A Nagyéri séta és kémény-kilátó (GCKemK) ládánk rejtése után Libertyvel Kaszaperen keresztül utaztunk Békéscsabára. Megálltunk, hogy megnézzük a kisvonatot, mert ez is felkeltette a figyelmünket.
Nagyon tetszett neki is a hely, javasolta, hogy ide is kellene rejteni egy dobozkát. Mindjárt ki is találta a rövid nevét, ezért Liberty lett ennek a rejtésnek a keresztmamája.
Leírás
Kaszaper falu Békés megye déli részén, a mezőkovácsházai járásában található. A településnek 1899-tol 1971-ig vasútja is volt, a falu központjában fekvő állomásból egy időszakban négy irányba indultak a sínpárok. A vaspályát a legendás Alföldi Első Gazdasági Vasút (AEGV) építette és üzemeltette egészen a II. világháborút követő államosításáig, amikor a társaság akkorra már tekintélyes nagyságúvá növekedett hálózatát a MÁV vette át.
Az 1899-re megépült Békéscsaba - Mezőkovácsháza vasúthoz 1905-ben csatlakozott Kaszapernél (az állomást akkoriban Géza megállónak hívták) a Tótkomlósig vezető pálya, végül két évtizeddel később megnyílt a Géza megálló-Orosháza szárnyvonal.
Ezzel ki is alakult a kaszaperi vasúti csomópont, melynek leépülése a szokásos "menetrend" szerint, az 1960-70-es években ment végbe. A keskeny nyomközű hálózat akkor már Alföldi Kisvasút (AK) néven államvasúti üzemeltetésében volt. A tótkomlósi és az orosházi kiágazás megszüntetése után az egykori törzsvonalon 1971. október 30-án ment el az utolsó vonat, ezzel az ország egyik legnagyobb és legjelentősebb kisvasúti hálózata vált az enyészeté.
A helyi idősek máig szeretettel gondolnak vissza a "néhai" közlekedési eszközre. Az egykori állomás épülete (melyet hivatalosan bővített őrháznak nevez a vasúti szaknyelv) közel 100 éves. A közelmúltig igen lepusztult, elhanyagolt képet mutatott.
Egy ideig a MÁV tulajdonában volt, majd átadták a településnek. Volt szociális bérlakás, fodrászüzlet, kocsma, majd üresen is állt évekig. A hasznosítására 17,6 millió forintot nyert a község, a felújítás teljes összege 21,3 millió forint volt.
Az épület falán nagyméretű, 80x120 centiméteres fotók mutatják be a korabeli kaszaperi vasúti életet.
Belül kis kiállítás látható, ennek megtekintését érdemes előre megszervezni a mellékelt fotón található telefonszám felhívásával.
Az első helyiségben a vasúttörténeti bemutató nyert elhelyezést. A tárlókban a falu lakosságától kapott, a kisvasúthoz köthető dokumentumok (igazolványok, menetrendek, fényképek), a falakon pedig a szegedi székhelyű vasúttörténeti alapítvány általános vasúti fotói láthatók. A következő helyiségben néhány régi irodagép árválkodik, a harmadik kis szobában pedig egy kovácsműhely berendezését őrzik.
Az állomásépület környékén, ott, ahol egykor a vágányok nyújtóztak, kiállított vasúti járművek láthatóak. Ezek nagy része a korábban Kecskeméten létrehozott, "kisvasúti skanzen" gyűjteményéből származik, mint a C50 3719-es pályaszámú, 1952-ben gyártott kismozdony is. Mögötte egy speciális tartálykocsi látható, melyet növényvédőszer tárolására használtak.
Az állomás háta mögött a nagy zárt kocsiban a kiállítás megnyitásakor és utána egy darabig büfé működött, amire már csak a ráragasztott "üvegtigris" felirat emlékeztet.
2023.07.05. Ládakarbantartás: az ismételten elveszett dobozt kis gyógyszeresre cseréltük, és kapott egy pótjelszót is.
2022.09.06. Ládaellenőrzés: a logbookban a helyi ifjú megköszönte a tollat. Nem tettem neki másikat.
2022.03.06. Ládaellenőrzés: minden rendben van.
2019.10.25. Ládaellenőrzés: bizonyos "aknamunka" miatt a láda áthelyezésre került
2019.09.15. A láda megjelent
Állapot: kereshető
-
történelmi nevezetesség, várrom, épület
-
szép kilátás, érdemes panorámát fényképezni
-
különleges látványosság, helyszín
-
speciális koordináta-érték vagy magasság
-
vízpart, tó/folyó, forrás van a környéken
+
település belterületén van a láda
+
van a közelben (pár száz méteren belül) lakott terület
+
havas, jeges időben, fagypont alatti hőmérsékleten is kereshető a láda
+
nyáron, a legnagyobb kánikulában is ajánlott környék
-
hegyen, csúcson, nagy dombon van a láda (a környékhez képest)
+
megközelíthető járművel néhány száz méteren belül
+
a javasolt kiindulóponttól fél órán belül elérhető
+
mozgáskorlátozottaknak, babakocsival érkezőknek is ajánlott
+
gyerekbarát láda
-
igénybe veszi a cipőt, ruhát a környék (csalános, bogáncsos, sáros)
-
a láda megszerzéséhez sziklát kell mászni (gyerekkel nyakban kizárt)
-
sötétben is érdemes keresni
-
a GPS-t zavaró sűrű erdő, sziklafal, magas épület, stb. van
-
szokatlan méretű/alakú a láda (az ajándékok miatt fontos)
+
el lehet menni kerékpárral a ládáig (vagy látástávolságban hagyható)?
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! [Geoládák v4.3.0]
Pusztaföldvárról tartottam hazafelé, amikor megálltam ennél a ládánál is. Meglepő, hogy milyen kis kompakt vasúttörténeti parkot hoztak itt össze. Kissé lepukkadt már, de attól még érdekes. Érdemes megnézni, ha az ember errefelé jár.
Korábban néztem meg a láda leírását, és mikor ide érkeztem, akkor az volt a fejemben, hogy csak a pótjelszó van meg, nincs fizikai láda. Emiatt meg se próbáltam megkeresni, egyből a pótjelszóra mentem rá. Az meg lett gond nélkül, de így a fizikai ládát sajnos kihagytam.
Üdv, keresgéltük egy ideig, a pótjelszó hamar meglett, de nem hagytuk annyiban, és a maci segített! Köszönjük, jó móka volt, ez a második találatunk!Köszönjük az elrejtést! Pisti és anyukája [Geoládák v4.3.0]
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! Vasutasként szívügyemnek tekintettem ennek a ládának is a begyüjtését. Nagyon tetszett a szabadtéri kiállítás, érdekes volt elrévedezni a múltban! :-) [Geoládák v4.3.0]
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! [Geoládák v4.2.6]
Hát keresgettük egy ideig, végül aztán úgy döntöttünk, hogy jó lesz nekünk a pótjelszó is. Amúgy tetszett a hely, jó, hogy így megőrizték a régi eszközöket.