Röviden
A láda (18 x 12 x 5 cm) a Tisza és a Maros összefolyásánál, a két folyó közös hullámterében, de árvízbiztos rejtekben van. Csak az keresse, aki nem bánja, hogy esetleg sűrű növényzetben kell eljutnia a célpontig! Kérjük, ügyeljetek a gondos visszarejtésre és ne tegyetek fel képeket a rejtekről!
A ládába TravelBug HELYEZHETŐ.
A láda a Tisza és a Maros összefolyásához hívja a kalandvágyó ládászokat. A ládát Újszegedtől a Maros, Szegedtől (Tápétól) pedig a Tisza választja el. Alacsony vízállásnál a két folyó közti kőgátra hosszan ki lehet sétálni. Innen a maga nemében páratlan látvány tárul elénk mind Szeged városa, mind pedig a találkozó folyók irányába. Az igazán ínyencek azt is megtehetik, hogy egyik lábukat az egyik, a másikat a másik folyóba lógatják. :)
Aki először jár erre, talán azt gondolhatja, hogy örök időktől fogva itt van a két folyó összefolyása. Ezzel szemben csak a XIX. század második felében végzett folyószabályzás óta látható a mai állapot. A felső műhold képre kattintva jól látszanak a találkozó folyók régi, elhagyott medrei és a sárga ponttal jelölt utolsó természetes torkolat. A Tisza és a Maros szabályzásának munkálatairól és következményeiről részletesebben a rokon témájú geoládák (GCHoMa, GCPTRS, GCNANS) oldalain, illetve az alábbi linkeken olvashattok.
Megközelítés Vízen
Nyáron alkalmas vízállás esetén érdemes a vízi utat (kenu, kajak, ladik, tutaj, stb.) választani. Kikötésre a Maros felőli oldalt ajánlom. Bár csábító a lehetőség, de úszva tilos átkelni a folyókon! Szárazföldön gyalogosan: Az Alföldi Kéktúra Csongrád megyei szakaszának Mindszenti csomópontját a Nagylak/Nadlac (magyar-román) határátkelőhellyel összekötő piros sáv jelzésű, a Tisza és a Maros árvízvédelmi töltésén haladó turistaútról a "Holt-Tisza gátőrháznál" lévő csomópontnál kell letérni a piros háromszög jelzésre, mely érintve az egykori kompkikötést kivisz egész a torkolatig. Fontos, hogy Szeged-Tápé felől a kompközlekedés szüneteltetése miatt gyalogosan nem érhető el a láda! Az M43-as autópálya Móra Ferenc hídján pedig gyalogosan szigorúan TILOS átkelni! autóval, ingyenesen
1. Szeged, Algyő és Hódmezővásárhely felől: a 47-es főútról az Algyői-hídnál Nagyfa, Rákóczi-telep irányába haladó 4413-as, mellékútra kell letérni, melynek egyes szakaszai igen rossz állapotban vannak! Az út Vetyehátnál keresztezi a Makót Szeged-Tápéval összekötő egykor aszfaltozott, ma jobbára murvás 4412-es utat. Ezen Szeged felé fordulva érhető el az egykori tápai kompátkelő. Esős napok után jobb választás lehet a vetyeháti kereszteződésben egyenesen továbbhaladni, bár 2025-ben ez az út is messze volt a tökéletestől és még keskeny is. Ez az út a sertéstelep mellett ér el újra a 4412-est, ami innentől a Tiszáig tűrhető, azaz legalább kátyúmentes.
2. Makó felől: az úgynevezett Ószegedi úton (4412-es mellékút) érhető el az egykori tápai kompátkelőhely. Az út egyes szakaszai igen rossz állapotban vannak, hatalmas kátyúkra kell számítani! autóval, díjköteles úton
Az M43-as autópályán Szeged vagy Makó felől érkezve a "Rákóczi-telep" kijáratnál kell letérni. Ez a már fent említett 4413-as útra vezet. Az autópályától a vetyeháti elágazásig az út tűrhető, bár hullámos, de legalább kátyúmentes. kerékpárral
A gyalogosoknak javasolt és az autósoknak javasolt ingyenes megközelítési módok közül lehet választani. Az M43-as autópálya Móra Ferenc hídján kerékpárral tilos átkelni!
HA CSODA TÖRTÉNNE ÉS VALAHA ÚJRAINDULNA A 2013-BAN "IDEIGLENESEN" LEÁLLÍTOTT TÁPAI KOMP:
A komp általában napkeltétől napnyugtáig, óránként közlekedik. A szegedi oldalról indul, majd átérve az utascsere után azonnal visszafordul. Jégzajlás, árvíz esetén a kompközlekedés szünetel! Télen általában csak dereglye közlekedik. Az aktuális menetrendről és a díjszabásról ITT lehet érdeklődni. Fontos tudni, hogy a komp sorompója által a folyó felé lezárt területen TILOS parkolni! Ha nem közlekedik a komp, akkor a sorompót lezárják és bennragad, aki ott parkol!
Útravaló
- Bár a láda nincs messze az egykori kompátkelőtől, szánj legalább másfél órát az oda-vissza útra.
- Nyáridőben gyakorta benövi a torkolathoz vezető turistautat az ártéri aljnövényzet és az ártéri erdőkben még száraz időben is lehetnek tartósan nedves saras részek. Ráadásul szúnyogokra és egyéb vérszívókra is kell számítani!
- A javasolt ruházat: bozótálló hosszúnadrág és hosszú ujjú felső, illetve zárt túracipő.
- Ne hagyjátok otthon a szúnyogrisztót!
Ládatörténet
Az első geoládát ezen a helyen Hafy, Katinka, Lac, Márti, Péter, Szabolcs, Tomi, Zsófi és Buksi rejtették el 2004. február 22-dikén. Várhelyi Flóriánnak köszönhetően azonnal megjelent a geocaching.com-on is (ő készítette a fordítást!). A ládának 2008. elején, majd 2009. őszén is nyoma veszett. Külön szomorú, hogy az itt találkozó két rakoncátlan folyó mindkét esetben ártatlannak bizonyult. Ők csak 2005-ben cincálták meg egy kicsit a legelső ládát. 2011. április 19-én Sorx-szal rejtettük újra, majd utóbb (2013. december 30-án) adaptáltuk a rejtőktől. 2017. november és 2018. július közt az esős időjárás és egy hosszabb árvizes időszak miatti a betegség után 2018.07.08-án gyógyítottuk meg.
Állapot: kereshető
6 játékos jelölte kedvenc ládájának
-
történelmi nevezetesség, várrom, épület
+
szép kilátás, érdemes panorámát fényképezni
+
különleges látványosság, helyszín
-
speciális koordináta-érték vagy magasság
+
vízpart, tó/folyó, forrás van a környéken
-
település belterületén van a láda
+
van a közelben (pár száz méteren belül) lakott terület
+
havas, jeges időben, fagypont alatti hőmérsékleten is kereshető a láda
+
nyáron, a legnagyobb kánikulában is ajánlott környék
-
hegyen, csúcson, nagy dombon van a láda (a környékhez képest)
+
megközelíthető járművel néhány száz méteren belül
+
a javasolt kiindulóponttól fél órán belül elérhető
-
mozgáskorlátozottaknak, babakocsival érkezőknek is ajánlott
-
gyerekbarát láda
+
igénybe veszi a cipőt, ruhát a környék (csalános, bogáncsos, sáros)
-
a láda megszerzéséhez sziklát kell mászni (gyerekkel nyakban kizárt)
-
sötétben is érdemes keresni
-
a GPS-t zavaró sűrű erdő, sziklafal, magas épület, stb. van
-
szokatlan méretű/alakú a láda (az ajándékok miatt fontos)
-
el lehet menni kerékpárral a ládáig (vagy látástávolságban hagyható)?
Hát komolyan azt kell mondanom, hogy ennek a három-napos ládatúrának feltétlenül ez volt a fénypontja. És nemcsak azért, mert a környezet lenyűgöző, hanem azért is, mert már legalább 10 éve tervezem, hogy ide le kell jönnöm. Akárhányszor Szegeden voltunk, ez valahogy mindig kimaradt.
Beszéltem a rejtővel és nagyon bátorított, hogy nyugodtan menjek, az ösvény ki lett takarítva az utolsó vihar óta és kocsival el lehet menni a régi rév kikötőjéig, így a séta nem több, mint 7-800 méter a ládáig. Roy egészen jól vette a kátyúkat a megközelítés alatt, azt hiszem az volt a trükk, hogy előre nagyon elijesztettem és ahhoz képest tényleg sokkal jobb volt. Persze az autópályától a Szeged-Makó útig nemrégen kátyú javítás lehetett, mert az már majdnem jobb lett, mint a másik.
A séta a ládáig csodálatos volt. Azok a hatalmas öreg fák, még halálukban is lenyűgözőek voltak. Nagy vihar lehetett ami ilyen vastag és ősi fákat kidöntött. Az egyik darabján oda is meg vissza is pihentem egy kicsit, pont olyan magas volt, ami kényelmes ülésnek számított. A Tiszát is sok helyen lehetett látni és elég fotogének voltak a parti fák is.
Sajnos a rejtekkel nekem is meggyűlt a bajom. Még egy pár évvel ezelőttig is le tudtam volna húzni, de a mai, meglehetősen gyenge, fájós és reumás ujjaimmal nem ment. GSdriver nagyon kedvesen kisegített, sőt még fel is ajánlotta, hogy eljön személyesen, de azt a 40 percet nem tudtam volna várni rá, mert Roy mindig izgatja magát, ha sokáig el vagyok.
Nagyon szépen köszönöm a csodás élményt. Nagy kár, hogy már túl fáradt voltam ahhoz, hogy kimenjek egészen a csúcsra a Tiszát és a Marost együtt látni. Talán legközelebb és akkor még esetleg Roy is el fog jönni velem. :)
A XII. Földrajzi Konferenciát (újra Szeged) követő egyéni terepi nap 10 ládával a Szeged-Makó tengely mentén. 10/10.
A nap fénypontja. Többszörösen is jókor érkeztem. Egyrészt tényleg szinte úri módon lehet elbandukolni a ládáig, sőt egészen a legvégéig. Másrészt a délutánba forduló nap nagyon kellemes időt és egyben fényviszonyokat szolgáltatott.
A láda rejtése valóban árvíz biztos. Némiképp ki is fogott rajtam, mind a megtalálás, mind az "elővétel", de megoldottam.
Nem mondom, hogy a Makó felől a révhez vezető út európai színvonalú volt, de (i) vannak ennél sokkal jobban leamortizált és nehezebben járható utak is kis hazánkban, (ii) ennyi fácánt és nyulat ilyen sűrűn még életemben nem láttam.
Elkészült a Marostorokhoz vezető turistaút felújítása. Mostantól újra piros háromszög jelzésen haladhattok, mely a töltésen vezető piros sáv jelzésből ágazik ki az egykori kompátkelőhöz vezető lejárónál. Az út egészen a két folyó összefolyásáig ki van tisztítva és jelenleg könnyen járható. Ha valaki a körülmények miatt halogatta a láda megkeresését, annak itt a jó alkalom.
De vigyázat, az ide vezető országutak igen rossz állapotban vannak!
Autóval csúnya és kellemetlen meglepetések érhetnek, ha óvatlanul 20 km/h feletti sebességgel próbálsz közlekedni!
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! A láda újra a helyén van. További jó keresést! Apa készített nekem saját profilt, megkapom a közös talalatokat. Ez még túl nagy kaland lenne nekem, így elfogadom apa megtalálását. Olvasva a rejtő leírását, reméljük, hogy hamar helyre hozzák a háromszög utat. Olívia, Apa és Dóra mama társaságában [Geoládák v4.5.10]
1 hónappal az idei (2025.07.07) nagy szegedi vihar után kimentem ellenőrizni a ládát és a turistautat. Bár az S háromszög út végig járható, nagyon nem gyerekbarát jelenleg. Az elején van néhány leszakadt ág, de el lehet köztük menni. Komolyabb probléma csak a öreg nyárfás részen van (mindig ott rombol a vihar, most is ezt tette). Itt már leszakadt ágról leszakadt ágra ugrálhatunk, közben mosolyogva énekelve a bújj, bújj zöld ág kezdetű dalocskát. A ládát ne a legrövidebb úton, hanem arra közelítsétek meg, amerre viszonylagosan tisztább az erdő. A fokra kifejezetten nehéz most a kijutás. A turistaút karbantartása és újrafestése egyébként a következő hetekben lesz esedékes, így akkor jó eséllyel el lesznek hárítva az elhárítható akadályok. A maradékot pedig megpróbáljuk kikerülni.
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! [Geoládák v4.5.10]
Már többször szemeztem a ládával a másik partról, de most szántam el magam hogy autózom egy kört a találatért. Két hónapig nem esett egy csepp eső sem, de mikor kiszálltam az autómból, elkezdett villámlani és leszakadt az ég. Húsz perc várakozás után, szelídült annyira az eső, hogy nekivágjak az utolsó pár száz méternek. Nem igazán izlett, hogy nyakig vízes lettem a bozótostól. A rejtésnél küzdöttem, alig bírtam elszedni a ládát és nem is sikerült olyan jól visszarejteni, mint volt. Erős ember kell ide, vagy lehet az eső nehezítette a rendszer működését?
Útközben rengeteg fácánt láttam, könnyen össze lehetett volna szedni párat és őzekkel is találkoztam. Az összefolyáshoz nem mentem le, már így is nagyon vízes voltam.
Harmadik nekifutásra sikerült begyűjteni, nyáron kajakkal próbáltuk megközelíteni,de a Maros torkolatnál a sűrű növényzet miatt nem jutottunk el az ösvényig, a ládával párhuzamos partra szállást az iszapba merülés akadályozta meg. Így maradt a szárazföldi megközelítés. A láda rejtés zseniális, kicsit szerencsétlenkedtünk, de sikerült megszerezni. A Tisza-Maros torkolatig nem mentünk ki, ne zavarjuk az ottlakó hódok nyugalmát. Köszönjük a rejtők munkáját, kalandos élmények kötődnek a begyűjtéshez. [Geoládák v4.5.2]
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! [Geoládák v4.5.2]
Régóta kerülgetett láda, de most nekiindultunk és nagyon jól tettük!
Minden adott volt: gyönyörű, napsütéses őszi táj, normál vízállás, száraz idő, gyenge aljnövényzet. A Rákóczi telepnél hajtottunk le a pályáról, majd a 44123-as úton haladva a Tápairéti útra fordultunk, és a töltésnél parkoltunk. A cél a séta volt, így innen oda-vissza egy 7.5 km-es gyaloglással teljesítettük a ládát. A szikrázó időben most nagyon klassz volt az avarral lepett utolsó szakasz a sárga jelzésen, sok régi és új hód tevékenységet látthattunk. Az utolsó métereken egy kidőlt fatorlaszt megmászva jutottunk ki a sarkantyúra, melynek egészen a végéig merészkedtünk. A láda ritkán látható, igényes, okos rejtés.
A parkoláshoz visszafelé vettük észre hogy egy kis felsőruhát elhagytunk, ezért ezúttal már autóval a Pajor útra kanyarodva, egészen a sárga turistaútig jutottunk. Az út lassan, de biztosan járható volt. (Megj.: a ruha a turistaúton meglett...)
Nagyon szuper túra volt, ilyen időjárási feltételek mellett csak ajánlani tudom mindenkinek, nagy élmény kisétálni a delta végéig!
Megtaláltuk, köszi. Sokat küzdöttünk vele, de megérte. Ennyire egyedi és extrán árvíz védett ládát még nem láttunk. Hatalmas ötlet. Senki ne adja fel, keressétek kitartóan, nagyon megéri. [Geoládák v4.5.0]
Megtaláltam, köszönöm a rejtést!
Pár hónapja kezdtem csak bele a ládázásba. Különleges ládát szerettem volna 50-nek. Na ez pont az volt. A rejtés valami fantasztikus. Gratulálok hozzá.
Egyébként Szegedről jöttem bringával. Makóig a töltésen, majd visszafelé a Maros túloldalán. Hazafelé pedig Algyőnek mentem. Szép kis kör lett. :)
Egyébként a ládáig bringával mentem be. Sőt, kivittem a csücsök végébe (mármint a bringát) Kellett egy jó fotó.
A jelszó? Azt is imádom. Szóval köszi a rejtők munkáját.