12X18X6 cm műanyag láda, egy mesterséges tereptárgyon, 1 méter magasságban.

A ládába TravelBug
Még nem helyezhető.
Megközelítés
Autóval
Budapest felől a 6-os sz. főútvonalon, a főútról itt
N 47° 1,590' E 18° 55,010' 110 m [GCRPM+Itt fordulj jobbra] jobbra letérve a vasútállomás irányába (táblával jelölve) .
Parkolás, közvetlenül a vasútállomás mellett.
N 47° 1,458' E 18° 54,625' 120 m [GCRPM+Parkoló]
Autóbusszal
Távolsági autóbuszjáratok esetében Rácalmás, bejárati út megállónál tudtok leszállni.
Vonattal
A rácalmási vasútállomáson leszállva.
Rácalmási vasútállomás
A 42-es számú, Pusztaszabolcs-Dunaújváros vasútvonal mentén található rácalmási vasútállomás környezetének rendbetételét 2013 őszén a Rácalmási Városvédő és Szépítő Egyesület saját feladatául tűzte ki. Az elburjánzott növényzet gyérítését követően parkosítás kezdődött, a területre almafákat ültettek. E kezdeményezéshez csatlakozott a vasúttársaság is, méghozzá a vasútállomás épületének felújításával.
Vasúti étkezőkocsi és gőzmozdony
A vasúttársaság az egyesületnek és Rácalmásnak huszonöt évre kölcsönbe adott egy étkezőkocsit és egy gőzmozdonyt. Az étkezőkocsi 2014 szeptemberében megérkezett a rácalmási állomásra és egy külön pályaszakaszt alakítottak ki neki. Öreg vasúti talpfákra helyezték a kiállítási sínpárt, melyek között az 1800-as évekből származó is akad. A gőzös sajnos nem érkezett meg.
Púpos története
Az egyesületnek sikerült megkapnia a Magyar Államvasutaktól a Záhonyban omladozó M40 103-as dízel - elektromos mozdonyt, az úgynevezett Púpost, (nevét a géptérből púpként kimagasló vezetőfülke formája miatt kapta) mely hat évig a záhonyi halálvágányon állt, azon a helyen, ahol a megsemmisítésre váró mozdonyok állnak. A mozdony eredeti állapotának megfelelő helyrehozatala elkezdődött. Alapozási munkálatait Záhonyban végezték el, innen vontatva került a rácalmási állomásra 2015.július 27-én kézi erővel, illetve csörlővel vontatták be az előzőleg kiállított étkezőkocsi elé. A festési munkálatok Rácalmáson folytatódtak, rákerült a klasszikus, csíkos színterv szerinti csíkozás, valamint a gép elejére a sakktábla-mintázat is. A pályaszám zománctáblán, korhűen vörös csillaggal került fel.
Púpos M40 103
A Ganz-MÁVAG által 1967-ben megépített, 1182-es gyári számú dízelmozdonyt 1967. szeptember huszonnyolcadikán vette állományba a MÁV. A Púpos aktív évei során a fővárosi Hámán Kató Vontatási Főnökséghez, később Békéscsabára, majd Záhonyba volt állomásítva.
M- 40-es
A MÁV M40 sorozatú (iparvasutaknál A27) dízelmozdonyokat a Ganz - MÁVAG a MÁV részére készítette 1963 és 1970 között.
A hazai vasúti közlekedésben az 1950-es évek végétől előtérbe került a gőzvontatásról a korszerűbb dízelvontatásra való áttérés. Ehhez szükség volt új dízelmozdonyok beszerzésére.
A mozdony igen jó konstrukciónak számított, a maga korában több tekintetben is a világszínvonalat képviselte, olyannyira, hogy módosított változatai külföldön is vevőre találtak (DVM9: Kuba, DVM11: Egyiptom)
Az 1980-as években a villamos vontatás térhódítása, valamint az 1990-es években a szállítási igények csökkenése következtében az M40-es mozdonyok alkalmazási területe jelentősen csökkent. 1992-ben kezdődött a sorozat fokozatos selejtezése. Jelenleg 25 darab van állományban Záhony, Hatvan, és Dombóvár járműbiztosítási központjaiban. 2 példány a GYSEV-nél van. Működő Púposokat leggyakrabban Záhony és Hatvan térségében látni. A hatvani Púposok (201, 235) nyaranta továbbítják a Győr-Komárom-Székesfehérvár-Komárom-Győr szakaszon az 1987-1988 számú vonatpárt. A MÁV-os mozgásokon kívül a GYSEV is időnként továbbít tehervonatot egy dorogi üzem kiszolgálására M40-es mozdonnyal az 1-es vonal felől (a vonat általában a teljes útvonalon, Soprontól M40-essel közlekedik). Az M40 103-as púpos mozdonyra a megsemmisítés várt, sikerült megmenteni, eredeti állapotának megfelelően helyrehozni és részlegesen működőképessé tenni.
Műszaki adatok
Tengelyelrendezés: Bo'Bo'
Nyomtávolság: 1435 mm / 1524 mm
Hajtókerék-átmérő: 1040 mm
Indító vonóerő: 160 kN
Teljesítmény
Névleges MÁV: 736 kW / 1 000 LE
003-009: 589 kW / 800 LE
Ütközők közötti hossz: 14 250 mm
001-002: 13 590 mm
Magasság: 4150 mm
Szélesség: 3115 mm
Forgócsaptávolság: 6500 mm
Tengelytáv forgóvázon belül: 2600 mm
Szolgálati tömeg MÁV: 74,0 t
003-009: 72,6 t
Legnagyobb tengelyterhelés:
190 kN
Legkisebb pályaívsugár: 80 m
Sajnos a mozdony egy körbekerített részt kapott, emiatt szabadon nem tekinthető meg testközelről. A kerítésen kívülről, pár méterről látható a mozdony. Felvettem a kapcsolatot az egyesülettel.
Programfelhívás
Fedélzeti Utasellátó Vándorkiállítás
Ha tervezed a hely felkeresését, plusz élménnyel gazdagodhatsz, ha 2018. szeptember 15-23 között látogatsz el. Lehetőség nyílik megtekinteni az étkezőkocsit belülről és az ide látogató kiállítást is.
Az utasellátó 70. születésnapja alkalmából a Rácalmáson kiállított 88-81 010-es pályaszámú étkezőkocsiba látogat, mely egykoron az Utasellátó szolgálatában állt.
A kiállításunk megtekinthető a szeptember 11. és 23. között. A Tökfesztivál ideje alatt naponta 10 és 18 óra között látogatható, egyéb napokon bejelentkezés alapján. Érdeklődni a 30/9395-499-es telefonszámon lehet.
Források
Rácalmási Városvédő és Szépítő Egyesület facebook oldala