Megye/ország: Győr-Moson-Sopron
Elhelyezés időpontja: 2025.05.13 21:00
Megjelenés időpontja: 2025.05.13 21:00
Utolsó lényeges változás: 2025.05.13 21:00
Utolsó változás: 2025.05.18 11:23
Rejtés típusa: Hagyományos geoláda
Elrejtők: distike
Ládagazda: distike Nehézség / Terep: 2.0 / 2.0
Úthossz a kiindulóponttól: 3500 m
Megtalálások száma: 23 + 3 egyéb
Megtalálások gyakorisága: 4.1 megtalálás hetente
1989.június 27-én Sopron közelében, a volt Bécsi-úti őrs működési területén jelképesen átvágták a határőrizetet szolgáló műszaki zárat, a "vasfüggönyt". Az esemény helyszínét feliratos emlékoszlop jelöli. Szeretném egy kellemes túrával bemutatni a történelmi helyszínt és az eseményt! A Bécsi-dombi túraútvonal csodálatos panorámát, kilátást ígér, egy-két nevezetesség is megtekinthető és megismerhető. A Bécsi-domb Természetvédelmi Terület!
15x10x6 cm méretű műanyag doboz, talajszinten rejtve kéttörzsű fa tövébe, környezetazonos anyagokkal takarva, álcázva.
A ládába TravelBug nem helyezhető.
Megközelítés
Az ajánlott kiindulópont N 47° 41,678' E 16° 35,284' 234 m [GCVF89+ajánlott kiindulópont] egyben az ajánlott parkoló és buszmegálló is.
A tömegközlekedéssel érkezők a Tercia Hubertus étteremnél lévő kiindulópontot gyalogosan, vagy a Sopron, Lackner Kristóf utcai autóbusz állomás megállótól induló7B jelű busszal érhetik el.
Az autóval érkezők lehetőségként kiindulópontnak választhatják még a N 47° 43,059' E 16° 34,148' 245 m [GCVF89+2-parkoló] 84-es főút melletti parkolót is. Ebben az esetben viszont csak a gyorsaságot élvezhetitek, a látványosságokat nem! Menetrendek
A vasfüggöny története
A kifejezés Winston Churchill 1946. március 5-i az amerikai egyesült államokbeli Fultonban elmondott beszédében hangzott el először: "A baltikumi Stettintől az Adriánál levő Triesztig vasfüggöny ereszkedett le, a kontinens teljes szélességében". A vasfüggöny a szovjet érdekszféra nyugati határain épült a Baltikumtól Iránig.
Magyarország nyugati és déli határát 1950-től 1956-ig aknamező "védte", majd 1956-tól 1965-ig egy 350 kilométer hosszú, 2 drótkerítésből, nyomsávból és aknamezőből álló műszakizár-rendszer működött. 1965 és 1970 között épült ki a nyugati határon ennél jóval humánusabb és korszerűbb SZ 100-as elektronikus jelzőrendszer/EJR/, amelybe 12-16 voltos áramot vezettek, és az államhatártól általában 500-1000 méterre húzódott. Ha a drótok összeértek, vagy elvágták azokat, akkor a határőr őrsön felharsant a riadó jele, és a határőröknek fel kellett tartóztatniuk a határsértőket. Politikai döntés következtében1989. május 2-án a magyar-osztrák határon megkezdődött a műszaki határzár, a "vasfüggöny" lebontása. Ezen a napon a magyar-osztrák határon négy helyen - Jánossomorja; Bécsi út; Kőszeg; Rábafüzes;- őrsök határszakaszán kezdték meg az EJR felszámolását. A soproni határszakaszon -a honvédség segítségével- 1989 augusztus első felére, még a sopronpusztai Pán-Európai Piknik /1989. augusztus 19./ rendezvénye előtt be is fejeződött! 1989. június 27-én Sopronban és Kismartonban tárgyalt Alois Mock osztrák és Horn Gyula magyar külügyminiszter. A tárgyalást követően egy ünnepélyes eseményre került sor, a "vasfüggöny" jelképes átvágására, amelyet a soproni határszakaszon a Bécsi úton terveztek végrehajtani. Ekkorra a kiválasztott szakaszon már befejeződött az EJR lebontása, ugyanis Sopronban ezen a területen kezdődött el a bontás. /Túl gyorsan tűnt el a vasfüggöny!/ A határőrség komoly szervező és építő munkát végzett, hogy az ünnepélyes aktusra egy jókora szakaszon visszaállítsa az eredeti állapotot. A világ láthatta a történelmi politikai eseményt, a "vasfüggöny leomlását"! 1989.09.10.-én éjfélkor Magyarország megnyitotta határátkelőit a nyugatra igyekvő keletnémetek előtt!
A túra útvonala, látványosságok
A kiindulóponttól induljatok el gyalogosan, kerékpárral, vagy gépkocsival a piros sávos túraúton a /Hubertusz úton/ N 47° 41,871' E 16° 35,097' 260 m [GCVF89+letérés balra] útelágazásig és tekintsétek meg a soproni csővezetékes vízellátás kiépítésekor, 1891-1892-ben épült és ma is működő víztároló medencét /eredeti formájában felújítva/ N 47° 41,864' E 16° 35,031' 260 m [GCVF89+víztároló medence].
Megtekintés, fotózás után térjetek vissza a piros sáv túraútra és haladjatok tovább a N 47° 42,349' E 16° 34,715' 271 m [GCVF89+1- turista emlékoszlop, emlékhely] a turista emlékoszlophoz. Ha szép az idő, a dombgerincről csodálatos panorámát láthattok, fotózhattok, pihenhettek!
Javaslom, hogy ettől a pontól a gyalog túrázók haladjanak tovább a dombvonulat gerincén északi irányba a kitaposott túraösvényen. Gyönyörködjetek tovább a kilátásban a növényi ritkaságokban. A következő pontig számtalan II. világháborús fedezék, lövészteknők, lőállások, valamint gránátok becsapódási nyomait láthatjátok! /Kerékpárosok választhatnak további útvonalat!/
Az autóval "túrázók" térjenek vissza az eredeti útvonalra és haladjanak a N 47° 42,677' E 16° 34,593' 273 m [GCVF89+3-parkoló] a javasolt parkolóig. Tovább az autó nem közlekedhet! Innen gyalog érhetitek el a Trianoni-emlékhelyet /60 méter/és utánna majd a ládát.
Haladjatok tovább a N 47° 42,551' E 16° 34,617' 283 m [GCVF89+király emlékmű]Királytölgy soron álló tölgyfáig, rajta egy emléktáblát találtok, amelyet a Soproni Városszépítő Egyesület helyezett el, emlékeztetve arra, hogy e fa közelében Ferenc József király 1884. május 31-i soproni látogatása emlékére a város 1916-ban emlékművet állított fel. 1952-ben "lebontották, netán lerombolták"!??
A következő célpont a N 47° 42,645' E 16° 34,571' 278 m [GCVF89+2-emlékhely] a Trianon-dombi emlékhely. Az emlékhelyen köralakban elhelyezett, egy-egy kőszikla szimbolizálja a Szentkorona 64 vármegyéjét. Sajnos, egy-két sziklát lelöktek a domboldalon. Köztünk élnek a "vandálok"!
Érdekességként megjegyzem, hogy közvetlenül az emlékhely alatt húzódik az M85-ös autópálya alagútpárja!
Az emlékhelyet elhagyva folytassátok túrátokat a piros sáv túraútvonalon a N 47° 43,084' E 16° 34,384' 302 m [GCVF89+Hubertusz-kilátó]Hubertusz-kilátóhoz. A kilátásért érdemes felmászni, fotózni! Kilátó ládája: GCHUB
A kilátótól dél felé indul egy jelöletlen kis ösvény, amely a 60 méterre lévő N 47° 43,063' E 16° 34,354' 289 m [GCVF89+mesterséges barlang] mesterséges Simon- barlanghoz vezet. Megtekintését érdekességként javaslom. Az ösvény eléggé meredek, de járható! A barlang bejárható, lámpa szükséges. A barlang építőjéről, céljáról nem találtam adatokat. Feltételezem, hogy a II. Világháború itteni védelmi harcaihoz kapcsolódhatott!?
Induljatok tovább célunk felé N 47° 43,271' E 16° 34,303' 293 m [GCVF89+3-emlékhely] a vasfüggöny jelképes átvágásának helyszínére, az EMLÉKKŐHÖZ és a ládarejtekhez. Az emlékkő eredetileg a Páneurópai Piknik helyszínén állt. 2012-ben helyezték át a vasfüggöny átvágás valós helyszínére. Ekkor egy hársfa is elültetésre került az emlékkő mellé! Keressétek meg a ládát, logoljatok!
Nagyon jó volt ez a láda, mert azt hittük, a környéket elég jól ismerjük, de az ajánlott látnivalók között akadt egy, amiről nem is hallottunk eddig, pedig több korábbi évben rendeztünk egy teljesítménytúrát, amelynek a hosszabb távja érintette a Hubertusz-kilátót, és épp a környék barlangjait mutatta be... Kár, hogy egyelőre nagyon kevés információ áll rendelkezésre a Simon-barlangról. Reméljük, valamikor majd sikerül többet is megtudni róla.
A rejtés szuper, és egyértelmű. :-) Köszönjük!
Köszönjük, hogy a rejtéssel felkeltetted az érdeklődésünket a helyszín iránt.😁 [Geoládák v4.5.9]
Reggeli utáni bemelegítő séta. Ekkor még kicsit csípős volt az idő.
Sopron környéke a "vasfüggöny" emlékhelyekből kifogyhatatlan....és milyen jó, hogy már csak emlékhelyek...
Ha már így elszaporodtak a Sopron környéki ládák, elmentem értük. Az Arcus parkolóban álltam meg (mert mindig itt szoktam megállni), pedig mindenféle fenyegetések jelentek meg - amik eddig nem voltak. Munkatársamnak mindig igaza van ("nem most rossz, eddig volt túl jó" ...). Láda rendben, határnyitás rendben (volt). :)
Talán ezt a fiatalok (szerencsére) nem is értik. A 70-es években gimnazistaként a 80 éves nagymamámat kísértem el a Kapuváron élő rokonaihoz. Győr után már jöttek a civilruhás Kádár kopók, hogy leszedjenek a vonatról. Szegény nagymamám jobban megijedt mint én. Hosszas bizonygatás után tovább engedtek. A 80-as évek közepén a barátnőm elutazott a szüleivel egy Soproni nyaralásra. Sejtettem, hogy nem lesz egyszerű de elutaztam hozzá látogatóba. Akkor már enyhült a szigor. Találkozhattam a lánnyal, de nem maradhattam Sopronban. Reggel elvették a személyi igazolványomat és csak este adták vissza a vasútállomáson.