geocaching.hu geocaching.hu szép kép FAQ/cachikett
   + geoládák ~  |  + megtalálások ~  |  + felhasználók ~  |  + poi ~   |   fórum   |    belépés
  
  
  
 
FAQ
3374. Neszmélyi Hajóskanzen (GCHSK)

Itt kell lekanyarodni

Itt kell lekanyarodni

Vöcsök I.

Vöcsök I.

Neszmély

Neszmély

Zoltán

Zoltán

Lajta monitor

Lajta monitor

Lajta belülről

Lajta belülről

Egy kis Monarchia

Egy kis Monarchia

Szebb jövőre várva

Szebb jövőre várva

Dzsindzsásban a láda. Néha levágják...

Dzsindzsásban a láda. Néha levágják...

Azért nem ilyen magasan :)

Azért nem ilyen magasan :)

Kavicsozó

Kavicsozó
Szélesség N 47° 44,159'
Hosszúság E 18° 21,150'
Magasság: 110 m
Megye/ország: Komárom-Esztergom
Térképen: TuHu - OSM - GMaps
Koordináták letöltése GPS-be
Közeli ládák
Közeli pontok

Elhelyezés időpontja: 2012.08.18 11:00
Megjelenés időpontja: 2012.08.18 21:55
Utolsó lényeges változás: 2020.05.07 20:01
Utolsó változás: 2020.09.26 13:34
Rejtés típusa: Hagyományos geoláda
Elrejtők: Betyárballada
Felhasználó: Betyárballada
Nehézség / Terep: 2.0 / 2.0
Úthossz a kiindulóponttól: 200 m
Megtalálások száma: 444 + 5 sikertelen + 2 egyéb, grafikon
Megtalálások gyakorisága: 1.0 megtalálás hetente


Henger alakú láda, kb. 180 cm magasan.

A ládába TravelBug nem helyezhető.
Megközelítés

Két útvonal is választható:

I. Amennyiben megnézed a skanzent, a  N 47° 44,110' E 18° 21,325' 118 m [GCHSK+kereszteződés] pontnál található hajócsavarnál kell lekanyarodni a főútról, az autó a kiépített  N 47° 44,184' E 18° 21,344' 115 m [GCHSK+parkoló] parkolóban hagyható.
II. Drive in: Ebben az esetben nem illik a skanzen parkolóját használni, ezért a  N 47° 44,061' E 18° 21,148' 117 m [GCHSK+alternatív kereszteződés] pontnál kell lekanyarodni, parkolás tetszőleges helyen.

A láda az ártéri erdőben, egy fa odvában található, árvíztől (talán) védett magasságban. A rögzítésre kérlek vigyázz, ne szakadjon el.
A rejtés évében a láda környékét nyírták, amint a logokból látszik, idén nem olyan szorgalmasak a munkások. Készüljetek fel, csípős-szúrós lehet.
Mivel nem szeretnék semmit sem összefirkálni, alternatív jelszó nincs. Árvíz idején elegendő a "Jelszó nélkül" és egy fotó arról a pontról, ameddig jutottál.

Mindenkinek ajánlom a  N 47° 44,237' E 18° 20,750' 101 m [GCHSK+Duna-part] pontot a séta kedvéért, na meg egy kis kavicsdobálásra.

A környéken horgászok is vannak, kérlek, ne zavarjátok Őket!

Nyitva tartás

Szerda-vasárnap
10:00-18:00 (a pénztár 17:00 bezár)
Hétfő-kedd
szünnap

Pénteken, szombaton és vasárnap 13:00 órától a büfé is nyitva tart, ahol hekk és lángos kapható.

Téli időszakban a skanzen csak előzetes bejelentkezés után látogatható, a szállás változatlanul üzemel.

Árak

Teljes árú jegy: 600 Ft / fő
Gyermek (6-18 évesig): 400 Ft / fő
Szállás: 2000 Ft / fő / éj + IFA

Neszmély rövid történelme

Neszmély és környéke már ősidők óta lakott helynek tekinthető, ahol minden kor képviselve van, de leggazdagabb a római kori itt talált leletanyag.
Első írott nyomát az 1237-40 között készült Albeus jegyzékben találjuk, akkor nevét Nezmel, 1341-ben Neezmel alakban írták.
1422-ben már oppidum, tehát város, és vámja a komáromi váré.
1471-ben Longa-villa. Város, majd mezőváros jellegű volt. Erről 1710-ből való pecsétje is tanúskodik.
A törökök ezt a települést sem kímélték, 1552-ben már az elpusztult települések között szerepelt, ekkor az összeírók összesen hat lakható házat találtak, 24 évvel később még mindig csak tizenkettőt vehettek számba. A település később mégis újratelepült, egy 1749-es birtokper adatai szerint már 18 nemes udvartelkes birtoka szerepel.
A településen található a Neszmélyi-borvidék központja. Kitűnő, zöldesbe játszó aranysárga bora külföldön is jól ismert volt. Az 1800-as években kitört filoxéra-vész azonban a szőlőtermelést hosszú időre visszavetette Neszmélyen és a borvidéken is. Az 1990-es évektől a szőlő- és bortermelés új lendületet vett, s mára már sikerült visszanyernie régi hírét. Mára már az ászári borvidékkel egyesülve, Ászár- Neszmélyi Borvidék néven éri el sikereit.
1977. április 1-jén Almásneszmély néven egyesítették a szomszédos Dunaalmással. A két település 1991-ben szétvált.

Forrás: facebook

A Hajóskanzen

Neszmélyen a szigetekkel határolt védet Szent Ilona öbölben búvik meg Magyarország legtekintélyesebb muzeális folyami hajóparkja. A hajóskanzent Neszmélyen a Zoltán Gőzös Közhasznú Alapítvány tartja fent, gondozza, restaurálja a letűnt idők gőzhajóit.

ZOLTÁN gőzhajó

Az Alapítvány névadója, a ZOLTÁN gőzhajó, amely NEUE DONAU típusú oldalkerekes vontató gőzhajó. 1869-ben épült Linzben, az Ignaz Mayer Werft gyárban. A 400-600 tonnás uszályok vontatására alkalmas hajó 1958-ig állt aktív szolgálatban.
Az 1963-selejtezést követően a főgépet, a kazánt és a lapátkerekeket eltávolították, majd a hajó a százhalombattai Dunamenti Erőmű Vállalathoz került, ahol az erőmű üzemvíz csatornájában lehorgonyozva, sportevezős klubházként használták. Mivel e funkciójában az elöregedett testű hajó már csak jelentős anyagi ráfordítással lett volna fenntartható, ezért a tulajdonos az időközben létrejött Zoltán Alapítványnak adományozta.
2008-ban a hajó védett műszaki emlékké lett nyilvánítva.
Az Alapítvány a 2009-ben elnyert európai uniós támogatási összegből a hajó teljes felújítását elvégezte. A felújítást követően a kazán- és gépház helyén hajózástörténeti kiállítás tekinthető meg.

NESZMÉLY gőzhajó

Magyarországon gyártott utolsó gőzhajók egyike, a BAKONY oldalkerekes vontató gőzhajó. A MAHART 15 esztendőn keresztül uszályok vontatására használta. 1972-ben helyezték át állóhajó-állományba, s ezután úszó munkagépként gőzt szolgáltatott más hajók tisztításához a Csepeli Szabadkikötőben.
A hajó az utolsó pillanatban menekült meg a szétvágástól. Egy árverést követően 2003 novemberében, rendkívül lepusztult állapotban került Neszmélyre.
Részleges felújítása után, 2004. október 2-án - a Hajóskanzent befogadó falu iránti tiszteletből -, a Magyar Hajózási Emléknap és a Tengerészeti Világnap rendezvény alkalmával, ünnepélyesen átkeresztelték, s a NESZMÉLY nevet kapta. A veterán gőzhajó azóta nem csupán kiállítási tárgyként funkcionál, hanem lakókabinjait felhasználva, a hajón csoportos és egyéni turisták számára biztosít szálláslehetőséget.
Az Alapítvány a 2009-ben elnyert európai uniós pályázati támogatásból a hajó teljes felújítását végrehajtja.

Petőfi gőzhajó

A FERENCZ FERDINÁND FŐHERCZEG típusú, gőzüzemű oldalkerekes személyhajót 1918-ban az MFTR Komáromi Hajóműhelyében kezdték építeni JENŐ FŐHERCZEG néven. 1919-ben félig kész állapotában elvontatták, majd 1923-ban az MFTR újpesti hajóműhelyében fejezték be. 1924-ben SZENT LÁSZLÓ névre keresztelték. 1944 őszén a Folyamőrség őrnaszádezred parancsnokságának törzshajójaként került Ausztriába, ahonnan csak 1946 decemberében került haza.
1947-tól a MESzHART üzemeltette, majd 1950-ben az új neve PETŐFI lett. 1957-ben a MAHART megrendelésére átépítették, és egy új, Yarrow-rendszerű 580 LE-s vízcsöves kazánnal szerelték fel. 1979-től a Kossuth gőzhajó leállítása után, Budapesten sétahajóként használták, de 1983 őszén leállították, és 1986-ra a felépítményét teljesen lebontották . Ezután felújításra Apatinba vitték, ahol a munkálatok elvégzése során, 1989-ben egy tűzeset során kiégett.
A Magyarországra visszakerült, és az Újpesti-öbölben tárolt hajót 2003 decemberében az Európa Rendezvényiroda Kft. vásárolta meg, így a PETŐFI 2003 decemberében elsőként érkezett meg a Neszmélyi Hajóskanzenba az akkor még BAKONY (ma már NESZMÉLY) hajóval együtt, ahol a felújítását várja.

Lajta monitor

Az Osztrák-Magyar Monarchia tengeri flottájának parancsnoka Wilhelm von Tegethoff altengernagy javaslatára, döntött a Monarchia vezetése monitor típusú hadihajók építése mellett és 1869-ben megszavazták az ehhez szükséges pénzt. A MAROS után második hajóként bocsátották vízre a LEITHA hadihajót. 1872-ben állították hadrendbe és 1876-ban volt az első bevetése.
A Monarchia hadrendjében többször volt szolgálatban és tartalékos állományban, részt vett komolyabb hadgyakorlatokon is. Átépítései közül a legjelentősebb az 1887. évi.
1918. április 10-én, Óbudán a LEITHA-t és testvérhajóját végleg leszerelték és kivonták őket a hadiflottilla hajólistájából.
1919 elején az antant minden használható dunai hadihajót elvitt az országból. A Tanácsköztársaság vezetői felismerték egy dunai flottilla szükségességét. Ezért újra használhatóvá tették a nálunk hagyott, öreg és leszerelt hajókat. A német nevű hajók magyar nevet kaptak, így lett a LEITHA-ból LAJTA.
1921. január végén a LAJTÁ-t és testvérhajóját a MAROS-t Korneuburgban szigorú antant ellenőrzés mellett végleg leszerelték. A bontást pár hónap alatt be is fejezték. A fegyverektől, páncélzatuktól, gépeiktől megfosztott hajótesteket elárverezték.
Az öreg monitor 1992. november 11-én védetté lett nyilvánítva és 1993-ban az akkori tulajdonostól már újra LAJTA néven, "ingyen" került vissza állami tulajdonba, a Hadtörténeti Intézet és Múzeum kezelésébe. Lecsupaszított hajóteste sokáig a Honvéd Folyami Flottilla újpesti hadikikötőjében várakozott, majd 2005 áprilisában az Alapítvánnyal kötött megállapodás alapján Neszmélyre került, ahol ugyanazon év őszén állagmegóvásként új festést kapott.
A hajót az Alapítvány 2009-ben elnyert európai uniós pályázati pénzből az 1887-es állapotának megfelelően újította fel. A LAJTA monitor jelenleg a legrégebbi úszóképes hadihajó az Osztrák-Magyar Monarchia idejéből.

Vöcsök I.

Az 1975-ben Szovjetunióban épült folyami hordszárnyas utasszállító hajó 1977-ben került Magyarországra a MAHART kötelékébe. Többségében a Budapest-Bécs-Budapest útvonalon teljesített szolgálatot. 2003-ban a futott üzemóra alapján a felújítását költségesnek találták ezért a hajót kiselejtezték. 2005-ben az üres hajótestet az Alapítványnak ajándékozták, s most a Hajóskanzenben, a vízparton kiállítva tekinthető meg.

Forrás: hajoskanzen.hu

Ládatörténet
2012.11.07. A láda beteg, ellopták.
2013.04.15. 5 hónap betegségből feltámadva, Kokó jóvoltából a láda mikro lett, ismét kereshető! Köszönöm a segítséget!
2013.10.06. A láda ismét beteg volt, pliptai feltámasztotta. Köszönöm!
2015.06.03. Liberty PET palack ládával megtámogatta a sikeres keresést.
2018.10.16. takacsimre és csipet_csapat a beteg ládát meggyógyította, ismét kereshető. Köszönöm!
2020.5.7 A régóta beteg ládát sinus90 és pgyp kessertársaink javították. Köszönjük. [Admin(Fazék)]
2020.9.19 Az ismét beteg ládát ignis9 és bagolyvera kessertársaink javították. Köszönjük. [Admin(halaszkiraly)]
Állapot: kereshető

KRW értékelés (196 db): környezet: 4.35 rejtés: 4.16 web: 4.57 átlag: 4.36

+
történelmi nevezetesség, várrom, épület
-
szép kilátás, érdemes panorámát fényképezni
+
különleges látványosság, helyszín
-
speciális koordináta-érték vagy magasság
+
vízpart, tó/folyó, forrás van a környéken
+
település belterületén van a láda
+
van a közelben (pár száz méteren belül) lakott terület
+
havas, jeges időben, fagypont alatti hőmérsékleten is kereshető a láda
+
nyáron, a legnagyobb kánikulában is ajánlott környék
-
hegyen, csúcson, nagy dombon van a láda (a környékhez képest)
+
megközelíthető járművel néhány száz méteren belül
+
a javasolt kiindulóponttól fél órán belül elérhető
+
mozgáskorlátozottaknak, babakocsival érkezőknek is ajánlott
+
gyerekbarát láda
-
igénybe veszi a cipőt, ruhát a környék (csalános, bogáncsos, sáros)
-
a láda megszerzéséhez sziklát kell mászni (gyerekkel nyakban kizárt)
+
sötétben is érdemes keresni
-
a GPS-t zavaró sűrű erdő, sziklafal, magas épület, stb. van
-
szokatlan méretű/alakú a láda (az ajándékok miatt fontos)
+
el lehet menni kerékpárral a ládáig (vagy látástávolságban hagyható)?
+
GPS nélkül is érdemes megkeresni
+
kereshető egész évben
+
kereshető 24 órában
-
a látnivalóért fizetni kell


Batani 2021.05.30 13:57 - Megtaláltam
Akkora a dzsindzsa, hogy nem mentem be a ládáig. Kérem szépen elfogadását a fénykép alapján! Köszönöm! [Geoládák v3.10.5]

[Jóváhagyta: Betyárballada, 2021.06.01 10:39]

Hörcsög 2021.05.24 17:03 - Megtaláltam KRW környezet: 4 rejtés: 4 web: 5 átlag: 4.33 súly: 4.14
Oroszlányból indultam kerékpárral és 92 km lett a vége, mire visszaértem. Terveztem hogy elázok, ez így is lett, nem is volt ezzel baj. Sajnos a bringát nem mertem hosszabb időre megára hagyni, no meg persze az arachnofóbiám is megszólalt, így kérnék egy elfogadást- a telefonos eszmecserénk alapján, köszönöm!

[Jóváhagyta: Betyárballada, 2021.05.25 14:59]

Köszönöm!

 
alberrt 2021.05.22 13:39 - Megtaláltam
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! [Geoládák v3.10.5]

rozsahegyieva 2021.05.22 13:15 - Megtaláltam
Koszi a rejtest! A fiammal imadjuk ezt a jatekot

Pucu 2021.05.09 16:10 - Megtaláltam
Megtaláltuk! Köszönjük a rejtést. Ez a hely többet érdemel egy ekkora ládánál. Csalódás egy ilyet megtalálni! A láda össze van rágva és a földön feküdt a csalánban. Visszatettük az eredeti helyére. Pucu & Virág [Geoládák v3.10.5]

20210509_16092520210509_160914
vblume 2021.05.09 16:07 - Megtaláltam
Megtaláltuk, köszönjük a rejtést! A földön feküdt a csalán között. Rossz allapotban van a láda, ez a szép hely jobb ládikát igényelne. Visszahelyeztük a leiras szerinti magassagba. Virág és Pucu [Geoládák v3.10.5]

kerol 2021.05.08 14:05 - Megtaláltam KRW környezet: 4 rejtés: 4 web: 4 átlag: 4.00 súly: 3.64
Sajnos hosszas keresés ellenére sem találtam meg a dobozt. A fotók alapján kérem a jelszó nélküli találat elfogadását. Érdekes a hajógyűjtemény. Érdemes megnézni.

[Jóváhagyta: Betyárballada, 2021.05.25 14:59]

IMG_1378IMG_1379
IMG_1384 
Vidrák 2021.04.28 12:34 - Megtaláltam
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! [Geoládák v3.10.5]

Gyöngyi1979 2021.04.17 14:52 - Megtaláltam
Megtaláltam.
Köszönöm a lehetőséget.
[g:hu+ 2.6.9]

pyrosz 2021.04.17 11:10 - Megtaláltam
Köszönöm, egy élmény volt! :)
Könnyen megtaláltuk. [Geoládák v3.10.3]

porto 2021.04.17 11:10 - Megtaláltam
Köszönöm, két élmény volt! :-)
Közösen meglelve, és elrejtve! :-)
[Geoládák v3.10.3]

andrasj79 2021.04.10 17:08 - Megtaláltam KRW környezet: 4 rejtés: 4 web: 5 átlag: 4.33 súly: 1.70
Nagyon kicsi doboz, nehezen lett meg, de nem adtuk fel.

20210410_155616 
BojtiBea19 2021.03.30 14:53 - Megtaláltam
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! [Geoládák v3.9.6]

kovacs.fannieva 2021.03.28 20:22 - Megtaláltam
Köszönjük a rejtést, megtaláltuk Máté 4043-al! :) (Máté mostanában lusta logolni :( :D) [Geoládák v3.9.6]

RepasZoltan 2021.03.28 16:36 - Megtaláltam
Megtaláltam.
Köszönöm a lehetőséget.
[g:hu+ 2.5.10]

gege68 2021.03.28 13:37 - Megtaláltam
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! [Geoládák v3.9.6]

Cicamica 2021.03.28 13:00 - Megtaláltam KRW környezet: 4 rejtés: 4.5 web: 5 átlag: 4.50 súly: 2.88
Köszi a rejtést! Szemmagasságban találtuk..nem talajszinten van.

received_894245411419020 
kergosz76 2021.03.15 19:09 - Megtaláltam
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! [Geoládák v3.9.6]

Alexander_Igor 2021.03.15 15:40 - Megtaláltam
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! [Geoládák v3.9.6]

Wilka74 2021.03.15 10:45 - Megtaláltam
A skanzen most kimaradt. A rejtést köszi, gyorsan meglett!

Jesper Olsen 2021.03.15 10:04 - Megtaláltam KRW környezet: 4.5 rejtés: 4.5 web: 4.5 átlag: 4.50 súly: 3.66
Köszönjük a rejtést! Kis bizonytalankodás után sikerült megtalálni. Zsófi és Csaba, GPS-nélküli ládavadászók

Kiscserkészek 2021.03.13 11:53 - Megtaláltam KRW környezet: 4 rejtés: 4 web: 4 átlag: 4.00 súly: 3.17
Megvan. Köszönjük a rejtést!

ussenyerek 2021.03.13 11:50 - Megtaláltam KRW környezet: 4 rejtés: 4 web: 4 átlag: 4.00 súly: 3.35
Megtaláltuk! Köszönjük a rejtést!

grolee 2021.03.07 11:43 - Megtaláltam KRW környezet: 5 rejtés: 5 web: 5 átlag: 5.00 súly: 3.18
Megtaláltuk, köszönjük a rejtést! Ritu, Roli, Oli, Dani [Geoládák v3.9.6]

matyas94 2021.03.06 19:43 - Megtaláltam KRW környezet: 5 rejtés: 5 web: 5 átlag: 5.00 súly: 2.40
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! [Geoládák v3.9.6]


A lista az oldal alapbállításának megfelelően nem mutatja az összes bejegyzést (451 db), az összes megjelenítéséhez kattints ide.

Az alapbeállítást (25 db) felülbírálhatja a felhasználói beállítás, amelyet bejelentkezve a felhasználói adatok között tudsz megváltoztatni.


Bejelentkezés név:  jelszó:   [regisztráció]

Felhasználónevedet és jelszavadat a turistautak.hu oldalon is használhatod!

[fejlesztési ötletek] [grafikonok] [szavazások] [jogi tudnivalók] [e-mail] [impresszum]