WAP:
A láda egy műanyag konyhai tárolódoboz a kápolnától nem messze, bokor tövénél, kövekkel körberakva.
Kérlek ügyelj arra, hogy megtalálás után a köveket úgy rendezd vissza, hogy az takarja a ládát az avatatlan szemek elől!
A ládába TravelBug helyezhető.
Az 1-es főúton Budapest felől Tatabánya irányába haladva Felsőgallán felnézel jobb oldalon a Kálvária-hegy tetejére és nem csak egy adótornyot, hanem mellette egy gyönyörű, sárgára színezett kápolnát és három keresztet vehetsz észre.
A megközelítésről:
Tömegközlekedéssel
A
T-Busz Tatabányai Közlekedési Kft. weboldalán tájékozódva juthatsz el Felsőgallára ("Szolgáltató Ház" megállóhelyen szállj le), majd kövesd a következő bekezdésben részletezett gyalogos megközelítésről szóló útmutatómat.
Gyalogosan - 1. verzió:
Szent István utcából a Dobó Katica utcán indulj el a hegy felé:
N 47° 32,633' E 18° 27,095' 210 m [GCFGKH+Indulj hegy felé]
Az alábbi kereszteződésnél kanyarodj el balra:
N 47° 32,683' E 18° 27,276' 231 m [GCFGKH+Kanyarodj balra]
Kálvária utcából (figyelem, köz is van, a 2. zsákutcát keresd) a mellékelt kép alapján két ház között kell nekivágni a hegynek, itt egy jól járható köves-murvás gyalogösvény (keresztút) vezet fel a kápolnához.
Autóval + gyalogosan - 2. verzió:
A Templom mellett kanyarodj be a Templom utcába:
N 47° 32,542' E 18° 27,131' 215 m [GCFGKH+2+3. verzió Templom utcába kanyarodj be]
Menj tovább egyenesen, ne törődj azzal, hogy az utca időközben nevet vált. A Szabadkai utcában a kisbolt közelében lévő bonyolult kereszteződésnél megyünk tovább egyenesen, majd balra le kell térni egy a következő ponton:
N 47° 32,630' E 18° 27,582' 260 m [GCFGKH+2. verzió Bal kanyar a hegyre, parkolj]
E pont közelében javaslom a
parkolást, eddig a pontig van biztonságos és aszfaltúton történő eljutás a parkolóig és aki fél a murvás úttól, neki elegendő idáig elvinni az autót és innen gyalog folytatni.
Autóval + gyalogosan - 3. - legrövidebb, de murvásabb - verzió:
A Templom mellett kanyarodj be a Templom utcába:
N 47° 32,542' E 18° 27,131' 215 m [GCFGKH+2+3. verzió Kanyarodj be Templom utcába]
Menj tovább egyenesen, ne törődj azzal, hogy az utca időközben nevet vált. A Szabadkai utcában a kisbolt közelében lévő bonyolult kereszteződésnél megyünk tovább egyenesen, majd balra le kell térni egy a következő ponton:
N 47° 32,630' E 18° 27,582' 260 m [GCFGKH+3. verzió Bal kanyar a hegyre, fel a Kálvária utcán] egészen a következő pontig:
N 47° 32,810' E 18° 27,628' 260 m [GCFGKH+3. verzió Kialakított parkolóhely]
E pont közelében javaslom a
parkolást, ettől a ponttól személy szerint már tényleg csak terepjárósoknak javaslom az autóval történő megközelítést (vagy már nekik sem), mert a murvás utat az eső kimoshatja, a kövek miatt kikaparhat, megcsúszhat az autó.
A rejtésről
A láda egy műanyag konyhai tárolódoboz a kápolnától nem messze, bokor tövénél, kövekkel körberakva.
Kérlek ügyelj arra, hogy megtalálás után a köveket úgy rendezd vissza, hogy az takarja a ládát az avatatlan szemek elől!
A Kápolna és a keresztút története:
1854-ben az akkori bíró, Fogl János építette meg a Kálvária-hegyen a kápolnát az odavezető szerpentinúttal és stációkkal. A kápolna építéséről több legenda is él:
1.: Az általánosabb verzió szerint Fogl János, egy falubeli lakos esténként fényes csillagot látott a hegyen. Felkereste azt, majd pedig kincseket talált. Hálából az Istennek kápolnát és hozzá tartozó keresztutat épített a kincsekből a hegyen.
2.: A másik legenda szerint az 1848/49-es szabadságharc leverése után a Bécs felé visszainduló osztrák katonák a bírónál hagyták az egyik szekerüket megőrzésre, néhány hétre. Jóval később a bírónak eszébe jutott a szekér, és észrevett rajta egy faládát, ami tele volt aranytallérral. Egy kis furfanggal eljátszotta, hogy a Kálvária tetején találta az aranyakat és ebből építette meg a kápolnát. Attól fogva minden év nagypéntekén körmenet indult a hegy tetejére.
A kápolnának azonban hányattatott sorsa lett. Többször is kifosztották, a második világháborúban az épülete teljesen tönkrement, szinte alig volt felismerhető, hogy valaha milyen célt szolgált ez a romos kőhalmaz. Az utolsó körmenetet 1952-ben tartották, mivel az akkori politikai rendszer beszüntette ezeket a szertartásokat.
A helyi egyházközösség eredetileg egy alapítványt hozott létre a többször megsérült kápolna megmentésére, de nem tudtak elég pénzt összegyűjteni. 2004-ben Kendl Antal plébános hívta fel a helyiek figyelmét a frankfurti Nieder-Eschbach egyházközösség templom- és kápolna- felújítási pályázatára.
Az ötvenezer eurós segítséghez, az önrészhez képviselői keretéből Fenyvesi Béla önkormányzati képviselő is hozzátett, továbbá a helyiek saját munkájukkal járultak a kápolna felújításához.
A kápolna tervezője Petrássy Márta, aki egyben az eredeti kápolna feltárója is volt, munkáját szintén ellenszolgáltatás nélkül végezte.
Az adótorony melletti kápolna, a három kereszt és a hegyre felvezető keresztút a stációkkal együtt 2008-ban készült el. A stációk faképét Mózer Ernő helyi fafaragó művész készítette.
A kedvenc pihenőhelyem:
Ha nem sietsz és szánsz rá pár métert és percet, akkor a következő helyen ismét egy teljesen más panoráma tárul eléd:
N 47° 32,938' E 18° 27,202' 210 m [GCFGKH+Kilátópont]
Gyermekkoromban sokat időztem itt a barátaimmal, leültünk, beszélgettünk, csodáltuk a tájat, a naplementét, vittünk magunkkal 1-1 csomag szotyit is :)
A kápolna, a stációk és keresztek felújításának 10. évfordulója alkalmából a láda is "felújításra" került, 2018.01.04-én örökbefogadtam, 6-án pedig kereshetővé tettem.
Update: ládacsere, ellenőrzés, 3. parkolási verzió feltüntetése: 2021.10.09.
Források:
-Városrészekről 1-1 bekezdés erejéig
-Wikipédia - Felsőgalla
-Petrássy Márta weboldalán az összefoglaló a felújítás megtervezéséről
-Felsőgalla története, 1-2 kép, érdekesség
-Kirándulástervező is ajánlja ezt a helyet