FAQ
2785. Szob-Márianosztra kisvasút (GCSzkt)

Márianosztránál

Márianosztránál
Szélesség N 47° 49,313'
Hosszúság E 18° 51,580'
Magasság: 112 m
Megye/ország: Pest
Térképen: TuHu - OSM - GMaps
Koordináták letöltése GPS-be
Közeli ládák
Közeli pontok

Elhelyezés időpontja: 2010.07.11 19:50
Megjelenés időpontja: 2010.07.12 21:47
Utolsó lényeges változás: 2021.10.24 14:49
Rejtés típusa: Multi geoláda (2H)
Elrejtők: Piroskaa1 & Blue Mali, Bubbantó, Kokó, Piedone
Ládagazda: Attil@ & Réka
Nehézség / Terep: 1.5 / 1.5
Úthossz a kiindulóponttól: 7200 m
Megtalálások száma: 452 + 4 sikertelen + 11 egyéb, grafikon
Megtalálások gyakorisága: 0.7 megtalálás hetente


WAP

2 pontos multiláda, mely bemutatja a nemrég átadott kisvasutat, illetve annak nyomvonalát:

1. pont: Mikroláda a kisvasúti vágány alatt álló támfal szélébe épített sínszál alatt a 3x5cm-es mikroláda, a sín végétől kb. 30 cm-el beljebb, kisebb kővel takarva, benne a jelszó első felével.  N 47° 49,313' E 18° 51,580' 112 m [GCSzkt-1]
2. pont: 15x10x5 cm-es doboz egy fa elágazó ágai közti odúban vár rátok, hánccsal takarva. Kérlek óvatosan rejtsd vissza, hogy hosszú életű legyen. N 47° 51,865' E 18° 52,017' 210 m [GCSzkt-2]


A ládába TravelBug helyezhető.


A Magyarországi kisvasutak geoládasorozat 22. tagja.

Sziasztok kincskeresők!

Ezúttal szeretnénk nektek bemutatni ezt a nemrég felújított kisvasutat, mely Szobról-Márianosztráig közlekedik, s várja az utazni vágyókat.
A kisvasút kellemes környezetben utaztatja a közönséget, s csodálatos tájakat mutat be a Börzsöny-hegységben.

Szob-Márianosztra kisvasút története

A Nagybörzsönyi Erdei Vasút Magyarország egyetlen megmaradt csúcsfordítós üzemű vasútvonala. Az egyvágányú, nem villamosított, 760 mm nyomtávú vasút üzemelő Nagybörzsöny-Nagyírtás szakasza 8 km hosszú. Menetrend szerint március 13. és november 7. hétvégéje között, pénteken, szabad- és munkaszüneti napokon közlekedik. A vonal Kisírtás-Nagyírtás szakasza ipartörténeti műemlék. A kisvasút végig erdőben gyertyánosokon, bükkösökön keresztül vezet.

A Szob - Márianosztrai Kőbánya vonalat 1912-ben építették a márianosztrai kőbányában található andezit kőzet kiaknázására. Két mozdony mellett hatvan kéttengelyes nyitott kocsi szolgálta a szállítási feladatokat. A fűtőház és a kőzúzda Szobon létesült. A kitermelt követ nagy darabokban rakták a kisvasúti kocsikba. A válogatás, finom kőzúzalék készítése Szobon történt. Itt adták fel a kőszállítmányokat a MÁV szerelvényeire, és a Duna parti-rakodón uszályokra. A hajózás kezdettől jelentős volt, a bánya tulajdonosának, hajózási érdekeltsége is lévén.

1945-ben a Magyar Állami Erdészet vette kezelésbe a vonalat, így a két szakasz jogilag is egyesült.

1953.január 1-től Gazdasági Vasúttá lett a Szob - Márianosztra vonal, 1955-ben MÁV pályaszámokat kaptak a mozdonyok. Azóta a vonal az Államvasút tulajdona. Innen vitték a MÁV pályarekonstrukcióihoz nélkülözhetetlen zúzottkövet. A hőskor gőzöseit 1962-1963. között selejtezték. A vonatok is változtak, a régi kéttengelyes, itteni becenevükön "babakocsik" munkáját a MÁV Székesfehérvári Járműjavító Üzemben gyártott, négytengelyes, billenthető, Uba típusú kocsik vették át. Nemsokára C-50-es motormozdonyok érkeztek. Hosszú ideig tartott a vegyes vontatási üzem, a C-50-esek párban dolgoztak, de még így is csak hosszan csúsztatott kuplunggal indíthatták meg a vonatokat. A gőzösökre továbbra is szükség volt, hiszen megfelelő teljesítményt csak ők nyújthattak.

Még az 1950-es évek végén a személyforgalom megindításával is megpróbálkoztak, a Szob MÁV állomás - Márianosztra vonalon, ám néhány év után ezt beszüntették.

1975-ben nagy tervek körvonalazódtak, az Államvasút a kőbányába futó vonal átépítését tervezte szabványos nyomközre, de egy harmadik sínszál beépítésével a kisvasút közlekedését is biztosítani kívánták. Személyvonatok futottak volna Szobtól Nagybörzsönyig. A tervek azonban örökre papíron maradtak.

Az 1970-es évek végén Királyrétről - az ottani átépítés kapcsán - két "Dunakeszi kocsi" került a vasútra. Menetrend szerinti személyforgalmat azonban már nem indítottak, csak a bánya igényeit szolgálták a kocsikkal. Ezt is csak rövid ideig, és a kocsikat 1989-ben szétbontották.

1980-ban Sárospatakról öt darab Mk48,20 sorozatú mozdony, érkezett. Megfelelő teljesítményükkel kiváltották a gőzösöket és a C-50-eseket.

Szintén az 1980-as évekhez kapcsolódik a kisvasút nagy forgalmi fellendülése: ekkor kezdték el nagy tömegben megrendelésre fuvarozni a követ a tervezett nagymarosi duzzasztómű építéséhez. Mivel minél nagyobb darabok kellettek, az ide szánt kövek nem kerültek a Szobi zúzóba és osztályozóba, hanem egyenesen a Duna-partra utaztak, ahol szállítószalagra billentették, ezen pedig az uszályok gyomrába kerültek.

1987-ben az addig fékezőkkel közlekedő szerelvényeken bevezették a légfékezést, mind a közvetett, mind a közvetlen működésű fékezés lehetőségét megteremtették.

A nagymarosi építkezés megszűntével már csak a MÁV igényeinek kiszolgálása maradt, de az is egyre kevésbé, hiszen csökkent a pálya felújítások mennyisége. Időközben kitört a privatizációs láz, a MÁV eladta a kőbányát. Az új - külföldi - tulajdonos az osztályozót és zúzót feltelepítette, a megrendeléseket azóta teherautóval teljesíti. Hogy a nehéz teherautók közlekedtetésére a keskeny és gyenge úton hogyan járta ki az engedélyt, - az Ő titka, no és persze az illetékes hivatalnokoké! A kérdéses szakaszt azóta megerősítették, így már biztonságosabb a nagy járművek közlekedésére.

1993-ban megrendelés híján az üzemet - ígéret szerint időszakosan - beszüntették. A három itt maradt C-50-es közül kettő a Széchenyi-hegyi gyermekvasútra került.

A többi jármű 1994. év folyamán került el a vonalról. Az Mk48,20 mozdonyok Kecskemétre és Nyíregyházára, a kocsik részben ezekre a vonalakra, de nagyrészt a C-50-el együtt a MÁV István telki Járműjavítóba kerültek tárolásra. A kocsik közül később néhányat a Szlovákiába a CHZ-re vásároltak meg, néhány Kecskemétre és Nyíregyházára került. A többieket a következő években szétvágták. Üzemképes kocsik voltak, több közöttük frissen felújítva. A C50-es szerencsére megmenekült, Szlovákiába került. Később megjárta Csehországot is, de végül két magyar kisvasútbarát vásárolta meg, és Nagybörzsönybe, majd Szobra szállíttatta. Ez a mozdony 2009. augusztusában sikeres hatósági vizsgát tett.

1996-tól egyre erősebb szándék mutatkozott a Szob - Nagybörzsöny közötti, sajnos csak részben létező kisvasúti pálya újra üzembe helyezésére. Megalakult Szob, Márianosztra és Nagybörzsöny önkormányzata részvételével a "Szob - Nagybörzsönyi Kisvasútért Közalapítvány", megkezdődött a szervezés.

A komoly felújítás megkezdődésére azonban még egy évtizedet kellett várni, ekkor egy EU-s pályázat segítségével indult meg a felújítás, 600 millió Forintot fordíthattak a Szob-Márianosztra szakaszra. Ebből teljesen új felépítmény készült, és a vonalat bevezették Szob MÁV Állomás közvetlen szomszédságába. A járműpark egy L60-as és C-50-es mozdony, és két Jah teherkocsialvázra épített személykocsi lett. A járműveket átépítette a Börzsöny 2020 Kft. Paphegyen.

A kisvasút 2008 májusában ismét újraindult, s várja az utazni vágyókat.

Forrás
kisvasút.hu

Reméljük, hogy sikerült egy újabb élményt, s szép programot szerveznünk nektek. Azt is reméljük, hogy sokan keresitek meg a ládát, s jól is fogjátok érezni magatokat!

Sok sikert a láda, s a természet, valamint a kisvasút felfedezéséhez!

Piroskaa1 & Blue Mali

Ládatörténelem

2011.02.26: A ládába került ismét logfüzet, s a dobozra is rákerültek a jelszórészletek. Köszönet ismét Attil@-nak.

2012.02.26: Új ládát vittem ki, új logfüzettel, remélem tartós lesz.

2012.03.15: 1. pont pótolva, így ismét 2 pont kereshető.

2013.03.23: 2.pont pótolva, láda új helyen.

2013.09.03: 2.pont pótolva, 800 ml.-es befőttes üveg vár rátok.
Köszönöm a segítséget Bubbantónak.

2017.02.24: Piedonéval pótoltuk az 1-es pontot! Jelenleg 3 jelszó van, 2 publikus, 3. majd akkor ha eltűnik a két publikus.- Blue Mali

2015.03.15: 1-es pont megújult Kokónak köszönhetően!

2021.10.09 A mai napon ládakarbantartást végeztünk.
Megváltoztattuk az első és a második ponton található jelszó részleteket.
Az első pont maradt a helyén, koordinátáját pontosítottuk.
A második pont új helyre került, egy fa elágazó ágai közti odúba.
Állapot: kereshető
1 játékos jelölte kedvenc ládájának

KRW értékelés (219 db): környezet: 4.50 rejtés: 4.34 web: 4.57 átlag: 4.47

+
történelmi nevezetesség, várrom, épület
+
szép kilátás, érdemes panorámát fényképezni
+
különleges látványosság, helyszín
-
speciális koordináta-érték vagy magasság
-
vízpart, tó/folyó, forrás van a környéken
-
település belterületén van a láda
+
van a közelben (pár száz méteren belül) lakott terület
+
havas, jeges időben, fagypont alatti hőmérsékleten is kereshető a láda
+
nyáron, a legnagyobb kánikulában is ajánlott környék
-
hegyen, csúcson, nagy dombon van a láda (a környékhez képest)
+
megközelíthető járművel néhány száz méteren belül
-
a javasolt kiindulóponttól fél órán belül elérhető
+
mozgáskorlátozottaknak, babakocsival érkezőknek is ajánlott
+
gyerekbarát láda
-
igénybe veszi a cipőt, ruhát a környék (csalános, bogáncsos, sáros)
-
a láda megszerzéséhez sziklát kell mászni (gyerekkel nyakban kizárt)
+
sötétben is érdemes keresni
-
a GPS-t zavaró sűrű erdő, sziklafal, magas épület, stb. van
-
szokatlan méretű/alakú a láda (az ajándékok miatt fontos)
+
el lehet menni kerékpárral a ládáig (vagy látástávolságban hagyható)?
-
GPS nélkül is érdemes megkeresni
+
kereshető egész évben
+
kereshető 24 órában
-
a látnivalóért fizetni kell


speti 2022.09.24 14:04 - Megtaláltam
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! [Geoládák v3.12.10]

Anonemo 2022.09.24 13:25 - Megtaláltam
Megtaláltam, köszönöm a rejtést!
A jelszó első felét még a tavalyi év utolsó napjaiban, egy tt után kerestem meg. A második rész szintén tt közben, egy kis kitérővel lett meg. [Geoládák v3.12.10]

Butchman 2022.09.23 11:28 - Megtaláltam
Megtaláltam.
Köszönöm a lehetőséget.
[g:hu+ 2.9.12]

zoar 2022.09.12 13:59 - Megtaláltam KRW környezet: 5 rejtés: 5 web: 5 átlag: 5.00 súly: 3.12
Köszi. Az első rejtést elfelejtetem megkeresni, már nem tudok visszamenni pótolni. kérlek ismer el a megtalálást. Köszi

[Jóváhagyta: Attil@ & Réka, 2022.09.24 19:59]

20220912_114517 kicsi 
AlanTheWild 2022.08.20 11:07 - Megtaláltam KRW környezet: 5 rejtés: 4 web: 4 átlag: 4.33 súly: 3.97
Fordított sorrendben teljesítve.
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! [Geoládák v3.12.10]

zöldek 2022.08.05 14:59 - Megtaláltam
OK

Mesicike 2022.07.17 12:24 - Megtaláltam
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! [Geoládák v3.12.10]

moli_gyuri 2022.07.13 12:43 - Megtaláltam KRW környezet: 4 rejtés: 4 web: 4 átlag: 4.00 súly: 3.91
köszi: Cilu&Gyurkoo
Mazsom

geooszi 2022.07.03 06:02 - Megtaláltam
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! [Geoládák v3.12.10]

Világutazó 2022.06.30 17:51 - Megtaláltam
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! :) [Geoládák v3.12.10]

Bobby Holmes 2022.06.06 09:21 - Megtaláltam
Részletek hamarosan, feltehetőleg otthonról!
(Bár eléggé el vagyok maradva a logírással.) Köszönöm a rejtést!
-Bobby Holmes [Geoládák v3.12.10]

Leslie33 2022.06.06 09:21 - Megtaláltam
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! [Geoládák v3.12.5]

Drucki 2022.05.12 12:20 - Megtaláltam
Megtaláltam,
köszönöm a lehetőséget!
[g:hu+ 2.7.17]

nfmate 2022.05.01 16:32 - Megtaláltam
Családi szülinapozás után hazafelé megnéztük a második pontot. Az első már régebben megvolt, ezért a jelszóváltozás miatt nem tudtam összetenni amegfelelő jelszót, de a rejtő szerencsére kisegített. Köszönet :)

20220501_162616_01 
utigabi60 2022.05.01 12:10 - Megtaláltam
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! [Geoládák v3.12.8]

Aniko & Gyuri 2022.04.22 09:28 - Megtaláltam
Megtaláltuk, köszönjük a rejtést! [Geoládák v3.12.8]

daecan 2022.04.18 18:33 - Megtaláltam
Megtaláltuk, köszönjük a rejtést! Hangulatos ládák! A Szilágyi-Nagy család [Geoládák v3.12.7]

TS 2022.04.16 12:55 - Megtaláltam
Mivel lekéstük a kisvasút indulását ezért először megkerestem az első pontot, majd felautóztunk Márianosztrára. Mire ott megtaláltam a rejtés második pontját, már jött is a vonat, amire felszálltunk és felvonatoztunk Nagyirtáspusztára.

Bimba69 2022.04.15 15:00 - Megtaláltam
Megtalaltuk koszi.
Bimba69
Rofi73

erdei.laszlo 2022.03.05 17:51 - Megtaláltam
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! [Geoládák v3.12.6]

barnanya 2021.12.26 14:15 - Megtaláltam
Megtaláltam benebotoval, köszönöm a rejtést! [Geoládák v3.12.5]

beneboto 2021.12.26 14:15 - Megtaláltam
Megtaláltam barnanyával, köszönöm a rejtést! A pontok rendben. [Geoládák v3.12.5]

joco64 2021.11.23 13:30 - Megtaláltam KRW környezet: 4 rejtés: 4 web: 5 átlag: 4.33 súly: 3.88
Köszönöm.

Andi0714 2021.10.31 14:56 - Megtaláltam
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! [Geoládák v3.12.2]

Karaliosz 2021.10.31 14:56 - Megtaláltam
Ez a láda is pipa. ;) Köszi a rejtést. [Geoládák v3.12.2]


A lista az oldal alapbállításának megfelelően nem mutatja az összes bejegyzést (467 db), az összes megjelenítéséhez kattints ide.

Az alapbeállítást (25 db) felülbírálhatja a felhasználói beállítás, amelyet bejelentkezve a felhasználói adatok között tudsz megváltoztatni.

Bejelentkezés név:  jelszó:   [regisztráció]

Felhasználónevedet és jelszavadat a turistautak.hu oldalon is használhatod!

[fejlesztési ötletek] [grafikonok] [szavazások] [jogi tudnivalók] [e-mail] [impresszum]