017.10.28 16:37 - Megtaláltam
Márkó felöl gyalogoltunk Veszprémbe igy útba esett.

benger 2017.10.14 18:12 - Megtaláltam
Megtaláltuk. Köszönjük! [g:hu 1.5.3y] [wapon beküldött szöveg]

ncs001 2017.10.14 11:19 - Megtaláltamkörnyezet: 4 rejtés: 3 web: 4.5 átlag: 3.83 súly: 3.40
Köszi a rejtést!

zoltot 2017.10.07 13:22 - Megtaláltam
Zenobios és Zala társaságában...
A láda nélkül nem biztos, hogy eljutottunk volna ide is... Köszönjük!
Az üres, törött ládát kövek alatt találtuk. A jelszó a dobozon volt.
Új ládát és logbook-ot helyeztünk ki, a rejteket közelebb raktuk a bokor tövéhez. Azonban ideálisabb volna egy távolabbi hely az úttól és az emlékműtől is.

IMG_20171007_133216IMG_20171007_133204
Zala 2017.10.07 13:21 - Megtaláltam
Köszönjük!

Zenobios 2017.10.07 13:20 - Megtaláltam
Köszönjük!

vViktor 2017.09.13 20:50 - Megtaláltam
Koszorúk szétszórva, ládának csak a doboza van meg.

"De ezen a földön találtam kincset." - Republic

stmester 2017.09.09 11:15 - Megtaláltamkörnyezet: 1 rejtés: 1 web: 4.5 átlag: 2.17 súly: 4.10
Lehangoló volt a sok száraz koszorú, amit valamikor kitettek, de most a szél elfújta több méterre. A láda alja-teteje törött, logfüzet nincs benne. Már elfogyott a pótló készletem mára.

zöldfülű 2017.09.02 12:40 - Megtaláltamkörnyezet: 5 rejtés: 5 web: 5 átlag: 5.00 súly: 4.26
Lefülelve :-)
Veszprémben keresztül-kasul: jó volt újra e gyönyörű város köveit koptatni.
Szomorú hely, szomorú látvány: a láda elemi szanaszét, a jelszót a tetejéről lehet leolvasni :-( És sajnos sokan járnak ide szemetelni :-(((
Köszi a rejtést

004005
álomfogók 2017.08.01 13:40 - Megtaláltam
Az utolsó nap Veszprém környékén ládáztunk.

zsupisti 2017.07.25 13:48 - Megtaláltam
Megtaláltam. Köszönöm a lehetőséget. A doboz törött.. [g:hu 1.5.3y] [wapon beküldött szöveg]

Lopakodó 2017.07.22 12:51 - Megtaláltam
Ok.

MnM 2017.06.21 10:55 - Megtaláltam
Koszonjuk a rejtest!

parrish 2017.06.04 23:59 - Megtaláltam
Megtaláltuk.

L-200 2017.06.04 23:59 - Megtaláltam
Megvan.

Butchman 2017.05.26 10:39 - Megtaláltam
Megtaláltam. Köszönöm a lehetőséget. [g:hu 1.5.3y] [wapon beküldött szöveg]

Tikis 2017.05.21 19:44 - Megtaláltam
Megtaláltam. Köszönöm a lehetőséget. [g:hu 1.5.3y] [wapon beküldött szöveg]

Tasnerp 2017.05.20 18:30 - Megtaláltam
Megtaláltam!! :)

uvegeskornelia 2017.05.10 18:25 - Megtaláltam
Megtaláltam
Köszönöm


A lista az oldal alapbállításának megfelelően nem mutatja az összes bejegyzést (726 db), az összes megjelenítéséhez kattints ide.

Az alapbeállítást (20 db) felülbírálhatja a felhasználói beállítás, amelyet bejelentkezve a felhasználói adatok között tudsz megváltoztatni.


Bejelentkezés név:  jelszó:   [regisztráció]

Felhasználónevedet és jelszavadat a turistautak.hu oldalon is használhatod!

[fejlesztési ötletek] [grafikonok] [szavazások] [jogi tudnivalók] [e-mail]

[impresszum]

A geocaching.hu megnevezés és a kapcsolódó logo bejegyzett védjegy.
Kereskedelmi célú felhasználásuk csak a tulajdonosok hozzájárulásával lehetséges.
turistautak.hu