Előzmények

Lipták Rolandhozzászólásai | válasz erre | 2018.05.28 12:09:20 (76945)
Felteszem, azoknál a GPS-eknél, amiket repülőgépekben használnak. :)
Nem repültem se szimulátort, se igazi gépet ( csak utasként ), a GPS-es infók túrása közben találkoztam több alkalommal is ezzel az állítással. A "flight dgps" keresés egész sok tanulmányt dob fel a témában.
[előzmény: (76944) Yoss, 2018.05.28 11:51:47]

Yosshozzászólásai | válasz erre | 2018.05.28 11:51:47 (76944)
Nem tudom hol használnak ilyet, de az általam szimulátorban repült gépek barometrikus magasságmérővel dolgoznak. A transition level (ez európában többnyire FL100, de sok helyen ettől eltér, az USA-ban jóval magasabb, FL180, de 200 is lehet) alatt az érvényes METAR-ban megadott nyomásértéket adják meg, fölötte egységesen 1013 hPa.
[előzmény: (76942) Lipták Roland, 2018.05.28 11:23:14]

Lipták Rolandhozzászólásai | válasz erre | 2018.05.28 11:23:14 (76942)
Repülésben DGPS-sel dolgoznak.
Részben pont a repülés igényei miatt fejlesztették, és terjedt el. Ott ugyanis nagyon számít a magasság mérési bizonytalansága. :)
[előzmény: (76938) Old Eye, 2018.05.28 10:36:15]

Old Eyehozzászólásai | válasz erre | 2018.05.28 10:36:15 (76938)
Köszönöm.
OFF A jelenség talán általánosítható. Évtizedekkel ezelőtt egy pilóta mondta nekem, a légifolyosók keresztmetszete nem négyzet, hanem élére állított téglalap alakú, az egy szinten repülő gépek jobban megközelíthetik egymást, mint egymás felett/alatt. ON
[előzmény: (76937) Lipták Roland, 2018.05.28 08:49:18]

Lipták Rolandhozzászólásai | válasz erre | 2018.05.28 08:49:18 (76937)
0.3 az arány.
A vertikális bizonytalanság 3.3333333333 szorosa a horizontálisnak. Matematikailag.
[előzmény: (76934) Old Eye, 2018.05.26 13:44:21]

Old Eyehozzászólásai | válasz erre | 2018.05.26 13:44:21 (76934)
Remek áttekintő anyag! Köszönöm! Elteszem ezt a linket.

Csak annyit tudok mondani, egyáltalán nem bízom a GPS számolta magasságértékekben Pár éve egyik kollégánk valamelyik fórumunkon szintén egyértelmű ismertetést adott, a GPS-ek vertikális (magasság) adatai matematikai okok miatt úgy tízszeresen pontatlanabbak a horizontális adatokénak. Így se nem nézem a terepen, se nem veszem figyelembe térképszerkesztés közben.
[előzmény: (76932) VP, 2018.05.26 09:30:33]

VPhozzászólásai | válasz erre | 2018.05.26 09:30:33 (76932)
Dakota még nem volt a kezemben, de a CSx-en a magasság oldalon beállítható mező a légköri nyomás (ezt méri közvetlenül a műszer) és a barométerállás (a tengerszintre átszámolt légnyomás, ami az időjárási oldalakon is van). Utóbbihoz természetesen fel kell használnia a pillanatnyi magasságot is.

A magasságot csak a légnyomásból nem lehet pontosan mérni, hiszen a légnyomás függ az időjárástól is. A barométer elsősorban az aránylag rövid idő alatti (miközben az időjárás nem nagyon változik) magasságváltozásokat méri pontosabban, mint a gps, főleg olyan helyeken (pl. meredek hegyoldal), ahol rossz a műholdvétel. Az abszolút magasság mérésében csak kalibrálás esetén segít. Ezt egyrészt meg lehet tenni kézzel, ha olyan helyen állsz, aminek megbízhatóan ismered a pontos magasságát. (De a gc.hu oldalon szereplő láda és poi pontok többségének magassága nagyon távol áll ettől!) Másrészt a gps megfelelő beállítás (auto calibration) esetében akkor, amikor jó műholdvétel van, lassan a gps által mért értékhez húzza a magasságadatot. (A hangsúly a lassanon van: így a rossz vételből származó hirtelen gps-magasság-érték ugrálások nem rontják el a jó esetben már kalibrált értéket, de az időjárás okozta lassú változásokat kézi beavatkozás nélkül követi.)

Érdemes a lakásod magasságát egyszer megbízhatóan, több forrás alapján meghatározni, és utána otthon, indulás előtt erre az értékre beállítani a gps-en a magasságot. (Több nap után, ha markáns időjárásváltozás volt, 100 métert meghaladó lehet az eltérés.) Én többször felmentem a tetőre, és ott mértem - nagyon jó műholdállásoknál és minden takarás nélkül a “gps elevation” értéket. Ebből vontam le a felettem lévő emeletek magasságkülönbségét. Az eredmény jól egyezett a különböző papírtérképekről interpolálással nyert adatokkal.

Mindezzel együtt a hobby gps-ek legpontatlanabb adata a magasság. Én soha nem adom meg 5 méternél kisebb pontossággal (tehát minden adatom 0-ra vagy 5-re végződik), mert még ez a pontosság is csak nagy odafigyeléssel, többszóri (időben távoli - az átlagolás ezen nem segít) méréssel érhető el.
[előzmény: (76931) Old Eye, 2018.05.26 08:11:05]

Old Eyehozzászólásai | válasz erre | 2018.05.26 08:11:05 (76931)
Magasság méterben.
Tudtommal az ilyen készülékek nem a GPS hanem a sokkal pontosabb barométer adatai alapján határozzák meg az éppeni magasság értéket, persze, kalibrálás után, amit érdemes a túra során újra és újra megejteni.
[előzmény: (76930) Dzsipiesz, 2018.05.26 07:49:30]

Dzsipieszhozzászólásai | válasz erre | 2018.05.26 07:49:30 (76930)
Ott is kerestem,de a kiválasztható dolgok közt nem találok barométert vagy légnyomást.
[előzmény: (76929) olahtamas, 2018.05.26 06:59:34]

olahtamashozzászólásai | válasz erre | 2018.05.26 06:59:34 (76929)
Valamelyik adatmezőbe be kell tenni(adatmezőt változtat), és akkor ott láthatod.
[előzmény: (76928) Dzsipiesz, 2018.05.25 23:23:54]

Dzsipieszhozzászólásai | válasz erre | 2018.05.25 23:23:54 (76928)
Sziasztok,lenne egy kérdésem még a Dakota 20-as készülékről. A műszaki leírás szerint van benne légnyomásmérő. Viszont nem találok a menüben konkrétan légnyomási adatokat. Merre található ez?

Bejelentkezés név:  jelszó:   [regisztráció]