geocaching, species8472hu hozzászólásai
új hozzászólás | témák listája

Összesen: 17 db hozzászólás

species8472huhozzászólásai | válasz erre | 2025.05.08 20:57:14 (82639)
Mindig tanul az ember. Nekem pl. eddig fel sem tűnt, hogy a Geoládák appban a multi ládák pontjainak a jelszó részleteit külön is be lehet írni. Én eddig simán csak lefotóztam, vagy megjegyeztem, esetleg felírtam magamnak a jelszó részleteket, és a végén simán egyben beírtam a logoláshoz. Ennek amúgy mi az értelme? Ha mindegyik jelszó részlet megvan, akkor automatikusan "logolódik", vagy ez csak amolyan jegyzet, ahonnan vissza lehet nézni a jelszó részleteket?
[előzmény: (82623) Redteam, 2025.05.07 15:29:52]

species8472huhozzászólásai | válasz erre | 2025.03.22 11:34:48 (82554)
Hagyjuk... Végre ismét megérkeztünk a szokásos GC fórum szintre. Részemről itt ki is szálltam a témából, köszi az eddigi észrevételeket :)
[előzmény: (82553) Csaba és Kati, 2025.03.22 11:33:05]

species8472huhozzászólásai | válasz erre | 2025.03.22 11:03:44 (82551)
Részemről, ok. Én abszolúte egyet is értek ezzel. Szeretek tisztán látni minden téren, ezért javasoltam az állásfoglalás kérést, de nyilván ez az egyesület dolga, csak egy észrevétel volt. Én csak jeleztem, hogy van egy ilyen vonulat is, és ott a konkrét részletes beszámoló is a linken, amit fehérkút megosztott. Ha a vezetőség úgy ítéli meg, hogy minden rendben van, nincs ezzel semmi probléma, akkor én is megnyugodtam. :)
[előzmény: (82550) imi75, 2025.03.22 10:51:20]

species8472huhozzászólásai | válasz erre | 2025.03.22 10:35:53 (82549)
Bocsánat, de kifejtenéd mire is gondolsz pontosan? Rébuszokból nem értek. :)
[előzmény: (82548) Csaba & családja, 2025.03.22 10:21:21]

species8472huhozzászólásai | válasz erre | 2025.03.22 09:24:14 (82547)
Nem kell ezt ennyire túlgondolni hatósági oldalról. Mivel a GCWALK a GC weboldal kezdőlapján kint lévő banneren keresztül is elérhető, és erre kattintva még regisztráció nélkül is megismerhetőek a WALK részletei így egyértelműen kimeríti a NYÍLT és KÖZÖSSÉGI szervezés kritériumokat. Kár ezt csűrni-csavarni szerintem. Én továbbra is azt gondolom, hogy a WALK teljesen egy kalap alá esik a versenyekkel ilyen tekintetben. Még egyszer mondom, én is marhaságnak gondolom ezt, de ha már jogászkodunk, akkor ez a helyzet sajnos.
Ha a hatóság ellenőrizni akarja, akkor elég csak megjelenniük a találkozási időpontban és helyen, és nézik a csoportosulást. Majd kellő létszámnál előkapják az igazolványukat, és máris bukta a dolog. Ebből nehéz kimagyarázni a szituációt. Persze, abban egyet értek, hogy ennek én is kevés esélyét látom, eddig se következett be ilyesmi (tudtommal), de az nem jelenti azt, hogy biztosan nem is fog.
Szerintem továbbra is az a kérdés, hogy mi tekinthető "közösségi és tömegsportesemények" és mivel ilyen jogszabályi definíció nem létezik sehol, ezért van az hogy hatósága válogatja ki hogy értelmezni ezt. Ez komoly gond, és sok félreértésre adhat okot.
Én azt javaslom, hogy érdemes lenne egyesületi szinten egy hivatalos állásfoglalást kérni (rendesen írásban, e-papíron benyújtva) a Pest Vármegyei Kormányhivatal Természetvédelmi Főosztályától ez ügyben, mert amit ők leírnak - mint országos főhatóság - innentől érvényes a többi hatóságra is az egész országban. Írják le pontosan, hogy milyen létszámtól érvényes ez az előírás, és mit tekintenek "közösségi és tömegsportesemények". Ha ez az állásfoglalás megvan, akkor már tisztábban lehet látni. Amíg ez nincs, addig akár egy 500e-s bírságot is kockáztat az egyesület WALK-onként.
[előzmény: (82544) imi75, 2025.03.22 06:54:37]

species8472huhozzászólásai | válasz erre | 2025.03.21 21:20:39 (82542)
Igen, erre a szakmai fórumra gondoltam. Csak nekem nem volt meg az eredeti link. Köszönöm, hogy megosztottad.
[előzmény: (82541) fehérkút, 2025.03.21 19:25:02]

species8472huhozzászólásai | válasz erre | 2025.03.21 10:05:13 (82538)
Szia! Igen, ezt én is abszolút így gondolom, és örülök, hogy egy természetvédelmi területen dolgozó is egyet ért ezzel. Emiatt is voltam kíváncsi a véleményetekre, mert nem értem, hogy az NPI és a Kormányhivatal emberei, hogy értelmezhetik ezt másképpen. Mondjuk ez tényleg teljesen szubjektív megítélés kérdése, és sajnos konkrét jogszabályi definíció hiányában (én nem tudok ilyenről) a hatóság értelmezésére van bízva.
Azzal hogy a GCWALK és a GC versenyek ki vannak téve a nyitó oldalra, és akár a Facebook lapra is, és bárki számára egy regisztrációt követően lehetséges a részvétel (sőt kísérőként még az sem kell), az én értelmezésemben ez azért teljesen kimeríti a közösségi szervezést. Én egyiket se tekinteném szimplán baráti összejövetelnek (persze ettől még lehet baráti is, de mindenképpen közösségi is egyben, főleg hogy egy egyesület áll mögötte).
Viszont egy közös túrázást, kirándulást tömegsportesemény kategóriába sorolni merőben túlzás. Főleg, hogy már 15-20 főtől ennek tekintik. Mert ha tényleg 500 főnél meg lenne húzva a határ akkor nem lenne probléma, de az csak a díjkötelesség limitje. Sőt én sporteseménynek se titulálnám. Ok, hogy szabadidős tevékenység, de miért sport? A tájfutás, terepfutás, a teljesítménytúra az sport, és ebből vannak versenyek is, de a kirándulás, a sima túrázás az egy szimpla szabadidős kikapcsolódás, én nem sportként tekintenék rá.
Mindenesetre csak azért jeleztem, hogy jó ha tud erről az Egyesület nehogy baj legyen belőle.
[előzmény: (82537) Juju, 2025.03.20 22:24:09]

species8472huhozzászólásai | válasz erre | 2025.03.20 16:34:55 (82536)
Kedves GSdriver! Igen, én elolvastam. Ne engem kérj számon, nem én találtam ki. Én magam nem is értek vele egyet. A Facebook csoport csak egy felület volt, ahol közzétették, de valóban hiteles az információ, az NPI és a Kormányhivatal természetvédelmi szakembereinek a szájából hangzott el, vagyis ez a hatóság álláspontja. Ráadásul 1996-os a törvény amire hivatkoznak, és álláspontjuk szerint ez azóta fennálló kötelezettség. Igaz, erről kb. eddig senki nem tudott.
[előzmény: (82535) GSdriver, 2025.03.20 16:19:31]

species8472huhozzászólásai | válasz erre | 2025.03.20 11:35:19 (82531)
Sziasztok!
Kíváncsi vagyok a véleményetekre a következő témáról. Egy Facebook közösségi csoportban robbant ki a téma, hogy nyilvánosan szervezett túrákra természetvédelmi szempontból bejelentési, ill. engedély kérelmi kötelezettség vonatkozik. Ezt állítólag egy szakmai fórumon nyilatkozta a helyi NPI és a Kormányhivatal képviselője, mint természetvédelmi hatóság. Természetesen ez akkor áll fenn, ha a túra valamilyen természetvédelmi oltalom alá eső területet érint, de hát tudjuk hogy a legtöbb túraútvonal azért ilyen.
A 1996. évi LIII. törvény a természet védelméről 38.§ i) pontját húzzák rá erre. Ez az alábbit tartalmazza:
"i) közösségi és tömegsportesemények rendezéséhez, sportversenyhez, technikai jellegű sporttevékenység folytatásához;"
Vagyis a nyilvánosan szervezett, nagyobb létszámú (állítólagosan a 15-20 főt meghaladó túrákat már ennek tekintik) túrákat "közösségi és tömegsporteseménynek" titulálja a természetvédelmi hatóság. Előzetesen be kellene jelenteni, 90 napjuk van az elbírálásra. Ha nem haladja meg az 500 főt a "rendezvény" akkor díjmentes, ha meghaladja, akkor még illeték is terheli.
Itt van erről egy hivatalos tájékoztató a Kormányhivatal részéről (a 13. oldal az érdekes): https://kormanyhivatalok.hu/system/files/dokumentum/borsod-abauj-zemplen/2023-10/termeszetvedelmi-eljarasok-tajekoztato.pdf
A hatóság elmondása alapján a kérelem elmulasztása esetén természetvédelmi bírsággal súlythatja a szervezőt, ami akár 500.000 Ft is lehet.
Felmerül bennem a kérdés, hogy akkor egy GC WALK vagy egy GC verseny és hasonló események nem ugyanez a kategória?

species8472huhozzászólásai | válasz erre | 2024.08.31 10:00:39 (82221)
Senki nem azt mondta, hogy mi váltsuk meg a világot. Nyilván nem a geocaching karbonsemlegessé tétele fogja megoldani a globális klímaválságot, és igen, valóban ez csepp a tengerben. De a sok csepp teszi ki a tengert, és ha mindenki a saját háza táján rendet tesz képletesen szólva, akkor fogunk közösen eredményt elérni. De éppen ez a gond, hogy sokan így gondolkodnak, hogy "Áh, úgyse rajtam múlik...", meg "Áh, ez csepp a tengerben...", és nem tesz semmit, mert úgy kényelmesebb. Amin amúgy se tudunk változtatni, azon nem tudunk, de amin tudunk, tudnánk, azon viszont lehet, és kellene is.
De szerintem hagyjuk is a témát, látom a csapatban zömmel nincs nyitottság a problémakörre. Úgy tűnik, egy-két kessertárstól eltekintve senkit se érdekel ez a kérdés. Az eredeti posztom csak egy gondolatébresztő, vélemény kikérő poszt volt. A véleményeket megkaptam, meghallgattam, köszönöm a hozzászólásokat! Ne is spammeljük szét a fórumot ezzel, le is zárhatjuk a gondolatmentet.
[előzmény: (82219) lbtibsz és Krisztiék, 2024.08.31 09:30:02]

species8472huhozzászólásai | válasz erre | 2024.08.31 08:19:20 (82217)
Úgy látom nem akarjátok megérteni az eredeti problémafelvetést. Nem azokról az esetekről van szó, amikor a család lemegy horvátba nyaralni, vagy kirándulni, és közben megkerestek pár ládát is. De még csak arról se ha mondjuk leugrotok a Balcsira, és a környéken ládáztok kicsit. Azzal sincs gond ha valaki amúgy is menne Hajdúszoboszlóra áztatni magát, de mellette megkeresi a környéken lévő ládákat.
A gond azzal van, amikor valaki csak azért ül autóba mondjuk hajnali 2-kor, és vezet le mondjuk Pápáról Pécsre, meg vissza, hogy behúzzon egy Piros 1-t. Vagy azzal, hogy valaki azért autózik összesen több 1000 km-t az országban, hogy 2-3 hét alatt behúzzon elsőként egy eseményládát. Vagy mert aggódunk egy multi miatt, hogy lemaradunk róla, ezért ha megjelenik a környéken, akár több 10, vagy 100 km-re, akkor pattanunk az autóba, nehogy valaki elvigye. Hab a tortán, ha így is éppen lemaradunk róla, de cserébe elpöfögtünk 8-10 liter üzemanyagot a semmire. Ezekkel van a gond. És ne mondja senki, hogy nincs ilyen, mert látom, hogy van, nem is ritka sajnos.
Persze tisztelet a kivételnek és biztos a többség nem így tesz, de nézzünk magunkba, és lássuk be, hogy bizony vannak keményvonalas kesserek, akik az elsőség oltárán ezt az áldozatot gondolkodás nélkül meghozzák. Nem akarok senkit támadni, és vita cunamit se akarok, csak szerettem volna, ha elgondolkodtok a kesserkedés ezen oldaláról is. És a nyilvánvalóan sok jó mellett, ha van olyan ami annyira mégse jó, akkor lesz aki ezen esetleg próbál változtatni.
[előzmény: (82215) Kokó, 2024.08.30 22:16:07]

species8472huhozzászólásai | válasz erre | 2024.08.30 10:43:51 (82211)
Igen, valóban nem lenne egyszerű lekövetni ezt teljes részletességgel. De nem is biztos hogy kellene. Úgy tudom elképzelni, ha önkéntes alapon azok a kesserek akiket ez a téma érdekel, és kíváncsiak arra, hogy a kesserkedésüknek milyen a karbon lábnyoma, azok megadják az ehhez szükséges adatokat. Pl. a weboldalon logolásnál, vagy egy külön menüpontban akár, vagy a telefonos applikációkban is lehetne egy ilyen almenü, ahol fel lehetne tölteni a szükséges paramétereket.
Akár minden egyes ládázáshoz hozzá lehetne tenni, hogy ki hogy teljesítette, milyen közlekedési eszközzel, hány km-t tett meg, jármű fogyasztás, stb. Nem olyan bonyolult ez mint aminek hallatszik 3-4 legördülő menü, meg pár megadandó mennyiségi adatot jelent.
Nyilván ez nem kötelező, de akit érdekel, az bíbelődhetne vele. Akár ki is írhatnák az alkalmazások, hogy ki mennyi CO2 kibocsátásnál jár, és ha valaki meg tudja oldalni, hogy a sajátját alacsonyan tartja, vagy egyenesen 0-zza, azért az már eredmény. Ha pedig kellően sokan használnák már, akkor egy idő után már lenne annyi adat, hogy abból lehetne statisztikai következtetéseket levonni. De ha csak páran használják az se gond, mert az egyéni teljesítmény is fontos.
[előzmény: (82210) Gyombi, 2024.08.29 19:23:14]

species8472huhozzászólásai | válasz erre | 2024.08.29 16:33:45 (82206)
Nem szeretnék vitázni, és jó részt egyet is értek, hidd el teszek én is bőven, és tettem eddig is. De ezzel a mondattal nem értek egyet: "Pont az az arányaiban elenyésző fölösleges autózás zavar?"
A szemétszedés, és egyéb jóságok pedig szuper jók, de ez attól még a kocsikázás miatti üvegházgáz kibocsátásokat nem kompenzálják, ez egy teljesen más téma, más terület. Attól mert az egyik oldalon jót teszünk, még nem jelenti azt hogy a másik odalával nem kell foglalkozni.
Szerintem igenis sokszor aránytalan, és indokolatlan autózást generál a kesserkedés, éppen emiatt is kezdtem ezt a témát. Az eredeti példánál maradva a Megyei Magasságok, és hasonló szétszórt esemény és multi ládák is méginkább felesleges körutakat, utazgatásokat generálnak, ami amúgy nem jelentkezne. Mindenki nézzen kicsit magába, aki pl. ilyen körutakat tesz meg, hogy hány 100 km-t kocsikázott le hozzá összesen, és az csak egy ember, lehet hogy ugyanazt még több 100-an, 1000-en megteszik.
De látom érzékeny pontra tapintottam, nem volt célom a támadás, vagy a felesleges vita generálása, csak egy probléma felvetés volt részemről, amit én annak érzek. Én ettől függetlenül a továbbiakban is úgy oldom meg a ládzásaimat, hogy az a lehető legkevesebb extra autózást generálja és erre buzdítok másokat is.
[előzmény: (82205) Bakszakáll, 2024.08.29 16:19:47]

species8472huhozzászólásai | válasz erre | 2024.08.29 15:24:24 (82204)
Szó sincs erről. De az én magán véleményem, hogy nem kellene mindenáron több 100 km-ket autókázni csak egy geoláda miatt, és csak azért, hogy mondjuk én legyek az első, vagy benne legyek a Top 10-ben. Nyilván akik régebb óta kesserkednek, és már alig van geoláda az országban, vagy határon túl amit meg tudnak találni, azoknak muszáj utazni, de ez nem feltétlenül kell azt jelentse, hogy ha megjelenik egy új láda mondjuk Nyírágyháza mellett, akkor hajnali kettőkor a kesser kolléga bepattan az autóba Sopronban, és leautózik oda vissza 900 km-t hogy ő húzhassa be a Piros 1-t.
Én azt gondolom, hogy azért az észszerűség keretein belül kellene mozogni e téren. Leginkább tömegközlekedni, vagy ha ez nem megoldható, akkor összefogni más kesserekkel és együtt utazni velük, közös autóval. Ha van egy távoli láda, akkor arra felé kell tervezni egy nagyarlást, kirándulást, családi programot, bármit, és azzal összekötni. Aki munka ügyben császkál az országban, az is össze tudja esetleg kombinálni ezzel. Ami meg sehogy sem megoldható, azt el kell engedni.
De én nem is állítottam, hogy meg kellene szűntetni az autókázást. Azt írtam, hogy jó lenne megvizsgálni, pontosabban tudni, hogy a kesserkedés mennyi plussz km-t generál (mert szeritnem nem keveset), és ennek a karbonlábnyomát kompenzálni valahogy, pl. faültetésekkel. Ahogy gst76 is írta volt is már erre példa többször is, de nem tudjuk hogy ez pontosan mit és mennyit kompenzál.
Nem tudom hogy lehetne ezt kimutatni pontosan, de pl. ha mondjuk logolásnál lenne olyan opció ahol meg lehetne adni, hogy mi mivel ment és mennyit, egyfajta önbevallásként, akkor már lenne egy adatbázis, amiből ki lehetne indulni. Persze ha valaki nem adja meg, vagy nem őszintén ez benne van a pakliban, de ezzel magunkat csapjuk be. Csak egy ötlet volt...
[előzmény: (82203) emiGrant, 2024.08.29 15:07:39]

species8472huhozzászólásai | válasz erre | 2024.08.29 11:35:26 (82200)
Félreértitek a dolgot, én nem támadni akarom a geocachinget, csak rávilágítani arra az oldalára is, ami viszont nem feltétlenül előnyös. Nyilván nem 1,5 éve kezdtem túrázni, de egyébként hozzáteszem én előtte is inkább lokálisan tettem ezt, tehát nem mentem el pl. azért kocsival Egerbe, hogy a Mátrában túrázzak egy jót. Nem mondom, hogy nem fordult elő ilyesmi, de nem volt jellemző. Talán 10 év alatt 1-2x maximum.

Visszatérve, szóval nem támadni akarom a jelenséget, csak kicsit jobban körüljárni ezt a kérdést. Teszem azt, ha mondjuk tudnák, hogy a kesserkdés mennyi többlet km-t generál évente gépjárművel, ezt már nagyon könnyen lehetne többlet karbon kibocsátásá konvertálni. Azt meg utána könnyen lehetne pl. valamilyen kompenzálással, pl. faültetéssel 0-zni is akár. Ezt akár közös események formájában is meg lehetne ejteni, ami szintén közösség építő lenne. Így pl. elmondhatnánk magunkról, hogy a kesserkedés karbon semleges. Jelenleg ezt nem tudjuk elmondani.
[előzmény: (82199) gst76, 2024.08.29 11:18:21]

species8472huhozzászólásai | válasz erre | 2024.08.29 10:48:14 (82198)
Miért? Egyszerű, mert ez a Geocaching.hu, és erről van szó ebben a körben.

Igen, nyilván meg lehetne vizsgálni a munkábajárást is, meg más tevékenységet is, de ahogy írtam is itt arról van szó, hogy kifejezetten a kesserkedés miatt "mennyi plusz km-t tett meg gépjárművel". A munkábajárás pl. egy szükséges rossz, amin nem nagyon tudunk változtatni, az erőművek, üzemek, stb. szintén olyan adottság, amin nem nagyon tudunk változtatni. Lehet javítani rajta, és ez folyamatban is van, de ez egy másik történet, én nem ebbe akarok belemenni.

Itt arról van szó, hogy kifejezetten CSAK a kesserkedés miatt ki mennyi PLUSSZ km-t tesz meg évente gépjárművel, amit amúgy nem tenne meg, ha nem kesserkedne. Ez az a többlet, amit mondjuk úgy a kesserkedés hozzátesz a nagy kalaphoz.
[előzmény: (82197) hitamas, 2024.08.29 10:39:56]

species8472huhozzászólásai | válasz erre | 2024.08.29 10:08:59 (82196)
Elképzelhető, hogy most sokan hülyének néztek, de muszáj felvetnem egy témát ami már régen motoszkál bennem, és most ennek a Megyei Magasságok eseményládának, és a 20 megyei ládának a kapcsán hatványozottan előjött bennem a problémakör.

Gondolkodtatok-e már azon, hogy a Geocaching valójában mennyire fenntartható tevékenység, mennyi üvegházgáz kibocsátást generál pluszban? Alapból ugyebár ez egy értelmezhetetlen kérdés lenne, hiszen alapvetően ez egy túramozgalomnak tekinthető, zömmel gyalogos, és/vagy kerékpáros módozatokra. És ez még így is lenne, ha lokálisan gondolkodnánk, mondjuk úgy megyehatárokon belül, esetleg 1-2 megyét felölelően.

Na de nagyobb távolságok nem járhatóak be gyalogosan, de még kerékpárral se. Ha maradunk a Megyei Magasságok ládánál, azért a 20 megyének a legmagasabb pontjait lejárni szinte kivitelezhetetlen valamilyen jármű igénybevétele nélkül. Lehet esetleg még tömegközlekedéssel vacakolni, volán buszozni, MÁV-ozni (bár ezt már lassan elfelejthetjük), de valljuk be, szerintem a kesserek jó része autóval rohangál a helyszínen között. És mivel azért több 100 aktív kesser van, sok kicsi sokra megy...

Belegondolt már valaki, hogy csak a kesserkedés miatt évente mennyi plusz km-t tett meg gépjárművel, amit amúgy nem tett volna meg?
Persze lehetnek kivételek, ha valaki munka ügyben járkál, és amúgy is oda menne, vagy magán ügyben is amúgy is oda látogatna, nyilván ez nem számít, mert így a megtett km a kesserkedés nélkül is meglenne jórészt. De biztos vagyok benne, hogy vannak akik csak a kesserkedés miatt több 100 km-eket autókáznak, csak azért hogy mondjuk övék legyen egy piros 1-es. Érdemes lenne ezt egyszer jobban megvizsgálni... Kíváncsi vagyok a véleményetekre :)

(Elnézést, ha kicsit off a téma!)
Egy lapon megjelenő sorok száma:

új hozzászólás | témák listája

Bejelentkezés név:  jelszó:   [regisztráció]