Elhelyezés időpontja: 2022.08.03 11:30
Megjelenés időpontja: 2022.08.06 05:20
Utolsó lényeges változás: 2022.08.06 05:20
Utolsó változás: 2023.05.23 07:41
Rejtés típusa: Hagyományos geoláda
Elrejtők: gusty
Ládagazda: gusty Nehézség / Terep: 2.5 / 2.5
Úthossz a kiindulóponttól: 5000 m
Megtalálások száma: 6 + 1 egyéb
Megtalálások gyakorisága: 0.1 megtalálás hetente
Szokásos, Tesco-s füles doboz, a javasolt kiinduló ponttól kb. 5 km a láda, tehát oda-vissza 10 km-es séta komolyabb szint nélkül. Mindkét alagút átjárható! A hosszabbik alagút közel 2,5 km, világítás nélkül. Győződj meg róla, hogy túratársaid ezt tudják kezelni. Megbízható lámpa nélkül semmiképp ne indulj el!
A padláson keresd!
Javasolt megközelítés
Szlovákia, Mníšany település, magyarul Baráttelke. Az útvonaltervezés a Te feladatod, használd a Google-t, elég egyértelmű lesz, nincs sok lehetőség. Egyébként a viadukthoz vezető utat turista tábla is jelzi a faluban. Parkolni a falu szélén is lehet, de egy földúton el lehet gurulni a viaduktig, annak tövében is meg szoktak állni.
A rejtés
A láda a Nagyszabosi alagút északi (Nagyszabos felőli) végéhez közel van elrejtve. 2 pótjelszót is elhelyeztem, mert a ládánál esetleg mugli forgalom is lehet (én is vártam, mire rejteni tudtam). Viszont annyira tetszett az ötlet, hogy nem hagyhattam ki.
Történet
A második világháború előtt a Csehszlovákiának át kellett engednie Magyarországnak Dél-Szlovákia területét. Emiatt néhány vasútvonal megszakadt, és felmerült az igény újak építésére. Amikor azonban Magyarország a háború után visszaadta a megszállt területeket, az új vonalak építése értelmetlenné vált, és a már megépült műtárgyak magukra maradtak. A síneket soha nem fektették le, a Slavošovsky, avagy magyarul Nagyszabosi alagút Nagyszabos felőli végén még a bevágás sem készült el, így itt csak lépcsőkön keresztül juthatunk le az alagút bejáratához. Erre a kerékpárosok számítsanak. Nagyjából ennyit lehet összegereblyézni a netről, részletesebb leírásra nem is bukkantam. De azt hiszem nem is a történet a lényeg.
A látnivaló
Amiért érdemes ellátogatni ide, az a látvány, és főleg a feeling, szép magyar szóval. Lenézni egy viaduktról, vagy éppen a tövében állni, amint fölénk magasodik, az nem mindennapi érzés. Vagy átsétálni egy hegy alatt, érezni a hegy gyomrának hűvösét, hallgatni a beszivárgó víz csepegését. Ami különlegessé teszi ezt a helyet, az az alagút hossza. Közel 2,5 km a föld gyomrában, több száz méter földdel a fejünk felett, s mindezt vak sötétben, hiszen világítás csak annyi van, amit mi viszünk. Az alagút íves, így még az a parányi fény is hamar eltűnik a szemünk elől, a másik vége meg hol van még. Szóval itt igazából nem látnivaló, hanem érezni való van.
Ajánlott felszerelés
- Mindenekelőtt megbízható, lehetőleg erős fényű lámpa, lámpák. Mindenképpen legyen tartalék, pót elem, akkumulátor, lámpa. Bármi történik, történhet, s ott vagy a hegy gyomrában vak sötétben. Erre komolyan készülj fel!
- Lehetőleg valamilyen vízálló cipő, ruházat, főleg nyáron pulcsi, mert hiába van kinn 30+ fok, itt akár fázhatsz is. Főleg az északi oldalon hordalék bemosás, így sár, víz is lehet, míg délen a mennyezet nem vízzáró. Ez mondjuk csak a bejárat utáni rövid szakaszon jelentett némi esőzést.
- Legyen nálad ivóvíz, valami élelem, pl. szőlőcukor. Sose tudhatod, hogy ki hogyan reagál, egy ilyen szokatlan helyzetben, légy felkészült!
Kerékpárosoknak
Nyilván nem én vagyok az egyetlen őrült, aki ebből kerékpáros kört akar varázsolni. Én megtettem, de tracket nem töltök fel, ugyanis az általam bejárt útvonalat senkinek nem ajánlom. Nem egy sikertörténet. Rengeteget toltam, s nem csak azért, mert 60 felett már kissé puding vagyok. Ráadásul a lefelé csapatás is csak egy szakaszon jött össze, a nagy része duplafékes ereszkedés volt némi majréval fűszerezve. (Ki tudja mikor, mi lapul az avar alatt.) Szóval a sárgán NE!
Én eredetileg a GCARBA felé akartam tenni egy 30-as kört, de kerülni akartam az aszfaltos visszautat, gondoltam bepróbálkozom. Hát nem volt egy sikertörténet, így ajánlott track nincs, amit meg csak térképen terveztem, azt nem töltöm fel, mert nem jártam be, s ki tudja, lehet, hogy az se jobb. Lehet próbálkozni.
10 kicsi úti videó (nyersen, vágatlanul, néha lihegősen)
Köszönöm a rejtést, érdekes látnivaló. Az alagútban érdemes megnézni a gyorsan növő cseppköveket, oldalt alul a drain-résekben is, illetve a mini mésztufa lépcsőket a középen lévő csorgában.
A történeti leírás a Csehszlovák szemléletet tartalmazza, magyarul kb így hangzana: " A második világháború előtt a Csehszlovákiának vissza kellett adnia Magyarországnak a Felvidék déli, 86,5 %-ban magyar lakosságú részét. Emiatt néhány vasútvonal megszakadt, és felmerült az igény újak építésére. Amikor azonban, a háború után Csehszlovákia másodszor is megszállta a Dél-Felvidék területeit, az új vonalak építése értelmetlenné vált, és a már megépült műtárgyak magukra maradtak. A síneket soha nem fektették le."
A láda helyén nagy csapat egésznapos pikniken, a kutya ordít, 10 perc után feladtam a "kihagyhatatlan helyen" a keresést. (Arról semmi info, hogy pontosan hol kéne keresni, így meg ha megtalálom, akkor is 10 ember szeme láttára.')
A QR-kód megvan, csak ott épp nincs térerő. A cédulát nem akartam elhozni, lefényképeztem, de a kütyüm a fényképre már nem reagál, így majd csak otthon, valami letöltött programmal tudom megfejteni a jelszót.
Miért nem lehet azt is ráírni a lapocskára?
7 éve már jártam itt, izgalmas hely, érdekes történet.
Egy ipolybalogi rendezvényről érkeztünk az új ládához. A kései időpont és a környékbeli nagy forgalom miatt meg is lepődtünk, hogy a logbook üresen fogadott minket.
Különleges élmény volt és profi a ládaoldal is!
Köszönünk mindent!