Megye/ország: Heves
Elhelyezés időpontja: 2025.05.01 12:00
Megjelenés időpontja: 2025.05.01 20:13
Utolsó lényeges változás: 2025.05.01 20:13
Utolsó változás: 2025.05.03 18:17
Rejtés típusa: Multi geoláda (1H+1V)
Elrejtők: N.Zs. és Anti
Ládagazda: N.Zs. Nehézség / Terep: 3.5 / 3.5
Úthossz a kiindulóponttól: 6000 m
Megtalálások száma: 8
Megtalálások gyakorisága: 2.8 megtalálás hetente
A Monostor-völgy felfedezésére hívunk ezzel a két ponttal, ahol a névadó Monostor-patak hol folydogál, hol csörgedezik, hol kiszélesedik, majd eltűnik, miközben az egykori kisvasút nyomvonalát követjük.
1. pont: festet kő kövek között
2. pont: 20x14x7 cm -es műanyag láda kő alatt
1. jelszórészlet: A híd rom kövei között rejtőznek a festett kövek. Egyet elég megtalálnod. :-)
A híd északi oldalán lévőt a legkönnyebb elérni. A híd alatt is van egy, illetve a déli meredekebb részen is.
2. jelszórészlet: A doboz két összeborult kőszikla alatti üregben van. Kővel takarva. Át kell kelni a patakon, hogy megszerezd.
A Monostor-patak Bagolyirtás alatt fakad és Gyöngyössolymosnál folyik a Gyöngyös-patakba, miközben a Monostor-völgyben csörgedezik.
A kirándulásaink nagy részét a Mátrában töltöttük. Egyik felfedező utunkon Gyöngyösoroszi vízgyűjtő parkolóból indultunk és jelöletlen utakon bóklásztunk, érintve egy felhagyott bányát, a vár nélküli Károlyvárat, jó kilátást, majd a piros sáv turistautat keresztezve találtunk rá erre a szép környezetre, a Monostor-patak-völgyére. A patak éppen jókedvében volt a sok eső után, robogott, csobogott, mini vízesésekkel kápráztatott. A jelzetlen utakon való haladásról viszont le kellett mondanunk, mert a régi piros sáv turistajelzés ott maradt a fák kérgén. Ahogy szétnéztünk a patak mentén, a jól látható töltés vonal felfedte, hogy itt egykor kisvasút üzemelt, és később az összeomlott híd maradványai is azt mutatták, hogy létezett.
Ide, a Monostor-völgybe, hívunk.
Egykor monostor állt a patak mentén, ma leginkább az ásványgyűjtők veszik célba ezt a területet. Gyakoriak a barit, kvarc, antimonit, antimon-oxidok, cinnabarit, goethit, opál, kalcit ásványok. Képek a Geo mánia oldalon. Ha figyelmesen jártok, akkor többfélét is találhattok.
A hidak rendkívül fontos elemei az út és vasúthálózatnak, ugyanakkor jelképei az akadályok áthidalásának. Az első akadály leküzdéséhez, az első jelszórészlet helyszínéül a romos hidat választottuk. A zöld sáv turistaútról N 47° 51,023' E 19° 54,935' 359 m [GCMPM+zöld elhagyás]itt térjünk le a régi kisvasút nyomvonalára. A régi hídpillér kövei közé rejtett kavicson találjátok az első jelszórészletet. N 47° 51,095' E 19° 54,819' 366 m [GCMPM-1], amit több kőre is festettem, hogy legyen miből választani. :-)
A továbbiakban vagy tovább mentek a kisvasút nyomvonalán a "jelöletlen" úton, a Monostor-patak mentén, vagy visszatérve a jelzett útra, azt követitek. A piros sáv turistaútról legkésőbb ennél N 47° 51,605' E 19° 53,976' 438 m [GCMPM+1kereszteződés] az elágazásnál érdemes letérni a Monostor-völgybe. Bár a térkép szerint itt már jelöletlen úton haladtok, rendszeresen látszik a fák kérgén a régi piros sáv jelzés, a Gaskó-rétig. Ha az úton maradsz, és nem a patakparton keresed a kincseket, egy nyitott kapun kell átmenni N 47° 51,839' E 19° 54,026' 434 m [GCMPM+kapu]majd egy fabódé mellet haladni N 47° 52,009' E 19° 53,973' 454 m [GCMPM+fabódé].
A második pontot, a hagyományos ládát egy patak melletti szikladarab alatt találod talajszinten N 47° 52,203' E 19° 53,981' 415 m [GCMPM-2], a doboz megszerzéséhez a patakon át kell kelni, híd nélkül. :-)
Kíváncsiak voltunk a Monostor-patak forrására, ezért követtük a patakot, ahol az "útviszonyok" engedték. Végül a klasszikus forráspontot nem, de a forráskörnyezetet megtaláltuk. Gyönyörű mohás kőgörgeteg alatt pillantottuk meg N 47° 53,479' E 19° 52,929' 717 m [GCMPM+patak kezdete]a patak vizét.
Sok élményt gyűjtöttünk útközben, minden alkalommal találkoztunk muflonokkal, szarvasokkal.
Izgalmas, felfedezős kirándulást kívánunk Nektek is.
Boldog lennék, ha néhány mondatban megosztanátok Velünk a kiránduláson szerzett élményeiteket.
Állapot: kereshető
-
történelmi nevezetesség, várrom, épület
-
szép kilátás, érdemes panorámát fényképezni
+
különleges látványosság, helyszín
-
speciális koordináta-érték vagy magasság
+
vízpart, tó/folyó, forrás van a környéken
-
település belterületén van a láda
-
van a közelben (pár száz méteren belül) lakott terület
+
havas, jeges időben, fagypont alatti hőmérsékleten is kereshető a láda
+
nyáron, a legnagyobb kánikulában is ajánlott környék
-
hegyen, csúcson, nagy dombon van a láda (a környékhez képest)
-
megközelíthető járművel néhány száz méteren belül
-
a javasolt kiindulóponttól fél órán belül elérhető
-
mozgáskorlátozottaknak, babakocsival érkezőknek is ajánlott
+
gyerekbarát láda
-
igénybe veszi a cipőt, ruhát a környék (csalános, bogáncsos, sáros)
-
a láda megszerzéséhez sziklát kell mászni (gyerekkel nyakban kizárt)
-
sötétben is érdemes keresni
-
a GPS-t zavaró sűrű erdő, sziklafal, magas épület, stb. van
-
szokatlan méretű/alakú a láda (az ajándékok miatt fontos)
-
el lehet menni kerékpárral a ládáig (vagy látástávolságban hagyható)?
Megtaláltuk, köszönjük a remek rejtést!
Gyöngyössolymos felől érkeztünk, az ajánlott parkolóban hagyva az autót egy jó kis túrát tettünk. Kb. 4 órát sétáltunk az erdőben, a gyerekek jól elfáradtak (legkisebb 3,5 éves).
Nagyon jó volt, hol az utat követük, hol letértünk és inkább a töltésen haladtunk.
Madárcsicsergés, patakcsobogás, nyugalom ❤️
Gyönyörű festett kövekből választottunk egyet, köszönjük!
(Kullancsriasztóval készüljetek!)
Nagyon élveztük a túrát, 17km lett a vége. :) Mi 3 őzikével találkoztunk útközben, de sajnos gyorsan elszaladtak. Nagyon szeretem a festett kavicsokat, ezért hoztam is egyet magamnak szuvenírként. Szeretem a kreatív dolgokat. :) Elsőre kicsit megijedtem, amikor olvastam, hogy patakon kell átkelni, de a helyszínre érve megnyugodtam, mert csak 2 lépés volt az egész :) Köszi a sok fáradozást és a rejtést! :)
Megtaláltuk, köszönjük a rejtést és a munkád! [Geoládák v4.2.6]
A bevállalós parkolóból indultunk, nagyon könnyű erdei séta, gyönyörű időben, pazar környezetben, szuper rejtésekkel! Útközben jó pár őzet láttunk a hűs patak vizéből ittak, csak megriadtak jöttünktől!
Mindenkinek csak ajánlani tudom! Menjetek és keressétek meg a rejtö által festett csodaszép köveket!
Nem mondom, hogy nem voltam kissé szomorú, hogy nem sikerült a piros egyes, de most, hogy elolvastam pwz bejegyzését, meg kell állapítanom, (sokkal) méltó(bb) kezekbe került a dobogó legfelső foka (némi képzavarral élve). Nekem "csak" egy szép, az átlagosnál korábbi kirándulás, neki pedig a múlt egy szelete.
Az egész a tegnapi, számunkra N.Zs. & Anti által megjelölt nappal kezdődött, amikor is két ládájuk megtalálása után (pontosabban a második becserkészésénél) összefutottunk. Én elsőre csak a reggel elvitt GCTO után érdeklődtem, mármint hogy elrejtették-e már, esetleg valahol a környéken (mert hogy én is azzal terveztem indítani a napot, csak mire mi elindultunk addigra ők elvitték). Aztán kiderült, hogy új ládát rejtettek, ami este élesedik. Én pedig eltökéltem, hogy erre ma reggel rávetődöm. Így is lett. 7-kor értem a mobil láda rejtekeként is szolgáló parkolóhoz. Nem volt benne bejegyzés: jó jel, aztán usgyi. Nem találkoztam senkivel, nem jött mögöttem sem senki. Reménykedtem, hátha meglesz. De aki még korábban kel, az előbb odaér.
Zsuzsa és Anti tegnap felcsigáztak, hogy tele lesz az út állatokkal. Ők szarvast és muflont említettek. Nekem két őz és három nyúl jutott, meg persze az énekes, de döntően láthatatlan madarak.
A töltésen bandukolva azon töprengtem, hová lettek a sínek és talpfák.
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! [Geoládák v4.5.9]
* Itthonról: N.Zs. és Anti már megint "beletenyerelt a múltamba", a gyerekkoromba - meg szerintem sok "old fox" túrázó múltjába a GCMPM-mel! :D Miért is és hogyan?
Nem elég, hogy egy vadregényes mátrai patakvölgyet mutatnak meg nekünk ezzel a kétállomásos multival, de valójában emléket állítanak a fénykorában (1951) a 45 km-t is túlszárnyaló, egymással összefüggő mátrai kisvasútrendszernek, egy ma már nem működő szárnyvonalra vezetve bennünket. Ahogy írják, itt egykoron a ma már nem látható ciszterci monostor (Sárkány-rét északi része a patak mellett), illetve a patak (Monostori-patak) után elnevezve, a monostori, illetve Monostor-völgyi szárnyvonal működött, ha jól tudom, akkor 1914-től (Nagy-völgy - Monostor-völgy - Bagolyirtás) egészen 1978-79-ig. Az elágazó a mai Gyöngyös-Szalajkaház vonalon a Gyöngyössolymos v.m. és a mai Cserkő v.m. között indult felfelé, a Felső-Mátra irányába. Hihetetlen, de az 1930-as években Gyöngyösről egészen Mátraszentimre (akkoriban Ötházhuta volt a település neve) "alá" el lehetett jutni kisvonattal. Nem semmi! Később a turistautak is követték a vasból készült utakat (már amennyire lehetett), így pl. a Gyöngyössolymos - Mátraszentimre közötti fő gyalogos közlekedési útvonal a volt, de nem egészen úgy, ahogy most. Aki a jelölt úton cserkészi be a multi 2. pontját, a ládát, az a Guba-kutat és a Barna-rétet elhagyva - a leírás szerint is - le kell térjen a patakvölgy felé. Na, régen erre vezetett a , aminek a jeleit - szó szerint - még most is látni a fák kérgén. A 80-as években többször megjártam (le- és felsétáltam) ezt a régi útvonalat, ugyanis Anyuék vállalatának itt, Mátraszentimrén volt a nyaralója. Mi jerkecek meg bőszen csatangoltunk (+ gombászás, de életben maradtunk! ;D) az erdőben mindenfelé, így Solymosig is elért a "felségterületünk". Akkor bizony erre kellett menni! Megvannak még a régi Mátra térképeim. Az 1980-as és a 89-es is ezen a ma már jelzetlen úton vitt le (és fel) bennünket a faluba. :D Pont ott, ahol a láda van. A mai -t kivezették a Monostor-patak felső völgyéből nyugati irányban és a Gejzírkúp, Kis-Henc, Nagy-Henc, Kis-Bükk részen engedik rá déli irányból Mátraszentimrére. Köszi a régi emlékek felelevenítését! :D
Ki tudja? Lehet, érdemes lenne a régi szárnyvonalaknak hasonló ládákat, multit szentelni, aztán a jelenleg is működő vonalaknak is és akkor lenne egy NAGY MÁTRAVASÚT multi? :D Hm...? XD
A rejtésről és a megtalálásról. Május 1-én, esti meccsnézés (Athletic Bilbao - Manchester United) közben ránéztem a GC-oldalra és meglepve láttam, hogy a Mátrában, Gyöngyössolymos fölött kijött egy multi. Ráadásul a rejtőkről tudom, hogy mindig beleadnak apait-anyait a megvalósult munkába, úgyhogy a halovány ötlet, hogy reggel buszra szállok és becserkészem, hátha meglesz az első piros 1-em, határozott tény lett. 4:41-es busz Egerből, a "ház elől", 5:30-as érkezés Gyöngyös autóbusz állomásra. Volt egy kis tervezési problem, ugyanis Gyöngyössolymosra szintén 5:30-kor indult a busz, utána meg óránként. Gyanítottam, hogy el kell kapnom az első járatot, mert addigra mások is felébrednek és lehet, nem én leszek az első megtaláló. A cigizést nem túlzottan szeretem, de a solymosi sofőr még 5:35-kor is kint beszélgetett egy ismerőssel, így elcsíptem az első buszt. 5:45-kor meg már indultam utamra a -on és a leírás szerint szépen végignavigáltam a teljes utat. Jó, hogy a keresztező -nál levitt a patakmederbe a túra. Kellett a híd (ne feledd: egy több mint 111 éve készült, de jó 45 éve felhagyott vasút töltésén baktatsz), kellettek a szuper kövek (otthagytam őket, ezekből nem vittem ;D), aztán a Barna-rét után már a 40-45 évvel ezelőtti emlékek is előjöttek a régi -on.
Ahogy néztem, ha nem cigizik a solymosi busz sofőrje, akkor valószínűleg összefutottunk volna a Gyöngyösoroszi felől közelítő álomfogók-kal és együtt keresgéltük volna a multi kettes pontját...
Egy szó, mint száz: szuper helyek, szuper rejtés - ja, és lett egy szuper új kavicsom is! ;) Bár az 1-es "követ" otthagytam... :) Másik tetszett.
** Válasz álomfogók-nak a talpfákat és síneket illetően.
Ha végiggondoljuk, ma lényegében nincs olyan vaskohászati kapacitás (az utolsót, Dunaújvárost épp most teszik lapátra) Magyarországon, ahol normális minőségű síneket lehetne gyártani. Amit az 1990-es évek elejéig legyártottak, lényegében az van most is bestokizva a teherpályaudvarokon és ha kell - kiegészítve a felszedett szakaszokból "kinyert", egyszer már használt sínekkel - akkor újrahasznosítják őket. Ez hatványozottan igaz a kisvasutak esetében. A rendszerváltás előtti állapothoz képest durván a fele vonal - vagy már annyi sem - működik. A többit felszedték, eltették és "gyógyításra" még évtizedekig jó lesz szerte az országban a megfelelő nyomtávú vasutak esetében...
Az Alföldi Kék teljesítése közben jártam a Budapest - Belgrád épülő vasútvonalnál is, mert ott vezetett át az út. Meglepve láttam a régi Diósgyőr feliratú síneket beépítve. Bár azok legalább jók...
A vasúti síneknél Magyarországon így működik ma(napság) az anyagmegmaradás törvénye... Semmi sem vész el és többnyire át sem alakul...