Rejtés
Jelenleg a pótlásig nincsen láda, de a pótjelszó a helyén, azzal logolhatsz.
Pótjelszó: szemben állva a toronnyal a jobb oldali sarki kerítésoszlopban találod a laminált lapot. Kutasd át rendesen, ott van.
Láda: faodúban 2m magasan. Megállsz, körbenézel, ha nincs senki belenyúlsz és ott van.
Játék! Kérlek logodban írd meg, szerinted hogyan kellene hasznosítani ezt a használaton kívüli víztornyot!
Megközelítés
A víztorony közvetlen közelében számtalan BKV- és volánbuszjárat áll meg az Árpád Kórház vagy a Víztorony megállónál.
Gyalogos távolságban van a Rákospalota-Újpest vasútállomástól is.
Autóval az Árpád úton érkezve lehet megközelíteni, toronyiránt :) Parkolni mellette közvetlenül a Deák Ferenc utcában lehet (ha a XV. kerület felől érkezel). Másik parkolási lehetőség a Stop-shop parkolójában, ha Újpest felől érkezel.
N 47° 33,689' E 19° 6,359' [GCUVIZ+2parkoló] Mindkét helyen ingyenes a parkolás.
Összefoglaló
Újpest szimbóluma ez gyönyörű ipari műemlék. Az Újpesti Víztorony 2003 óta üzemen kívül áll, azóta csak egyre romlik az állapota. Legújabban kerítéssel vették körbe, omlásveszély miatt. A lenti archív kép készültekor újították fel utoljára.
Az épület 1911-1912-ben, a korban modernnek számító vasbeton technikával készült főképp betonból és részben téglából.
Története
A XIX. század-XX. század fordulóján önálló Újpest város 1905-ben döntött a helyi vízvezeték-hálózat kiépítéséről. Az erre kiírt pályázatot a három jelentkező közül a Compagnie Générále des Conduites d' Eau Liége Belgique nevű belga társaság nyerte el. A belgák 1910-ben 2 millió osztrák-magyar korona alaptőkével Ister Magyar Vízmű Részvénytársaság néven magyar projektcéget hoztak létre a feladat kivitelezésére. A rendszernek, lévén Újpest területe sík, szüksége volt egy víztoronyra is, hogy biztosítani tudja az egyenletes vízellátást a nagyobb fogyasztású napokon is.
A Mihailich Győző és Dümmerling Ödön által tervezett épület helyén 1911. július 3-án kezdődtek meg a földmunkák. Az Újpesti Víztorony egy 1500m³-es ún. Intze-rendszerű vasmedencét foglal magában, mely 15 méter átmérőjű. A víztorony alapozása 19m átmérőjű 2,40m vastag beton lemez. A torony alsó - fő teherhordó - része téglafal, 9,50m belső átmérővel, 1,80m kezdő falvastagsággal. A felépítmény 27m magasságig mintegy 2 méternyit szűkül, a konzolok alján a külső átmérő kb. 11,6 m. A víztorony építészeti kialakításánál ügyeltek arra, hogy az a város díszére legyen. Az építkezés 1912. július 8-án fejeződött be, ekkor adták át ünnepélyesen a torony kulcsát a vízvezetéket üzemeltető társaság vezetőjének.
1944-ben a nyilasok fel akarták robbantani, de az újpesti partizánok sikeres rajtaütésének köszönhetően megmenekült. E hősi cselekedet emlékét tábla őrzi a torony oldalán.
2003 februárjáig a környékbeli gyárak ipari vízellátását biztosította. Azóta a műtárgyat használaton kívül helyezték.
Forrás: Wikipédia
A felüljáróról az alábbiakat tudtam meg: Az egy vágányú hidat, amire a villamos hajtott fel, 1971-ben lebontották. 1974. november 7-én már az új, széles híd vitt át Újpestról Rákospalotára. (Forrás: Perneczky László)
Később a villamosjáratokat teljesen felszámolták.
További infók
A torony történetét és minden tudnivalót nagyon jól összefoglalja
ez a TV-műsor, érdemes megnézni, 5 perc.
Egy nagyon részletes cikket olvashatsz a
viztorony.hu oldalon. Továbbá egy eredeti, 1913-mas cikket a tervező tollából szintén a
viztorony.hu oldalon.
Újságcikk: egy víztoronyért halt meg a tizedes