geocaching.hu geocaching.hu szép kép FAQ/cachikett
   + geoládák ~  |  + megtalálások ~  |  + felhasználók ~  |  + poi ~   |   fórum   |    belépés
  
  
  
 
FAQ
2785. Szob-Márianosztra kisvasút (GCSzkt)

Márianosztránál

Márianosztránál
Szélesség N 47° 49,313'
Hosszúság E 18° 51,580'
Magasság: 112 m
Megye/ország: Pest
Térképen: TuHu - OSM - GMaps
Koordináták letöltése GPS-be
Közeli ládák
Közeli pontok

Elhelyezés időpontja: 2010.07.11 19:50
Megjelenés időpontja: 2010.07.12 21:47
Utolsó lényeges változás: 2021.10.10 09:26
Rejtés típusa: Multi geoláda (2H)
Elrejtők: Piroskaa1 & Blue Mali, Bubbantó, Kokó, Piedone
Ládagazda: Attil@ & Réka
Nehézség / Terep: 1.5 / 1.5
Úthossz a kiindulóponttól: 7200 m
Megtalálások száma: 426 + 4 sikertelen + 11 egyéb, grafikon
Megtalálások gyakorisága: 0.7 megtalálás hetente


WAP

2 pontos multiláda, mely bemutatja a nemrég átadott kisvasutat, illetve annak nyomvonalát:

1. pont: Mikroláda a kisvasúti vágány alatt álló támfal szélébe épített sínszál alatt a 3x5cm-es mikroláda, a sín végétől kb. 30 cm-el beljebb, kisebb kővel takarva, benne a jelszó első felével.  N 47° 49,313' E 18° 51,580' 112 m [GCSzkt-1]
2. pont: 15x10x5 cm-es doboz egy fa elágazó ágai közti odúban vár rátok, hánccsal takarva. Kérlek óvatosan rejtsd vissza, hogy hosszú életű legyen. N 47° 51,865' E 18° 52,017' 210 m [GCSzkt-2]


A ládába TravelBug helyezhető.


A Magyarországi kisvasutak geoládasorozat 22. tagja.

Sziasztok kincskeresők!

Ezúttal szeretnénk nektek bemutatni ezt a nemrég felújított kisvasutat, mely Szobról-Márianosztráig közlekedik, s várja az utazni vágyókat.
A kisvasút kellemes környezetben utaztatja a közönséget, s csodálatos tájakat mutat be a Börzsöny-hegységben.

Szob-Márianosztra kisvasút története

A Nagybörzsönyi Erdei Vasút Magyarország egyetlen megmaradt csúcsfordítós üzemű vasútvonala. Az egyvágányú, nem villamosított, 760 mm nyomtávú vasút üzemelő Nagybörzsöny-Nagyírtás szakasza 8 km hosszú. Menetrend szerint március 13. és november 7. hétvégéje között, pénteken, szabad- és munkaszüneti napokon közlekedik. A vonal Kisírtás-Nagyírtás szakasza ipartörténeti műemlék. A kisvasút végig erdőben gyertyánosokon, bükkösökön keresztül vezet.

A Szob - Márianosztrai Kőbánya vonalat 1912-ben építették a márianosztrai kőbányában található andezit kőzet kiaknázására. Két mozdony mellett hatvan kéttengelyes nyitott kocsi szolgálta a szállítási feladatokat. A fűtőház és a kőzúzda Szobon létesült. A kitermelt követ nagy darabokban rakták a kisvasúti kocsikba. A válogatás, finom kőzúzalék készítése Szobon történt. Itt adták fel a kőszállítmányokat a MÁV szerelvényeire, és a Duna parti-rakodón uszályokra. A hajózás kezdettől jelentős volt, a bánya tulajdonosának, hajózási érdekeltsége is lévén.

1945-ben a Magyar Állami Erdészet vette kezelésbe a vonalat, így a két szakasz jogilag is egyesült.

1953.január 1-től Gazdasági Vasúttá lett a Szob - Márianosztra vonal, 1955-ben MÁV pályaszámokat kaptak a mozdonyok. Azóta a vonal az Államvasút tulajdona. Innen vitték a MÁV pályarekonstrukcióihoz nélkülözhetetlen zúzottkövet. A hőskor gőzöseit 1962-1963. között selejtezték. A vonatok is változtak, a régi kéttengelyes, itteni becenevükön "babakocsik" munkáját a MÁV Székesfehérvári Járműjavító Üzemben gyártott, négytengelyes, billenthető, Uba típusú kocsik vették át. Nemsokára C-50-es motormozdonyok érkeztek. Hosszú ideig tartott a vegyes vontatási üzem, a C-50-esek párban dolgoztak, de még így is csak hosszan csúsztatott kuplunggal indíthatták meg a vonatokat. A gőzösökre továbbra is szükség volt, hiszen megfelelő teljesítményt csak ők nyújthattak.

Még az 1950-es évek végén a személyforgalom megindításával is megpróbálkoztak, a Szob MÁV állomás - Márianosztra vonalon, ám néhány év után ezt beszüntették.

1975-ben nagy tervek körvonalazódtak, az Államvasút a kőbányába futó vonal átépítését tervezte szabványos nyomközre, de egy harmadik sínszál beépítésével a kisvasút közlekedését is biztosítani kívánták. Személyvonatok futottak volna Szobtól Nagybörzsönyig. A tervek azonban örökre papíron maradtak.

Az 1970-es évek végén Királyrétről - az ottani átépítés kapcsán - két "Dunakeszi kocsi" került a vasútra. Menetrend szerinti személyforgalmat azonban már nem indítottak, csak a bánya igényeit szolgálták a kocsikkal. Ezt is csak rövid ideig, és a kocsikat 1989-ben szétbontották.

1980-ban Sárospatakról öt darab Mk48,20 sorozatú mozdony, érkezett. Megfelelő teljesítményükkel kiváltották a gőzösöket és a C-50-eseket.

Szintén az 1980-as évekhez kapcsolódik a kisvasút nagy forgalmi fellendülése: ekkor kezdték el nagy tömegben megrendelésre fuvarozni a követ a tervezett nagymarosi duzzasztómű építéséhez. Mivel minél nagyobb darabok kellettek, az ide szánt kövek nem kerültek a Szobi zúzóba és osztályozóba, hanem egyenesen a Duna-partra utaztak, ahol szállítószalagra billentették, ezen pedig az uszályok gyomrába kerültek.

1987-ben az addig fékezőkkel közlekedő szerelvényeken bevezették a légfékezést, mind a közvetett, mind a közvetlen működésű fékezés lehetőségét megteremtették.

A nagymarosi építkezés megszűntével már csak a MÁV igényeinek kiszolgálása maradt, de az is egyre kevésbé, hiszen csökkent a pálya felújítások mennyisége. Időközben kitört a privatizációs láz, a MÁV eladta a kőbányát. Az új - külföldi - tulajdonos az osztályozót és zúzót feltelepítette, a megrendeléseket azóta teherautóval teljesíti. Hogy a nehéz teherautók közlekedtetésére a keskeny és gyenge úton hogyan járta ki az engedélyt, - az Ő titka, no és persze az illetékes hivatalnokoké! A kérdéses szakaszt azóta megerősítették, így már biztonságosabb a nagy járművek közlekedésére.

1993-ban megrendelés híján az üzemet - ígéret szerint időszakosan - beszüntették. A három itt maradt C-50-es közül kettő a Széchenyi-hegyi gyermekvasútra került.

A többi jármű 1994. év folyamán került el a vonalról. Az Mk48,20 mozdonyok Kecskemétre és Nyíregyházára, a kocsik részben ezekre a vonalakra, de nagyrészt a C-50-el együtt a MÁV István telki Járműjavítóba kerültek tárolásra. A kocsik közül később néhányat a Szlovákiába a CHZ-re vásároltak meg, néhány Kecskemétre és Nyíregyházára került. A többieket a következő években szétvágták. Üzemképes kocsik voltak, több közöttük frissen felújítva. A C50-es szerencsére megmenekült, Szlovákiába került. Később megjárta Csehországot is, de végül két magyar kisvasútbarát vásárolta meg, és Nagybörzsönybe, majd Szobra szállíttatta. Ez a mozdony 2009. augusztusában sikeres hatósági vizsgát tett.

1996-tól egyre erősebb szándék mutatkozott a Szob - Nagybörzsöny közötti, sajnos csak részben létező kisvasúti pálya újra üzembe helyezésére. Megalakult Szob, Márianosztra és Nagybörzsöny önkormányzata részvételével a "Szob - Nagybörzsönyi Kisvasútért Közalapítvány", megkezdődött a szervezés.

A komoly felújítás megkezdődésére azonban még egy évtizedet kellett várni, ekkor egy EU-s pályázat segítségével indult meg a felújítás, 600 millió Forintot fordíthattak a Szob-Márianosztra szakaszra. Ebből teljesen új felépítmény készült, és a vonalat bevezették Szob MÁV Állomás közvetlen szomszédságába. A járműpark egy L60-as és C-50-es mozdony, és két Jah teherkocsialvázra épített személykocsi lett. A járműveket átépítette a Börzsöny 2020 Kft. Paphegyen.

A kisvasút 2008 májusában ismét újraindult, s várja az utazni vágyókat.

Forrás
kisvasút.hu

Reméljük, hogy sikerült egy újabb élményt, s szép programot szerveznünk nektek. Azt is reméljük, hogy sokan keresitek meg a ládát, s jól is fogjátok érezni magatokat!

Sok sikert a láda, s a természet, valamint a kisvasút felfedezéséhez!

Piroskaa1 & Blue Mali

Ládatörténelem

2011.02.26: A ládába került ismét logfüzet, s a dobozra is rákerültek a jelszórészletek. Köszönet ismét Attil@-nak.

2012.02.26: Új ládát vittem ki, új logfüzettel, remélem tartós lesz.

2012.03.15: 1. pont pótolva, így ismét 2 pont kereshető.

2013.03.23: 2.pont pótolva, láda új helyen.

2013.09.03: 2.pont pótolva, 800 ml.-es befőttes üveg vár rátok.
Köszönöm a segítséget Bubbantónak.

2017.02.24: Piedonéval pótoltuk az 1-es pontot! Jelenleg 3 jelszó van, 2 publikus, 3. majd akkor ha eltűnik a két publikus.- Blue Mali

2015.03.15: 1-es pont megújult Kokónak köszönhetően!

2021.10.09 A mai napon ládakarbantartást végeztünk.
Megváltoztattuk az első és a második ponton található jelszó részleteket.
Az első pont maradt a helyén, koordinátáját pontosítottuk.
A második pont új helyre került, egy fa elágazó ágai közti odúba.
Állapot: kereshető

KRW értékelés (215 db): környezet: 4.50 rejtés: 4.34 web: 4.57 átlag: 4.47

+
történelmi nevezetesség, várrom, épület
+
szép kilátás, érdemes panorámát fényképezni
+
különleges látványosság, helyszín
-
speciális koordináta-érték vagy magasság
-
vízpart, tó/folyó, forrás van a környéken
-
település belterületén van a láda
+
van a közelben (pár száz méteren belül) lakott terület
+
havas, jeges időben, fagypont alatti hőmérsékleten is kereshető a láda
+
nyáron, a legnagyobb kánikulában is ajánlott környék
-
hegyen, csúcson, nagy dombon van a láda (a környékhez képest)
+
megközelíthető járművel néhány száz méteren belül
-
a javasolt kiindulóponttól fél órán belül elérhető
+
mozgáskorlátozottaknak, babakocsival érkezőknek is ajánlott
+
gyerekbarát láda
-
igénybe veszi a cipőt, ruhát a környék (csalános, bogáncsos, sáros)
-
a láda megszerzéséhez sziklát kell mászni (gyerekkel nyakban kizárt)
+
sötétben is érdemes keresni
-
a GPS-t zavaró sűrű erdő, sziklafal, magas épület, stb. van
-
szokatlan méretű/alakú a láda (az ajándékok miatt fontos)
+
el lehet menni kerékpárral a ládáig (vagy látástávolságban hagyható)?
-
GPS nélkül is érdemes megkeresni
+
kereshető egész évben
+
kereshető 24 órában
-
a látnivalóért fizetni kell


Attil@ & Réka 2021.10.09 22:00 - Egyéb
A mai napon ládakarbantartást végeztünk.
Megváltoztattuk az első és a második ponton található jelszó részleteket.
Az első pont maradt a helyén, koordinátáját pontosítottuk.
A második pont új helyre került, egy fa elágazó ágai közti odúba.

k.david 2021.10.09 17:03 - Megtaláltam KRW környezet: 4 rejtés: 5 web: 5 átlag: 4.67 súly: 3.31
Pont ládakeresés közben találkoztunk az örökbe fogadó új tulajokkal, akik újra rejtették a ládát. Közben változott a jelszó, én balga meg nem jelentettem be tegnap. így már nem érvényes a jelszóm. Kérem a rejtő jóváhagyását! Köszönöm a rejtést, jó ötletek voltak. [Geoládák v3.12.2]

[Jóváhagyta: Attil@ & Réka, 2021.10.11 07:16]

Gmre 2021.10.02 13:04 - Megtaláltam
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! [Geoládák v3.12.2]

Pibo 2021.09.19 10:19 - Megtaláltam
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! [Geoládák v3.12.1]

Zsálab! 2021.09.13 13:19 - Megtaláltam
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! [Geoládák v3.12.1]

Oriza 2021.09.04 13:57 - Megtaláltam
Megtaláltam. Köszönöm a lehetőséget. [g:hu 1.6.7]

radpeter 2021.08.29 10:49 - Megtaláltam
\o/ Jo szuszogtatos

Galgand Péter 2021.08.23 10:50 - Megtaláltam KRW környezet: 5 rejtés: 5 web: 5 átlag: 5.00 súly: 3.55
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! [Geoládák v3.11.3]

Geoculus 2021.08.20 12:18 - Megtaláltam
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! [Geoládák v3.11.3]

zakos153 2021.08.12 14:01 - Megtaláltam
:)

Pötti 2021.08.01 09:01 - Megtaláltam
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! [Geoládák v3.11.3]

busmannn 2021.08.01 08:58 - Megtaláltam
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! [Geoládák v3.11.3]

totik 2021.07.31 21:25 - Megtaláltam
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! [Geoládák v3.11.3]

Apuska 2021.07.28 22:12 - Megtaláltam
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! [Geoládák v3.11.3]

edusanya 2021.07.28 13:27 - Megtaláltam
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! [Geoládák v3.11.3]

dabcsi 2021.07.24 10:50 - Megtaláltam
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! [Geoládák v3.11.3]

GeoEvike 2021.07.18 19:09 - Megtaláltam
Megtaláltuk, köszönjük a rejtést! Évi ♡ Toti [Geoládák v3.11.3]

Toti 2021.07.18 19:08 - Megtaláltam
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! [Geoládák v3.11.3]

SuperAnya 2021.06.27 20:13 - Megtaláltam
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! [Geoládák v3.11.1]

Geodvd 2021.06.27 20:12 - Megtaláltam
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! [Geoládák v3.9.6]

Csg12 2021.06.27 20:12 - Megtaláltam
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! [Geoládák v3.2.2]

Mr. Fülixáj 2021.06.27 16:40 - Megtaláltam
Most lett meg a láda.

TFTC Fülix. [Geoládák v3.3.2]

stikli08 2021.05.29 15:45 - Megtaláltam
Köszönöm rejtést! Verőce kör, bringázás közben felkerestem. [Geoládák v3.6.0]

csomix 2021.04.23 18:24 - Megtaláltam
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! [Geoládák v3.10.5]

golyakr 2021.04.11 14:48 - Megtaláltam
Megtaláltam, köszönöm a rejtést!

Szobről gyalog Márianosztrára Ipolydamásdon keresztül. Az év elején voltam már Szobon, de akkor kimaradt az első pont, így azzal kezdtem. Gyors értelmezés után köveket mozgattam meg a jelszóért. Láda a helyén, szépen visszarejtettem. Az Ipoly mellett folytattam utam a Damásd vára, Zuvári hegy és az utolsó pont sorrendben. Végláda a helyén, lélek nem volt. Közelebbről megtekintettem az "állomást", és arra gondoltam de jó lett volna vonattal jönni. Mikor a helyszín elhagyása mellett döntöttem, a szomszédos kutya (szerintem bull típusú) elég könnyen kijött ismerkedni. Gazdája éber volt, mikor jó 5 méterre voltunk egymástól visszahívta. [Geoládák v3.10.3]


A lista az oldal alapbállításának megfelelően nem mutatja az összes bejegyzést (441 db), az összes megjelenítéséhez kattints ide.

Az alapbeállítást (25 db) felülbírálhatja a felhasználói beállítás, amelyet bejelentkezve a felhasználói adatok között tudsz megváltoztatni.

Bejelentkezés név:  jelszó:   [regisztráció]

Felhasználónevedet és jelszavadat a turistautak.hu oldalon is használhatod!

[fejlesztési ötletek] [grafikonok] [szavazások] [jogi tudnivalók] [e-mail] [impresszum]