A PET előforma akasztva a vonaton keresendő a büfé felőli oldalon. Az első és második kerék között egy tartályforma helyezkedik el, amelyen egy szitás plusz jelet látsz. Az afeletti mozdonyt tartó oszlop/cső tövében találod egy mélyedésben. Nyúlj bele bátran. A két hatalmas piros csavar között benézve az oszlophoz meglátod a ládát.Kérlek óvatosan tedd vissza a ládát.
Mozdonyra ne mássz fel csak járd körbe.

A ládába TravelBug
nem helyezhető.
Megközelítés
Autóval érkezhetünk a 4-es főúton, és a 42-es főúton. A városba érve keressük a vasútállomást, melyet táblák jeleznek, parkolás a vasútállomás előtti parkolókban lehetséges. Vasútvonalon megközelíthető a 100-as Budapest-Záhony fővonalon, Berettyóújfalu felől a 101-es, Szeghalom felől a 128-as vasútvonalon.
Ha gépkocsival érkezel, nyugodtan leparkolhatsz itt:
N 47° 19,617' E 21° 7,737' 86 m [GCPLM1+parkoló]
Szobormozdony
Magyarország vasút történelmében gyakran előfordul, hogy a kiöregedett, akár technikailag elavult mozdonyokat kivonják a forgalomból. Egy részük megy a bontóba, más részüket egy-egy vasútállomás, múzeum területén kiállítják. Az országban sok helyen láthatunk az állomás előtt, mellett végleg leparkolt gőz vagy akár elektromos mozdonyokat.
Püspökladányban Kotra Károly fűtőház főnök kezdeményezésére 1981-ben állítottak ki először szobormozdonyt. A 242 sorozatszámú, Búvár becenévre hallgató gőzmozdony, az akkor leggyorsabb mozdony volt, 161 km/h végsebességre képes. Ezt a mozdonyt felújították s nosztalgia vonatok továbbítására használják.
A helyére 1998-ban került a 376 sorozatszámú, 578 számú gőzmozdony, amely max. 50 km/h sebességre volt képes.
Kiállítását követően a MÁV forgalmi dolgozói, több szakterület segítségével felújították, s ma is látványos és gondozott állapotban lehet megtekinteni.
A 376 sorozatszámú gőzmozdonyt 1910-1923 között gyártotta a Magyar Királyi Állami Vasgyárak / MÁVAG Budapest. Összesen 399 darab 376-os mozdonyt állítottak üzembe. Folyamatosan fejlesztve a típus átélte a két világháborút, s még a II. világháborút követően is jelentős számban továbbítottak szerelvényeket Magyarországon, Romániában, Jugoszláviában és Csehszlovákiában. Hazánkban 125 db maradt, melyből 54 volt működőképes, 28 db javításra várt és 43 db bontásra várva, javítatlanul volt félreállítva.
Püspökladányi vasútállomás
Az állomás vasúti csomópont. A Tiszavidéki Vasút 1857-ben adta át Szolnok-Püspökladány-Debrecen elsőrendű vonalát, melyből itt Püspökladányból ágaztatta ki az egy évvel később átadott Püspökladány-Berettyóújfalu-Biharkeresztes-Nagyvárad felé vezető vasútvonalat.
Ezzel ez volt a Tiszántúl első vasúti csomópontja.
Csak jóval később, 1898-ban indult be a vonatközlekedés a Püspökladány-Szeghalom vonalon, amikor átadták a hiányzó Püspökladány-Füzesgyarmat közötti szakaszt.
A műemlék jellegű épület jellegzetes Tiszavidéki Vasúti felvételi épület. 1989-ben készült el eredeti állapotba történő helyreállítása.
A magyarországi császári királyi főkormányzószék 1856. november 23-án kötelezte a Tiszavidéki Vasúttársaságot pályaudvarok létesítésére Szolnoktól Debrecenig, illetve 1858. végéig Püspökladánytól Nagyváradig. 1857. április közepén a vasúttársaság megkötötte az épületek felépítésére a szerződéseket, köztük a püspökladányi állomásét is.
Az állomás az első időkben négyvágányos volt. A csomóponti állomás fontosságát tükrözi, hogy a vasúttársaság a főépület elé eső három vágány fölé az épület hosszával megegyező hosszban díszes fedett fa csarnokot ácsoltak, amit színesre festettek. Ez annak idején is ritkaságnak számított, ma már sajnos egyik magyarországi állomáson sem található ilyen csarnok, a régi képek között azonban több felvételt is találunk, melyen ez a csarnok jól látható.
(forrás: Püspökladány várótermében kifüggesztett ismertető.)
A csarnokot visszatérő tűzesetek miatt 1918-ban végleg lebontották. Az állomásépületet 1935-ben, 1989-ben és 2018-ban is felújították.
Püspökladány jeles lakója Bíró Ferenc Mihály, akit a mozdony füstje megcsapott és élete munkássága során létrehozott egy komoly vasút történeti kiállítást amely magánkiállítás.Megtekinthető weboldalán, vagy személyesen előzetes egyeztetés után.
Köszönet az engedélyért s az együttműködésért Sulyák Tibor Állomásfőnök Úrnak.
Püspökladány
Hajdú-Bihar megye Nyugati határán a Hortobágy, Dél-Hajdúság, Nagy-Sárrét találkozásában fekvő település. Lakosságának száma 16-17 ezer között van.
A XIX. századtól jelentős tényező a közlekedés fejlesztése . Püspökladányon halad át a Budapest-Záhony, illetve a Budapest-Nagyvárad közötti vasútvonal (1857-58.) illetve a 4-es számú országos főközlekedési út is áthalad a városon.
1929-ben járási székhely lett és 1986. január 1-jén várossá avatták.
Püspökladány a Sárréti térség igazgatási, oktatási, egészségügyi, kereskedelmi központja.
Karbantartás: Az új ládát 2020. 12.09. 16.00 órakor elhelyeztem.
Források:
Vasúttörténeti magángyűjtemény
A város múltja
Püspökladány város honlapja'