A láda:
Ez egy virtuális geoláda, mely az ország és egyben a főváros első aluljáróját, a közel 150 éves Podmaniczky gyalogos-kerékpáros alagutat szeretné bemutatni.
JELSZÓ:
A jelszó két részből áll:
- Az 1. rész a DK-i kijáratnál a rácsos oszlopon található fekete szám (2 számjegy)
N 47° 30,888' E 19° 4,064' 85 m [GCalul+Jelszó 1. rész]
- A 2. rész az ÉNY-i kijáratnál a lámpaoszlop gyártási száma (3x2 számjegy), a leolvasásához át kell menni az aluljárón.
N 47° 30,984' E 19° 3,942' 85 m [GCalul+Jelszó 2. rész]
A 8 számjegyet egymás után, szóközök nélkül kell megadni.
Megközelíthetőség:
- A VI. és XIII. kerületben is fizetős a parkolás. Indulás előtt érdemes tájékozódni, hogy az egyes zónákban mikor és mennyit kell fizetni.
Parkolási zónák
- Aki tömegközlekedéssel érkezne, az vagy a 14-es villamossal a Dévai utca megállónál leszállva, majd onnan kb. 15 perces gyaloglással, vagy a 72-es trolival a Bajza utca megállónál leszállva, majd onnan kb. 2 perces sétával tudja megközelíteni a helyszínt.
BKK menetrendek
Az aluljáró története:
A világ első személyszállító mozdonya, a George Stephenson (1781-1848) által kifejlesztett Rocket, azaz Rakéta 1829-es bemutatkozása örökre megváltoztatta a közlekedést: a következő évtizedekben a világ számos országában jelentek meg hasonló lokomotívok.
Magyarország sem kívánt kimaradni a fejlesztésekből, így 1836-ban elfogadták a vasútépítéseket lehetővé tevő törvényt, ám a munkálatok elkezdésére 8 évet kellett várni, azok csak 1844-ben indultak meg, és 1846-ra készült el ifj. Zitterbarth Mátyás (1803-1867) tervei alapján a pesti indóház, valamint az onnan egészen Vácig futó vasútvonal.
Az első vonat 1846. július 15-én gurult ki az állomásról, a forradalom kitörése előtt pedig már Szolnokig is el lehetett jutni vasúton.
A következő évtizedekben a vasúthálózat rohamosan nőtt - 1867-ben már 2341 kilométernyi sínt fektettek le az országban -, az igazi fellendülést azonban az Osztrák-Magyar Monarchia megszületése, illetve az addigi különálló vasúttársaságok államosítása hozta.
Nem meglepő tehát, hogy a pesti indóház alig huszonöt év után már kicsinek bizonyult, így 1874-1877 között, a régi csarnokot körülépítve megszületett a Nyugati pályaudvar (aminek terveit August W. De Serres, illetve a párizsi Gustave Eiffel-iroda jegyezte), a forgalom pedig eközben egyetlen pillanatra sem állt le.
A megnövekedett vasúti forgalom biztonságának érdekében Pest város vezetése, illetve a Fővárosi Közmunkák Tanácsa egy hosszúra nyúlt bírósági per, illetve számos vita árán 1872-re meggyőzte a fejleszteni kívánó Osztrák Államvaspálya Társaságot egy, a sínek felett átívelő híd, valamint két aluljáró létesítéséről.
A megépült műtárgyak ma is állnak. Kettőt közülük erősen átépítettek - a Nándor (ma Ferdinánd) hidat 1940-1942 között az Erzsébet hidat is jegyző Sávoly Pál alakította át, a mai Dózsa György út alagútja pedig nem csak szélesebb, de hosszabb is lett -, a harmadik azonban ma is épp úgy fest, mint közel 150 évvel ezelőtt.
A nyílegyenes aluljáró 5 hónapig, 1874. május 20-tól október 20-ig épült. Már akkoriban is szűknek számított - magassága és szélessége mindössze 2,85 méter -, ám azonnali megoldást nyújtott egy égető problémára: leszoktatta az embereket a síneken való átfutásról, amivel évtizedeken át veszélyeztették saját életüket.
A 188,3 méter hosszú járatban ekkor még nem voltak mesterséges fényforrások - Thomas Edison csak 5 évvel később fejlesztette ki a tömeggyártásra alkalmas izzólámpát -, így kezdetben az átjáró a világosságot felülről nyerte 5 szellőzőnyíláson keresztül.
Akkoriban a környéken élők Hosszú Luk vagy Tunnel néven emlegették az aluljárót, köszönhetően annak, hogy a nyelvújítás során, 1836-ban született alagút szó csak a századfordulóra épült be igazán a magyar szókincsbe. Addig inkább a gróf Széchenyi István által az angoloktól átvett - ófrancia gyökerű - tunnelt használták.
1897-ben egy lemezekkel takart betonvályúban ideiglenes közműalagutat építettek be. Az 1900-ban indult városfejlesztési program részeként pedig szélesebbé akarták tenni az aluljárót, hogy teret engedjenek a növekedő forgalomnak, de ebből végül semmi sem lett.
A szűk, nagy esőzések esetén vízben álló Tunnel tökéletes lehetőséget biztosított a tolvajok és fegyveres rablók számára, akik az elmúlt harminc évben sem maradtak el. A két világháború között nem csak ezek a veszélyes elemek, de a nagy számban feltűnő árusok is nehezítették az átkelést. A harmincas évek végén például csokoládét, pattogatott kukoricát, cukorkát, pogácsát, és esernyőt lehetett itt vásárolni, sőt, a gyalogosoknak az átkerekező biciklisekkel is meg kellett küzdenie.
A gondok a szocializmus időszakában sem oldódtak meg: a közműalagút felett lefektetett vaslemezek folyton elmozdultak balesetveszélyt okozva, a hangjuk pedig rendszeresen megijesztette az átsétálókat, akik néha az orruk hegyéig sem láttak a vandálok által folyamatosan tönkretett lámpatestek, és leszaggatott vezetékek miatt.
Az állapotok az elmúlt években már szinte kibírhatatlanná váltak, mivel a folyamatosan új graffitikkel végigfújt aluljáró felújításának részleteiről a VI. és XIII. kerület, illetve a MÁV nem tudott megegyezni, így lényegi előrelépés sem a gyalogosok, sem a kerékpárosok szemszögéből nem történt.
A koronavírus-járvány alatt aztán történt valami: 2020 végén megjelentek az első, lényegi munkákról szóló hírek, 2021 augusztusában pedig a valódi munkák is elindultak. A BDK - Budapesti Dísz- és Közvilágítás Kft. -, a MÁV, a főváros, illetve a VI. és XIII. kerület által fenntartott részek felújítása végül
százmillió forintból valósultak meg, sőt, az ügy élére álló Terézvárosi Önkormányzat egyúttal a takarítási, üzemeltetési, illetve közterület-felügyeleti szerepeket is átvette.
A 2021 decemberére tervezett átadásra végül 2022 márciusában került sor. Az alagút világossá vált, és új, kerékpárbarát burkolatot kapott, a két lehajtó pedig megújult.
Források:
Közel százötven éve küzd már az elmúlással a főváros első aluljárója
Megújult a főváros első, sokáig horroralagútként emlegetett aluljárója
Elkészült a Bajza és Bulcsú utca közti alagút
Az alagút a felújítás előtt
Az alagút a felújítás után
Kis adalék a témában, egy igazi érdekesség, ami autóval is járható:
Alagút Classic
Ládatörténet
2023. 3. 20 - A méltatlanul elhanyagolt (virtuális) ládának új, aktívan gondoskodó gazdát keresünk. A ládaoldal feljavítására nagyon-nagy szükség lenne, esetleg egy mikroláda is jól jönne. [Admin(Fazék)]