geocaching.hu geocaching.hu FAQ/cachikett/szabályzat
   + geoládák ~  |  + megtalálások ~  |  + felhasználók ~  |  + poi ~   |   fórum   |   belépés
  
  
  
 
FAQ
Nyomtatás
Nyomtatás
Nyomtatás
4431. Földön, vízen, levegőben - újragondolva (GCFVLU)
Vasúti Almárium - Oktató terem
Vasúti Almárium - Oktató terem
Vasúti Almárium - Utasellátó Karácsony esti hangulatban
Vasúti Almárium - Utasellátó Karácsony esti hangulatban
Vasúti Almárium - Pénztár
Vasúti Almárium - Pénztár
Vasúti Almárium - Forgalmi iroda
Vasúti Almárium - Forgalmi iroda
Vasúti Almárium - Távirda
Vasúti Almárium - Távirda
Az első pont jelszavát itt keresd!
Az első pont jelszavát itt keresd!
Kilométerkő a múltból
Kilométerkő a múltból
A távolság is inflálódik?
A távolság is inflálódik?
Rep-Tár bejárat (hajdani Indóház)
Rep-Tár bejárat (hajdani Indóház)
A Rep-Tár épülete
A Rep-Tár épülete
Az első "szerelem" aktív korában (forrás Internet)
Az első "szerelem" aktív korában (forrás Internet)
... és nyugdíjasként
... és nyugdíjasként
A Tárház fénykorában (forrás: Internet)
A Tárház fénykorában (forrás: Internet)
... és ma
... és ma
A Tárház a ládától nézve
A Tárház a ládától nézve
Ez az objektum rejti a ládát
Ez az objektum rejti a ládát
A láda környéke 626 cm-es vízállásnál
A láda környéke 626 cm-es vízállásnál

Szélesség N 47° 10,122'
Hosszúság E 20° 11,152'
Magasság: 134 m
Megye/ország: Jász-Nagykun-Szolnok
Térképen: TuHu - OSM - GMaps
Koordináták letöltése GPS-be
Közeli ládák
Közeli pontok

Elhelyezés időpontja: 2018.03.25 13:07
Megjelenés időpontja: 2018.03.25 15:57
Utolsó lényeges változás: 2018.04.05 11:58
Rejtés típusa: Multi geoláda (1H+3V)
Elrejtők: riasztos csapata
Felhasználó: riasztos csapata
Nehézség / Terep: 2.0 / 1.5
Úthossz a kiindulóponttól: 3200 m
Megtalálások száma: 13 + 2 egyéb
Megtalálások gyakorisága: 3.6 megtalálás hetente
A geoláda nincs bejelentve a geocaching.com-on.


1. N 47° 10,726' E 20° 10,576' jelszórészlet: Dohányzást tiltó lap alján
2. N 47° 09,967' E 20° 10,547' jelszórészlet a kilométerkő melletti KRESZ-tábla hátulján
3. N 47° 10,034' E 20° 10,846' jelszórészlet kerítésoszlopon
4. N 47° 10,122' E 20° 11,152' 16x11x6 cm láda a vaslemez alatt mágnessel rögzítve, benne jelszórészlet


A ládába TravelBug nem helyezhető.


A megszűnt Földön, vízen, levegőben láda megmentési lehetőségén gondolkodva született meg az ötlet, hogy a címben szereplő témát közlekedéstörténeti szemszögből kellene megközelíteni. Azért nem a régi ládát élesztettük újra, mert ennek a ládának teljesen más a tematikája. A ládanévben szereplő közegek mindig is meghatározóak voltak Szolnok város közlekedésében és életében.
Bár a város területe a paleotikum óta lakott, de az igazi fejlődést a középkor hozta el. Szolnok mindig is királyi birtok volt és a máramarosi sóbányákból származó árut a Tiszán, vízi úton, olcsón tudták Szolnokra szállítani, ahonnan szárazföldön továbbították szerte az országba. Az Aranybulla rendelkezésénél fogva, az ország két fő-sóraktárából az egyik Szolnokon helyezkedett el. A város fejlődésének új lendületet a Tisza szabályozása és a gőzhajózás megindulása adott. Az Osztrák-Magyar Monarchia korában a legjelentősebb szállítási eszköz a gőzhajó volt. 1847-ben - az országban másodikként - Szolnokot is elérte a vasút, újabb lehetőséget biztosítva a város fejlődéséhez. A vasút jelentőségét Szolnok életében az is bizonyítja, hogy a Város Napja is a vasúthoz kötődik.
A város közúti közlekedésének fontosságát a kelet-nyugati és észak-déli közlekedési tengelyek kereszteződése adja. Jelentős az átmenő forgalom, mely ma már jobbára, elkerülő utakon bonyolódik.
A levegő elemet két repülőtér képviseli a városban, a 200 hektáros sportrepülőtér és a katonai repülőtér.

A láda

1 pont: A földön (sínen)
 N 47° 10,726' E 20° 10,576' 90 m [GCFVLU-1]

A szolnoki állomás Felvételi épületében kialakított Vasúti Almáriumba invitállak benneteket először. A gyűjtemény Kondor Balázs vasúti magángyűjtő gyűjteményének része. (A gyűjtó 2018. március 15-én kitüntetést kapott munkájáért.) A kiállítás legújabb eleme a forgalmi oktató helyiséget mutatja be.
A gyűjteményről bővebben a blogSZOLNOK-on olvashattok, a vasútállomás épületéről pedig itt és itt. Mivel az épületben nem jó a GPS vétel, így a koordináta a gyűjtemény melletti bejáratra mutat.
A jelszó-részletet a megadott bejárathoz legközelebb eső, a "telefonfülkék" melletti szemetes edény felett, a dohányzást tiltó tábla alján találjátok. Ld. a fényképet!

2. pont: A földön (közúton)
 N 47° 9,967' E 20° 10,547' 86 m [GCFVLU-2]

Egy érdekes közúti emlékre hívta fel a figyelmemet ez a cikk. Elmentünk és megkerestük a másodikként említett kilométerkövet, amit most nektek is megmutatok. A rajta szereplő 2 km a 32-es főútvonal régi kezdőpontjától való távolságot, a Mátyás Király út - Thököly út kereszteződését jelöli, míg az 1 km a jelenlegi kezdőponttól, a Nagy Imre krt. - József Attila utca kereszteződésétől mért távolságot jelzi. A jelszó-részletet a kilométerkő melletti KRESZ-tábla hátulján találjátok.

3. pont: A levegőben (Rep-Tár)
 N 47° 10,034' E 20° 10,846' 86 m [GCFVLU-3]

Szolnokon az első nem hivatalos repülőgép építési és repülési kísérlet egy Székelyhidi nevű úr nevéhez fűződik 1904-ből, melyről a korabeli újságokban lehetett olvasni. Sajnos az ezzel kapcsolatos kutatásom anyaga egy költözködés során elveszett. Az első hivatalos repülés Kvasz András nevéhez fűződik, mely 1911-ben történt. Innen számoljuk a szolnoki repülés kezdetét. A katonai repülésnek állít emléket a 2016-ban átadott Rep-Tár. A főépülete egyébként Szolnok első vasútállomása (Indóház) volt. A szolnoki Repülőmúzeum korábban a katonai reptérhez kötődően üzemelt. Először a kapukon belül, majd a kiállítóhelyet a nyilvánosság számára is elérhetővé téve, a 442-es út mellé helyezték át, ahol a gyűjteményt ingyenesen lehetett látogatni. A kiállított repülőgépek nagyobb darabjai ma is ott várják sorsuk jobbra fordulását. (Arról a helyről a In Memoriam Szolnoki Repülőmúzeum láda ad további információt.)
Visszatérve a Rep-Tárhoz, engedtessék meg egy személyes élmény. A ládához anyagot gyűjtve, megláttam azt a helikoptert, amin a fedélzeti rádiós pályafutásomat kezdtem, közvetlenül annak rendszerbe állítása után. Ez egy Mi-9 típusú (Mi-8VKP) helikopter, melynek fedélzetére egy hadosztály szintű légi vezetési pont van telepítve, a szárazföldi csapatok (harckocsik) műveleteinek irányítására. Talán nem szerénytelenség, ha elárulom, hogy a fedélzeti rádióberendezések kezelési utasításait én fordítottam le magyarra. A gép a múzeum számára is új szerzemény, még a honlapján sincs róla információ (a láda megjelenésének idején). A Tiszaparti sétányon elhelyezett interaktív táblák adatbázisában, mint rövidesen érkező kiállítási darab szerepel, bővebb információk onnan nyerhetők. A Rep-Tár honlapja és egy cikk róla.
A jelszórészlet a kerítés egy olyan pontján lévő vasoszlopon található a H-kerítés takarásában, ahonnan jó rálátás nyílik a fent említett helikopterre, melynek oldalszáma 001. (Kérlek a jelszóhordozó lapot úgy rakd vissza, hogy az a betonkerítés takarásában legyen, nehogy feltűnjön a mugliknak.)

4. pont: A vízen (Tárház rakodó)
 N 47° 10,122' E 20° 11,152' 97 m [GCFVLU-4]

A koordinátán található beton létesítményen (szállítószalag alátámasztáson) lévő, beépített vas létrafokokat takaró, a felmászást megakadályozó vaslemez alatt található a láda, mágnessel rögzítve. A létra mellé állva, felnyúlva levehető. A területet kutyások használják, vigyázzatok le ne bukjon a láda! Ja, és nézzetek a lábatok elé (kutyagumi veszély)!

A kiegyezés után rohamos fejlődésnek indult a városban a vízi közlekedés sokkal jelentősebb volt, mint manapság. Gőzhajókon folyt a szállítás az igen élénk, fa-, búza- és szarvasmarha kereskedelem számára. Jelentős volt a személyforgalom is, sőt a II. világháború alatt a vasút nagy leterheltsége miatt a személyszállítás időnként csak a Tiszán történt, a partmenti települések vonatkozásában. A XX. században a közúthálózat fejlődése miatt a folyami szállítás elvesztette jelentőségét. Legtovább a gabonaszállítás tartotta magát. A Tárház mellett volt a teherkikötő. A vízi szállítás valamikor a '80-as évek elején szűnt meg emlékeim szerint. Ekkor még láttam rakodó uszályokat a Tiszán. A multi végpontja a vízi szállítás még meglévő mementóját kívánja megmutatni. Bővebb ismertető a Tárház és a rakodó működéséről itt olvasható, míg a romokról itt. Ugye mondanom sem kell, hogy a műtárgyra TILOS felmászni!
Ha nagy lenne a forgalom a parton, esetleg az árvíz, sár, körömcipő vagy bármi más akadályozna a láda megkeresésében a  N 47° 10,132' E 20° 11,131' 96 m [GCFVLU+pótjelszó] ponton Zounok ispán segít a jelszó megtalálásában. A Szolnoki mértékadó vízmércén mért 600 cm-es vízállás felett a láda környéke nagy valószínűséggel víz alá kerül. Kb. 620 cm-es vízállásig kis ügyeskedéssel megszerezhető. (Kirakni is ilyen vízállásnál raktuk ki.) A vízállást itt tudjátok ellenőrizni: szolnoki vízállás.

A jelszó a pontok sorrendjében áll össze és a pontok begyűjtésére is ezt az útvonalat javasoljuk.

Jó keresgélést és olvasgatást kívánunk az előttetek álló 3,2 km-hez és kb. 1 órás sétához.
Parkolni a Vasútállomásnál lehet, sajnos fizetős. A másik parkolási lehetőség a Rep-Tár parkolója, ez ingyenes. Innen a többi pont párszáz méteres sétával elérhető, a Vasútállomás kb. másfél kilométerre van innen.
Állapot: kereshető

Értékelés: értékelés (5 db): környezet: 4.58 rejtés: 4.69 web: 4.58 átlag: 4.62

 - történelmi nevezetesség, várrom, épület?
 - szép kilátás, érdemes panorámát fényképezni?
 - különleges látványosság, helyszín?
 - speciális koordináta-érték vagy magasság?
 + vízpart, tó/folyó, forrás van-e a környéken?
 + település belterületén van a láda?
 + van-e a közelben (pár száz méteren belül) lakott terület?
 + nyugodtan ajánlanád-e télen, hóban is (megtalálható-e)?
 + ajánlanád-e a környéket nyáron a legnagyobb kánikulában is?
 - hegyen, csúcson, nagy dombon van-e a láda (a környékhez képest)?
 + megközelíthető-e járművel néhány száz méteren belül?
 + a javasolt kiindulóponttól elérhető-e fél órán belül?
 + babakocsit toló család induljon-e a láda keresésére?
 + kisgyermekkel, nagyszülőkkel is elérhető helyen van?
 - igénybe veszi-e a cipőt, ruhát a környék (csalános, bogáncsos)?
 - a láda megszerzéséhez kell-e sziklát mászni (gyerek a nyakban kizárt)?
 - sötétben ajánlanád a láda felkeresését?
 - jellemző-e GPS-t valószínűleg zavaró sűrű erdő, magas sziklafal?
 - szokatlan méretű/alakú-e a láda (az ajándékok miatt fontos)?
 + el tudok-e menni kerékpárral a ládáig (vagy látástávolságban hagyhatom)?
 + GPS nélkül is érdemes megkeresni
 + kereshető minden évszakban
 + kereshető 24 órában
 - a látnivalóért fizetni kell

Zergi 2018.04.15 11:42 - Megtaláltam
Fogtam!

IMG_9157IMG_9167
IMG_9168IMG_9170
IMG_9171IMG_9172
IMG_9173IMG_9174
IMG_9175IMG_9176
IMG_9177IMG_9178
IMG_9179IMG_9180
IMG_9182IMG_9183
IMG_9184IMG_9185
IMG_9187IMG_9188
IMG_9189IMG_9190
ésKata 2018.04.15 11:42 - Megtaláltam
Abonytól Karcagig és vissza.

-1-2
HÁ&ZSA 2018.04.14 13:00 - Megtaláltam
Kis kirándulást tettünk Szolnokon. Közben ládát is kerestünk.

navigaator 2018.04.12 - Megtaláltam
-

Csaba & családja 2018.04.06 09:15 - Megtaláltamkörnyezet: 4 rejtés: 4.5 web: 4 átlag: 4.17 súly: 4.59
Megtaláltam, köszönöm a rejtést.

riasztos csapata 2018.04.02 17:02 - Egyéb
Norbee97 logjára reagálva.
A 3. pont kétszer is be lett mérve, egyezően. Ennek ellenére újra bemérem, rövidesen. Elképzelhetőnek tartom, hogy valaki áthelyezte a mágneslapot, innen adódik az eltérés.
Az 1. pontnál a pénztárcsarnok sosincs zárva. Nem is lehet, mert az utolsó vonat érkezése és az első vonat indulása között nincs meg az az idő, amikor a pénztárcsarnok zárható lenne. Ez így szerepel a Helyi Végrehajtási Utasítás és Üzemi Rendben is (tudom, mert én írtam ;-) ). Viszont hajnalban tényleg bezár 1 órára (a takarítás idejére), a szomszédos "Váróterem" fedőnevű, helyben csak Ragacsként emlegetett korcsmahivatal . A kiállítás tehát 24 órában kereshető! (mert fontos a pontosság :-D ) Ha mégis bezárná valaki, jelezzétek és ellátom a baját!
--------------------------------------------------------------------------------------------
A 3. pont koordinátáját ellenőriztem, 1 illetve 2 ezred eltérés volt 4,5 m pontosság mellett. Azt hiszem, ez belefér a hibahatárba. Mágneslap a helyén. Tessék kitartóan keresni!
A 4. pont környéke az előrejelzések alapján, péntek (04.06-án) este víz alá kerül. Természetesen a pont, pótjelszóval továbbra is kereshető marad.

golyakr 2018.04.01 15:53 - Megtaláltam
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! [Geoládák v2.2.3]

Norbee97 2018.03.31 12:36 - Megtaláltamkörnyezet: 4.5 rejtés: 4.5 web: 4.5 átlag: 4.50 súly: 3.94
Ezt is megtaláltam! Köszönöm a rejtést. Nem volt hiába eljönni ide. :)
Részletek és képek hamarosan.
Visszafelé haladtam a kereséssel, ugyanis az utolsó pont volt a legközelebb az állomáshoz. Mindig is szerettem Szolnokot és a Tiszát, a közeli gyalogos híd pedig a az egyik kedvencem. :) A láda elrejtése nagyon praktikus, nekem szerencsére már nem kellett a víz fölé hajolni az elővételhez. Viszont a repülőknél nagyon sokáig szenvedtem. Végignéztem a szóba jöhető kerítéseket, de a kis mágnes mintha eltűnt volna. Felhívtam a rejtőt, aki próbált segíteni, de semmi. Azt mondta ellenőrzi, tegyem fel jelszó nélkülinek. Ebben megegyeztünk, de nem hagyott nyugodni a dolog, így nem adtam fel. Nálam 9 m eltérést mutatott a telefon, amikor megtaláltam végül, nem csoda hogy nem találtam ott, ahol 1-2 m volt. :D (Esetleg egy koordinátát jó lenne pontosítani.) A második pont is könnyedén ment, az első pontnál meg kissé figyelmetlen voltam, azt hittem kint van a jelszó, de kiderült hogy odabent, ahogy a leírás irja. Bár ebben az esetben szerintem nem 24 órás a láda, tény hogy kb egy órát ha zárva van hajnalban, és az is elég valószínűtlen hogy valaki pont abban az egy órában szeretné megkeresni, de azért fontos a pontosság. :D [g:hu 1.5.4h]
864.

IMG_20180331_111959IMG_20180331_112129
IMG_20180331_112329IMG_20180331_113151
IMG_20180331_114447IMG_20180331_120539
IMG_20180331_121154IMG_20180331_122924
IMG_20180331_122930IMG_20180331_123702
erdei.laszlo 2018.03.31 12:31 - Megtaláltam
Megtaláltam!

Bőrharisnya 2018.03.27 17:44 - Megtaláltamkörnyezet: 5 rejtés: 5 web: 5 átlag: 5.00 súly: 3.60
Köszönjük a rejtést.

Johny258 2018.03.26 17:35 - Megtaláltam
Megtaláltam 2.nekifutásra. Megjelenés napján próbáltam bevadászni a piros 1-est, de mivel sötétedés után érkeztem, így a 3.pontot nem sikerült becápázni, ezért lemaradtam róla, de másnap meglett. A logfüzetbe azért az első bejegyzést sikeresen abszolváltam.

IMG_20180326_173048IMG_20180325_200300
Ajtony 2018.03.26 17:12 - Egyéb
Még az őskorban a Kulisz-féle változatot találtam, a következő loggal:

"Ajtony 2008.11.16 14:56
Földön-vízen-levegőben: vízen és levegőben nem jártunk, kárpótlásul 3 féle földön viszont annál többet: búzaföld, kukoricaföld, napraforgóföld."
:-)

ystray 2018.03.26 15:10 - Megtaláltam
megvan :)

GYEZegzug 2018.03.26 11:01 - Megtaláltamkörnyezet: 5 rejtés: 5 web: 5 átlag: 5.00 súly: 4.27
Valaki már logolt elsőként a füzetbe, én szívesen lemondok a 2. helyről. Megint egy jól összerakott multit csináltatok. Nézd meg a GCBDNT rejtésemet, ezek ikertestvérek szerintem. Jól éreztem magamat végig, most meg olvasom a ládaoldalt ismét. Sokat dolgoztatok rajta, gratulálok. Köszi szépen a lehetőséget.
A szigeti körforgalomnál csodálatos helikopter van, szerintem jobb mint a GCMIG pedig az sem kutya.

P_20180326_110452P_20180326_111713
P_20180326_112259P_20180326_112326
P_20180326_114017 
Judit és Béla 2018.03.25 21:00 - Megtaláltamkörnyezet: 4.5 rejtés: 4.5 web: 4.5 átlag: 4.50 súly: 4.29
Megtaláltuk. Nagyon megörültünk az új ládának, mert itt lakunk két utcányira, és Szolnokon nem mindennap jelenik meg új láda. Valószínűleg első megtalálók vagyunk, bár egy kicsit kalandosra sikerült a tegnap este. A harmadik pont először nekünk sem lett meg. Végül ystray telefonos segítségének köszönhetően megkaptuk a helyes koordinátát. A ládában olvastuk Johnny bejegyzését, így azt hittük, ő az első, de mint most kiderült, mégsem. A víz szintje emelkedőben van, aki keresni akarja a következő hetekben, gyorsan tegye meg, mert már mi is csak a víz fölé hajolva tudtuk kiemelni a ládát.


Bejelentkezés név:  jelszó:   [regisztráció]

Felhasználónevedet és jelszavadat a turistautak.hu oldalon is használhatod!

[fejlesztési ötletek] [grafikonok] [szavazások] [jogi tudnivalók] [e-mail]

[impresszum]

A geocaching.hu megnevezés és a kapcsolódó logo bejegyzett védjegy.
Kereskedelmi célú felhasználásuk csak a tulajdonosok hozzájárulásával lehetséges.
turistautak.hu