WAP
2 pontos multiláda, mely bemutatja a nemrég átadott kisvasutat, illetve annak nyomvonalát:
1. pont: Mikroláda a kisvasúti vágány alatt álló támfal szélébe épített sínszál alatt a 3x5cm-es mikroláda, a sín végétől kb. 30 cm-el beljebb, kisebb kővel takarva, benne a jelszó első felével.
N 47° 49,313' E 18° 51,580' 112 m [GCSzkt-1]
2. pont: 15x10x5 cm-es doboz egy fa elágazó ágai közti odúban vár rátok, hánccsal takarva. Kérlek óvatosan rejtsd vissza, hogy hosszú életű legyen.
N 47° 51,865' E 18° 52,017' 210 m [GCSzkt-2]

A ládába TravelBug helyezhető.
A Magyarországi kisvasutak geoládasorozat 22. tagja.
Sziasztok kincskeresők!
Ezúttal szeretnénk nektek bemutatni ezt a nemrég felújított kisvasutat, mely Szobról-Márianosztráig közlekedik, s várja az utazni vágyókat.
A kisvasút kellemes környezetben utaztatja a közönséget, s csodálatos tájakat mutat be a Börzsöny-hegységben.
Szob-Márianosztra kisvasút története
A Nagybörzsönyi Erdei Vasút Magyarország egyetlen megmaradt csúcsfordítós üzemű vasútvonala. Az egyvágányú, nem villamosított, 760 mm nyomtávú vasút üzemelő Nagybörzsöny-Nagyírtás szakasza 8 km hosszú. Menetrend szerint március 13. és november 7. hétvégéje között, pénteken, szabad- és munkaszüneti napokon közlekedik. A vonal Kisírtás-Nagyírtás szakasza ipartörténeti műemlék. A kisvasút végig erdőben gyertyánosokon, bükkösökön keresztül vezet.
A Szob - Márianosztrai Kőbánya vonalat 1912-ben építették a márianosztrai kőbányában található andezit kőzet kiaknázására. Két mozdony mellett hatvan kéttengelyes nyitott kocsi szolgálta a szállítási feladatokat. A fűtőház és a kőzúzda Szobon létesült. A kitermelt követ nagy darabokban rakták a kisvasúti kocsikba. A válogatás, finom kőzúzalék készítése Szobon történt. Itt adták fel a kőszállítmányokat a MÁV szerelvényeire, és a Duna parti-rakodón uszályokra. A hajózás kezdettől jelentős volt, a bánya tulajdonosának, hajózási érdekeltsége is lévén.
1945-ben a Magyar Állami Erdészet vette kezelésbe a vonalat, így a két szakasz jogilag is egyesült.
1953.január 1-től Gazdasági Vasúttá lett a Szob - Márianosztra vonal, 1955-ben MÁV pályaszámokat kaptak a mozdonyok. Azóta a vonal az Államvasút tulajdona. Innen vitték a MÁV pályarekonstrukcióihoz nélkülözhetetlen zúzottkövet. A hőskor gőzöseit 1962-1963. között selejtezték. A vonatok is változtak, a régi kéttengelyes, itteni becenevükön "babakocsik" munkáját a MÁV Székesfehérvári Járműjavító Üzemben gyártott, négytengelyes, billenthető, Uba típusú kocsik vették át. Nemsokára C-50-es motormozdonyok érkeztek. Hosszú ideig tartott a vegyes vontatási üzem, a C-50-esek párban dolgoztak, de még így is csak hosszan csúsztatott kuplunggal indíthatták meg a vonatokat. A gőzösökre továbbra is szükség volt, hiszen megfelelő teljesítményt csak ők nyújthattak.
Még az 1950-es évek végén a személyforgalom megindításával is megpróbálkoztak, a Szob MÁV állomás - Márianosztra vonalon, ám néhány év után ezt beszüntették.
1975-ben nagy tervek körvonalazódtak, az Államvasút a kőbányába futó vonal átépítését tervezte szabványos nyomközre, de egy harmadik sínszál beépítésével a kisvasút közlekedését is biztosítani kívánták. Személyvonatok futottak volna Szobtól Nagybörzsönyig. A tervek azonban örökre papíron maradtak.
Az 1970-es évek végén Királyrétről - az ottani átépítés kapcsán - két "Dunakeszi kocsi" került a vasútra. Menetrend szerinti személyforgalmat azonban már nem indítottak, csak a bánya igényeit szolgálták a kocsikkal. Ezt is csak rövid ideig, és a kocsikat 1989-ben szétbontották.
1980-ban Sárospatakról öt darab Mk48,20 sorozatú mozdony, érkezett. Megfelelő teljesítményükkel kiváltották a gőzösöket és a C-50-eseket.
Szintén az 1980-as évekhez kapcsolódik a kisvasút nagy forgalmi fellendülése: ekkor kezdték el nagy tömegben megrendelésre fuvarozni a követ a tervezett nagymarosi duzzasztómű építéséhez. Mivel minél nagyobb darabok kellettek, az ide szánt kövek nem kerültek a Szobi zúzóba és osztályozóba, hanem egyenesen a Duna-partra utaztak, ahol szállítószalagra billentették, ezen pedig az uszályok gyomrába kerültek.
1987-ben az addig fékezőkkel közlekedő szerelvényeken bevezették a légfékezést, mind a közvetett, mind a közvetlen működésű fékezés lehetőségét megteremtették.
A nagymarosi építkezés megszűntével már csak a MÁV igényeinek kiszolgálása maradt, de az is egyre kevésbé, hiszen csökkent a pálya felújítások mennyisége. Időközben kitört a privatizációs láz, a MÁV eladta a kőbányát. Az új - külföldi - tulajdonos az osztályozót és zúzót feltelepítette, a megrendeléseket azóta teherautóval teljesíti. Hogy a nehéz teherautók közlekedtetésére a keskeny és gyenge úton hogyan járta ki az engedélyt, - az Ő titka, no és persze az illetékes hivatalnokoké! A kérdéses szakaszt azóta megerősítették, így már biztonságosabb a nagy járművek közlekedésére.
1993-ban megrendelés híján az üzemet - ígéret szerint időszakosan - beszüntették. A három itt maradt C-50-es közül kettő a Széchenyi-hegyi gyermekvasútra került.
A többi jármű 1994. év folyamán került el a vonalról. Az Mk48,20 mozdonyok Kecskemétre és Nyíregyházára, a kocsik részben ezekre a vonalakra, de nagyrészt a C-50-el együtt a MÁV István telki Járműjavítóba kerültek tárolásra. A kocsik közül később néhányat a Szlovákiába a CHZ-re vásároltak meg, néhány Kecskemétre és Nyíregyházára került. A többieket a következő években szétvágták. Üzemképes kocsik voltak, több közöttük frissen felújítva. A C50-es szerencsére megmenekült, Szlovákiába került. Később megjárta Csehországot is, de végül két magyar kisvasútbarát vásárolta meg, és Nagybörzsönybe, majd Szobra szállíttatta. Ez a mozdony 2009. augusztusában sikeres hatósági vizsgát tett.
1996-tól egyre erősebb szándék mutatkozott a Szob - Nagybörzsöny közötti, sajnos csak részben létező kisvasúti pálya újra üzembe helyezésére. Megalakult Szob, Márianosztra és Nagybörzsöny önkormányzata részvételével a "Szob - Nagybörzsönyi Kisvasútért Közalapítvány", megkezdődött a szervezés.
A komoly felújítás megkezdődésére azonban még egy évtizedet kellett várni, ekkor egy EU-s pályázat segítségével indult meg a felújítás, 600 millió Forintot fordíthattak a Szob-Márianosztra szakaszra. Ebből teljesen új felépítmény készült, és a vonalat bevezették Szob MÁV Állomás közvetlen szomszédságába. A járműpark egy L60-as és C-50-es mozdony, és két Jah teherkocsialvázra épített személykocsi lett. A járműveket átépítette a Börzsöny 2020 Kft. Paphegyen.
A kisvasút 2008 májusában ismét újraindult, s várja az utazni vágyókat.
Forrás
kisvasút.hu
Reméljük, hogy sikerült egy újabb élményt, s szép programot szerveznünk nektek. Azt is reméljük, hogy sokan keresitek meg a ládát, s jól is fogjátok érezni magatokat!
Sok sikert a láda, s a természet, valamint a kisvasút felfedezéséhez!
Piroskaa1 & Blue Mali
Ládatörténelem
2011.02.26: A ládába került ismét logfüzet, s a dobozra is rákerültek a jelszórészletek. Köszönet ismét Attil@-nak.
2012.02.26: Új ládát vittem ki, új logfüzettel, remélem tartós lesz.
2012.03.15: 1. pont pótolva, így ismét 2 pont kereshető.
2013.03.23: 2.pont pótolva, láda új helyen.
2013.09.03: 2.pont pótolva, 800 ml.-es befőttes üveg vár rátok.
Köszönöm a segítséget Bubbantónak.
2017.02.24: Piedonéval pótoltuk az 1-es pontot! Jelenleg 3 jelszó van, 2 publikus, 3. majd akkor ha eltűnik a két publikus.- Blue Mali
2015.03.15: 1-es pont megújult Kokónak köszönhetően!
2021.10.09 A mai napon ládakarbantartást végeztünk.
Megváltoztattuk az első és a második ponton található jelszó részleteket.
Az első pont maradt a helyén, koordinátáját pontosítottuk.
A második pont új helyre került, egy fa elágazó ágai közti odúba.