15x10x6 cm méretű műanyag doboz, talajszinten rejtve kéttörzsű fa tövébe, környezetazonos anyagokkal takarva, álcázva.

A ládába TravelBug
nem helyezhető.
Megközelítés
Az
ajánlott kiindulópont
N 47° 41,678' E 16° 35,284' 234 m [GCVF89+ajánlott kiindulópont] egyben az ajánlott parkoló és buszmegálló is.
A tömegközlekedéssel érkezők a Tercia Hubertus étteremnél lévő kiindulópontot gyalogosan, vagy a
Sopron, Lackner Kristóf utcai autóbusz állomás megállótól induló 7B jelű busszal érhetik el.
Az autóval érkezők lehetőségként kiindulópontnak választhatják még a
N 47° 43,059' E 16° 34,148' 245 m [GCVF89+2-parkoló] 84-es főút melletti parkolót is.
Ebben az esetben viszont csak a gyorsaságot élvezhetitek, a látványosságokat nem!
Menetrendek
A vasfüggöny története
A kifejezés Winston Churchill 1946. március 5-i az amerikai egyesült államokbeli Fultonban elmondott beszédében hangzott el először: "A baltikumi Stettintől az Adriánál levő Triesztig
vasfüggöny ereszkedett le, a kontinens teljes szélességében". A vasfüggöny a szovjet érdekszféra nyugati határain épült a Baltikumtól Iránig.
Magyarország nyugati és déli határát 1950-től 1956-ig aknamező "védte", majd 1956-tól 1965-ig egy 350 kilométer hosszú, 2 drótkerítésből, nyomsávból és aknamezőből álló műszakizár-rendszer működött.
1965 és 1970 között épült ki a nyugati határon ennél jóval humánusabb és korszerűbb
SZ 100-as elektronikus jelzőrendszer/EJR/, amelybe 12-16 voltos áramot vezettek, és az államhatártól általában 500-1000 méterre húzódott. Ha a drótok összeértek, vagy elvágták azokat, akkor a határőr őrsön felharsant a riadó jele, és a határőröknek fel kellett tartóztatniuk a határsértőket.
Politikai döntés következtében 1989. május 2-án a magyar-osztrák határon megkezdődött a műszaki határzár, a "vasfüggöny" lebontása. Ezen a napon a magyar-osztrák határon négy helyen - Jánossomorja;
Bécsi út; Kőszeg; Rábafüzes;- őrsök határszakaszán kezdték meg az EJR felszámolását. A soproni határszakaszon -a honvédség segítségével- 1989 augusztus első felére, még a
sopronpusztai Pán-Európai Piknik /1989. augusztus 19./ rendezvénye előtt be is fejeződött!
1989. június 27-én Sopronban és Kismartonban tárgyalt Alois Mock osztrák és Horn Gyula magyar külügyminiszter.
A tárgyalást követően egy ünnepélyes eseményre került sor, a "vasfüggöny" jelképes átvágására, amelyet a soproni határszakaszon a Bécsi úton terveztek végrehajtani. Ekkorra a kiválasztott szakaszon már befejeződött az EJR lebontása, ugyanis Sopronban ezen a területen kezdődött el a bontás.
/Túl gyorsan tűnt el a vasfüggöny!/ A határőrség komoly szervező és építő munkát végzett, hogy az ünnepélyes aktusra egy jókora szakaszon visszaállítsa az eredeti állapotot.
A világ láthatta a történelmi politikai eseményt, a "vasfüggöny leomlását"! 1989.09.10.-én éjfélkor Magyarország megnyitotta határátkelőit a nyugatra igyekvő keletnémetek előtt!
A túra útvonala, látványosságok
A
kiindulóponttól induljatok el gyalogosan, kerékpárral, vagy gépkocsival a

piros sávos túraúton a /Hubertusz úton/
N 47° 41,871' E 16° 35,097' 260 m [GCVF89+letérés balra] útelágazásig és tekintsétek meg a soproni csővezetékes vízellátás kiépítésekor, 1891-1892-ben épült és ma is működő
víztároló medencét /eredeti formájában felújítva/
N 47° 41,864' E 16° 35,031' 260 m [GCVF89+víztároló medence].
Megtekintés, fotózás után térjetek vissza a

piros sáv túraútra és haladjatok tovább a
N 47° 42,349' E 16° 34,715' 271 m [GCVF89+1- turista emlékoszlop, emlékhely] a
turista emlékoszlophoz. Ha szép az idő, a dombgerincről csodálatos panorámát láthattok, fotózhattok, pihenhettek!
Javaslom, hogy ettől a pontól a gyalog túrázók haladjanak tovább a dombvonulat gerincén északi irányba a kitaposott túraösvényen. Gyönyörködjetek tovább a kilátásban a növényi ritkaságokban. A következő pontig számtalan II. világháborús fedezék, lövészteknők, lőállások, valamint gránátok becsapódási nyomait láthatjátok!
/Kerékpárosok választhatnak további útvonalat!/
Az autóval "túrázók" térjenek vissza az eredeti útvonalra és haladjanak a
N 47° 42,677' E 16° 34,593' 273 m [GCVF89+3-parkoló] a javasolt parkolóig.
Tovább az autó nem közlekedhet! Innen gyalog érhetitek el a Trianoni-emlékhelyet /60 méter/és utánna majd a ládát.
Haladjatok tovább a
N 47° 42,551' E 16° 34,617' 283 m [GCVF89+király emlékmű] Királytölgy soron álló tölgyfáig, rajta egy emléktáblát találtok, amelyet a Soproni Városszépítő Egyesület helyezett el, emlékeztetve arra, hogy e fa közelében Ferenc József király 1884. május 31-i soproni látogatása emlékére a város 1916-ban
emlékművet állított fel.
1952-ben "lebontották, netán lerombolták"!??
A következő célpont a
N 47° 42,645' E 16° 34,571' 278 m [GCVF89+2-emlékhely] a
Trianon-dombi emlékhely. Az emlékhelyen köralakban elhelyezett, egy-egy kőszikla szimbolizálja a Szentkorona 64 vármegyéjét. Sajnos, egy-két sziklát lelöktek a domboldalon.
Köztünk élnek a "vandálok"!
Érdekességként megjegyzem, hogy közvetlenül az emlékhely alatt húzódik az M85-ös autópálya alagútpárja!
Az emlékhelyet elhagyva folytassátok túrátokat a

piros sáv túraútvonalon a
N 47° 43,084' E 16° 34,384' 302 m [GCVF89+Hubertusz-kilátó] Hubertusz-kilátóhoz. A kilátásért érdemes felmászni, fotózni!
Kilátó ládája: GCHUB
A kilátótól dél felé indul egy jelöletlen kis ösvény, amely a 60 méterre lévő
N 47° 43,063' E 16° 34,354' 289 m [GCVF89+mesterséges barlang] mesterséges
Simon- barlanghoz vezet. Megtekintését érdekességként javaslom.
Az ösvény eléggé meredek, de járható! A barlang bejárható,
lámpa szükséges. A barlang építőjéről, céljáról nem találtam adatokat. Feltételezem, hogy a II. Világháború itteni védelmi harcaihoz kapcsolódhatott!?
Induljatok tovább célunk felé
N 47° 43,271' E 16° 34,303' 293 m [GCVF89+3-emlékhely] a vasfüggöny jelképes átvágásának helyszínére, az
EMLÉKKŐHÖZ és a ládarejtekhez.
Az emlékkő eredetileg a Páneurópai Piknik helyszínén állt. 2012-ben helyezték át a vasfüggöny átvágás valós helyszínére. Ekkor egy hársfa is elültetésre került az emlékkő mellé!
Keressétek meg a ládát, logoljatok!
Kellemes túrázást és sikeres ládázást kívánok!
Forrás
Wikipédia
FIGYELŐNET
INDEX
A "vasfüggöny"-ről
Királyi emlék a Bécsi-dombon