
A ládába TravelBug
nem helyezhető.
Megközelítés
Két útvonal is választható:
I. Amennyiben megnézed a skanzent, a
N 47° 44,110' E 18° 21,325' 118 m [GCHSK+kereszteződés] pontnál található hajócsavarnál kell lekanyarodni a főútról, az autó a kiépített
N 47° 44,184' E 18° 21,344' 115 m [GCHSK+parkoló] parkolóban hagyható.
II. Drive in: Ebben az esetben nem illik a skanzen parkolóját használni, ezért a
N 47° 44,061' E 18° 21,148' 117 m [GCHSK+alternatív kereszteződés] pontnál kell lekanyarodni, parkolás tetszőleges helyen.
A rejtés évében a láda környékét nyírták, amint a logokból látszik, idén nem olyan szorgalmasak a munkások. Készüljetek fel, csípős-szúrós lehet.
Mivel nem szeretnék semmit sem összefirkálni, alternatív jelszó nincs. Árvíz idején elegendő a "Jelszó nélkül" és egy fotó arról a pontról, ameddig jutottál.
Mindenkinek ajánlom a
N 47° 44,237' E 18° 20,750' 101 m [GCHSK+Duna-part] pontot a séta kedvéért, na meg egy kis kavicsdobálásra.
A környéken horgászok is vannak, kérlek, ne zavarjátok Őket!
Jelenleg a Hajóskanzen kiállításai nem látogathatók, csak a parton és a vízben látható eszközök tekinthetők meg.
Neszmély rövid történelme
Neszmély és környéke már ősidők óta lakott helynek tekinthető, ahol minden kor képviselve van, de leggazdagabb a római kori itt talált leletanyag.
Első írott nyomát az 1237-40 között készült Albeus jegyzékben találjuk, akkor nevét Nezmel, 1341-ben Neezmel alakban írták.
1422-ben már oppidum, tehát város, és vámja a komáromi váré.
1471-ben Longa-villa. Város, majd mezőváros jellegű volt. Erről 1710-ből való pecsétje is tanúskodik.
A törökök ezt a települést sem kímélték, 1552-ben már az elpusztult települések között szerepelt, ekkor az összeírók összesen hat lakható házat találtak, 24 évvel később még mindig csak tizenkettőt vehettek számba. A település később mégis újratelepült, egy 1749-es birtokper adatai szerint már 18 nemes udvartelkes birtoka szerepel.
A településen található a Neszmélyi-borvidék központja. Kitűnő, zöldesbe játszó aranysárga bora külföldön is jól ismert volt. Az 1800-as években kitört filoxéra-vész azonban a szőlőtermelést hosszú időre visszavetette Neszmélyen és a borvidéken is. Az 1990-es évektől a szőlő- és bortermelés új lendületet vett, s mára már sikerült visszanyernie régi hírét. Mára már az ászári borvidékkel egyesülve, Ászár- Neszmélyi Borvidék néven éri el sikereit.
1977. április 1-jén Almásneszmély néven egyesítették a szomszédos Dunaalmással. A két település 1991-ben szétvált.
Forrás: facebook
A Hajóskanzen
Neszmélyen a szigetekkel határolt védet Szent Ilona öbölben búvik meg Magyarország legtekintélyesebb muzeális folyami hajóparkja. A hajóskanzent Neszmélyen a Zoltán Gőzös Közhasznú Alapítvány tartja fent, gondozza, restaurálja a letűnt idők gőzhajóit.
ZOLTÁN gőzhajó
Az Alapítvány névadója, a ZOLTÁN gőzhajó, amely NEUE DONAU típusú oldalkerekes vontató gőzhajó. 1869-ben épült Linzben, az Ignaz Mayer Werft gyárban. A 400-600 tonnás uszályok vontatására alkalmas hajó 1958-ig állt aktív szolgálatban.
Az 1963-selejtezést követően a főgépet, a kazánt és a lapátkerekeket eltávolították, majd a hajó a százhalombattai Dunamenti Erőmű Vállalathoz került, ahol az erőmű üzemvíz csatornájában lehorgonyozva, sportevezős klubházként használták. Mivel e funkciójában az elöregedett testű hajó már csak jelentős anyagi ráfordítással lett volna fenntartható, ezért a tulajdonos az időközben létrejött Zoltán Alapítványnak adományozta.
2008-ban a hajó védett műszaki emlékké lett nyilvánítva.
Az Alapítvány a 2009-ben elnyert európai uniós támogatási összegből a hajó teljes felújítását elvégezte. A felújítást követően a kazán- és gépház helyén hajózástörténeti kiállítás tekinthető meg.
NESZMÉLY gőzhajó
Magyarországon gyártott utolsó gőzhajók egyike, a BAKONY oldalkerekes vontató gőzhajó. A MAHART 15 esztendőn keresztül uszályok vontatására használta. 1972-ben helyezték át állóhajó-állományba, s ezután úszó munkagépként gőzt szolgáltatott más hajók tisztításához a Csepeli Szabadkikötőben.
A hajó az utolsó pillanatban menekült meg a szétvágástól. Egy árverést követően 2003 novemberében, rendkívül lepusztult állapotban került Neszmélyre.
Részleges felújítása után, 2004. október 2-án - a Hajóskanzent befogadó falu iránti tiszteletből -, a Magyar Hajózási Emléknap és a Tengerészeti Világnap rendezvény alkalmával, ünnepélyesen átkeresztelték, s a NESZMÉLY nevet kapta. A veterán gőzhajó azóta nem csupán kiállítási tárgyként funkcionál, hanem lakókabinjait felhasználva, a hajón csoportos és egyéni turisták számára biztosít szálláslehetőséget.
Az Alapítvány a 2009-ben elnyert európai uniós pályázati támogatásból a hajó teljes felújítását végrehajtja.
Petőfi gőzhajó
A FERENCZ FERDINÁND FŐHERCZEG típusú, gőzüzemű oldalkerekes személyhajót 1918-ban az MFTR Komáromi Hajóműhelyében kezdték építeni JENŐ FŐHERCZEG néven. 1919-ben félig kész állapotában elvontatták, majd 1923-ban az MFTR újpesti hajóműhelyében fejezték be. 1924-ben SZENT LÁSZLÓ névre keresztelték. 1944 őszén a Folyamőrség őrnaszádezred parancsnokságának törzshajójaként került Ausztriába, ahonnan csak 1946 decemberében került haza.
1947-tól a MESzHART üzemeltette, majd 1950-ben az új neve PETŐFI lett. 1957-ben a MAHART megrendelésére átépítették, és egy új, Yarrow-rendszerű 580 LE-s vízcsöves kazánnal szerelték fel. 1979-től a Kossuth gőzhajó leállítása után, Budapesten sétahajóként használták, de 1983 őszén leállították, és 1986-ra a felépítményét teljesen lebontották . Ezután felújításra Apatinba vitték, ahol a munkálatok elvégzése során, 1989-ben egy tűzeset során kiégett.
A Magyarországra visszakerült, és az Újpesti-öbölben tárolt hajót 2003 decemberében az Európa Rendezvényiroda Kft. vásárolta meg, így a PETŐFI 2003 decemberében elsőként érkezett meg a Neszmélyi Hajóskanzenba az akkor még BAKONY (ma már NESZMÉLY) hajóval együtt, ahol a felújítását várja.
Lajta monitor
Az Osztrák-Magyar Monarchia tengeri flottájának parancsnoka Wilhelm von Tegethoff altengernagy javaslatára, döntött a Monarchia vezetése monitor típusú hadihajók építése mellett és 1869-ben megszavazták az ehhez szükséges pénzt. A MAROS után második hajóként bocsátották vízre a LEITHA hadihajót. 1872-ben állították hadrendbe és 1876-ban volt az első bevetése.
A Monarchia hadrendjében többször volt szolgálatban és tartalékos állományban, részt vett komolyabb hadgyakorlatokon is. Átépítései közül a legjelentősebb az 1887. évi.
1918. április 10-én, Óbudán a LEITHA-t és testvérhajóját végleg leszerelték és kivonták őket a hadiflottilla hajólistájából.
1919 elején az antant minden használható dunai hadihajót elvitt az országból. A Tanácsköztársaság vezetői felismerték egy dunai flottilla szükségességét. Ezért újra használhatóvá tették a nálunk hagyott, öreg és leszerelt hajókat. A német nevű hajók magyar nevet kaptak, így lett a LEITHA-ból LAJTA.
1921. január végén a LAJTÁ-t és testvérhajóját a MAROS-t Korneuburgban szigorú antant ellenőrzés mellett végleg leszerelték. A bontást pár hónap alatt be is fejezték. A fegyverektől, páncélzatuktól, gépeiktől megfosztott hajótesteket elárverezték.
Az öreg monitor 1992. november 11-én védetté lett nyilvánítva és 1993-ban az akkori tulajdonostól már újra LAJTA néven, "ingyen" került vissza állami tulajdonba, a Hadtörténeti Intézet és Múzeum kezelésébe. Lecsupaszított hajóteste sokáig a Honvéd Folyami Flottilla újpesti hadikikötőjében várakozott, majd 2005 áprilisában az Alapítvánnyal kötött megállapodás alapján Neszmélyre került, ahol ugyanazon év őszén állagmegóvásként új festést kapott.
A hajót az Alapítvány 2009-ben elnyert európai uniós pályázati pénzből az 1887-es állapotának megfelelően újította fel. A LAJTA monitor jelenleg a legrégebbi úszóképes hadihajó az Osztrák-Magyar Monarchia idejéből.
Vöcsök I.
Az 1975-ben Szovjetunióban épült folyami hordszárnyas utasszállító hajó 1977-ben került Magyarországra a MAHART kötelékébe. Többségében a Budapest-Bécs-Budapest útvonalon teljesített szolgálatot. 2003-ban a futott üzemóra alapján a felújítását költségesnek találták ezért a hajót kiselejtezték. 2005-ben az üres hajótestet az Alapítványnak ajándékozták, s most a Hajóskanzenben, a vízparton kiállítva tekinthető meg.
Forrás: hajoskanzen.hu
Ládatörténet
2012.11.07. A láda beteg, ellopták.
2013.04.15. 5 hónap betegségből feltámadva, Kokó jóvoltából a láda mikro lett, ismét kereshető! Köszönöm a segítséget!
2013.10.06. A láda ismét beteg volt, pliptai feltámasztotta. Köszönöm!
2015.06.03. Liberty PET palack ládával megtámogatta a sikeres keresést.
2018.10.16. takacsimre és csipet_csapat a beteg ládát meggyógyította, ismét kereshető. Köszönöm!
2020.5.7 A régóta beteg ládát sinus90 és pgyp kessertársaink javították. Köszönjük. [Admin(Fazék)]
2020.9.19 Az ismét beteg ládát ignis9 és bagolyvera kessertársaink javították. Köszönjük. [Admin(halaszkiraly)]
2024.3.31: Leslie33 pótolta most. (Köszönjük!) A ládatörténetből látható, hogy ezt a rejtést már régóta a közösség tartja életben, nem az eredeti rejtője, így a mai napon áthelyeztem az Adoptálható ládák userhez. (hk - admin, ládadoki)
2025.02.02 Adoptálta: Zsézsé