Megye/ország: Veszprém
Elhelyezés időpontja: 2025.07.11 18:30
Megjelenés időpontja: 2025.07.12 12:20
Utolsó lényeges változás: 2025.07.12 12:20
Utolsó változás: 2025.07.15 06:28
Rejtés típusa: Multi geoláda (1H+3V)
Elrejtők: Attibati
Ládagazda: Attibati Nehézség / Terep: 2.0 / 3.0
Úthossz a kiindulóponttól: 26700 m
Megtalálások száma: 22
Megtalálások gyakorisága: 7.3 megtalálás hetente
A 2022 augusztusában átadott Budapest - Balaton kerékpárutat szeretném bemutatni ezzel a ládasorozattal. A sorozat négy darab, nagyjából azonos hosszúságú multiból áll. Az útvonal végig aszfaltozott kerékpárúton, vagy kis forgalmú közutakon, a települések utcáin halad. Ez a multi a sorozat negyedik tagja, amely a kerékpárút Székesfehérvár délnyugati határa és Balatonakarattya közötti szakaszát mutatja be.
N 47° 04.955' E 18° 19.456'
orvosságos dobozt keress facsonk tetején
N 47° 03.997' E 18° 16.709'
gravírozott tábla a kerékpárút kapu felső pereme alatt
N 47° 02.971' E 18° 14.651'
láda madárodúban
N 47° 00.709' E 18° 09.761'
a kilátóhely korlátján laminált lap
Az útvonal trackjét innen érdemes letölteni.
A városból kiérve Szabadbattyán felé tekertünk tovább, ahol jól kiépített, sima útszakasz várt ránk, élvezet tekerni, József Attilával élve tényleg "bársonyon futnak perceim". Kőszárhegyig a kerékpárút zömmel a 7-es út mellett fut, az első virtuális pontot egy olyan szakaszra rejtettem, ahol a kerékpárút eltávolodik az úttól. N 47° 4,955' E 18° 19,456' 178 m [GCbub4-1] Itt egy facsonk tetején orvosságos dobozt keressetek. Kőszárhegynél, ahogy a neve is jelzi, megint meg kell küzdenünk egy hosszasan emelkedő szakasszal. Polgárdi felé pedig lassan eltűnik alólunk a kiépített kerékpárút, és a közúton kell haladnunk egy rövidebb ideig, de a településből kiérve ismét kerékpár sztráda vár ránk.
Polgárdi nyugati határában a kerékpárút kapu felső pereme alá ragasztott gravírozott táblán találjátok a második jelszórészletet. N 47° 3,997' E 18° 16,709' 164 m [GCbub4-2]
A multi harmadik pontját, a ládát a fülei mesepark/szoborpark közelében találjátok egy madárodúban. N 47° 2,971' E 18° 14,651' 160 m [GCbub4-3]
Néhány évvel ezelőtt hazai és nemzetközi fafaragók érkeztek a településre, hogy alkotásaikat egy helyen mutathassák be a közönségnek, az alkotótáborban pedig három napot kaptak a művészek, hogy valami maradandót alkossanak. Így születettek meg a tündérek, boszorkányok, sárkányok és manók, akiket az év bármelyik napján meglátogathatunk.
Budapest-Balaton kerékpárútvonal áthalad Balatonfőkajáron is, itt érdemes tenni egy kis kitérőt, és megnézni az Ady Endre utcán található egyedi löszpincesorát. Itt ugyanis 30-40 18. századi pince sorakozik egymás mellett, amelyek a Temető-domb oldalába épültek. Az apró, löszfalba vájt pincék közt tekeregve egy elvarázsolt világban érezhetjük magunkat. N 47° 1,181' E 18° 13,066' 136 m [GCbub4+Pincesor]
Balatonakarattyára beérve rátérünk a Balatoni kerékpárútra és a magaspart szép kilátóhelyén találjátok a multi utolsó jelszórészletét egy korlátra ragasztott laminált lapon . N 47° 0,709' E 18° 9,761' 162 m [GCbub4-4]
A biciklitúra sikeres teljesítését a balatonakarattyai magaspart páratlan panorámája mellett ünnepelhetjük meg. Ezt a részt a Balaton keleti medencéjének egyik legszebb és legtermészetesebb kilátóhelyeként tartják számon. Itt ugyanis 50-60 méter magas domboldalról tárul elénk a kenesei part, a Fűzfői-öböl, Almádi, Káptalanfüred, az aligai, világosi magaspart. A láda helyétől néhány száz méterre egy másik, eldugott kilátóhelyről is megcsodálhatjuk a kilátást. N 47° 0,482' E 18° 9,916' 144 m [GCbub4+Kilátás]
A Budapest-Balaton kerékpárút
2022 augusztusára készült el a teljes Budapest-Balaton kerékpárút, mely a budapesti Kamaraerdőtől indul, és hivatalosan 108,2 kilométeren keresztül halad az etyeki borvidéken át a Velencei-tóig, majd innen Balatonakarattyáig, ahol a nyomvonal becsatlakozik a Balatoni Bringakörbe.
A BuBa érdekessége, ami egyben a legtöbb kritikus hangot is kiváltotta, hogy nem nyílegyenesen halad a Balaton felé, a 7-es úttal párhuzamosan, hanem egy nagy hurokkal kitér észak felé, az etyeki dombokon át.
A két lehetséges irány közül kétségtelen, hogy ez a szebbik és látványosabb útvonal, azonban a 10% feletti emelkedők és a több mint 900 méteres szintkülönbség nagy kihívás elé állítják még a tapasztaltabb bringásokat is.
A tervek szerint a 7-es úttal párhuzamosan futó kerékpárút is kiépülhet, sőt ezen a rövidebb, sík szakaszon már több települést is összeköt bringaút. Budapest határától Tárnokig el lehet jutni kerékpárral, majd a Velencei-tó északi oldalán kerülve Balatonakarattyáig simán letekerhetünk. Így lényegében Tárnok és Kápolnásnyék között hiányzik egy szakasz. Ennek elkészülte után már egy könnyebben teljesíthető útvonalon is elérhető lesz a Balaton Budapestről.
Jó tanácsok
A BuBát időjárási szempontból egy száraz tavaszi, kora őszi vagy egy hűvösebb nyári időszakra ajánljuk, ugyanis egyik szakasz sem bővelkedik árnyékos és esővédett helyekben. Nagyon fontos ezenkívül, hogy töltsük le a Gps-re a tracket, gondoskodjunk sisakról, megfelelő védőfelszerelésről, ruházatról, az UVB sugárzás elleni védelemről, kisebb szerszámokról, valamint elegendő folyadék- és energiapótlásról. Az útvonal kiépített pihenőhelyein szerszámok biztosítottak. Főszezonban Pázmánd környékén a helyiek kínálják az általuk készített szörpöket a kerékpárút mentén.
Az útvonal több helyén gépjárművel behajtani tilos tábla védi a kerékpárutat, így a multi nem minden pontja közelíthető meg gépkocsival.
Állapot: kereshető
-
történelmi nevezetesség, várrom, épület
-
szép kilátás, érdemes panorámát fényképezni
-
különleges látványosság, helyszín
-
speciális koordináta-érték vagy magasság
+
vízpart, tó/folyó, forrás van a környéken
-
település belterületén van a láda
+
van a közelben (pár száz méteren belül) lakott terület
-
havas, jeges időben, fagypont alatti hőmérsékleten is kereshető a láda
+
nyáron, a legnagyobb kánikulában is ajánlott környék
-
hegyen, csúcson, nagy dombon van a láda (a környékhez képest)
-
megközelíthető járművel néhány száz méteren belül
-
a javasolt kiindulóponttól fél órán belül elérhető
-
mozgáskorlátozottaknak, babakocsival érkezőknek is ajánlott
-
gyerekbarát láda
-
igénybe veszi a cipőt, ruhát a környék (csalános, bogáncsos, sáros)
-
a láda megszerzéséhez sziklát kell mászni (gyerekkel nyakban kizárt)
-
sötétben is érdemes keresni
-
a GPS-t zavaró sűrű erdő, sziklafal, magas épület, stb. van
-
szokatlan méretű/alakú a láda (az ajándékok miatt fontos)
+
el lehet menni kerékpárral a ládáig (vagy látástávolságban hagyható)?
Balatonfőkajáron volt dolgom, így aztán összekötöttem egy kis ládázással. Nem állítom, hogy fáztam, de a menetszél kellemesen hűtött. Néha. A rejtések kiválóak, nem kell velük küszködni.
[g:hu+ 2.10.16]
Megtaláltam, köszönöm a rejtést!
Canyonnal Fehérvár-Bfüzfő délutáni, 96 km-es futam alatt. Már csak az 1-es van vissza, azt majd valami, pesti ügyintézéssel kötöm össze. [Geoládák v4.5.10]
A láda megjelenésekor az első információ a rejtő személye volt. Ennek tisztázása után világos volt, hogy mennyire simán fognak menni a pontok, emberséges nagyjából 10 km-es szakaszokra osztva a távot pontosak lesznek a mérések, egyértelmű lesz a leírás és a jelszavak, nem lesz gond a rejtések megközelítésével stb. A rejtő többi kerékpáros multija biztosította a fentieket.
A Balatonra kerékpárral legkorábban diákként mentem, Tihanyba, a szüleimhez, illetve vissza, hogy tankörtitkárként felvegyem és elosszam csoporttársaim között az ösztöndíjakat. Később ösztöndíjasként menyasszonyomhoz tekertem le a balatonkenesei BME mérőtáborba: reggel oda, délután haza, 237 km. Az FTC-ben az edzések általában a Velencei-tó kerüléssel mentek, hosszú résztávokkal, sokszor a Tipográfiával közösen.
A láda budapesti része - pontosan ismerem a körülményeket - zűrös. Ezért, hogy a későbbiekben zavartalanul lehessen haladni a GCbub1 1-2-3 pontját külön menetben kerestem fel, Biatorbágytól Balatonkeneséig a második menet simán ment. 30 + 120 km lett.
A láda rejtése szinte szóról szóra megegyezik a városligeti ládáméval, amit 20 év után kénytelen voltam madáretetőbe telepíteni idén télen, és azóta rendben működik. Az igényesen gravírozott táblák és a hozzájuk tartozó pontos leírás, a letölthető hibátlan nyomvonalak támpontul szolgáltak a láda teljesítéséhez. Kíváncsi lennék, hogy a rejtő hány szakaszban és hány km-t befektetve állította fel a multit, mire ilyen rendezett módon létrejött.
A kerékpár utak minősége kifogástalan (kivéve néhány, településen belüli kátyús részeket). Hatalmas beruházás volt, az utóbbi években több helyen láttam az építkezést, egy-egy szakaszon fel tudtam menni az új kerékpár útra.
A ládát be fogom illeszteni a Székesfehérvár - Balaton GCKUPA menetekbe.
4.
Kőszárhegyen pótoltam magamban és a kulacsban is a folyadékot, aztán nekivágtam az utolsó darabnak. Az 1. ponton kessertalálkozó. Aztán nyomtam rendesen, mert már vártam a fürdést.
A végláda alatt lent, kicsit Aliga felé van egy szabadstrand, ahova a biciklit is be lehet vinni. Ott fürödtem kétszer is, közben egy jó nullás citromos sör (sajnos kedvemre való étel nem volt).
Aztán a vizipók fantázianevű vonattal mentem haza, ami Füredről jön, de sajnos nem motorvonat, így a biciklivel egy rabszállító féle kocsiba kellett szállni.
Éppen 50 éve, 1975-ben tekertem le először a Balatonra.
16 éves voltam, egy 26-os kontrás csepel biciklim volt (természetesen váltó nélkül), és a nagy meleg miatt hajnali 2-kor indultam. Sötétben, dinamós lámpákkal.
Bicikliutak akkoriban egyáltalán nem voltak, végig országúton mentem. Budagyöngye - Budakeszi (a Budakeszi út legmeredekebb részén feltoltam) - Zsámbék - Mány (ott kezdett világosodni, épp elkészült a hajnali sütés a pékségben) - Bicske - Alcsút - Lovasberény - Székesfehérvár, onnan a 7-esen Polgárdiig, Fülén át Akarattyára, majd végig a 71-esen Ábrahámhegyig.
180 km, 10 óra alatt tettem meg, délben érkeztem meg. A végén már nagyon meleg volt (akkor még nem volt nyári időszámítás, ez ma 1 óra lenne).
Ma fél 5-kor keltem, 5 után indultam, legurultam a Délibe, és az 5:25-ös vonattal elmentem Budaörsig. Át az aluljárón, aztán egy jó km gurulás, és már rajta is voltam a nyomvonalon.
Törökbálinton kicsit béna az átkelés, de aztán a vasút mellett az egészbuba egyik legjobb szakasza jön. A biatorbágyi rémcikkcakkot nem követtem: le a főúton az etyeki elágazóig. Onnan megint jó az út (bár régen az országúton is rengeteget jártam erre az alcsúti platán fasor felé menet), a falu után meg jön a talán leghosszabb emelkedő. Én élvezem, de egy Balatonkerülésre induló gyerekes társasagnak, lehet, nem annyira ideális nyomvonal.
7-kor meg is volt az első multi. Innen nagy lefelék. Ezen a szakaszon többször is jártam a másik irányban, ismerős volt, de persze máshol lassú, máshol gyors, mint az ellenkező irányban.
A hírhedt kajászói fekvőrendőrök egy része már biciklisbarát, de kettő még végigér keresztben. Utána újabb hosszú felfelé, de ez nem olyan meredek már. Aztán a pázmándi értelmetlen V-betű, vacak aszfalttal.
Nadap határában nem figyeltem eléggé, mentem egyenesen: meredeken fel a faluba, a templomig. Ha már itt, akkor végiggurultam a gyönyörű, Sukoróra vezető bicikliúton.
Így viszont kimaradt volna a 3-1 pont: egy földúton bújtam át az autópálya alatt, és épp a pontnál csatlakoztam vissza a bubára. Pákozdig kellemes, aztán a faluban viacoloros bicikliutak, hatszor váltva az oldalt - és közben a sima, forgalommentes úton végig biciklit tiltó tábla. (Aki kitalálta a viacolor bicikliutat, annak kéne 100 évig ilyenen menni!)
A falu után újra vadiúj, széles, sima sztráda, két aluljáróval: profi. Egészen Székesfehérvár elejéig. Onnan a régi, keskeny, rázós bicikliút, aztán az se, csak egy vacak járda. Itt kimentem a régi 7-esre, és végignyomtam egészen a város túlsó végéig. Teljesen random módon néhol kint volt a biciklizni tilos tábla, máshol meg nem - nem törődtem vele.
A város után megint profi, Szabadbattyában nem kerülgettem, Köszárhegyen élveztem, hogy legálisan mehetek a főúton. Ott egy kisboltban pótoltam a folyadékkészleteket ("kék kutak" már sehol sincsenek, sajnos).
Polgárdi egy szörnyű útszakasszal indít, de aztán megint szuper pálya. Főkajáron jó volt a főúton gurulni, utána újabb aluljárós, profi út. És már Akarattya. :-)
Vasárnap végigtekertem a multit de sajnos a fülei odut telefonnal nem sikerült megtalálnom. Ma már gpst is vittem magammal és simán meglett. Még szerencse, hogy nincs messze Füle :)
Fogom! :)
Veszprém ismét visszahódítva.
Balaton - Budapest
Jó nap volt, a pontos koordinátáknak köszönhetően lehetett haladni, élveztem.
Közben sikerült személyesen találkoznom megint egy GC legendával!
Köszönöm a rejtést!
Ui: Készítettem sok fotót, de valamiért nem tudom feltölteni, azt írja, hogy csak jpg.
Elengedtem, sorry...
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! [Geoládák v4.5.0]
Veszprémből tekertem el érte, sajna lemaradtam a P1-ről, küzdöttem a szélben és melegben érte, dehát, nem keltem elég korán... :)
Ahol épült bicikliút, az klassz, széles, sima, aholnem, ott a szokásos botrányosan ócska aszfalt. Polgárdi után kaptem is egy lassúdefektet, odavágtam a hátsót egy kráter szélének.
A rejtések rendben vannak, bár a gyógyszeres doboz kicsit esetleges. Fülén a multipontra kattintva a segítség az odú helyett valami hirdetőtáblát említ.I tt egyébként két odú is van, az egyik igazi :) cukik a faszobrok, nem is tudtam róluk, sokszor elautóztam mellettük.
Azt nem értem, miért veszprémi ez a láda, 3 pontja is Fejérben van. De mindegy is, a láda igényes munka!
Megtaláltam köszönöm a rejtést. A 3.szakasz ládájáért indultam, ezért Fehérvár túloldalán álltam meg. Mikor megtaláltam a 4-es multipontot és ránéztem a térképre láttam, hogy a 4. ládát még mindig nem találta meg senki. Visszafordulni nem szeretek, így akkor irány a Balaton.