"Ezekkel a sorokkal és ládáinak gondozásával szeretnénk megőrizni játékostársunk, Vgyuri (Dr. Varga György) emlékét. A geocaching magyarországi indulásánál már ott volt, első ládája a 45. sorszámot kapta, a GCLHDC (Cívis reptér). A repülés szerelmeseként jelentős szerepe volt a budaörsi (GCLHBS) és a tököli reptér, (GCLHTL) ládák létrehozásában is. Elindította a "minden reptérnek legyen ládája" akciót. Összesen 11 ládát hagyott ránk, köztük a sinus90-el közös rejtését, a GCHGny-t, amelynél egy óriási kódex várja a megtalálókat, valamint a zsinagóga sorozatát."
Megközelítés
A Nyíregyháza-Tokaj út (38-as) mentén, Nyíregyháza végén a jobbra nyíló Repülőtér utcán van a repülőtér és annak végén a láda. Az 1-es városi busz a reggeli órákban óránként jár oda, majd délután ismét néhányszor. Autóval-kerékpárral semmi komplikáció nincs, a buszfordulóban akár a láda mellett is meg lehet állni.
Bevezető
A ládacím kissé fellengzősen hangzik, de tény: ma Magyarországon kizárólag a nyíregyházi főiskola (neve gyakran változik) mezőgazdasági gépészeti karán folyik 1968 óta főiskolai szintű pilótaképzés. Ez persze nem Jumbo-jetek parancsnoki ülését jelenti, de kiindulásnak jó, utána már csak 2-3 év képzésre van szükség a másodpilóta beosztáshoz egy kisebb utasgépen. Ez önmagában is elég lenne, hogy meglátogassuk, de a repülőtér története ennél hosszabb. Beillik a magyar repülőtereket bemutató ládasorba.
A repülőtér története
Mint minden nagyobb vidéki repülőtér, ez is időszakos posta- és utasgépekkel kezdte a harmincas években, a sportrepülésnek álcázott, majd a 1937-től nyíltan felvállalt katonai repülés helyszíneként folytatta, amikor a későbbi nagy hírű Puma vadászosztály kezdeményei és a repülő rádiós iskola állomásoztak itt. De a füves repülőtér nem volt akkora érték, hogy a háború után akár a magyar, akár a szovjet légierő igényt tartott volna rá. Az 1946-ben elindult belföldi légiforgalom viszont 1950-ben ide is elért. Egészen 1964-ig napjában kétszer jártak Nyíregyházára a szépemlékű Malév Li-2 gépei.
Ha már működött a repülőtér, akkor 1951-ben megjelent a sportrepülés is, a változó nevű félkatonai szervezetek keretében. Ennek vége 1990-ben a nyíregyházi sportrepülőket kevésbé viselte meg, a bázis ugyanis 1968 óta a mezőgazdasági repülés és az azt kiszolgáló főiskolai képzés volt. Az oktatói létszám megteremtésében segített, hogy abban az évben szűnt meg a sportrepülés olyan nagy multú repülőtereken, mint Hajdúszoboszló. A főoktató Kotrás Gábor annak korábbi parancsnoka lett. A hallgatók egy része a repülőklubban kezdte pilóta-pályafutását, az oktatók a főiskolán is dolgoztak, a gépek javítását a mezőgazdasági repülőbázis segítette. A növendékek egy része katonai pályára került, közülük kiemelkedik Farkas Bertalan űrhajós.
A rendszerváltás után a mezőgazdasági repülés egyre jobban, a főiskolai képzés lassabban épült le, a réginek a töredéke még ma is megvan. A repülőtér üzemeltetését és a pilótaképzést kiszervezték, a sokféle tevékenységben érdekelt Tréner Kft. vette át. Időközben a város is fantáziát látott a repülőtérben, a légiturizmusban, új irányítótorony épült, meghosszabbították a kifutópályát. Az utasforgalomhoz azonban még nőnie, "híznia" kell.
A repülőtér jelene
A Tréner Kft. kiképzési (nem csak a főiskolai) és munkarepülései jelentik a repülőtér létalapját. A sportrepülés állandó változásban van. Az MHSZ idején minden sportág a központosított szervezethez tartozott, azután a klub önállósodott, majd tovább osztódott. Jelenleg 2-3 klub működik, a könnyűrepülőket (sárkányosokat, siklóernyősöket stb.) tömörítő Nyíregyházi Légisport Egyesület, a vitorlázórepülőkkel önállósodó Albatrosz Sportrepülő Egyesület és az önálló ejtőernyős klub. Sok korábbi sportrepülő rendezvény sorából kiemelkedik a 2012 júliusában megrendezésre került Fejlett Műrepülő Világbajnokság. (Tulajdonképpen a műrepülő "B" liga :-) Ezen (az időközben tragikusan elhunyt) Nádas Tamás az egyik önállóan értékelt számban világbajnok lett..
A láda a repülőtér területén kivül van, de ha valaki részletesebben is meg akarja ismerni az ott folyó hétköznapi munkát, esetleg sétarepülni akar, a repülőtér hivatalos oldalán (lent) megtalálja a szükséges kapcsolatot. A sétarepülés (vitorlázó) a hétvégi klubnapokon lehetséges, ehhez meg kell próbálkozni a repülőklubok honlapjával. (Jelenleg ez nem tuti módszer.) Motoros kisgéppel repülésre a Tréner Kft-nél lehet jelentkezni - hétköznap is.
Repülőteret nem láttam, repülőt csak az égen. Olyan helyen van a doboz, ahonnan semmi nem látszik. Tovább kellett volna mennem a földúton? Képet nem tudok feltölteni.
Köszönöm a lehetőséget.
[g:hu+ 2.10.16]