geocaching.hu geocaching.hu FAQ/cachikett
   + geoládák ~  |  + megtalálások ~  |  + felhasználók ~  |  + poi ~   |   fórum    |   belépés
  
  
  
 
FAQ
3374. Neszmélyi Hajóskanzen (GCHSK)

Itt kell lekanyarodni

Itt kell lekanyarodni

Vöcsök I.

Vöcsök I.

Neszmély

Neszmély

Zoltán

Zoltán

Lajta monitor

Lajta monitor

Lajta belülről

Lajta belülről

Egy kis Monarchia

Egy kis Monarchia

Szebb jövőre várva

Szebb jövőre várva

Dzsindzsásban a láda. Néha levágják...

Dzsindzsásban a láda. Néha levágják...

Azért nem ilyen magasan :)

Azért nem ilyen magasan :)

Kavicsozó

Kavicsozó
Szélesség N 47° 44,159'
Hosszúság E 18° 21,150'
Magasság: 110 m
Megye/ország: Komárom-Esztergom
Térképen: TuHu - OSM - GMaps
Koordináták letöltése GPS-be
Közeli ládák
Közeli pontok

Elhelyezés időpontja: 2012.08.18 11:00
Megjelenés időpontja: 2012.08.18 21:55
Utolsó lényeges változás: 2020.05.07 20:01
Utolsó változás: 2020.09.26 13:34
Rejtés típusa: Hagyományos geoláda
Elrejtők: Betyárballada
Felhasználó: Betyárballada
Nehézség / Terep: 2.0 / 2.0
Úthossz a kiindulóponttól: 200 m
Megtalálások száma: 390 + 3 jelszó nélküli + 5 sikertelen + 5 egyéb, grafikon
Megtalálások gyakorisága: 0.9 megtalálás hetente


Henger alakú láda, kb. 180 cm magasan.

A ládába TravelBug nem helyezhető.
Megközelítés

Két útvonal is választható:

I. Amennyiben megnézed a skanzent, a  N 47° 44,110' E 18° 21,325' 118 m [GCHSK+kereszteződés] pontnál található hajócsavarnál kell lekanyarodni a főútról, az autó a kiépített  N 47° 44,184' E 18° 21,344' 115 m [GCHSK+parkoló] parkolóban hagyható.
II. Drive in: Ebben az esetben nem illik a skanzen parkolóját használni, ezért a  N 47° 44,061' E 18° 21,148' 117 m [GCHSK+alternatív kereszteződés] pontnál kell lekanyarodni, parkolás tetszőleges helyen.

A láda az ártéri erdőben, egy fa odvában található, árvíztől (talán) védett magasságban. A rögzítésre kérlek vigyázz, ne szakadjon el.
A rejtés évében a láda környékét nyírták, amint a logokból látszik, idén nem olyan szorgalmasak a munkások. Készüljetek fel, csípős-szúrós lehet.
Mivel nem szeretnék semmit sem összefirkálni, alternatív jelszó nincs. Árvíz idején elegendő a "Jelszó nélkül" és egy fotó arról a pontról, ameddig jutottál.

Mindenkinek ajánlom a  N 47° 44,237' E 18° 20,750' 101 m [GCHSK+Duna-part] pontot a séta kedvéért, na meg egy kis kavicsdobálásra.

A környéken horgászok is vannak, kérlek, ne zavarjátok Őket!

Nyitva tartás

Szerda-vasárnap
10:00-18:00 (a pénztár 17:00 bezár)
Hétfő-kedd
szünnap

Pénteken, szombaton és vasárnap 13:00 órától a büfé is nyitva tart, ahol hekk és lángos kapható.

Téli időszakban a skanzen csak előzetes bejelentkezés után látogatható, a szállás változatlanul üzemel.

Árak

Teljes árú jegy: 600 Ft / fő
Gyermek (6-18 évesig): 400 Ft / fő
Szállás: 2000 Ft / fő / éj + IFA

Neszmély rövid történelme

Neszmély és környéke már ősidők óta lakott helynek tekinthető, ahol minden kor képviselve van, de leggazdagabb a római kori itt talált leletanyag.
Első írott nyomát az 1237-40 között készült Albeus jegyzékben találjuk, akkor nevét Nezmel, 1341-ben Neezmel alakban írták.
1422-ben már oppidum, tehát város, és vámja a komáromi váré.
1471-ben Longa-villa. Város, majd mezőváros jellegű volt. Erről 1710-ből való pecsétje is tanúskodik.
A törökök ezt a települést sem kímélték, 1552-ben már az elpusztult települések között szerepelt, ekkor az összeírók összesen hat lakható házat találtak, 24 évvel később még mindig csak tizenkettőt vehettek számba. A település később mégis újratelepült, egy 1749-es birtokper adatai szerint már 18 nemes udvartelkes birtoka szerepel.
A településen található a Neszmélyi-borvidék központja. Kitűnő, zöldesbe játszó aranysárga bora külföldön is jól ismert volt. Az 1800-as években kitört filoxéra-vész azonban a szőlőtermelést hosszú időre visszavetette Neszmélyen és a borvidéken is. Az 1990-es évektől a szőlő- és bortermelés új lendületet vett, s mára már sikerült visszanyernie régi hírét. Mára már az ászári borvidékkel egyesülve, Ászár- Neszmélyi Borvidék néven éri el sikereit.
1977. április 1-jén Almásneszmély néven egyesítették a szomszédos Dunaalmással. A két település 1991-ben szétvált.

Forrás: facebook

A Hajóskanzen

Neszmélyen a szigetekkel határolt védet Szent Ilona öbölben búvik meg Magyarország legtekintélyesebb muzeális folyami hajóparkja. A hajóskanzent Neszmélyen a Zoltán Gőzös Közhasznú Alapítvány tartja fent, gondozza, restaurálja a letűnt idők gőzhajóit.

ZOLTÁN gőzhajó

Az Alapítvány névadója, a ZOLTÁN gőzhajó, amely NEUE DONAU típusú oldalkerekes vontató gőzhajó. 1869-ben épült Linzben, az Ignaz Mayer Werft gyárban. A 400-600 tonnás uszályok vontatására alkalmas hajó 1958-ig állt aktív szolgálatban.
Az 1963-selejtezést követően a főgépet, a kazánt és a lapátkerekeket eltávolították, majd a hajó a százhalombattai Dunamenti Erőmű Vállalathoz került, ahol az erőmű üzemvíz csatornájában lehorgonyozva, sportevezős klubházként használták. Mivel e funkciójában az elöregedett testű hajó már csak jelentős anyagi ráfordítással lett volna fenntartható, ezért a tulajdonos az időközben létrejött Zoltán Alapítványnak adományozta.
2008-ban a hajó védett műszaki emlékké lett nyilvánítva.
Az Alapítvány a 2009-ben elnyert európai uniós támogatási összegből a hajó teljes felújítását elvégezte. A felújítást követően a kazán- és gépház helyén hajózástörténeti kiállítás tekinthető meg.

NESZMÉLY gőzhajó

Magyarországon gyártott utolsó gőzhajók egyike, a BAKONY oldalkerekes vontató gőzhajó. A MAHART 15 esztendőn keresztül uszályok vontatására használta. 1972-ben helyezték át állóhajó-állományba, s ezután úszó munkagépként gőzt szolgáltatott más hajók tisztításához a Csepeli Szabadkikötőben.
A hajó az utolsó pillanatban menekült meg a szétvágástól. Egy árverést követően 2003 novemberében, rendkívül lepusztult állapotban került Neszmélyre.
Részleges felújítása után, 2004. október 2-án - a Hajóskanzent befogadó falu iránti tiszteletből -, a Magyar Hajózási Emléknap és a Tengerészeti Világnap rendezvény alkalmával, ünnepélyesen átkeresztelték, s a NESZMÉLY nevet kapta. A veterán gőzhajó azóta nem csupán kiállítási tárgyként funkcionál, hanem lakókabinjait felhasználva, a hajón csoportos és egyéni turisták számára biztosít szálláslehetőséget.
Az Alapítvány a 2009-ben elnyert európai uniós pályázati támogatásból a hajó teljes felújítását végrehajtja.

Petőfi gőzhajó

A FERENCZ FERDINÁND FŐHERCZEG típusú, gőzüzemű oldalkerekes személyhajót 1918-ban az MFTR Komáromi Hajóműhelyében kezdték építeni JENŐ FŐHERCZEG néven. 1919-ben félig kész állapotában elvontatták, majd 1923-ban az MFTR újpesti hajóműhelyében fejezték be. 1924-ben SZENT LÁSZLÓ névre keresztelték. 1944 őszén a Folyamőrség őrnaszádezred parancsnokságának törzshajójaként került Ausztriába, ahonnan csak 1946 decemberében került haza.
1947-tól a MESzHART üzemeltette, majd 1950-ben az új neve PETŐFI lett. 1957-ben a MAHART megrendelésére átépítették, és egy új, Yarrow-rendszerű 580 LE-s vízcsöves kazánnal szerelték fel. 1979-től a Kossuth gőzhajó leállítása után, Budapesten sétahajóként használták, de 1983 őszén leállították, és 1986-ra a felépítményét teljesen lebontották . Ezután felújításra Apatinba vitték, ahol a munkálatok elvégzése során, 1989-ben egy tűzeset során kiégett.
A Magyarországra visszakerült, és az Újpesti-öbölben tárolt hajót 2003 decemberében az Európa Rendezvényiroda Kft. vásárolta meg, így a PETŐFI 2003 decemberében elsőként érkezett meg a Neszmélyi Hajóskanzenba az akkor még BAKONY (ma már NESZMÉLY) hajóval együtt, ahol a felújítását várja.

Lajta monitor

Az Osztrák-Magyar Monarchia tengeri flottájának parancsnoka Wilhelm von Tegethoff altengernagy javaslatára, döntött a Monarchia vezetése monitor típusú hadihajók építése mellett és 1869-ben megszavazták az ehhez szükséges pénzt. A MAROS után második hajóként bocsátották vízre a LEITHA hadihajót. 1872-ben állították hadrendbe és 1876-ban volt az első bevetése.
A Monarchia hadrendjében többször volt szolgálatban és tartalékos állományban, részt vett komolyabb hadgyakorlatokon is. Átépítései közül a legjelentősebb az 1887. évi.
1918. április 10-én, Óbudán a LEITHA-t és testvérhajóját végleg leszerelték és kivonták őket a hadiflottilla hajólistájából.
1919 elején az antant minden használható dunai hadihajót elvitt az országból. A Tanácsköztársaság vezetői felismerték egy dunai flottilla szükségességét. Ezért újra használhatóvá tették a nálunk hagyott, öreg és leszerelt hajókat. A német nevű hajók magyar nevet kaptak, így lett a LEITHA-ból LAJTA.
1921. január végén a LAJTÁ-t és testvérhajóját a MAROS-t Korneuburgban szigorú antant ellenőrzés mellett végleg leszerelték. A bontást pár hónap alatt be is fejezték. A fegyverektől, páncélzatuktól, gépeiktől megfosztott hajótesteket elárverezték.
Az öreg monitor 1992. november 11-én védetté lett nyilvánítva és 1993-ban az akkori tulajdonostól már újra LAJTA néven, "ingyen" került vissza állami tulajdonba, a Hadtörténeti Intézet és Múzeum kezelésébe. Lecsupaszított hajóteste sokáig a Honvéd Folyami Flottilla újpesti hadikikötőjében várakozott, majd 2005 áprilisában az Alapítvánnyal kötött megállapodás alapján Neszmélyre került, ahol ugyanazon év őszén állagmegóvásként új festést kapott.
A hajót az Alapítvány 2009-ben elnyert európai uniós pályázati pénzből az 1887-es állapotának megfelelően újította fel. A LAJTA monitor jelenleg a legrégebbi úszóképes hadihajó az Osztrák-Magyar Monarchia idejéből.

Vöcsök I.

Az 1975-ben Szovjetunióban épült folyami hordszárnyas utasszállító hajó 1977-ben került Magyarországra a MAHART kötelékébe. Többségében a Budapest-Bécs-Budapest útvonalon teljesített szolgálatot. 2003-ban a futott üzemóra alapján a felújítását költségesnek találták ezért a hajót kiselejtezték. 2005-ben az üres hajótestet az Alapítványnak ajándékozták, s most a Hajóskanzenben, a vízparton kiállítva tekinthető meg.

Forrás: hajoskanzen.hu

Ládatörténet
2012.11.07. A láda beteg, ellopták.
2013.04.15. 5 hónap betegségből feltámadva, Kokó jóvoltából a láda mikro lett, ismét kereshető! Köszönöm a segítséget!
2013.10.06. A láda ismét beteg volt, pliptai feltámasztotta. Köszönöm!
2015.06.03. Liberty PET palack ládával megtámogatta a sikeres keresést.
2018.10.16. takacsimre és csipet_csapat a beteg ládát meggyógyította, ismét kereshető. Köszönöm!
2020.5.7 A régóta beteg ládát sinus90 és pgyp kessertársaink javították. Köszönjük. [Admin(Fazék)]
2020.9.19 Az ismét beteg ládát ignis9 és bagolyvera kessertársaink javították. Köszönjük. [Admin(halaszkiraly)]
Állapot: kereshető

KRW értékelés (176 db): környezet: 4.36 rejtés: 4.20 web: 4.58 átlag: 4.38

 + történelmi nevezetesség, várrom, épület?
 - szép kilátás, érdemes panorámát fényképezni?
 + különleges látványosság, helyszín?
 - speciális koordináta-érték vagy magasság?
 + vízpart, tó/folyó, forrás van-e a környéken?
 + település belterületén van a láda?
 + van-e a közelben (pár száz méteren belül) lakott terület?
 + nyugodtan ajánlanád-e télen, hóban is (megtalálható-e)?
 + ajánlanád-e a környéket nyáron a legnagyobb kánikulában is?
 - hegyen, csúcson, nagy dombon van-e a láda (a környékhez képest)?
 + megközelíthető-e járművel néhány száz méteren belül?
 + a javasolt kiindulóponttól elérhető-e fél órán belül?
 + babakocsit toló család induljon-e a láda keresésére?
 + kisgyermekkel, nagyszülőkkel is elérhető helyen van?
 - igénybe veszi-e a cipőt, ruhát a környék (csalános, bogáncsos)?
 - a láda megszerzéséhez kell-e sziklát mászni (gyerek a nyakban kizárt)?
 + sötétben ajánlanád a láda felkeresését?
 - van-e a GPS-t zavaró sűrű erdő, sziklafal, magas épület, stb.?
 - szokatlan méretű/alakú-e a láda (az ajándékok miatt fontos)?
 + el tudok-e menni kerékpárral a ládáig (vagy látástávolságban hagyhatom)?
 + GPS nélkül is érdemes megkeresni
 + kereshető minden évszakban
 + kereshető 24 órában
 - a látnivalóért fizetni kell


szucsbea 2020.09.27 15:51 - Megtaláltam
Megtaláltam.
Köszönöm a lehetőséget. Kevin,Bea,Tipi
[g:hu+ 2.3.4]

bagolyvera 2020.09.19 23:59 - Megtaláltam
Ignis9cel erre jártunk, a láda sehol, pótoltuk, köszi!!

stikli08 2020.09.19 16:32 - Megtaláltam
Köszönöm rejtést! [Geoládák v3.6.0]

vileda 2020.09.19 13:17 - Jelszó nélküli megtalálás
sajnűs nincs meg, de vannak fotóim ???? [Geoládák v3.6.0]

Ignis9 2020.09.19 12:53 - Megtaláltam KRW környezet: 4.5 rejtés: 3.5 web: 4 átlag: 4.00 súly: 3.99
Rejtővel egyeztetve bagolyverával pótoltuk a ládát! :)

graffz 2020.09.19 12:00 - Jelszó nélküli megtalálás
Kerestuk harman... 2-3 fa is eselyes volt a koordinata kornyeken. De nem talaltuk.
A rejtovel bszeltem, szerinte beteg a lada regota. De valaki epp ma potolta ;-)
Hat azt se talaltuk... Az egyik eselyes fa fotojaval + aznapi utvonalunkkal ugye jo vagyok? Utvonal: https://ridewithgps.com/trips/56449857
Koszi.

20200919-130825 
menace 2020.09.12 23:59 - Megtaláltam
Meglátogattuk a hajókat, nagyon szép volt a Duna-part.
A ládáért is bementünk a nagy csalánosba, de sajnos a megadott koordinátán nem találtuk meg.
Valószínüleg a megfelelő fa is meglett, de az oduban nem találtunk semmit, illetve amit néztünk abban már laktak, és nem nézték jó szemmel, csáppal a keresést_) .
A képek alapján kérem a rejtőt, hogy fogadja el a találatot.
Ui: az újrarejtőnek köszönöm a jelszó segítséget!

IMG_8311IMG_8312
IMG_8315IMG_8320
IMG_8324IMG_8325
Pikpak és Anikó 2020.08.27 13:45 - Jelszó nélküli megtalálás
Sajnos nem találtuk meg a ládát, kérjük a képek alapján az elfogadást. [Geoládák v3.5.3]

nature 2020.08.12 12:45 - Megtaláltam
Derékig ér a csallán! De meglett, köszönöm a rejtést! [Geoládák v3.5.4]

denho 2020.08.09 17:49 - Megtaláltam
Megtaláltam. Köszönöm a lehetőséget. [g:hu 1.6.7]

*Vica* 2020.08.09 10:00 - Megtaláltam
Engem a magas gaz és csalán nem zavart. Viszont a láda a földön hevert és valami megrágta a kupakot. Visszatettem.Jó lett volna, ha közelebb kerül ahhoz amit mutatni akar. Legutolsó információm szerint ez a láda virtuális típusúnak felel így meg. [Geoládák v3.5.3]

1-11-2
1-31-4
1-5 
bolond89 2020.07.26 09:59 - Megtaláltam KRW környezet: 2 rejtés: 2.5 web: 3 átlag: 2.50 súly: 2.91
Sajnos rettenetesen nagy volt a csalán esélytelen volt bemenni
Kérlek a képek alapján fogadd el. Köszönöm

[Jóváhagyta: geocaching.hu, 2020.08.27 19:06]

IMG_20200726_095634IMG_20200726_095214
IMG_20200726_095453IMG_20200726_095404
hmarika 2020.07.06 16:40 - Megtaláltam
Köszönöm a rejtést!

infosoft 2020.07.04 23:59 - Megtaláltam
Köszi a rejtést!

Puhapracli 2020.07.04 14:30 - Megtaláltam
Megtaláltam. Köszönöm a lehetőséget. [g:hu 1.6.7]

ambrus207 2020.06.30 21:24 - Megtaláltam
csácsumicsőtészta
mindent megtalálok, előbb vagy utóbb, most épp ezt a ládát
NAGYON NAGY A GAZ, KARCOL.
megint a foldon volt, felakasztottam az odúba:)
[Geoládák v3.4.1]

Ian Zereb 2020.06.19 16:00 - Megtaláltam KRW környezet: 4 rejtés: 3.5 web: 4 átlag: 3.83 súly: 2.53
Köszi a rejtést!
A "ládát" a földön találtuk meg, visszaerősítettük a fára.

Frankie Family 2020.06.07 09:55 - Megtaláltam
Kétnapos motoros kirándulás során útbaejtve. Közös találat Bob&Bobekkel. Köszönjük a rejtést!

Reggel 2020.06.06 15:18 - Megtaláltam
Ok! Megtaláltuk!

Köszi a rejtést!

Anita és Reggel

lugosidaniel 2020.06.01 15:54 - Megtaláltam
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! [Geoládák v3.4.0]

PCsaba11 2020.06.01 15:12 - Megtaláltam
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! [Geoládák v3.4.0]

pecso66 2020.05.29 15:56 - Megtaláltam
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! [Geoládák v3.4.0]

labszkygergo 2020.05.29 15:47 - Megtaláltam
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! [Geoládák v3.4.0]

S0beit18 2020.05.24 19:45 - Megtaláltam KRW környezet: 4 rejtés: 5 web: 4 átlag: 4.33 súly: 2.36
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! [Geoládák v3.3.2]

Jacsa 2020.05.24 19:40 - Megtaláltam KRW környezet: 3.5 rejtés: 4.5 web: 4 átlag: 4.00 súly: 2.82
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! [Geoládák v3.3.2]


A lista az oldal alapbállításának megfelelően nem mutatja az összes bejegyzést (403 db), az összes megjelenítéséhez kattints ide.

Az alapbeállítást (25 db) felülbírálhatja a felhasználói beállítás, amelyet bejelentkezve a felhasználói adatok között tudsz megváltoztatni.


Bejelentkezés név:  jelszó:   [regisztráció]

Felhasználónevedet és jelszavadat a turistautak.hu oldalon is használhatod!

[fejlesztési ötletek] [grafikonok] [szavazások] [jogi tudnivalók] [e-mail] [impresszum]

A geocaching.hu megnevezés és a kapcsolódó logo bejegyzett védjegy.
Kereskedelmi célú felhasználásuk csak a tulajdonosok hozzájárulásával lehetséges.