Megye/ország: Békés
Elhelyezés időpontja: 2010.07.04 18:00
Megjelenés időpontja: 2010.07.06 19:30
Utolsó lényeges változás: 2024.03.29 18:06
Rejtés típusa: Multi geoláda (2H+1V)
Elrejtők: Békés nádas
Ládagazda: hanyecz.agnes Nehézség / Terep: 2.5 / 2.0
Úthossz a kiindulóponttól: 2000 m
Megtalálások száma: 907 + 7 sikertelen + 20 egyéb, grafikon
Megtalálások gyakorisága: 1.2 megtalálás hetente
Bevezető
A sorozatos láda eltűnés miatt, jelszóhordozók veszik át a szerepet, láda, füzet, játék nincs! Szeretnék kérni mindenkit, hogy füzet hiányában , ide a logba írja le véleményét, tapasztalatait, így segítve a következő játékost!
1. A jelszó hordozó hídtól 30m re, csatorna parton, talajszint közelében(villoszlop). Perforált Al lapocskát keress!
2. Bárdos híd Al lapocska , magasan keresd!
3. Kapus híd bástyáján az üvegtéglákból kirakott oszlopok száma.
A ládába TravelBug nem helyezhető.
Leírás
Sokaknak új információ lehet (még a gyulaiaknak is!!!), hogy Gyulán összesen 21 híd van. Így elmondhatjuk, Gyula nemcsak a vizek, hanem a hidak városa is. 14 híd a város kezelésében van, 8 közúti híd, 6 a kerékpárosok és gyalogosok rendelkezésére áll.
Mi ebből a 21 hídból a 2 legjelentősebbet, és egy eldugottabbat választottuk bemutatásra. A Bárdos és Kapus műemlék, de csak az egyik alatt lehetsz vizes.
Az első pont a Körös-part utca és a Scherer F. utca sarkán lévő híd , ide került a láda.
Gyula első, immár 202 éves műtárgya a megye legrégibb közúti téglahídja.
A műemléki védelem alatt álló, négy ívnyílású téglahidat egykor a Bárdos-ér miatt építették fel. Helyén eredetileg fahíd állt, ám a megnövekedett forgalom, így például a postaúttá nyilvánítás miatt a vármegye úgy döntött, hogy szükséges végleges, immár téglából és kőből készültet emelni a víz fölé.
1803-ban a megyei közgyűlés a vármegye mérnökét, Vertich Józsefet bízta meg a híd terveinek az elkészítésével. A 12 méter széles, 56 méter hosszú négy boltozott nyílású, három középpilléres híd 1807-ben készült el Czigler Antal által és ma is használatban van.
Mivel a Bárdos-ért a Körösök szabályozása kapcsán feltöltötték, így a híd alatt ma gyalogosok és kerékpárosok közlekednek. Az autósok pedig észre sem veszik, hogy a hídon érnek be Gyula belvárosába.
A Kapushíd helyén egykor fahíd állt, amelynek állapota 1807. őszén készült jelentés szerint annyira leromlott, hogy használata veszélyessé vált. A Vármegye közgyűlése ezért arra utasította a megyei földmérőt, hogy készítsen tervet és költségvetést egy új híd építésére.
Az építkezés végül 1814-ben kezdődhetett meg a negyedik terv alapján. (Az első hármat uis vagy nem hagyták jóvá, vagy személycsere miatt készítettek újat.)
Bodoky Mihály mérnök készítette el a mai kétnyílású híd terveit. Az építkezés 1816-ban fejeződött be.
A híd méretei impozánsak, egy-egy nyílás 12 m. Ez a nyílásméret jelenleg Magyarországon a régi hidak között a legnagyobb. A híd teljes hossza 30 m., szélessége 8,6 m. A boltozatok szélessége 8,6 m (4 és fél öl) volt, ebből fél ölet foglaltak el a mellvédek, és 4 öl maradt a közlekedésre.
A híd lábánál lévő hüvelyk beosztású vízmérce az ország legrégibb vízmércéje, még a XIX. sz. első feléből való. A hídon keresztülvonuló szekerek után vámot fizettek, ezért nevezték "Kapushídnak". A hídvám szedését még Mária Terézia engedélyezte ott, ahol a hidat a földesúr építtette.
Közel 80 évig teljesítette hivatását a Kapushíd, amíg ki nem derült, hogy a híd szélessége már nem felel meg a városközpont forgalmának, így többször is átalakították. Átalakítások évei: 1894, 1932, 1986, 2007
Akinek van ideje és kedve, annak érdemes a Kapushídnál sétálnia egyet és megnézni a Világórát, ahol nyáron minden szombaton utcabál van.
Nagy melegben kellemes enyhülést adhat a tér felújításával létesített szökőkutak "látványa". Végül, de nem utolsó sorban az a mozaik, mely az első emberpárt ábrázolja. Ennek megtekintését pedig a meteorológiai állomás fémváza teszi lehetővé.
"Néhány" híd, mely a városban folyó élővízcsatornán vezet át. Ezek megtekintésének egyik alternatív módja lehet kajak, kenu vagy vizibicikli. Ennek kölcsönzője megtalálható: N 46° 38,680' E 21° 16,512' 73 m [GCBAKA+kikötő]
Ládatörténelem: 2010.08.24.
A virtuális pont koo.-ját pontosítottam. A megtalálók kreativitásra még így is szükség van :) (Bár úgy vélem, hogy sík terepen max. 4 bástyát körbejárni nem túl bonyolult...)
2010.11.22.
Az eltűnt ládát pótoltuk eredeti helyén. Álcázása szemétnek tűnhet, de nem kell megijedni!
2011.09.02.
Ládakarbantartást alkalmával láttuk, hogy a keresők kreativitása határtalan. A ládából nem tudni mikor eltűnt logbook helyett az üdvözlőszövegre logoltak. Most ezt a papírt logbookra cseréltük. Ha ez legközelebb eltűnne, légyszi a logokban jelezzétek! (A szimpla OK-ból nehezen értjük!!!)
2012.10.07.
A rutintalanabb játékosok kedvéért feltettünk egy képet az üvegtégláról. Melyeket, ha egymásra raknak (építenek) akkor lesz oszlop! Sötétben nem biztos, hogy egyből adja magát!
2017.04.26.
A károsodott mikroládát az első pontnál új helyre tettük. Koo-k már az új helyre mutatnak. Leírást is frissítettük ennek megfelelően.'
2020.12.28.
A láda több mint négy hónapja beteg volt, a ládagazda már nem aktív (vagy nem látszik javítási szándék), a ládaoldal nincs aktualizálva, ezért adoptálhatóvá teszem. [Admin(kectam)]
2020.12.30.
Cic és Pityulino meggyógyította a beteg ládát.
2021.01.02.
A ládát BT_pro örökbe fogadta, és 3 pontosra bővítette.
A ládát 2020. legvégén hosszú betegség után örökbe fogadtam. Mivel számomra Gyula külsőbb részei is nagyon hangulatosak, főleg itt a csatorna partján, ezért a két eredeti pont mellé elhelyeztem egy ládát is, az élvezhetőbb játék reményében . Remélem ezzel csak növeltem a játék színvonalát , és a Gyulára való rálátást.
Jó játékot nektek, üdv BT_pro! 2023.07.11.
Állapot: kereshető
1 játékos jelölte kedvenc ládájának
+
történelmi nevezetesség, várrom, épület
+
szép kilátás, érdemes panorámát fényképezni
+
különleges látványosság, helyszín
-
speciális koordináta-érték vagy magasság
+
vízpart, tó/folyó, forrás van a környéken
+
település belterületén van a láda
+
van a közelben (pár száz méteren belül) lakott terület
+
havas, jeges időben, fagypont alatti hőmérsékleten is kereshető a láda
+
nyáron, a legnagyobb kánikulában is ajánlott környék
-
hegyen, csúcson, nagy dombon van a láda (a környékhez képest)
+
megközelíthető járművel néhány száz méteren belül
+
a javasolt kiindulóponttól fél órán belül elérhető
-
mozgáskorlátozottaknak, babakocsival érkezőknek is ajánlott
+
gyerekbarát láda
-
igénybe veszi a cipőt, ruhát a környék (csalános, bogáncsos, sáros)
-
a láda megszerzéséhez sziklát kell mászni (gyerekkel nyakban kizárt)
+
sötétben is érdemes keresni
-
a GPS-t zavaró sűrű erdő, sziklafal, magas épület, stb. van
-
szokatlan méretű/alakú a láda (az ajándékok miatt fontos)
+
el lehet menni kerékpárral a ládáig (vagy látástávolságban hagyható)?
Megtaláltam, köszönöm a rejtést. [Geoládák v4.5.9]
A pósteleki találkozó után jöttem erre. Elöször a 2-es ponton voltam a Pennynél és megtaláltam az Al lapocskát, de még mindig nem tudom, minek a rövidítése lehet ez. A boltíves híd maga igen látványos és szép. A második hely még jobban tetszett, az újszegedi Holt-Marosra emlékeztetett, de itt a házak még közelebb vannak a vízhez. (Most rájöttem, hogy az Al-ban a második betű nem nagy i, hanem l, így megvan a megfejtés: alumínium lapocska!) A harmadik hely is nagyon hangulatos. Sokat kerestem a bástyát, mire meglett.
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! [Geoládák v4.5.9]
A pósteleki utó-húsvét előtt eljöttem ezért a ládáért is. A második pontnál megint csak mértek a rendőrök, de a pont rendben a helyén volt. Köszi a lehetőséget! :)
A mai napot egy gyulai sétának szenteltük, bejártuk a belvárost, párhuzamosan gyűjtögetve a multik pontjait. Szép, de hideg idő volt, jól kiléptünk, hogy ne fázzunk. Kedves, emberi léptékű városka, klassz a sok víz, a vár, a szép házak és kastélyok, az óriáskerék, és külön ajándék volt a sok nyíló hóvirág. A multi pontjai rendben voltak, a másodikkal bénáztunk kicsit, feszélyezett, hogy épp ott mértek sebességet a rendőrök, de azért meglett. Köszönjük!