Megye/ország: Veszprém
Elhelyezés időpontja: 2025.07.11 18:30
Megjelenés időpontja: 2025.07.12 12:20
Utolsó lényeges változás: 2025.07.12 12:20
Utolsó változás: 2025.07.15 06:28
Rejtés típusa: Multi geoláda (1H+3V)
Elrejtők: Attibati
Ládagazda: Attibati Nehézség / Terep: 2.0 / 3.0
Úthossz a kiindulóponttól: 26700 m
Megtalálások száma: 45
Megtalálások gyakorisága: 4.9 megtalálás hetente
A 2022 augusztusában átadott Budapest - Balaton kerékpárutat szeretném bemutatni ezzel a ládasorozattal. A sorozat négy darab, nagyjából azonos hosszúságú multiból áll. Az útvonal végig aszfaltozott kerékpárúton, vagy kis forgalmú közutakon, a települések utcáin halad. Ez a multi a sorozat negyedik tagja, amely a kerékpárút Székesfehérvár délnyugati határa és Balatonakarattya közötti szakaszát mutatja be.
N 47° 04.955' E 18° 19.456'
orvosságos dobozt keress facsonk tetején
N 47° 03.997' E 18° 16.709'
gravírozott tábla a kerékpárút kapu felső pereme alatt
N 47° 02.971' E 18° 14.651'
láda madárodúban
N 47° 00.709' E 18° 09.761'
a kilátóhely korlátján laminált lap
Az útvonal trackjét innen érdemes letölteni.
A városból kiérve Szabadbattyán felé tekertünk tovább, ahol jól kiépített, sima útszakasz várt ránk, élvezet tekerni, József Attilával élve tényleg "bársonyon futnak perceim". Kőszárhegyig a kerékpárút zömmel a 7-es út mellett fut, az első virtuális pontot egy olyan szakaszra rejtettem, ahol a kerékpárút eltávolodik az úttól. N 47° 4,955' E 18° 19,456' 178 m [GCbub4-1] Itt egy facsonk tetején orvosságos dobozt keressetek. Kőszárhegynél, ahogy a neve is jelzi, megint meg kell küzdenünk egy hosszasan emelkedő szakasszal. Polgárdi felé pedig lassan eltűnik alólunk a kiépített kerékpárút, és a közúton kell haladnunk egy rövidebb ideig, de a településből kiérve ismét kerékpár sztráda vár ránk.
Polgárdi nyugati határában a kerékpárút kapu felső pereme alá ragasztott gravírozott táblán találjátok a második jelszórészletet. N 47° 3,997' E 18° 16,709' 164 m [GCbub4-2]
A multi harmadik pontját, a ládát a fülei mesepark/szoborpark közelében találjátok egy madárodúban. N 47° 2,971' E 18° 14,651' 160 m [GCbub4-3]
Néhány évvel ezelőtt hazai és nemzetközi fafaragók érkeztek a településre, hogy alkotásaikat egy helyen mutathassák be a közönségnek, az alkotótáborban pedig három napot kaptak a művészek, hogy valami maradandót alkossanak. Így születettek meg a tündérek, boszorkányok, sárkányok és manók, akiket az év bármelyik napján meglátogathatunk.
Budapest-Balaton kerékpárútvonal áthalad Balatonfőkajáron is, itt érdemes tenni egy kis kitérőt, és megnézni az Ady Endre utcán található egyedi löszpincesorát. Itt ugyanis 30-40 18. századi pince sorakozik egymás mellett, amelyek a Temető-domb oldalába épültek. Az apró, löszfalba vájt pincék közt tekeregve egy elvarázsolt világban érezhetjük magunkat. N 47° 1,181' E 18° 13,066' 136 m [GCbub4+Pincesor]
Balatonakarattyára beérve rátérünk a Balatoni kerékpárútra és a magaspart szép kilátóhelyén találjátok a multi utolsó jelszórészletét egy korlátra ragasztott laminált lapon . N 47° 0,709' E 18° 9,761' 162 m [GCbub4-4]
A biciklitúra sikeres teljesítését a balatonakarattyai magaspart páratlan panorámája mellett ünnepelhetjük meg. Ezt a részt a Balaton keleti medencéjének egyik legszebb és legtermészetesebb kilátóhelyeként tartják számon. Itt ugyanis 50-60 méter magas domboldalról tárul elénk a kenesei part, a Fűzfői-öböl, Almádi, Káptalanfüred, az aligai, világosi magaspart. A láda helyétől néhány száz méterre egy másik, eldugott kilátóhelyről is megcsodálhatjuk a kilátást. N 47° 0,482' E 18° 9,916' 144 m [GCbub4+Kilátás]
A Budapest-Balaton kerékpárút
2022 augusztusára készült el a teljes Budapest-Balaton kerékpárút, mely a budapesti Kamaraerdőtől indul, és hivatalosan 108,2 kilométeren keresztül halad az etyeki borvidéken át a Velencei-tóig, majd innen Balatonakarattyáig, ahol a nyomvonal becsatlakozik a Balatoni Bringakörbe.
A BuBa érdekessége, ami egyben a legtöbb kritikus hangot is kiváltotta, hogy nem nyílegyenesen halad a Balaton felé, a 7-es úttal párhuzamosan, hanem egy nagy hurokkal kitér észak felé, az etyeki dombokon át.
A két lehetséges irány közül kétségtelen, hogy ez a szebbik és látványosabb útvonal, azonban a 10% feletti emelkedők és a több mint 900 méteres szintkülönbség nagy kihívás elé állítják még a tapasztaltabb bringásokat is.
A tervek szerint a 7-es úttal párhuzamosan futó kerékpárút is kiépülhet, sőt ezen a rövidebb, sík szakaszon már több települést is összeköt bringaút. Budapest határától Tárnokig el lehet jutni kerékpárral, majd a Velencei-tó északi oldalán kerülve Balatonakarattyáig simán letekerhetünk. Így lényegében Tárnok és Kápolnásnyék között hiányzik egy szakasz. Ennek elkészülte után már egy könnyebben teljesíthető útvonalon is elérhető lesz a Balaton Budapestről.
Jó tanácsok
A BuBát időjárási szempontból egy száraz tavaszi, kora őszi vagy egy hűvösebb nyári időszakra ajánljuk, ugyanis egyik szakasz sem bővelkedik árnyékos és esővédett helyekben. Nagyon fontos ezenkívül, hogy töltsük le a Gps-re a tracket, gondoskodjunk sisakról, megfelelő védőfelszerelésről, ruházatról, az UVB sugárzás elleni védelemről, kisebb szerszámokról, valamint elegendő folyadék- és energiapótlásról. Az útvonal kiépített pihenőhelyein szerszámok biztosítottak. Főszezonban Pázmánd környékén a helyiek kínálják az általuk készített szörpöket a kerékpárút mentén.
Az útvonal több helyén gépjárművel behajtani tilos tábla védi a kerékpárutat, így a multi nem minden pontja közelíthető meg gépkocsival.
Állapot: kereshető
-
történelmi nevezetesség, várrom, épület
-
szép kilátás, érdemes panorámát fényképezni
-
különleges látványosság, helyszín
-
speciális koordináta-érték vagy magasság
+
vízpart, tó/folyó, forrás van a környéken
-
település belterületén van a láda
+
van a közelben (pár száz méteren belül) lakott terület
-
havas, jeges időben, fagypont alatti hőmérsékleten is kereshető a láda
+
nyáron, a legnagyobb kánikulában is ajánlott környék
-
hegyen, csúcson, nagy dombon van a láda (a környékhez képest)
-
megközelíthető járművel néhány száz méteren belül
-
a javasolt kiindulóponttól fél órán belül elérhető
-
mozgáskorlátozottaknak, babakocsival érkezőknek is ajánlott
-
gyerekbarát láda
-
igénybe veszi a cipőt, ruhát a környék (csalános, bogáncsos, sáros)
-
a láda megszerzéséhez sziklát kell mászni (gyerekkel nyakban kizárt)
-
sötétben is érdemes keresni
-
a GPS-t zavaró sűrű erdő, sziklafal, magas épület, stb. van
-
szokatlan méretű/alakú a láda (az ajándékok miatt fontos)
+
el lehet menni kerékpárral a ládáig (vagy látástávolságban hagyható)?
Köszönöm a rejtést. Ma a már egyébként is remek Fejér (vár)megyei statisztikám javítását terveztem, ezzel szemben a másik két dobogós (Komárom, Veszprém) közötti helycsere lett belőle, az utóbbi javára. Igaz, ez lehet, hogy csak átmeneti állapot, hiszen Komáromban van egy elbírálásra váró jelszó nélküli megtalálás kérelmem, aminek elfogadása esetén visszacserélődnek.
Ezt a multit buszozással, vonatozással, sokat gyalogolva kerestem. Balatonakarattyára vonattal mentem, a 4. részletethez gyors oda-vissza sétával jutottam el, így elértem a balatonfőkajári buszt. Az ottani multi záró pontjától nem mentem vissza a faluba, hanem a Balatonfőkajár-Fűle országutat (így persze a BuBa-t) vettem célba. A kerékpárúton baktattam a remek helyszínen lévő madáretetőig, majd utána a vasútállomásig. Pár perc vonatozás Polgárdiba, ahol a jelszórészlet leolvasása után "begyűjtött" a bátyám, aki ott lakik. Jól tartottak, de még várt az utolsó pont. Ami ugye egyébként az első. Így aztán ismét gyalogoltam, előbb a pontig, majd Kőszárhegyre, az első buszmegállóig. A kapszulát nem találtam, Pumba9, aki tegnapelőtt járt erre, volt olyan kedves, hogy kisegített. Neki ismételten, ezúton is köszönöm a segítségét. Csak remélni tudom, hogy nem csinálok bolondot a rejtőből, akivel telefonon is beszéltem, meg emailt is váltottam vele.
Megtaláltam. Köszönöm! Ezután Buba3 következik. Buba1 és 2 még várat magára. Kerékpáros túra Balatonakarattyától Polgárdi-Ipartelepekig majd vonat Fehérvárig. Onnan kerékpárral Velencéig, majd vonattal Budapestre. Tavaly és tavalyelőtt már végigtekertük sok apró részletben. Idén nem terveztem, de most jó ötletnek tűnt Balatonról hazafelé felkeresni a pontokat. A fülei szoborpark nagyon tetszett. Az összes szobrot lefotóztam. Bónuszként Fülén még egy szobrot találtunk a Széchenyi utca 75-tel szemben. A Buba 60 méterrel korábban elkanyarodik, de messziről megláttam. Szeretem a faragott szobrokat, ezt sem hagyhattam ki.
Veszprémi ünnepségről hazafelé jövet autóval jártuk be a pontokat. Az akarattyai magaspart egyszerűen gyönyörűséges, önmagában kiérdemli a multi maximális minősítését ... Jó negyven éve (persze még csak a főutakon) többször végigtekertem ezt a szakaszt oda-vissza ... a legkomolyabb eset egy Révfülöp-Budapest út volt a Favorittal (még ma is működőképes!). Akkor nem voltam boldog a többszöri hullámvasúttól ... de a Favorit pl. simán felment az akarattyai emelkedőn, ma ezt jobb kerékpárral is kemény dolog teljesíteni az évi egyszeri háromnapos Balaton-kör (vagy egynapos keleti-medence kerülés) során (tetszene folyamatosan edzésbe lenni) :)
Levadásztam, köszönöm a rejtést! A pontok rendben vannak, a lányomnak a a fülei 3-as pont, nekem az akarattyai 4-es pont tetszett a legjobban. [Geoládák v4.5.10]
Megtaláltam köszönöm. A bub3 hiányzó negyedik pontjától indultam. Végig kellemetlen szembeszélben értem a kilátó pontra, majd élveztem a hátszél támogtását visszafelé. A pontok korrektek, könnyen megtalálhatóak.
4-3-2-1 sorrendben.
Amikor megjelent a 4 rész, már tudtam, hogy egyben biztosan nem állok neki. Ma az utolsó két részt próbáltam meg. Az idő kellemesebbre fordult, már nem volt kánikula, sőt, inkább a felhős égbolt dominált. Szépen gyűjtögettem be a pontokat.
Igényes, jó és pontos rejtésekkel találkoztam. Köszönet a lehetőségért!
Fehérvárról indulva tekertem Akarattyára, majd Fűzfő, Litér, Nádasladány felé vissza Fehérvárra. A 4. pont kiemelkedő látványosság, de nekem a visszaút sokkal jobban tetszett. Apró kitérőkkel 98km lett a vége.
A mai nap arra volt szánva, hogy leérjünk estére Révfülöpig, így aztán nekiláttunk a BuBa pontok keresésének. Ahova kellett gyalog mentünk, a többi helyre autóval. Általánosságban elmondható, hogy a pontok nagyon igényesen lettek elhelyezve és kivitelezve is. Az utolsó pont helye kifejezetten tetszett, gyönyörű innét a kilátás.
Egy hirtelen jött balatoni lerohanás volt, hazafelé igyekeztem egy kis ládázással szinesíteni a napunkat. Végig bóklásztunk a kerékpár út mentén és begyüjtögettük a pontokat.
A fülei szoborpark nagyon tetszett. Sokszor elautóztunk már mellette, de nem ismertem a helyet. A többi láda pont ismerős helyszín volt már a régebbi kirándulásokból.
Üdv Mr Zerge.
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! Baracska-Akarattya szakaszon szedegedtük össze a pontokat. Összesen kb. 80 km. A Székesfehérváron átvezető szakasz nem tetszett, de a többi nagyon.
Balatonfőkajáron volt dolgom, így aztán összekötöttem egy kis ládázással. Nem állítom, hogy fáztam, de a menetszél kellemesen hűtött. Néha. A rejtések kiválóak, nem kell velük küszködni.
[g:hu+ 2.10.16]
Megtaláltam, köszönöm a rejtést!
Canyonnal Fehérvár-Bfüzfő délutáni, 96 km-es futam alatt. Már csak az 1-es van vissza, azt majd valami, pesti ügyintézéssel kötöm össze. [Geoládák v4.5.10]
A láda megjelenésekor az első információ a rejtő személye volt. Ennek tisztázása után világos volt, hogy mennyire simán fognak menni a pontok, emberséges nagyjából 10 km-es szakaszokra osztva a távot pontosak lesznek a mérések, egyértelmű lesz a leírás és a jelszavak, nem lesz gond a rejtések megközelítésével stb. A rejtő többi kerékpáros multija biztosította a fentieket.
A Balatonra kerékpárral legkorábban diákként mentem, Tihanyba, a szüleimhez, illetve vissza, hogy tankörtitkárként felvegyem és elosszam csoporttársaim között az ösztöndíjakat. Később ösztöndíjasként menyasszonyomhoz tekertem le a balatonkenesei BME mérőtáborba: reggel oda, délután haza, 237 km. Az FTC-ben az edzések általában a Velencei-tó kerüléssel mentek, hosszú résztávokkal, sokszor a Tipográfiával közösen.
A láda budapesti része - pontosan ismerem a körülményeket - zűrös. Ezért, hogy a későbbiekben zavartalanul lehessen haladni a GCbub1 1-2-3 pontját külön menetben kerestem fel, Biatorbágytól Balatonkeneséig a második menet simán ment. 30 + 120 km lett.
A láda rejtése szinte szóról szóra megegyezik a városligeti ládáméval, amit 20 év után kénytelen voltam madáretetőbe telepíteni idén télen, és azóta rendben működik. Az igényesen gravírozott táblák és a hozzájuk tartozó pontos leírás, a letölthető hibátlan nyomvonalak támpontul szolgáltak a láda teljesítéséhez. Kíváncsi lennék, hogy a rejtő hány szakaszban és hány km-t befektetve állította fel a multit, mire ilyen rendezett módon létrejött.
A kerékpár utak minősége kifogástalan (kivéve néhány, településen belüli kátyús részeket). Hatalmas beruházás volt, az utóbbi években több helyen láttam az építkezést, egy-egy szakaszon fel tudtam menni az új kerékpár útra.
A ládát be fogom illeszteni a Székesfehérvár - Balaton GCKUPA menetekbe.
4.
Kőszárhegyen pótoltam magamban és a kulacsban is a folyadékot, aztán nekivágtam az utolsó darabnak. Az 1. ponton kessertalálkozó. Aztán nyomtam rendesen, mert már vártam a fürdést.
A végláda alatt lent, kicsit Aliga felé van egy szabadstrand, ahova a biciklit is be lehet vinni. Ott fürödtem kétszer is, közben egy jó nullás citromos sör (sajnos kedvemre való étel nem volt).
Aztán a vizipók fantázianevű vonattal mentem haza, ami Füredről jön, de sajnos nem motorvonat, így a biciklivel egy rabszállító féle kocsiba kellett szállni.
Éppen 50 éve, 1975-ben tekertem le először a Balatonra.
16 éves voltam, egy 26-os kontrás csepel biciklim volt (természetesen váltó nélkül), és a nagy meleg miatt hajnali 2-kor indultam. Sötétben, dinamós lámpákkal.
Bicikliutak akkoriban egyáltalán nem voltak, végig országúton mentem. Budagyöngye - Budakeszi (a Budakeszi út legmeredekebb részén feltoltam) - Zsámbék - Mány (ott kezdett világosodni, épp elkészült a hajnali sütés a pékségben) - Bicske - Alcsút - Lovasberény - Székesfehérvár, onnan a 7-esen Polgárdiig, Fülén át Akarattyára, majd végig a 71-esen Ábrahámhegyig.
180 km, 10 óra alatt tettem meg, délben érkeztem meg. A végén már nagyon meleg volt (akkor még nem volt nyári időszámítás, ez ma 1 óra lenne).
Ma fél 5-kor keltem, 5 után indultam, legurultam a Délibe, és az 5:25-ös vonattal elmentem Budaörsig. Át az aluljárón, aztán egy jó km gurulás, és már rajta is voltam a nyomvonalon.
Törökbálinton kicsit béna az átkelés, de aztán a vasút mellett az egészbuba egyik legjobb szakasza jön. A biatorbágyi rémcikkcakkot nem követtem: le a főúton az etyeki elágazóig. Onnan megint jó az út (bár régen az országúton is rengeteget jártam erre az alcsúti platán fasor felé menet), a falu után meg jön a talán leghosszabb emelkedő. Én élvezem, de egy Balatonkerülésre induló gyerekes társasagnak, lehet, nem annyira ideális nyomvonal.
7-kor meg is volt az első multi. Innen nagy lefelék. Ezen a szakaszon többször is jártam a másik irányban, ismerős volt, de persze máshol lassú, máshol gyors, mint az ellenkező irányban.
A hírhedt kajászói fekvőrendőrök egy része már biciklisbarát, de kettő még végigér keresztben. Utána újabb hosszú felfelé, de ez nem olyan meredek már. Aztán a pázmándi értelmetlen V-betű, vacak aszfalttal.
Nadap határában nem figyeltem eléggé, mentem egyenesen: meredeken fel a faluba, a templomig. Ha már itt, akkor végiggurultam a gyönyörű, Sukoróra vezető bicikliúton.
Így viszont kimaradt volna a 3-1 pont: egy földúton bújtam át az autópálya alatt, és épp a pontnál csatlakoztam vissza a bubára. Pákozdig kellemes, aztán a faluban viacoloros bicikliutak, hatszor váltva az oldalt - és közben a sima, forgalommentes úton végig biciklit tiltó tábla. (Aki kitalálta a viacolor bicikliutat, annak kéne 100 évig ilyenen menni!)
A falu után újra vadiúj, széles, sima sztráda, két aluljáróval: profi. Egészen Székesfehérvár elejéig. Onnan a régi, keskeny, rázós bicikliút, aztán az se, csak egy vacak járda. Itt kimentem a régi 7-esre, és végignyomtam egészen a város túlsó végéig. Teljesen random módon néhol kint volt a biciklizni tilos tábla, máshol meg nem - nem törődtem vele.
A város után megint profi, Szabadbattyában nem kerülgettem, Köszárhegyen élveztem, hogy legálisan mehetek a főúton. Ott egy kisboltban pótoltam a folyadékkészleteket ("kék kutak" már sehol sincsenek, sajnos).
Polgárdi egy szörnyű útszakasszal indít, de aztán megint szuper pálya. Főkajáron jó volt a főúton gurulni, utána újabb aluljárós, profi út. És már Akarattya. :-)
Vasárnap végigtekertem a multit de sajnos a fülei odut telefonnal nem sikerült megtalálnom. Ma már gpst is vittem magammal és simán meglett. Még szerencse, hogy nincs messze Füle :)
Fogom! :)
Veszprém ismét visszahódítva.
Balaton - Budapest
Jó nap volt, a pontos koordinátáknak köszönhetően lehetett haladni, élveztem.
Közben sikerült személyesen találkoznom megint egy GC legendával!
Köszönöm a rejtést!
Ui: Készítettem sok fotót, de valamiért nem tudom feltölteni, azt írja, hogy csak jpg.
Elengedtem, sorry...
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! [Geoládák v4.5.0]
Veszprémből tekertem el érte, sajna lemaradtam a P1-ről, küzdöttem a szélben és melegben érte, dehát, nem keltem elég korán... :)
Ahol épült bicikliút, az klassz, széles, sima, aholnem, ott a szokásos botrányosan ócska aszfalt. Polgárdi után kaptem is egy lassúdefektet, odavágtam a hátsót egy kráter szélének.
A rejtések rendben vannak, bár a gyógyszeres doboz kicsit esetleges. Fülén a multipontra kattintva a segítség az odú helyett valami hirdetőtáblát említ.I tt egyébként két odú is van, az egyik igazi :) cukik a faszobrok, nem is tudtam róluk, sokszor elautóztam mellettük.
Azt nem értem, miért veszprémi ez a láda, 3 pontja is Fejérben van. De mindegy is, a láda igényes munka!
Megtaláltam köszönöm a rejtést. A 3.szakasz ládájáért indultam, ezért Fehérvár túloldalán álltam meg. Mikor megtaláltam a 4-es multipontot és ránéztem a térképre láttam, hogy a 4. ládát még mindig nem találta meg senki. Visszafordulni nem szeretek, így akkor irány a Balaton.